Mina föräldrar vill börja spela tv-spel

Medlem
Mina föräldrar vill börja spela tv-spel

Hallå!

Har lurkat på FZ i x antal år och kände att nu var det dags att skapa konto här!

Det hela började med att min kära mamma ringde mig i tisdags, vi pratade om lite allt möjligt och plötsligt frågar hon om jag har kvar mitt Playstation 4.

"Ja, jag har kvar det, vadåra?"

Hon har på något vis fått reda på att det ska komma ett kattspel (Stray) idag och hon vill spela det. Sagt och gjort, mamma och pappa kommer över på kvällen och hämtar upp konsolen som bara legat och samlat damm den senaste tiden.
Hjälper till att få igång eget konto och ladda ner Stray. Sen så frågar de efter fler spel de kan spela och jag har ingenting att rekommendera på rak arm. De får med sig Tomb Raider för att mamma "känner igen namnet". Vi brukade spela Tomb Raider 3 väldigt mycket när jag och mina syskon var yngre.

Vet inte om åldern spelar så stor roll, men mamma är 59 och pappa 69.

Skulle uppskatta om ni kunde komma med tips på bra och lätta spel för nybörjare. De ville spela Fifa mot varandra, men just nu har de bara en kontroll.

Medlem

När jag började spela på konsol efter många år som pc-spelare uppskattade jag Heavy Rain, Until Dawn och Detroit: Become human. Dvs spel som var som interaktiva filmer, där min oförmåga med kontrollen spelade mindre roll. Kanske kan funka för dina päron också?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skribent

Förutom vad Nomman nämnde så kanske Uncharted-spelen är något? De spelas ju rätt mycket på räls och är lite som interaktiva filmer. Vad gillar de för filmer? Tänker beroende vad de gillar där kan du plocka liknade spel med samma teman?


signatur

"Writer and Fighter"

Quake-konnässsör

Skulle rekommendera "It Take Two", ett bra spel för två, så kanske köpa en till kontroll till PS4an

The Witness, Journey, GRIS, Stardew Valley.

Trine spelen kanske kan vara något och titta in på.

Uncharted kan vara lite svårt, när man ska hålla på och sikta etc, i stressiga situationen.

Men både Journey och GRIS är båda en underbar upplevelse visuellt, och kan vara ett bra ställe och börja på.

Medlem

Det finns väl flera Little Big Planet spel till PS4 så skulle rekommendera dem. Shooters kanske inte är det man ska börja med utan ta lättare pussel och plattformsspel som är färgrika.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Firewatch kanske?

Redaktör
Ponny

Det här var det gulligaste!

It Takes Two, är också min spontana tanke.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

The Sims 4? Tycker att det är ett bra casual spel och tänker fördomsfullt att din mamma kanske skulle gilla det. Finns ju en husdjurs expansion hundar och katter

Andra spel som kanske skulle funka: Brothers: A Tale of Two Sons, Flower, Journey, Everybodys Gone to the Rapture och Telltale spelen.

Önskar lite att mina föräldrar var lite mer intresserade av spel också.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

What becomes of edith finsch är min första tanke.

Medlem

Min standard rekommendation: Stardew Valley! ^^


signatur

Constants and variables

Medlem

Tycker dom borde börja panga direkt, vad sägs om Counter Strike: Global Offensive?

It takes 2 så klart .se deras relation nå nya höjder


signatur

New life, New hope

Skribent
Skrivet av superlim:

Firewatch kanske?

Plus 1 på denna! Fint spel med engagerande story (även om slutet kanske faller aningen platt).


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Köp dom ett VR headset, Quest 2 med fördel.
Låt dom spela spel som Eleven tabel tennis, RacketNX, walkabout minigolf och beat saber.
Så är dom fast ich får röra på sig också 👍👍

Farsan fick prova eleven table tennis när pandemin bröt ut, han fastna direkt så han hade att göra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Du nämner ju att ni brukade spela Tomb Raider 3 mycket när ni var yngre, om de spelade det spelet så kanske de kommer finna Uncharted underhållande, även om äldre Tomb Raider spel hade lock on mekanik så finns det ju svårighetsgrader i Uncharted något som Tomb Raider 3 inte hade.

Jag har ganska nyligen spelat de äldre Tomb Raider spelen. Som ett stort fan av Uncharted och i synnerhet Uncharted 2 så skulle jag nog ändå säga att Tomb Raider 3 är svårare. Uncharted har många likheter med de äldre Tomb Raider spelen.

När det kommer till den nya trilogin av Tomb Raider, visserligen bara kört några timmar av första spelet, så påminner det spelet mig mycket mer om Uncharted men det är för mycket fokus på själva skjutandet och för lite på det som gjorde att jag gillade Uncharted, utforskandet.

Medlem

Flickvännens pappa började spela som pensionär. The Legend of Zelda: Breath of the Wild fastnade han totalt för som första spel, han har nästintill klarat av allt i spelet.
Sen dess har han nästan bara kört Open-world spel, då kan han välja vad han ska göra i sin takt, om nått är för svårt gör han bara nått annat. Passar en spelare som inte är så van perfekt.
Ghost of Tsushima och Witcher 3 har varit uppskattade. Nu senast köpte jag Skyrim till honom.

Medlem

Många bra tips! Stort tack!

Hade helt glömt bort att Heavy Rain och Detroit fanns. Så det kanske kan vara en bra start, så att de kan lära sig kontrollerna innan de ger sig ut på skattjakt och pang pang. It takes two är ju också ett väldigt bra tips, måste bara fixa en till kontroll åt dem.

Jag ska dit imorgon, ska passa på att höra lite vad de kan tänka sig att testa och vilka genres de vill utforska.

Medlem

avis. jag kan räkna på en hand hur många gånger sedan 80-talet mina föräldrar intresserat sig det minsta för mitt spelande och det är typ några av de starkaste minnena jag har. nu är dom båda runt 70 och jag föreslår lite då och då att ni kan väl testa åtminstone, det är ju inte HELT omöjligt att nån av er kanske gillar NÅT. men nä, totalvägran. fattar verkligen inte varför, men men, nog inte lönt att tjata mer vid det här laget.

Medlem
Skrivet av quadratis:

avis. jag kan räkna på en hand hur många gånger sedan 80-talet mina föräldrar intresserat sig det minsta för mitt spelande och det är typ några av de starkaste minnena jag har. nu är dom båda runt 70 och jag föreslår lite då och då att ni kan väl testa åtminstone, det är ju inte HELT omöjligt att nån av er kanske gillar NÅT. men nä, totalvägran. fattar verkligen inte varför, men men, nog inte lönt att tjata mer vid det här laget.

Samma här och ingen av mina barndoms-kompisars föräldrar visade minsta intresse heller. Kanske vanligare med senare generations föräldrar. Växte man inte upp med spel är det nog mindre chans att man vill prova på äldre dar.

Man brukar bli nostalgisk efter en viss ålder och liksom fastna i gamla spår och få viss ovilja att prova nytt. På sin höjd spelade en förälder kortspel på datorn.

Kul med föräldrar som vågar prova spela! Kan förgylla tillvaron något oerhört!

Medlem

Valfritt Ratchet and Clank


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Lokalt rocket leauge skulle jag slänga in som en brasklapp. Galet enkelt att börja med, sjukt roligt med lika "nybörjare". Jag är 49 själv och gammal fps tävlingsspelare. Men jag känner inte att jag hänger med riktigt i fps längre. Utan prestige spelar jag nog 4 matcher per kväll bara för att uppleva tävlingsmomentet. O man kan spela lokalt mot varandra som sagt. Bilar som spelar fotboll! Hur kul kan det vara!? Jättekul! Annars har jag försökt inviga min 55 åriga sambo i spelvärlden utan jättelyckade resultat. Men det hon tyckt varit roligt är golf/minigolf och tennis
Hon tittar gärna på ibland dock rent spontant, då handlar det om mer storydrivna spel som resident evil tex.

Blev lite varm i hjärtat när jag läste om dina föräldrar, försök att ta hand om det intresset!

För övrigt är det lite ironi i att jag tänkte att just stray kunde vara något som skulle intressera min sambo som älskar våra katter. Sedan såg jag ditt inlägg. Min approach om stray gick inget vidare dock 😅 först fick jag förklara vad "simulator" är, sedan. Blev responsen: det var det dummaste jag hört!

Men jag ger inte upp 😁

1
Skriv svar