Diablo Immortal

Inaktiv

Idag handlar företagsverksamhet inte längre om att serva medborgarnas bästa eller göra en bra produkt. Det handlar om att maximera vinsten. Man ser det överallt. Ett företag ur ett samhällsperspektiv ska serva medborgarna inte maximera vinsten. Spelvärlden ser mer och mer av det när dom köps upp av stora finansiella investmentbolag. Behövs ett skifte i företagskulturen på politisk nivå för att stävja det.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Stor PvP-del och leaderboard i spelet?

Aha, visste inte ens att det fanns multiplayer i Diablo


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag tittade på Quin69 mer eller mindre hela dagen igår på ena skärmen. Hans primära mål för dagen var att få en 5-stjärnig legendary gem. Killen brände seriöst ungefär 50 000 kr på spelet och han fick ändå inget högre än några 3-stjärniga (iaf inte så långt jag såg fram till sent igår kväll). När man tittade på hans karaktär efteråt så undrade man egentligen vad pengarna gett honom.

Spelet är ju i grunden byggt på att man ska spendera äckliga summor pengar. Visst, det är spelbart helt gratis, men lycka till i endgame. Inte värt tiden enligt mig för varför ska man spela ett spel som är byggt på att spendera hutlösa summor pengar när det finns bättre ARPGs som är direkt anpassade för PC och kan spelas igenom fullt ut efter du köpt det?

Progression vill man ju få genom att spela spelet. Det är ju liksom hela poängen med spel från början egentligen. Men här är det så otroligt många bitar hit och dit som stryper din progression såvida du inte tar fram kreditkortet, och även om du gör det så kommer du snart stöta på nästa hinder som ropar efter ditt kreditkort på nytt.

Det jag kan ge Diablo Immortal är att det (bortsett från microtransactions) ser riktigt bra ut för att vara ett mobilspel. Längre än så kan jag inte sträcka mig för jag vill inte ens ta i spelet med en lång pinne. Det är inte konstigt att spelet redan fått smeknamnet Diablo Immoral.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Håller med. Folk verkar tro att det inte kostar något att utveckla spel. Antingen är det f2p med mikrotransaktioner eller så hade de fått ta betalt för spelet, ungefär 499-599 SEK. Hade det kostat så mycket hade ingen köpt spelet.

Det är ju dom som har valt free to play, om dom satte priset typ på 30 dollar eller mer skulle spelet nå top 1 ändå

Medlem
Medlem
Skrivet av FelixenS:

Diablo har aldrig tidigare haft problem med att sälja för fullpris, så klarar inte Immortal det skulle jag rekommendera Blizzard att fokusera på spel folk faktiskt vill ha istället.

Blizzard kommer tjäna mer pengar på Diablo Immortal än vad man tjänade på Diablo 1, 2 och 3 ihop, så jag tror inte det är något fel på affärsmodellen.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Jag kommer aldrig att förstå hur folk kan lägga ner så mycket tid och energi på att hata något så mycket som folk hatar Diablo Immortal just nu. Mobilspel har varit predatory i 10 års tid, det kommer inte att ändras, det kommer snarare bara att bli värre. De som är som mest högljudda är självklart de som inte ens har spelat spelet och bara går på artiklar och youtubers (som vanligt med folk som inte har en egen åsikt).

Jag själv har spenderat 50kr på spelet och har spelat i 30 timmar och har haft det väldigt kul och slutade i rank 20 första veckan, då hade jag kunnat hamna ännu högre om jag hade velat, alltså spelat mer. Jag spelar spelet tills jag inte har kul mer, tills att jag MÅSTE betala för att progressa, vilket inte har hänt ännu på 30 timmar. Att jag ens fått ut 30 timmar på ett mobilspel är absurt (som jag spelar på PC dock), jag hatar mobilspel och har spenderat som mest ett par timmar totalt i mobilspel, någonsin. 30 timmar gratis har jag alltså fått, eller ja jag valde att köpa battlepass för 50kr, och jag lär ha minst 30 timmar till gratis innan jag tröttnar.

Rekommenderar att kolla på Wujito på Twitch, han har spenderat 0kr på spelet och är rank 1 i både PvP och PvE, han spelar ju så klart 18 timmar om dagen för att vara detta, men det är ändå möjligt att spela spelet helt utan att betala.

WORD!
Bästa mobilspelet jag spelat utan tvekan! Säger väl inte så mycket iofs då jag aldrig hittat ett bra mobilspel. Alla mobilspel har 200 olika reklamer man måste kolla på, en miljon smultron och diamanter att köpa. Skulle säga att detta är milt jämfört med alla andra gratisspel på smartphone-marknaden.

Inte spenderat en krona och har gjort mig tillfredsställd i kanske 20 timmar hittils!

Folk är så lättkränkta och förväntar sig att företag ska jobba gratis;)

Medlem

Micros är moraliskt ont och den sämsta sidan av kapitalism. Precis som med alkodrickande och gambling och lotteri borde det regleras hårdare.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Keima:

Det är ju dom som har valt free to play, om dom satte priset typ på 30 dollar eller mer skulle spelet nå top 1 ändå

Folk köper inte spel till mobilen för 300kr.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Håller med. Folk verkar tro att det inte kostar något att utveckla spel. Antingen är det f2p med mikrotransaktioner eller så hade de fått ta betalt för spelet, ungefär 499-599 SEK. Hade det kostat så mycket hade ingen köpt spelet.

Du tog i lite väl nu med priset för jag kan garantera dig att resurserna nedlagda på Diablo Immortal inte är i samma liga som t.ex. Diablo 3. Man ser också i Diablo Immortal att de har återanvänt delar från Diablo 3. Random world generatorn är t.ex. tagen från Diablo 3 eftersom många kartor ser exakt ut som i Diablo 3. Dessutom har de återanvänt många 3D-modeller och skills etc. Slår man ihop allt de återanvänt så har de sparat otroligt mycket i utvecklingstid.

Jag kan också garantera dig att spelet hade sålt rätt fint för 300-400 kr eftersom det är ett Diablo-spel vi snackar om. T.o.m. jag hade övervägt att köpa det då (även om jag hade spelat på PC). Men nu är det trots allt ett mobilspel vi snackar om och Blizzard har varit ganska tydliga med att microtransactions är deras framtid (tack så mycket, Activision). Det är mycket möjligt att de tjänar mer på detta i längden, men jag är inte helt övertygad om det eftersom spelets rykte redan fått sig en ordentlig törn. Otroligt många har hoppat över spelet helt p.g.a. denna affärsmodell och väldigt många som faktiskt spelar gör det gratis.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Du tog i lite väl nu med priset för jag kan garantera dig att resurserna nedlagda på Diablo Immortal inte är i samma liga som t.ex. Diablo 3. Man ser också i Diablo Immortal att de har återanvänt delar från Diablo 3. Random world generatorn är t.ex. tagen från Diablo 3 eftersom många kartor ser exakt ut som i Diablo 3. Dessutom har de återanvänt många 3D-modeller och skills etc. Slår man ihop allt de återanvänt så har de sparat otroligt mycket i utvecklingstid.

Jag kan också garantera dig att spelet hade sålt rätt fint för 300-400 kr eftersom det är ett Diablo-spel vi snackar om. T.o.m. jag hade övervägt att köpa det då (även om jag hade spelat på PC). Men nu är det trots allt ett mobilspel vi snackar om och Blizzard har varit ganska tydliga med att microtransactions är deras framtid (tack så mycket, Activision). Det är mycket möjligt att de tjänar mer på detta i längden, men jag är inte helt övertygad om det eftersom spelets rykte redan fått sig en ordentlig törn. Otroligt många har hoppat över spelet helt p.g.a. denna affärsmodell och väldigt många som faktiskt spelar gör det gratis.

Men varför skall de sälja något för 400 kr när spelarna är villiga att betala flera tusen kronor?
Det är inte Blizzard som har skapat de här förutsättningarna. Det är vi konsumenter som har gjort det.

Pokemon Go är gratis att spela, men Niantic har tjänat 700 miljoner dollar per år i sex år nu som jämförelse.

Medlem
Skrivet av Cav_swe:

12/10 är snarare rätt betyg..

För att vara så pass välgjort för ett mobilspel och dessutom gratis så kan man inte klaga. Har spelat casual nu och är riktigt nöjd med upplevelsen, har totalt spenderat 42 kr ( som stöd ) för en bra produkt.

Att sitta och grina över att en annan har bättre gear än dig för att han har spenderat egna pengar i ett spel som du själv sitter och spelar gratis är bara löjligt. Som en sosse som gnäller över en sjukvårdsförsäkring..

Men det är inte av avundsjuka (hoppas jag) som folk är upprörda, utan för att det är så cyniskt och rent vidrigt när spel designas för att utnyttja speldjävulen och mjölka svagsinta, sköra och naiva människor på pengar.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Deekar:

Folk är så lättkränkta och förväntar sig att företag ska jobba gratis;)

Är folk såhär "lättkränkta" när det talas om League of Legends eller Fortnite? 2 av de största spelen, båda gratis, båda med en mycket bättre f2p modell, om än kanske inte perfekt.

Det finns fler än ett sätt att göra f2p-spel, och Immortal är ett vidrigt exempel på hur man INTE ska göra.

Medlem
Skrivet av Gunsm0ke:

Blizzard kommer tjäna mer pengar på Diablo Immortal än vad man tjänade på Diablo 1, 2 och 3 ihop, så jag tror inte det är något fel på affärsmodellen.

Det är ingenting jag bestrider, att man kan tjäna mer om man fokuserar på att utnyttja brister i den mänskliga psykologin istället för att sälja på kvalitet har varit uppenbart rätt länge.

Inlägget jag svarade på hävdade att Immortal inte klarar att locka köpare till fullpris. Det faktum, om det är ett faktum, att man utvecklat ett för dåligt spel är dock inget försvar för att släppa spelet gratis och sedan försöka manipulera de spelare detta lockar in till att spendera pengar. Lösningen är istället att från början släppa ett spel folk vill betala för.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Håller med. Folk verkar tro att det inte kostar något att utveckla spel. Antingen är det f2p med mikrotransaktioner eller så hade de fått ta betalt för spelet, ungefär 499-599 SEK. Hade det kostat så mycket hade ingen köpt spelet.

PoE är gratis, och det har inget P2W som kommer ens i närheten av Diablo Immortal.
League of Legends har mikrotransaktioner, och du kan inte köpa dig till Rank 1. Allt är kosmetiskt.

Folk klagar inte att det är MTX. Folk klagar på att det är predatoriskt MTX. Det är enormt stor skillnad.
Köp Crests, för att öka din chans att få Gems/Runor. Droppades det inte det du behövde? Testa igen, dock så behöver du spendera igen.

https://gamerant.com/diablo-immortal-streamer-spends-nearly-4...

Där har du en bra artikel som lyfter fram om varför MTX i Diablo Immortal är en sjukt dålig modell för konsumenter/spelare.

Sen kan det vara värt och nämna hur de försöker med olika psykologiska knep för att "lura till sig" folk att spendera pengar. 800% Value! Really? Det är ett fiktivt värde som de har stämplat bara för att försöka locka till sig köpare. Pop-upen kommer t.o.m. upp innan du har lärt dig vad du använder de items du får från köpet.

Och sen sista; 500-600kr? Hade de gjort det enbart till PC, så hade folk köpt det för full pris. Titta sen bara på Diablo 4, folk kommer köpa det, och det kommer ha full pris på 600kr.

Medlem

Har aldrig lirat Diablo förr så har inte erfarenheten så sätt av Diablo, kommer in med ganska öppet sinne och uppskattar PvE istället för PvP (oavsett så är det alltid hets om bästa gear här så om det är MED eller UTAN in-game köp). Så rent PvE så är det ett väldigt bra spel, kommer troligtvis inte slanta upp något i spelet utan kommer skapa ny karaktär när man är klar och köra om det om man pallar annars avinstallerar man det.

Men som sagt i alla spel där det är PvP så är det tid som kostar eller plånboken, är ju bara att välja liksom. Förutom i fina spel som CS och Q3 fast där är det tid som spenderas ändå för att få upp sina skills i händerna.

Så länge företag får in cash via sånt här så lär de fortsätta, så enkelt är det. Gäller ju Hearthstone också för den delen som även det funkar bra utan köp, blir lite jobbigare om man vill nå högre rank. Tycker det är ett roande lir, Warband hade de kunnat skippa dock kan jag tycka när man måste sätta ihop en grupp om 8 om man lirar som mig solo.

Medlem
Skrivet av aeosoth:

Att klaga på att det kostar en dryg miljon svenska kronor för att uppnå BiS-gear i ett spel tycker jag känns fullt rimligt.

tvingar nån dig dock ? är heller ingen rättighet väl..

Medlem

Det är mycket jag vill skriva, men nöjer mig med att jag misstänker att genomsnittsspelaren betalar mindre per spelad timme i detta spel än genomsnittsspelet. Som flera skriver får majoriteten ut typ 50 timmar kul gameplay för <100kr. De flesta som köper spel till fullpris för >500kr spelar det antagligen mindre än 250 timmar, så det är högre kostnad per timme.

Vissa verkar tycka att det är någon slags rättighet spel ska vara gratis/nästan gratis. F2P betyder att man tar betalt på annat sätt än engångspris, thats it. Att alla ska ha samma tillgång till att få bis-gear är ju bara löjligt. Det är inget skattefinansierat välfärdsprojekt. Det är ett privat företag som vill tjäna pengar, precis som i de flesta andra branscher. Gillar du inte spelet, spela något annat. Blir det för dyrt, spela något annat. Kanske låter lite cyniskt, men bättre det än att vara naiv 😊

Edit: Jag ska tillägga att jag inte är känslomässigt investerad i Diablo-spelen, så jag kan förstå att om någon är det och tänkte lägga sin fritid (men inte sälja huset) på att bli rank 1 så blir man besviken. Om kostanden för bis stämmer är det såklart unhead of och sjukt dåligt.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Jag kommer aldrig att förstå hur folk kan lägga ner så mycket tid och energi på att hata något så mycket som folk hatar Diablo Immortal just nu. Mobilspel har varit predatory i 10 års tid, det kommer inte att ändras, det kommer snarare bara att bli värre. De som är som mest högljudda är självklart de som inte ens har spelat spelet och bara går på artiklar och youtubers (som vanligt med folk som inte har en egen åsikt).

Jag själv har spenderat 50kr på spelet och har spelat i 30 timmar och har haft det väldigt kul och slutade i rank 20 första veckan, då hade jag kunnat hamna ännu högre om jag hade velat, alltså spelat mer. Jag spelar spelet tills jag inte har kul mer, tills att jag MÅSTE betala för att progressa, vilket inte har hänt ännu på 30 timmar. Att jag ens fått ut 30 timmar på ett mobilspel är absurt (som jag spelar på PC dock), jag hatar mobilspel och har spenderat som mest ett par timmar totalt i mobilspel, någonsin. 30 timmar gratis har jag alltså fått, eller ja jag valde att köpa battlepass för 50kr, och jag lär ha minst 30 timmar till gratis innan jag tröttnar.

Rekommenderar att kolla på Wujito på Twitch, han har spenderat 0kr på spelet och är rank 1 i både PvP och PvE, han spelar ju så klart 18 timmar om dagen för att vara detta, men det är ändå möjligt att spela spelet helt utan att betala.

Förstår inte folk som inte förstår att folk blir legitimt upprörda över detta.
allt började med "dont you have phones" eventet, minns du inte?

Det är en hädelse, varför ska man ens spela detta skit när det finns massa alternativ som är bättre. Det må vara diablo, det må vara ett "bra mobilspel", det finns gott om "bra mobilspel", men som sagt, varför spela när det finns bättre.
Då bortser jag från det vidriga P2W systemet. Diablo är för många så mycket mer än att "dra genom storyn" och det vet Blizzard.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Haha tja, inte speciellt överraskande direkt. Men visst skär det i hjärtat lite när man tänker på vad som en gång var. Lite som att se ens stora kärlek från gymnasiet ha förvandlas till värsta knarkhoran.

Quake-konnässsör

Två roliga videos man kan se om man har tid.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Förstår inte folk som inte förstår att folk blir legitimt upprörda över detta.
allt började med "dont you have phones" eventet, minns du inte?

Det är en hädelse, varför ska man ens spela detta skit när det finns massa alternativ som är bättre. Det må vara diablo, det må vara ett "bra mobilspel", det finns gott om "bra mobilspel", men som sagt, varför spela när det finns bättre.
Då bortser jag från det vidriga P2W systemet. Diablo är för många så mycket mer än att "dra genom storyn" och det vet Blizzard.

Vad finns det för bättre mobilspel? Tar gärna emot tips om du har andra spel på lager som är gratis och ger mig så här många timmars nöje för 0 kronor.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Inte spenderat en krona och har gjort mig tillfredsställd i kanske 20 timmar hittils!

Folk är så lättkränkta och förväntar sig att företag ska jobba gratis;)

Du har inte betalat något men klagar på folk som inte vill betala?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Vad finns det för bättre mobilspel? Tar gärna emot tips om du har andra spel på lager som är gratis och ger mig så här många timmars nöje för 0 kronor.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, finner man nöje i att sitta "timmar" med ett mobilspel, ja då är man en lost soul.
Men teata öppna valfri appstore så lär du hitta.
Tips från coachen, angry birds


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kalliban:

Vad finns det för bättre mobilspel? Tar gärna emot tips om du har andra spel på lager som är gratis och ger mig så här många timmars nöje för 0 kronor.

Har själv ingen koll på gratislir då min erfarenhet av dessa är att marknaden är helt nedlusad med allitfrån MTX-tunga titlar likt Immortal till rena cash grabs vilket gör det svårt att hitta kvalitet. Är man villig att pynta en femtiolapp eller dylikt finns det ju dock gott om spel. Har själv suttit och spelat Star Traders: Frontiers på tåget den senaste tiden. Klasslir helt befriat från allt vad MTX heter.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Vad finns det för bättre mobilspel? Tar gärna emot tips om du har andra spel på lager som är gratis och ger mig så här många timmars nöje för 0 kronor.

Orna är ok.

Medlem
Skrivet av Gunsm0ke:

Men varför skall de sälja något för 400 kr när spelarna är villiga att betala flera tusen kronor?
Det är inte Blizzard som har skapat de här förutsättningarna. Det är vi konsumenter som har gjort det.

Pokemon Go är gratis att spela, men Niantic har tjänat 700 miljoner dollar per år i sex år nu som jämförelse.

Du skulle ju dock garanterat haft fler människor som köpt spelet för 400 kr än de som lagt flera tusen i mtx, speciellt nu när det är spelbart på PC. Man kan också vända på det och säga att folk hade varit villiga att betala för extra content i längden om spelet inte hade mtx.

Men jo, jag vet. Jag förnekar inte att de antagligen kommer tjäna mer på detta i längden, och det är trots allt att tjäna pengar som det går ut på hos Blizzard nuförtiden. Förr handlade det mer om att skapa en så bra produkt som möjligt, och pengarna rullade in eftersom folk visste att det var kvalitet man fick när ett spel hade en Blizzard-stämpel, men det är annat sedan Activision kom in i bilden. Det här driver egentligen bara Blizzard närmare EA i ryktesväg, och ett dåligt rykte är direkt skadligt för framtida försäljningssiffror.

Personligen har jag alltid hållit Diablo-spelen som någon form av holy grail från mitt tonårsspelande, men när Diablo 3 släpptes hade det som alla vet ett auction house där du kunde handla för riktiga pengar. Det förstörde ju spelet otroligt mycket när alla satt och refreshade auction house gång på gång istället för att faktiskt spela spelet. När nu nästa iteration av Diablo (även om det kan ses som en spinoff till mobiler) är här så är ju spelet mer eller mindre ospelbart i endgame utan att man kastar pengar på det. Det gör mig inte speciellt hoppfull inför Diablo 4 som garanterat kommer ha någon form av mtx, även om det givetvis inte blir på samma nivå som Immortal (mer troligt att de kör något snarlikt PoE, dock utan F2P). Oklart om jag ens kommer att skaffa D4 trots att ARPGs är min favoritgenre, och jag har vänner som känner precis likadant. Som sagt, mtx är direkt skadligt för både rykte och försäljningssiffror.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, finner man nöje i att sitta "timmar" med ett mobilspel, ja då är man en lost soul.
Men teata öppna valfri appstore så lär du hitta.
Tips från coachen, angry birds

Okej, tänkte eftersom du skrev att det fanns bättre spel att välja. Jag har iaf aldrig spelat något bättre "riktigt spel" på mobil. Förutom då via streaming från console osv. Jag finner dock exakt samma nöje i att sitta timmar och spela oavsett om det är på min dator, xbox, Playstation, switch eller mobil, det viktiga är att spelet är roligt. Sen om du anser att man är en lost soul för att man inte begränsar sig pga plattform, det får stå för dig. Jag skulle snarare säga motsatsen. Det beror ju dock helt på spelen och där brukar mobilspel vara något helt annat betydligt simplare, typ angry birds som du själv tar upp (angry birds konkurrerar väl dock inte med Diablo). Därför är jag just nu rätt glad att DI släppts då det ger mig något kul som kan spelas med liten tidsinvestering när jag har några minuter att bränna.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Å ena sidan har du rätt, men å andra sidan - varför behöver du bästa gear?

Det är liksom själva målet med ett spel som detta.

Själv har jag lirat till strax över level 50, men har som tappat lusten eftersom end game innehåller det värsta pay 2 win jag någonsin skådat. Det blir liksom inte ett spel som håller i längden.

Har inga problem med att punga ut för tex battle pass och liknande som håller sig kring vad en prenumeration skulle kostat. Är spelet bra blir det ändå billigt per timme. Diablo Immortal är dock på en helt annan nivå. Lotteriet är helt sanslöst.

I övrigt är det ett simpelt Diablo 3 med rätt klumpiga kontroller. Bara 4 abilities begränsar ju möjligheterna en hel del.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Håller med. Folk verkar tro att det inte kostar något att utveckla spel. Antingen är det f2p med mikrotransaktioner eller så hade de fått ta betalt för spelet, ungefär 499-599 SEK. Hade det kostat så mycket hade ingen köpt spelet.

Ändå lyckas andra företag finansiera sina spel utan att söndergimpa det med pay to win. Är det inte lite underligt?

Bara för att det är gratis så innebär det inte att man mer eller mindre skall låsa in basic content bakom en betalvägg. Det är dålig stil och framförallt lathet.

Skrivet av Deekar:

Folk är så lättkränkta och förväntar sig att företag ska jobba gratis;)

Snacka om att helt missa poängen.

Poängen är inte MT i sig själv utan hur det appliceras. Sitter man och bokstavligen tvingar folk att köpa MT för att klara av något som är en grundläggande del i spelet så skall det ha kritik.

Skrivet av SWEBarb:

tvingar nån dig dock ? är heller ingen rättighet väl..

Indirekt gör man ju det när man lägger content indirekt bakom en svårighetsgrad som kräver att man köper MTX för enorma summor. När det handlar om P2W så är det ett indirekt tvång.

Skrivet av Molotov:

Förstår inte folk som inte förstår att folk blir legitimt upprörda över detta.
allt började med "dont you have phones" eventet, minns du inte?

Det är en hädelse, varför ska man ens spela detta skit när det finns massa alternativ som är bättre. Det må vara diablo, det må vara ett "bra mobilspel", det finns gott om "bra mobilspel", men som sagt, varför spela när det finns bättre.
Då bortser jag från det vidriga P2W systemet. Diablo är för många så mycket mer än att "dra genom storyn" och det vet Blizzard.

Folk klarar helt enkelt inte av att tänka utanför sin egen bubbla.

Skriv svar