Favorit i repris: Epic stäms för Fortnite-dans

Robot
Favorit i repris: Epic stäms för Fortnite-dans

Den här gången av någon som faktiskt har chans att vinna.

#Epic-games, #Fortnite


Redaktör

Man kan alltså äga rättigheterna till ett visst sätt att röra sig på, och sen kräva betalt om nån annan försöker tjäna pengar på att röra sig likadant? Upphovsrätt är märkligt ibland.


signatur
Medlem

Så egentligen handlar det mest om att han ser en chans att få pengar. För vad ska han kompenseras för egentligen?
En annan väg att gå bör ju vara att prata med Epic och kanske sätta sitt namn på dansen. Eller be dom ta bort den från spelet om han inte vill att den ska finnas där.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Man kan alltså äga rättigheterna till ett visst sätt att röra sig på, och sen kräva betalt om nån annan försöker tjäna pengar på att röra sig likadant? Upphovsrätt är märkligt ibland.

Det är ju ett väldigt specifikt mönster som någon lagt tid på att komma på, man råkar ju inte röra sig på det sättet. Annars kan man ju säga samma sak om tex musik känner jag. Sen är väl upphovsrättslagar långt ifrån perfekta men detta känner jag inte är något konstigt

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Man kan alltså äga rättigheterna till ett visst sätt att röra sig på, och sen kräva betalt om nån annan försöker tjäna pengar på att röra sig likadant? Upphovsrätt är märkligt ibland.

Det låter märkligt men tänker man att någon försöker sälja det och tjäna pengar på det så är det inte så märkligt.

Medlem

Kommer ihåg när World of Warcraft släpptes och man ivrigt testade alla olika emotes på alla raserna man kunde spela som, bland annat /dance. Många av danserna var ju från artister eller virala videor men kan inte minnas att Blizzard blev stämnda över det.

Blizzard kanske undvek stämning genom att fråga artisterna om lov dock men tror snarare på en lite trist utveckling. Som nämnt ovan, att kunna ha äganderätt på ett sätt att röra sig är bra skevt!

Medlem

Tycker väl iof att de ska betala om de norpar någon annans jobb och sen dessutom tar betalt för det? Annan femma om allt varit gratis, men det är ju hur som helst snyggt att fråga först.

Medlem

Konstigt att inga inom sporter som skateboard och snowboard fixar rättigheter till trick de uppfinner och sen tar betalt innan andra får använda dem i tävlingar eller videos.. 🙄

Skrivet av SirToby:

Konstigt att inga inom sporter som skateboard och snowboard fixar rättigheter till trick de uppfinner och sen tar betalt innan andra får använda dem i tävlingar eller videos.. 🙄

Ge dem inga idéer.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Man kan alltså äga rättigheterna till ett visst sätt att röra sig på, och sen kräva betalt om nån annan försöker tjäna pengar på att röra sig likadant? Upphovsrätt är märkligt ibland.

Vad är skillnaden på detta och t.ex rita? Man rör ju armen på ett visst sätt? Inget konstigt alls.

Medlem

Om Fortnite vill ha unika/roliga danser. Varför anställer de inte en koreograf? Nu har de kopierat någon annans koreografi utan ekonomisk kompensation. Precis som att man kan stjäla musik så kan man stjäla koreografi.

Upphovsrätt!
Skyddet går inte att ansöka om utan uppstår automatiskt när verket kommer till. Upphovsrätt – copyright på engelska – är ensamrätten till en intellektuell prestation i olika former. Förutsättningen är att verket är tillräckligt originellt.
Musik, bilder, målningar, fotografier, texter, dataspel, skulpturer kan alla skyddas av upphovsrätten, om de är tillräckligt originella. Skaparen av verket blir upphovsperson och rätten uppstår automatiskt när verket skapas. Om verket anses bra eller dåligt har ingen betydelse, det är originaliteten som räknas.

Skrivet av itsnotme:

Om Fortnite vill ha unika/roliga danser. Varför anställer de inte en koreograf? Nu har de kopierat någon annans koreografi utan ekonomisk kompensation. Precis som att man kan stjäla musik så kan man stjäla koreografi.

Upphovsrätt!
Skyddet går inte att ansöka om utan uppstår automatiskt när verket kommer till. Upphovsrätt – copyright på engelska – är ensamrätten till en intellektuell prestation i olika former. Förutsättningen är att verket är tillräckligt originellt.
Musik, bilder, målningar, fotografier, texter, dataspel, skulpturer kan alla skyddas av upphovsrätten, om de är tillräckligt originella. Skaparen av verket blir upphovsperson och rätten uppstår automatiskt när verket skapas. Om verket anses bra eller dåligt har ingen betydelse, det är originaliteten som räknas.

Det är billigare att stjäla. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Man kan alltså äga rättigheterna till ett visst sätt att röra sig på, och sen kräva betalt om nån annan försöker tjäna pengar på att röra sig likadant? Upphovsrätt är märkligt ibland.

Det är ju ett väldigt specifikt sätt att röra sig på iofs, som han kanske jobbat fram under längre tid. Det är ju också hans yrke att ta fram dansrörelser. Det är inte som att han bara hoppar upp och ner.

Tycker inte det är någon större skillnad mot att man inte vill att någon ska få ta musik du komponerat eller bilder du ritat och sälja för pengar utan att du ska få betalt.

Det är ju jäkligt sniket att ultramegarika Epic inte bara betalar folk för sådant här.

Medlem

Om det är ett längre dansverk som kopieras kan jag förstå det men att röra på kroppen på ett visst sätt i några sekunder?

Alla dansrörelser har ju gjorts först av någon. Ska man ta hänsyn till allt skulle det knappt gå att ha med dans på film eller i spel och musikvideor utan att betala en massa pengar.

Var går gränsen? Om någon hittar på en ny fint eller frisparksvariant i fotboll så får inte andra göra dessa och de får inte vara med i spel?

Medlem

Fallet är intressant för egentligen sätter han då copyright/rättigheter på sin dans vilket medför i såna fall att ingen annan får göra samma dans om de inte betalar honom i princip. Hur skall han ha koll på detta?
Förstår ju om han vill ha någon form av kompensation dock från Epic men han gör ju något farligt också för sig själv eller för sin bransch. Där finns ju upphovsmän inom alla trick inom actionsport ska Activision börja pröja för alla skatetrick osv? Darkslide är ju tex uppfunnit av Rodney Mullen som återfinns inom THPS: https://tonyhawkgames.fandom.com/wiki/Darkslide Rodney har ju gjort rätt många trick så de e bara å punga upp https://en.wikipedia.org/wiki/Rodney_Mullen

Medlem

Upphovsrätt som från början används för att skydda framsteg inom teknik och litteratur/konst kan nu användas för en 3 sekunder lång sekvens av kroppsrörelser. Det är så man baxnar. Vem äger rättigheterna till moonwalk t.ex. Hur kan man ens bevisa att man "uppfunnit" att vifta med armarna eller kroppen på ett visst sätt eller en viss uppsättning rörelser. Hur avancerade rörelser innan man kan skydda det? Två armböjningar, Det är bara löjligt när man tänker efter. Ett absurt jagande efter pengar.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Upphovsrätt som från början används för att skydda framsteg inom teknik och litteratur/konst kan nu användas för en 3 sekunder lång sekvens av kroppsrörelser. Det är så man baxnar. Vem äger rättigheterna till moonwalk t.ex. Hur kan man ens bevisa att man "uppfunnit" att vifta med armarna eller kroppen på ett visst sätt eller en viss uppsättning rörelser. Hur avancerade rörelser innan man kan skydda det? Två armböjningar, Det är bara löjligt när man tänker efter. Ett absurt jagande efter pengar.

Jag har tagit patent på att medelst pendelrörelse av ben och fötter förflytta sig framåt. Alla som går/springer måste betala en månadsavgift till mig.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skrivet av Izuel:

Upphovsrätt som från början används för att skydda framsteg inom teknik och litteratur/konst kan nu användas för en 3 sekunder lång sekvens av kroppsrörelser. Det är så man baxnar. Vem äger rättigheterna till moonwalk t.ex. Hur kan man ens bevisa att man "uppfunnit" att vifta med armarna eller kroppen på ett visst sätt eller en viss uppsättning rörelser. Hur avancerade rörelser innan man kan skydda det? Två armböjningar, Det är bara löjligt när man tänker efter. Ett absurt jagande efter pengar.

På samma sätt som du bevisar att en serie av ljudvågor eller ljusvågor tillhör dig?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Redaktör
Skrivet av Odee:

Det är ju ett väldigt specifikt mönster som någon lagt tid på att komma på, man råkar ju inte röra sig på det sättet. Annars kan man ju säga samma sak om tex musik känner jag. Sen är väl upphovsrättslagar långt ifrån perfekta men detta känner jag inte är något konstigt

Visst är det en skamlös stöld av rörelserna, och det vore snyggt av Epic att ge cred till skaparen. Men musik är sedan länge ett etablerat kulturellt uttryckssätt och låtskrivare får ersättning när andra gör covers som genererar pengar. Film(at material) funkar såvitt jag vet olika: du kan kopiera/parodiera en filmsekvens utan att skaparna har rätt till ersättning. Och dansmoves får väl sägas ligga närmare videomaterial än musik där, skulle jag säga. En kort danssekvens lär ju sällan kunna bli lika stora som en låt, och då känns ersättningskravet mindre underbyggt.

Skitsvårt sånt här! Vilket väl är varför det testas hela tiden.


signatur
Redaktör
Skrivet av Nomman:

Jag har tagit patent på att medelst pendelrörelse av ben och fötter förflytta sig framåt. Alla som går/springer måste betala en månadsavgift till mig.

Såna här upphovsrättsgrejer ska väl kliva in när andra tjänar pengar på någons verk, snarare än att gälla alla?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Visst är det en skamlös stöld av rörelserna, och det vore snyggt av Epic att ge cred till skaparen. Men musik är sedan länge ett etablerat kulturellt uttryckssätt och låtskrivare får ersättning när andra gör covers som genererar pengar. Film(at material) funkar såvitt jag vet olika: du kan kopiera/parodiera en filmsekvens utan att skaparna har rätt till ersättning. Och dansmoves får väl sägas ligga närmare videomaterial än musik där, skulle jag säga. En kort danssekvens lär ju sällan kunna bli lika stora som en låt, och då känns ersättningskravet mindre underbyggt.

Men då kan ju säga att dansen är ett instrument till musiken? Istället för att slå på trummor så gör han steg?

Får man kopiera film? Det visste jag inte.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Visst är det en skamlös stöld av rörelserna, och det vore snyggt av Epic att ge cred till skaparen. Men musik är sedan länge ett etablerat kulturellt uttryckssätt och låtskrivare får ersättning när andra gör covers som genererar pengar. Film(at material) funkar såvitt jag vet olika: du kan kopiera/parodiera en filmsekvens utan att skaparna har rätt till ersättning. Och dansmoves får väl sägas ligga närmare videomaterial än musik där, skulle jag säga. En kort danssekvens lär ju sällan kunna bli lika stora som en låt, och då känns ersättningskravet mindre underbyggt.

Skitsvårt sånt här! Vilket väl är varför det testas hela tiden.

Det spelar ingen roll hur bra, dåligt eller välkänt någons skapelse är. Upphovsrätten gäller i samtliga fall så länge det är unikt. Nu finns det tydliga bevis att koreografin är skapad av någon annan. Som förmodligen har lagt många timmar och har flera års erfarenhet för att nå en sådan skapelse. Klart att dem ska ha betalt!
Det stämmer nog att denna koreografi kommer hamna under film. Fortnite har inte gjort en parodi, det är en kopia.

edit: "så länge det är unikt"

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det spelar ingen roll hur bra, dåligt eller välkänt någons skapelse är. Upphovsrätten gäller i samtliga fall. Nu finns det tydliga bevis att koreografin är skapad av någon annan. Som förmodligen har lagt många timmar och har flera års erfarenhet för att nå en sådan skapelse. Klart att dem ska ha betalt!
Det stämmer nog att denna koreografi kommer hamna under film. Fortnite har inte gjort en parodi, det är en kopia.

Precis, artister betalar för att folk ska göra koreografi åt dem. De använder det i sina scenshower som folk betalar för att se. Förmodligen betalar folk mer för detta än vad de gör för musiken. Menar folk att detta ska vara fritt att bara använda?

Redaktör
Skrivet av Maysay:

Men då kan ju säga att dansen är ett instrument till musiken? Istället för att slå på trummor så gör han steg?

Får man kopiera film? Det visste jag inte.

Frågan är väl om dansrörelser kan jämställas med att skapa musik.

Inte kopiera en film, men delar av dem. Görs ju hela tiden, ett av de mest kända exemplen är barnvagnscenen i Pansarkryssaren Potemkin som finns i t.ex. De omutbara, Simpsons, Inglorious Basterds och Nakna pistolen 3,


signatur
Redaktör
Skrivet av itsnotme:

Det spelar ingen roll hur bra, dåligt eller välkänt någons skapelse är. Upphovsrätten gäller i samtliga fall så länge det är unikt. Nu finns det tydliga bevis att koreografin är skapad av någon annan. Som förmodligen har lagt många timmar och har flera års erfarenhet för att nå en sådan skapelse. Klart att dem ska ha betalt!
Det stämmer nog att denna koreografi kommer hamna under film. Fortnite har inte gjort en parodi, det är en kopia.

edit: "så länge det är unikt"

Låter rimligt, så länge det kostar och genererar pengar till skaparna. Samtidigt är det en jäkligt svår gräns att dra - när har man upphovsrätt på rörelser? Eller ljud, för den delen.


signatur
Medlem

Tror inte Nathan heller fått någon kompensation, tragiskt hur mycket material som har stulits från honom.
Han verkar ju vara på gränsen till om han kan leva på sitt arbeta och då är han ändå en internet legend:

Medlem

Att de ens vill ha den där dansen, såg ju helt urbota korkat ut. Ta bort skiten bara. Ta bort alla danser. Varför har man ens danser i spel? Aldrig förstått grejen. "Wow, jag kan dansa med min avatar efter jag vunnit".

Skrivet av Fearnox:

Tror inte Nathan heller fått någon kompensation, tragiskt hur mycket material som har stulits från honom.
Han verkar ju vara på gränsen till om han kan leva på sitt arbeta och då är han ändå en internet legend:
https://www.youtube.com/watch?v=cLGS3eBq0FE

Han är en av de enda Youtubers jag tycker lite synd om, känns inte som han kommer någon vart även fast han gjort grymma saker.

Avstängd

Trams att tro att man kan äga en dans. Hoppas faktiskt Epic vinner saken.

Gen
Medlem
Skrivet av General White:

Trams att tro att man kan äga en dans. Hoppas faktiskt Epic vinner saken.

Trams att Epic inte har några problem med att slänga ut miljoners miljoner på gratisspel i EGS men är snåla nog att inte betala en rättvis slant till (eller åtminstone fråga) personen som hittade på verket man lånar.

Medlem

Känns allmänt bättre om Epic vinner eller om de kommer överens utanför rätten. Farligt om upphovsrätt gäller för ytterst små delar av verk, då blir det som med musik, släng med skyddad musik i din video och den tas antingen ned eller du blir stämd. Kommer skada många mindre artister om individuella danssteg kan skyddas, stor-företagen kommer hoppa på det tåget direkt och begära ersättning eller nedtagning.

12
Skriv svar