Forbidden West-expansion...? Aloy-skådis från Horizon återvänder till mocap-studio
Det känns som att hypen runt detta spel var helt galen runt release, men sedan var det precis som att det bara försvann.
Var spelet inte så bra som folk trodde först, eller var det bara att alla njöt av det i tystnad?
Det känns som att hypen runt detta spel var helt galen runt release, men sedan var det precis som att det bara försvann.
Var spelet inte så bra som folk trodde först, eller var det bara att alla njöt av det i tystnad?
Det släpptes en vecka innan Elden Ring, vilket nog gjorde att många bara gick vidare.
Personligen tyckte jag att Forbidden West var bra, men inte fantastiskt - det gör inte tillräckligt mycket nytt och även om det definitivt är mer polerat än Zero Dawn så känns det fortfarande "klumpigt" på något sätt. Handlingen fångade mig inte heller på samma sätt, men det beror nog till stor del på att Zero Dawn gjorde klart väldigt mycket av världsbyggandet och därför är det svårt att återskapa mystiken och det långsamma uppnystandet man fick där.
H-How can she slap, kupo!?
Expansionen ser jag verkligen fram emot. Forbidden West var super skoj och brutalt snyggt också. Spelar fortfarande trotts att jag klart alla uppdrag och sidouppdrag men finns alltid lite vapen mm kvar att maxa.
Senaste uppdateringen med 40fps i quality mode var verkligen bra också såvida man har en TV som supportar 120hz.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Det känns som att hypen runt detta spel var helt galen runt release, men sedan var det precis som att det bara försvann.
Var spelet inte så bra som folk trodde först, eller var det bara att alla njöt av det i tystnad?
Elden Ring kom ut veckan efter...
Det släpptes en vecka innan Elden Ring, vilket nog gjorde att många bara gick vidare.
Personligen tyckte jag att Forbidden West var bra, men inte fantastiskt - det gör inte tillräckligt mycket nytt och även om det definitivt är mer polerat än Zero Dawn så känns det fortfarande "klumpigt" på något sätt. Handlingen fångade mig inte heller på samma sätt, men det beror nog till stor del på att Zero Dawn gjorde klart väldigt mycket av världsbyggandet och därför är det svårt att återskapa mystiken och det långsamma uppnystandet man fick där.
Håller med, spelmekaniskt är Forbidden West betydligt bättre framförallt på PS5 och det tappar kring världsbyggandet och storyn. Zero Dawn var dessutom lite av en frisk fläkt i open world genren när det släpptes då det kom ut innan både RDR 2 och Ghost of Tsushima vilka båda gjorde open world ännu bättre.
Det enda jag inte gillade med forbidden West är att det är svårt att veta vilka vapen och rustningar som är bäst då det är svårt att jämföra dom.
Man kan googla och hitta vilka som är bäst att skaffa och spendera uppgraderingsresurser på.
Se till att välja Engelsk språk för det är lurigt att översätta namn på rustningar och vapen mellan svenska och engelska.
Jag har spenderat timmar på att uppgradera vapen mm som senare visade sig dåliga trotts att jag maxat dom.
Vet några som klagat lite och dom har kört på lättaste svårighetsgraderna och då sabbar man hela spelet. Dom två lättaste är löjligt lätta och tycker dom nivåerna borde tas bort, då man kan springa igenom spelet ock slå ut allt utan att knappt dö eller ens behöva smyga sig fram.
Halva nöjet med spelet är ju att man ska smyga sig fram scanna svaga punkter och attackera på rätt sätt med rätt vapen och inte bara kötta på som i dom lätta svårighetsgraderna
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Det känns som att hypen runt detta spel var helt galen runt release, men sedan var det precis som att det bara försvann.
Var spelet inte så bra som folk trodde först, eller var det bara att alla njöt av det i tystnad?
Du beskriver väl ett scenario som återkommer med alla spel, galen "hype" vid release, som sedan sakteliga tynar bort allt mer. Blir väl särskilt tydligt för de som inte är intresserade av spelet ifråga, då de inte tenderar att spendera tid med övriga personer som gillar spelet (typ reddit trådar etc). Själv är jag inte intresserad av spel som "Halo", "Forza Horizon" eller "Elden Ring" och kan nu i efterhand tycka att även deras "Hype" dog bort relativt snabbt.
AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2
Det enda jag inte gillade med forbidden West är att det är svårt att veta vilka vapen och rustningar som är bäst då det är svårt att jämföra dom.
Man kan googla och hitta vilka som är bäst att skaffa och spendera uppgraderingsresurser på.
Se till att välja Engelsk språk för det är lurigt att översätta namn på rustningar och vapen mellan svenska och engelska.
Jag har spenderat timmar på att uppgradera vapen mm som senare visade sig dåliga trotts att jag maxat dom.
Vet några som klagat lite och dom har kört på lättaste svårighetsgraderna och då sabbar man hela spelet. Dom två lättaste är löjligt lätta och tycker dom nivåerna borde tas bort, då man kan springa igenom spelet ock slå ut allt utan att knappt dö eller ens behöva smyga sig fram.
Halva nöjet med spelet är ju att man ska smyga sig fram scanna svaga punkter och attackera på rätt sätt med rätt vapen och inte bara kötta på som i dom lätta svårighetsgraderna
Är det nå fel att köra på lättaste? Jag tyckte spelet var så extremt "bullet spongy" på fienderna att jag skruvade up hur mycket damage jag gjorde mot fienden till "story" mode men behöll "normal mode" på hur mycket damage de kunde göra.
Låt folk spela hur dom vill. Känns lite "Kolla på mig, spela som mig annars är spelet dåligt och du är dålig" Vill jag kötta så gör jag det. Skadar ju ingen direkt.
Den som vet vet.
Det känns som att hypen runt detta spel var helt galen runt release, men sedan var det precis som att det bara försvann.
Var spelet inte så bra som folk trodde först, eller var det bara att alla njöt av det i tystnad?
Jag tog mig aldrig igenom detta spel. Visst var det snyggt och storyn någolunda lockande, men när hela kartan är FULL av "?" så försvinner suget fort, iallefall för mig. Vill gärna "rensa" upp, men rätt fort blir det enformigt och då försvinner till slut hela lusten till att spela. Sen så känns det som att det bara var att kötta på med vanliga pilbågen så dog allt till slut ändå.
Det känns som att hypen runt detta spel var helt galen runt release, men sedan var det precis som att det bara försvann.
Var spelet inte så bra som folk trodde först, eller var det bara att alla njöt av det i tystnad?
Det är väl så med alla single-player spel. Hypen dör snabbt när alla spelat det. Ser liksom ingen hype runt Elden Ring längre ändå spelet var så stort.
Är det nå fel att köra på lättaste? Jag tyckte spelet var så extremt "bullet spongy" på fienderna att jag skruvade up hur mycket damage jag gjorde mot fienden till "story" mode men behöll "normal mode" på hur mycket damage de kunde göra.
Låt folk spela hur dom vill. Känns lite "Kolla på mig, spela som mig annars är spelet dåligt och du är dålig" Vill jag kötta så gör jag det. Skadar ju ingen direkt.
Man tappar väl lite av spänningen och en del av systemen vid story mode. Ifall spelet är "för lätt" så finns det ingen mening med att hitta den bästa utrustningen eller optimera skillsen. Det är klart att man får köra story mode, men spelar man inte på ett läge som upplevs utmanande så missar man en ganska stor del av spelet, i värsta fall så kan man lika gärna kolla på lets play istället.
Gött att få bli lite svettig och fastna vid någon utmaning ibland eller känna att man får ut något förutom story i sidequest kan jag känna(alltså vapen och rustning som hjälper). Men svårighetsgraden ska väl inte vara för frustrerande heller, bossar som 1-hit:ar en är ju ofta bara dålig och tråkig speldesign.
Jag tog mig aldrig igenom detta spel. Visst var det snyggt och storyn någolunda lockande, men när hela kartan är FULL av "?" så försvinner suget fort, iallefall för mig. Vill gärna "rensa" upp, men rätt fort blir det enformigt och då försvinner till slut hela lusten till att spela. Sen så känns det som att det bara var att kötta på med vanliga pilbågen så dog allt till slut ändå.
Största skillnaden i Forbidden West är just sidequest, den expanderade världen är enormt mycket bättre och mer intressant än i Zero Dawn. Såg nyligen en recension av spelet där de vart klara på under 40 timmar och vart sjukt frustrerad över hur mycket de missat av spelet. Väldigt många av klagomålen verkade var just därför att de spelat en tredjedel av spelet och ville veta lore som inte var en del av main story.
Jag älskar spelet just för att bara kunna gå ut och utforska världen för att se vad som dyker upp, klart en av Forbidden west:s starkaste sidor. Lite svag start, men sedan så njöt jag bara av spelet.
Det känns som att hypen runt detta spel var helt galen runt release, men sedan var det precis som att det bara försvann.
Var spelet inte så bra som folk trodde först, eller var det bara att alla njöt av det i tystnad?
Korta svaret: En majoritet njöt nog av det i tystnad 🙂 Instämmer med övriga i tråden om att Zero Dawn låg före med världbyggande och story. Annars är nog enda riktiga kritiken för mycket grind för min smak (vapen och rustningar). Fin balans när man har open world action-spel med RPG-”inslag”.
Annars sjukt bra spel, gärna en expansion👌😎
Man tappar väl lite av spänningen och en del av systemen vid story mode. Ifall spelet är "för lätt" så finns det ingen mening med att hitta den bästa utrustningen eller optimera skillsen. Det är klart att man får köra story mode, men spelar man inte på ett läge som upplevs utmanande så missar man en ganska stor del av spelet, i värsta fall så kan man lika gärna kolla på lets play istället.
Gött att få bli lite svettig och fastna vid någon utmaning ibland eller känna att man får ut något förutom story i sidequest kan jag känna(alltså vapen och rustning som hjälper). Men svårighetsgraden ska väl inte vara för frustrerande heller, bossar som 1-hit:ar en är ju ofta bara dålig och tråkig speldesign.
För egen del avskyr jag att uppgradera vapen och optimera skills. Spel där det är ett krav stänger jag av ganska fort (eller så startar jag dem överhuvudtaget inte, sneglar på dig Elden Ring).
Tycker att Forbidden West var precis lagom svårt på Normal. Vissa fiender var rejält utmanande, men med rätt taktik kunde jag hantera dem. Om jag skulle ha varit tvungen att backtracka och uppgradera vapen och rustning för att klara något hade jag tyckt att det kändes tramsigt. Aloy är som Rambo, hon ska klara allt
Ska också sägas att jag spelar till 75% för story, till 15% att ha roligt med gameplay, 10% för att titta på solnedgången. Så det där med att git good eller samla loot är absolut inte min grej.
Edit: Ska också sägas att jag spela Zero Dawn på Very Hard på senaste genomspelningen. Där var det mindre grind för att få bra equipment, så hög svårighetsgrad kändes rimligare. Dessutom tyckte jag bättre om fienderna i det spelet; mindre som rörde sig överdrivet fort (överdrivet fort för mig som fortfarande känner min handikappad när jag måste överge mus och tangentbord till fördel för gamepad)
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Hypen verkar hålla i sig ganska hyffsat ändå:
https://www.pushsquare.com/news/2022/07/uk-sales-charts-horiz...
1a på listan över sålda spel i UK förra veckan, samtliga plattformar. GtaV ligger 10a, hur är det möjligt….
Finns ju en del saker man springer på i världen som pekar mot en expansion. Gillar första och andra Horizon rejält. Är väl inne på min tredje genomspelning på forbidden west, ultra hard new game+. Spelade igenom första gången på very hard och tyckte väl inte det var så där jättesvårt.
Det enda som jag verkligen inte gillade var
arenan när man måste köra med påtvingad utrustning och färdigheter
det sög fett.
Rustningar, och vapen, är mycket mer specifikt inriktade på vilken typ av mob det är jämfört med ettan och frozen wilds. Det finns inte en som "alltid" funkar. Kan även vara så att en viss rustning passar för att initiera en fight med medan en anna passar mycket bättre när väl fighten är igång. Eftersom man kan byta utan någon som helst straff så... lite dassig kan jag tycka, men men, det funkar,