FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

brrap brrap pew pew
FRZDZ 2022, Säsong 2, Rally 2 Tyskland avslutat!

Привіт, друзі!

Andra rallyt för den här säsongen avslutat, bra jobbat allihopa! Endast strax över en halv sekund mellan @Limpler och @PatchedPlayer, galet!

Kommande vecka drar vi till Skottland och sladdar omkring i en Subaru Impreza S4 Rally! Glöm inte välja rätt bil!

Här kommer veckans resultat:

Rally Germany

Powerstage Germany

Säsongstabell


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

En rekommendation för alla som äger en ps4/ps5 och som är intresserade att gå med i denna tävling. Just nu så säljs spelet (game of the year edition, som inkluderar samtliga tillägg) för 80% rabatt (110 spänn tror jag). Så nu kan mqn börja träna inför nästa säsong och försöka undvika allt för många DNF. 😁

brrap brrap pew pew
Skrivet av Nerox:

En rekommendation för alla som äger en ps4/ps5 och som är intresserade att gå med i denna tävling. Just nu så säljs spelet (game of the year edition, som inkluderar samtliga tillägg) för 80% rabatt (110 spänn tror jag). Så nu kan mqn börja träna inför nästa säsong och försöka undvika allt för många DNF. 😁

Mycket bra tips!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

johopp körde igenom skottland nu på morgonen med blandat resultat.
snabbt vissa sträckor men sen touchar man en sten på insidan och välter %¤
blir intressant se hur folk klarar av den här labyrinten av sten å stock

Medlem

Kräksjuka i familjen satte stopp för vidare körning i Tyskland den här gången.
Ser fram emot en comeback nu i veckan, blir att pressa tider för att förhoppningsvis klättra en placering eller två.

Kul och spännande att följa toppstriden än så länge!

Medlem
Skrivet av Baklastarn:

johopp körde igenom skottland nu på morgonen med blandat resultat.
snabbt vissa sträckor men sen touchar man en sten på insidan och välter %¤
blir intressant se hur folk klarar av den här labyrinten av sten å stock

Några av de där stenhögarna är så sjukt sadistiskt utplacerade.. 🤷‍♂️

Medlem

verkligen gjort för att man ska skrota kärran

Medlem

Smått imponerad av mig själv i Tyskland, gjorde en speciellt bra SS4.

Har jag uppfattat rätt att herr Nordin = PV?

Medlem

Ja Skottland blev blandat resultat, det kan jag hålla med om. Klantade mig ordentligt på SS1 och SS3. SS1 nuddade jag vid en av buskarna som är gjorda av sten precis vid slutet, så spann runt och tappade väl 5-10 sekunder innan jag var på rätt väg igen.
SS3 var ännu värre, där gled jag ut bara nån centimeter för långt vid ett stenröse, och nuddade med sidan. I vanliga fall händer ingenting, men den här gången fick jag en punktering, så fick halta mig fram andra halvan till mållinjen. Säkert 40-60 sekunder tappat där.
SS2 och SS5 kändes som de gick bra iaf, resten var väl OK förutom misstagen. Ingen vinstchans för mig den här gången.

Medlem
Skrivet av scienta:

Har jag uppfattat rätt att herr Nordin = PV?

Stämmer bra det.

brrap brrap pew pew

Jaha, då har man kört sitt första rally på några månader då! Jag har haft ett litet break men nu vart jag verkligen sugen igen.

Det gick väl ändå över förväntan, speciellt eftersom jag bestämde mig för att allt som krävdes var att plugga in handkontrollen, köra noll kilometer träning och sno en setup från Rally Technical!
Självklart gick det som sämst på sträcka 1 och 4, aldrig bra att öppna med att förstöra en precis nyreppad bil.. På fjärde sträckan körde jag med ansiktet före in i en hög med stockar vilket ledde till en lätt sprucken kylare vilket i sin tu ledde till motorstrul halvvägs genom sträcka 5. Därefter var det bara att puttra i mål.

Sånt är livet när kjolen är randig, som man säger!

Mitt rally i sin helhet om någon vill skåda spektaklet:


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Stämmer bra det.

Tackar, då såg jag rätt!

Medlem
Skrivet av lerb:

Jaha, då har man kört sitt första rally på några månader då! Jag har haft ett litet break men nu vart jag verkligen sugen igen.

Det gick väl ändå över förväntan, speciellt eftersom jag bestämde mig för att allt som krävdes var att plugga in handkontrollen, köra noll kilometer träning och sno en setup från Rally Technical!
Självklart gick det som sämst på sträcka 1 och 4, aldrig bra att öppna med att förstöra en precis nyreppad bil.. På fjärde sträckan körde jag med ansiktet före in i en hög med stockar vilket ledde till en lätt sprucken kylare vilket i sin tu ledde till motorstrul halvvägs genom sträcka 5. Därefter var det bara att puttra i mål.

Sånt är livet när kjolen är randig, som man säger!

Mitt rally i sin helhet om någon vill skåda spektaklet:

https://youtu.be/rLiTAkqi09U

Jaha, så du deltar inte själv i tävlingen?

brrap brrap pew pew
Skrivet av Nerox:

Jaha, så du deltar inte själv i tävlingen?

Har inte kört själv de senaste två säsongerna nej, men nu kör jag.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Har inte kört själv de senaste två säsongerna nej, men nu kör jag.

Eloge att då hålla uppe styrningen av turneringen säsong efter säsong (mer berömm än den berömm för att ha startat turneringen från första början ).

brrap brrap pew pew
Skrivet av Nerox:

Eloge att då hålla uppe styrningen av turneringen säsong efter säsong (mer berömm än den berömm för att ha startat turneringen från första början ).

Haha tack, jag ser det som två skilda nöjen Det ena utesluter inte det andra!

Och beröm för att ha startat FZDZ ska riktas mot ingen mindre än den eminente @soulless!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Jobbet sätter just nu stopp för mycket av spelandet, så blir bara att ta en setup från rally technical och gasa. Okej första sträcka, tidig punktering på sträcka 2 så tänkte testa att ladda på lite mer än vanligt gick riktigt bra vissa sektioner, men får en till punktering och sprucken kylare precis på slutet av ss2 och hade inga mer däck så tog en DNF.

Medlem

Jösses vad man missat, har behövt att ha barnen på heltid (delad vårdnad annars) en period och har helt enkelt inte funnit tid med tre dårar i olika åldrar att ta hand om, eller kanske snarare inte hittat ork att sätta mig och köra rally under den här perioden. Har inte ens testat eller optimerat för mitt ganska nyinköpta Reverb G2 VR-headset ännu! Men snart så kommer varannan vecka-livet att komma tillbaks och med det förhoppningsvis även rallykörandet!
Men om inte annat så uppskattar man allt man har haft att läsa här, alla videos och mest av allt att Lerb pallar att hålla ihop allt från säsong till säsong! Det gör att man hela tiden längtar tillbaks!
Sen är ju förhoppningen att börja köra mer Rally framöver så jag kan godkänna ett köp av en ny ratt för ändamålet till mig själv...

Medlem

Scotland blev ingen höjdare Slog i en berghäll efter uppförsbacken på SS 3 och for av vägen och fick punka, linka i mål utan att byta däck, som alltid är en chansning nu tappa jag bara 56 sekunder på @Arete, SS 4 blev lite mer attack nu skulle det ju tas tillbaka tid, tog tillbaka 10, å hornen växte ännu mer till SS 5 men där tog det stopp i en timmertrave i 211 km/h, ja ja bara att ta nya tag till nästa, gillade bilen och setup'en som är med i början på videon.

Medlem

Så äntligen fått en tid efter DQ och DNF
Körde SS1-3 i söndags och de gick inte alls bra hehe, slipperyslope med många stenar och träd...
SS4-6 kördes idag och dom blev ja ändå nöjda med. Dock fick ja för mig att köra Medium däck och de kändes lite halt i början. Kan ju hoppas på att man får någon rimlig tid mot slutet av veckan
På något sätt lyckas man ju göra inspelningen helt mongo med

Medlem

Aaah! Skottland blev lite stökigt.

Kom inte riktigt till rätta med bilen.
Hade nog inte skadat om jag hade lagt lite mer tid på att få till setupen eller var det sättuppis?

Jag körde i något skrot i vägkanten tidigt på sträcka 3 och drog på mig en punktering fram. Jaha... ska man ta straff-tiden eller inte? Nejdå jag haltade vidare och körde ner i 2 diken efter det. Tappade faktiskt mindre tid än förväntat.

Lite tyngre högerfot på kommande sträckorna men det hjälpte knappast 🙂 Snurrade men hjälp av en stubbe på sträcka 5 och gjorde en mindre miss på powerstage.

Powerstage

Medlem
Skrivet av Limpler:

Aaah! Skottland blev lite stökigt.

Kom inte riktigt till rätta med bilen.
Hade nog inte skadat om jag hade lagt lite mer tid på att få till setupen eller var det sättuppis?

Jag körde i något skrot i vägkanten tidigt på sträcka 3 och drog på mig en punktering fram. Jaha... ska man ta straff-tiden eller inte? Nejdå jag haltade vidare och körde ner i 2 diken efter det. Tappade faktiskt mindre tid än förväntat.

Lite tyngre högerfot på kommande sträckorna men det hjälpte knappast 🙂 Snurrade men hjälp av en stubbe på sträcka 5 och gjorde en mindre miss på powerstage.

Powerstage
https://youtu.be/WcYjg6U8nQ8

Riktigt fint tagna hårnålar! Nedrans småträd i sista bara, de har nog alla varit och fingrat på några gånger.. >_<

Medlem

Wow, Skottland var mycket svårare än vad jag förväntade mig, när jag övade tog det mig nog i snitt 3 försök på varje sträcka innan jag kunde komma igenom med 100% pace 😅

Som tur är för mig så såg jag att både @Limpler och @PV_544_1965 drabbades av diverse missöden så det gav mig lite utrymme att sakta ner några procent och fokusera på att komma igenom helskinnad. Jag lärde mig dessutom en rejäl läxa från förra rallyt där jag kastade bort en seger genom att pusha för hårt på sista sträckan.

Så med lite mindre sten i högerfoten än vanligt gav jag mig iväg och lyckades hitta en bekväm rytm som gjorde att jag tog mig igenom praktiskt taget oskadd!

Testade lite nya grejer med videon, det blev konstigt off-center ifrån spelet av någon anledning men nog ändå en uppgradering jämfört med tidigare avsnitt 😁

Riktigt taggad på resten av säsongen, tror det kommer bli en grym fight 👍


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem

Kom igenom luriga Skottland utan en skråma på bilen. Tyckte att jag laddade på allt vad bilen gick och då måste jag ju säga att man blir imponerad på er i toppen som presterar sådana tider, trots avåkningar, punkteringar och ”säkerhetsfart”.👍
Är ändå väldigt nöjd med att vara med i topp av
”mittfältet”. Nästa vecka blir nåt helt annorlunda då det blir premiär för mig i en Aston Martin på asfalt! 😱 Ska bli spännande!

Medlem

Katastrofvecka!

Nöjd med sträcka 1 och 2. Även om jag avskyr alla skarpa kurvor i kombination med branta backar bredvid i början på andra. Fick dock punktering mot slutet på denna vilket drog ner tiden men valde att slutföra sträckan utan att byta.
Sträcka tre tror jag att jag slog bilen sönder och samman. Plockade med mig TVÅ reservdäck in på Sträcka 4 då jag bara hade en känsla av att Skottland ville mig illa vid det här laget.

Sträcka fyra börjar skitbra (med mina mått mätt ). Känslan på topp igen! I ungefär en kilometer till ngt går fel och jag hamnar i periferin igen. Punktering igen! På BÅDA vänsterdäcken!!! Med så pass mycket kvar på sträckan var det bara o byta båda. (Så förutseende av mig att plocka med två) Alla ambitioner på att över huvud taget plocka en bra mittplacering var borta

På sträcka 5 är motorn så klen att jag kan köra på full gas i princip hela tiden. (Ja jag vet att det är obegripligt för er gamla rävar att man inte gör det hela tiden men så ser det inte ut här nere). Sträcka 6 inleder jag med att stänga av motorn och bara ta in omgivningen en stund. För att sedan cruisa igenom denna i beskedligt tempo som skulle göra en trafikpolis stationerad utanför en skola stolt! Stannar och stänger av motorn en gång till nånstans på mitten där vid den mysiga gläntan ni vet med utsikten.
Innan jag fortsätter och sedan rullar in över mållinjen till stående ovationer samtidigt som priskullan kommer springande med det stora Eco-driving priset! JOY!

Ok, en ganska plågsam vecka med några tillfällen där det kändes riktigt bra! Men denna vecka får jag glädja mig åt att jag fortfarande inte har en enda DNF. Får se hur länge det håller i sig.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Ringo:

Katastrofvecka!

Nöjd med sträcka 1 och 2. Även om jag avskyr alla skarpa kurvor i kombination med branta backar bredvid i början på andra. Fick dock punktering mot slutet på denna vilket drog ner tiden men valde att slutföra sträckan utan att byta.
Sträcka tre tror jag att jag slog bilen sönder och samman. Plockade med mig TVÅ reservdäck in på Sträcka 4 då jag bara hade en känsla av att Skottland ville mig illa vid det här laget.

Sträcka fyra börjar skitbra (med mina mått mätt ). Känslan på topp igen! I ungefär en kilometer till ngt går fel och jag hamnar i periferin igen. Punktering igen! På BÅDA vänsterdäcken!!! Med så pass mycket kvar på sträckan var det bara o byta båda. (Så förutseende av mig att plocka med två) Alla ambitioner på att över huvud taget plocka en bra mittplacering var borta

På sträcka 5 är motorn så klen att jag kan köra på full gas i princip hela tiden. (Ja jag vet att det är obegripligt för er gamla rävar att man inte gör det hela tiden men så ser det inte ut här nere). Sträcka 6 inleder jag med att stänga av motorn och bara ta in omgivningen en stund. För att sedan cruisa igenom denna i beskedligt tempo som skulle göra en trafikpolis stationerad utanför en skola stolt! Stannar och stänger av motorn en gång till nånstans på mitten där vid den mysiga gläntan ni vet med utsikten.
Innan jag fortsätter och sedan rullar in över mållinjen till stående ovationer samtidigt som priskullan kommer springande med det stora Eco-driving priset! JOY!

Ok, en ganska plågsam vecka med några tillfällen där det kändes riktigt bra! Men denna vecka får jag glädja mig åt att jag fortfarande inte har en enda DNF. Får se hur länge det håller i sig.

Hahaha vilken fantastisk återgivning ändå måste jag säga! Och stort grattis till ECO-driving priset


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Hahaha vilken fantastisk återgivning ändå måste jag säga! Och stort grattis till ECO-driving priset

Tack Lerb! Jag skänkte dig en tanke där i början på sträcka två samtidigt som knogarna vitnade på ratten.

Medlem

Det skulle bli ganska tydligt från start att detta inte skulle bli ett rally för mig.
Möts direkt i depån av informationen att Phil har åkt på magsjuka vilket då givetvis ledde till att jag stod utan min vapendragare redan innan jag ens utfört en setup. Rekryteringsfirman som ansvarar för att styra upp liknande situationer försökte lugna mig och sa att dom hade lyckats få tag i Phils kusin, Phull, som enligt dom själva skulle ha sin styrka i att läsa noter bra på vägar med mycket hårnålar och annan problematisk information. Jag och Phil brukar ha en väldigt tydlig arbetsbeskrivning som båda känner sig bekväma med; han läser noterna och ljuger minst en gång per sträcka precis innan mål då han säger att jag har presterat bra och jag bidrar med att kontinuerligt stå för misstagen under hela rallyts längd.
Försöker i all misär hitta lite mod i att jag faktiskt satte 3:08 på första sträckan precis innan jag fick reda på att Phull skulle kliva in. Efter 3:25 på samma sträcka infinner sig känslan att det här kommer inte gå bra.
När rallyt går vidare visar det sig att den tydliga ansvarsfördelningen som jag och Phil har arbetat fram inte var förankrad hos Phull.. Han gav flertalet tips om "Keep in" när det i själva verkat borde ha varit "Keep middle" eller till och med "Keep outside" på bland annat SS3. Jag blir mer och mer irriterad över hans både bristfälliga och ibland även sena uppläsning av allt från hårnålar till "Caution" och gradering av kurvor. När jag är som mest irriterad känner jag att måhända att Phull inte håller sin del av min och Phils överenskommelse, men jag ska fan hålla min del i det hela. Så vi får alltså en fantastiskt kombination av att han läser som en kråka och jag fortsatt står får misstagen. Tillsammans lyckas vi då ordna en punktering på SS3 i chikanen samt en rullning på SS5 av den där karaktären att man tror att man går för världsrekordet i antal sammanhängande varv runt bilens egna längsgående centralaxel. Lite tur i oturen att det varken blev punktering eller något annat allvarligt vid rullningen.

För att avsluta Skottland så provade jag att ligga på 95% istället för 90% vilket kanske kanske kan resultera i extra poäng på powerstagen.
Det är för övrigt totalt över mitt förstånd att det går att sätta dom tiderna några av er andra har satt under regniga förhållanden!

Nästa vecka siktar jag på att sätta skräck i spanjackerna som har vågat sig ut i terrängen.

Medlem
Skrivet av Morrgann:

Han gav flertalet tips om "Keep in" när det i själva verkat borde ha varit "Keep middle" eller till och med "Keep outside" på bland annat SS3. Jag blir mer och mer irriterad över hans både bristfälliga och ibland även sena uppläsning av allt från hårnålar till "Caution" och gradering av kurvor.

Jag känner definitivt igen det här, jag kanske har haft nöjet att dela bil med Phull också 😄

Riktigt grym summering, gav mig ett gott skratt!


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem
Skrivet av Morrgann:

Det skulle bli ganska tydligt från start att detta inte skulle bli ett rally för mig.
Möts direkt i depån av informationen att Phil har åkt på magsjuka vilket då givetvis ledde till att jag stod utan min vapendragare redan innan jag ens utfört en setup. Rekryteringsfirman som ansvarar för att styra upp liknande situationer försökte lugna mig och sa att dom hade lyckats få tag i Phils kusin, Phull, som enligt dom själva skulle ha sin styrka i att läsa noter bra på vägar med mycket hårnålar och annat problematisk information. Jag och Phil brukar ha en väldigt tydlig arbetsbeskrivning som båda känner sig bekväma med; han läser noterna och ljuger minst en gång per sträcka precis innan mål då han säger att jag har presterat bra och jag bidrar med att kontinuerligt stå för misstagen under hela rallyts längd.
Försöker i all misär hitta lite mod i att jag faktiskt satte 3:08 på första sträckan precis innan jag fick reda på att Phull skulle kliva in. Efter 3:25 på samma sträcka infinner sig känslan att det här kommer inte gå bra.
När rallyt går vidare visar det sig att den tydliga ansvarsfördelningen som jag och Phil har arbetat fram inte var förankrad hos Phull.. Han gav flertalet tips om "Keep in" när det i själva verkat borde ha varit "Keep middle" eller till och med "Keep outside" på bland annat SS3. Jag blir mer och mer irriterad över hans både bristfälliga och ibland även sena uppläsning av allt från hårnålar till "Caution" och gradering av kurvor. När jag är som mest irriterad känner jag att måhända att Phull inte håller sin del av min och Phils överenskommelse, men jag ska fan hålla min del i det hela. Så vi får alltså en fantastiskt kombination av att han läser som en kråka och jag fortsatt står får misstagen. Tillsammans lyckas vi då ordna en punktering på SS3 i chikanen samt en rullning på SS5 av den där karaktären att man tror att man går för världsrekordet i antal sammanhängande varv runt bilens egna längsgående centralaxel. Lite tur i oturen att det varken blev punktering eller något annat allvarligt vid rullningen.

För att avsluta Skottland så provade jag att ligga på 95% istället för 90% vilket kanske kanske kan resultera i extra poäng på powerstagen.
Det är för övrigt totalt över mitt förstånd att det går att sätta dom tiderna några av er andra har satt under regniga förhållanden!

Nästa vecka siktar jag på att sätta skräck i spanjackerna som har vågat sig ut i terrängen.

Det är inte utan att det känns lite som att fuska att ha Tommy Hamréus som kartläsare! 🤷‍♂️ Jag hade inte fortsatt spela DR2 om det inte var för att jag gjorde som PV och skaffade svenska noter.. Bindgalen på den där "Phull" som obemärkt hoppat in i passagerarsätet några gånger.. Tack för humoristisk twist på misären och jag bugar för bruk av semikolon!

Skriv svar