Horizon Forbidden West

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Fy för fan, enda gången i mitt liv det svider att inte ha en PS5a.
Horizon: Zero Dawn till PC var bland det bästa jag lirat.

Samma här,Sony lovade att dom släpper till pc snart.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Hype! Blev plötsligt sugen att köpa och spela igenom detta innan Elden ring, tanken var att ta det efter

Diggade ettan. Utöver top notch grafik och rolig combat.
Så var det något speciellt med mystiken i världen och det förflutna. När man byggde ihop ledtrådarna till vad som hände och vem man är. Lite kusligt nästan.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Samma här,Sony lovade att dom släpper till pc snart.

Undrar vad snart innebär? 3-5 år?

Medlem

Coolt då kan jag få mitt storybehov mättat.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Sitter och kostar att skärmen för att inte råka läsa recensionen. Vill bara säga att jag ser fram mot att läsa det här om några veckor, när jag har spelat färdigt

Och jösses vad avundsjuk jag är på er som recensionsspelat!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skribent
Skrivet av Patrik1975:

Jag har flera gånger försökt gilla Horizon.
Det BORDE passa mig. Jag älskar open world spel, botw är en av mina absoluta favoriter.
Men Horizon faller platt på marken varenda gång jag försökt. Känns som ett linjärt pusselspel i en förklädnad av att vara ett open world spel. Tråkigt. Repetativt. Klumpig styrning och jobbig kamera.
Och när jag läser att detta är "more of the same" som ettan vänder det sig i magen.
Nej, jag förstår verkligen inte betygsättningen här.

(Samtidigt som dying light 2 bara fick 3/5 exempelvis, då de är i hyfsat samma genre)

Nu håller jag delvis med dig om ettan då jag inte heller tycker det var så bra som alla andra. Även i att jag gillade BOTW bättre, samtidigt tyckte jag redan då att det var konstigt att de spelen blev som satta mot varandra då det var helt olika fokus i spelen? Båda var bra spel, men BOTW var en mycket bättre och fräschare upplevelse för mig som fokuserade på utforskningen medan Horizon som du skrev var mer linjärt.

Men sen blir det lite avigt att jämföra recensioner mot recensioner, speciellt när det är olika personer som testar. Vi har alla olika smak så min 3:a på Dying Light 2 säger ju inget Freddes 5:a här. Min bedömning hade kanske varit helt annorlunda?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Yaarr!:

Någon som köpt standard ps4 versionen och fått tillgång till ps5 uppgraderingen? Har inte vågat trycka på köp pga kryphålsrädsla

Min bror köpte det på ps4 och har loggat in på sitt psn-konto på min ps5:a så att jag kan plocka spel från hans konto. Har förladdat ps5-versionen så kan bekräfta att det funkar.

KoP
Medlem
Skrivet av Force:

Själv hade jag väldigt svårt att fastna för originalet. Jag tyckte att världen och alla varelser var riktigt häftiga, och jag ville verkligen gilla det, men efter tre försök att komma in i det så fastnade jag aldrig riktigt. Tror det var en kombination av att karaktärerna för det mesta var ganska ointressanta och inte speciellt originella, och att jag tyckte att Aloys rörelse och combat-system kändes otroligt klumpigt.

Tror ni att det är lönt för mig att ge mig på detta ändå?

Samma här. Ville verkligen gilla det första spelet för världen och allt i den. Men det var något som skavde och sådde ett ointresse tillsist.

Hade jag klarat ut ettan hade jag nog gett mig på tvåan men nu lär det inte bli så tyvärr. :/

Medlem

"Frågan är om ens himlen är gränsen?"

Kan ni sluta teasa och bara säga om man kan flyga fritt med ett mount eller inte? Verkar inte hitta det nånstans... Haha.

Medlem

Perfekt. Då kan förhandsbokning stå kvar. Fint med lite längre recensionsfönster. Uppskattat att Sony skickat ut recensionsexemplaren tidigt.

Medlem

Måste fan ta mig igenom första spelet på mitt PS4 och måste fan få tag på ett PS5!

Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Beställde PS4 disc blev billigast 56€, PS5 upgraden kommer på Fredag eller kan man redan ladda ner så fort man fått skivan?

Va? Elgiganten tar 499 för det.

Medlem

Första var skitbra och funkade fint på PC efter några patchar. Nu har jag bokat till PS5 så klart!


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Medlem

Fastnade inte alls för ettan, känns som vilket open world spel som helst, får helt enkelt en plats på min "Mest överskattade spelen någonsin"

Medlem

Älskade första, så detta är givet. Gillade färgerna och hur världen var levande, speciellt växter och natur. Det kändes verkligen som man gick i en skog osv. Sedan var alla robotar bra designade också; försökte mest göra stealth. 9/10 enligt mig; det enda som inte var så bra var interaktion med människor, men som tur var var det ju bara en bråkdel av spelet. Och har de förbättrat det nu så ser det ut att gå mot max-betyg

Medlem
Skrivet av Vampir:

Ni som har spelat första spelet är det ett svårt spel gillar inte sånna super svåra spel !

Det skalar väldigt bra i svårighetsgrad efter behov. Man kan "glida igenom det" med Story-svårighet, men man kan även utmana sig REJÄLT med tuffare svårighetsgrader.

En kompis tycker om sådant självplågeri (soulsborne och allt liknande), och han fastnade rejält när man vred upp svårighetsgraden.

Själv körde jag på Normal Så till alla som hävdar att det är "buslätt", fundera en gång till.

Medlem

HZD Mådde väldigt bra av sin DLC. Det brukar sällan vara fallet med DLC i allmänhet, men just det spelet kändes mer komplett av att spela med alla delar tillgängliga redan från start.

Minns att jag fick en känsla av utmattning när jag nådde första "staden" i HZD. "Skall jag orka utforska alla dessa karaktärer och ställen?". Jag följer sällan linjära main stories pga FOMO: känslan att jag kommer missa något om jag inte utforskar fritt. Men HZD är ett spel där man bör sätta sig ner i båten och låta forsen föra en framåt. Bara släppa årorna.

Det som gjorde att första spelet blev en höjdpunkt för mig var att storyn kändes ganska fräsch. Kanske var det för att sci-fi blandades in i en mer fantasy-artad spelvärld? Postapokalypsen har trots allt redan avhandlats i alla konstformer som finns sedan en smärre evighet tillbaka. När det mesta redan har sagts, gjorts, prövats, stötts och blötts är det trevligt att se någon göra ett kollage som hämtar inspiration från olika storheter på området och försöker blanda till en ny mix.

Och vi slipper zombies. Bara en sådan sak är värd ett plus i kanten. Alla. Dessa. J-vla. Zombies.

Medlem

Ser verkligen fram emot att spela detta kommande månader. Gillade verkligen Horizon Zero Dawns strategi planering och att man behövde lära sig maskinernas svagheter för att klå dom.. är trött så spel där man bara går på fienden och kottar på med X knappen typ. Sen var det ju fantastiskt story och bra inlevelse i spelandet.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Fungerar detta med mus och tangentbord? Det kan isf vara det som får mig att köpa ett ps5 😁


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Tack för en bra recension! Förstärker bara längtan efter att få spela det här spelet

Nu har jag kollat och läst flera recensioner och det är många som är eld och lågor. Flera som redan uttryckt att det är en av de bästa, mest detaljerade och roligaste spelvärldarna att utforska någonsin. Även side content ska vara avsevärt förbättrat. Tror detta blir en garanterad hit även bland oss gamers

Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Det jag gillade är att det nästan aldrig kändes lätt att ta en fight.

Jag tycker tvärtom, om jag kommer i endgame onyxia/MC gear så nog fan ska jag kunna mosa Hogger som det smutts han är. Inte fasen ska han, VanCleef eller någon annan lowbie fiende/boss/etc vara en fight eller ens i närheten av en fight. Jag ska fnysa åt deras generella riktning och de ska totalt förintas så hårt att de aldrig igen kommer spawna för någon annan spelare.

Medlem

Med tanke på att Zero dawn var ett av dom bästa spelen som någonsin släppts så var det inte direkt oväntat med en 5a.
Ska bli kul att spela!

Medlem
Skrivet av Cebitzero:

Är det värt att spela detta om man inte spela det första spelet? Eller missar man för mycket?

Du måste lira första.

Medlem

Nån som vet vilken tid spelet släpps på fredag?


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Gen
Medlem

Garanterat köp så snart jag är klar med det jag lirar nu.

Skrivet av Vampir:

Ni som har spelat första spelet är det ett svårt spel gillar inte sånna super svåra spel !

Ungefär i mitten av spelet kan du få tag på en hemlig rustning som gör dig extremt mycket mer tålig vilket gör spelet mycket lättare, så slipper du köra på enklaste vilket kanske är lite tråkigt.

Medlem

Jag vill verkligen gilla serien men tyvärr tycker jag att dödande av robotar är sjukt tråkigt. Klarade av att spela igenom första området men insåg att det inte var för mig. Inget fel på spelet utan mest bara jag som tycker att det saknas tyngd i att döda icke-levande varelser. Kanske är sjuk i huvudet men blod tilltalar mer än olja och lite elektriska blixtrar.

Gen
Medlem
Skrivet av Hcz:

Jag har lagt in preload men då har jag köpt Delux digital via PS-store.
Blev bra pris när man köpte presentkort via Benify.

Menar du PSN Wallet i Benify? Eftersom Standard kostar 849 och skiva 649 så hjälpte inte Benify mot om man köper på skiva.

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Jag vill verkligen gilla serien men tyvärr tycker jag att dödande av robotar är sjukt tråkigt. Klarade av att spela igenom första området men insåg att det inte var för mig. Inget fel på spelet utan mest bara jag som tycker att det saknas tyngd i att döda icke-levande varelser. Kanske är sjuk i huvudet men blod tilltalar mer än olja och lite elektriska blixtrar.

Första området som i den bergiga regionen med snö?

Jag kan förstå din frustration då spelets inledning är lite segt och som jag förstår det var det många som slutade runt 10 timmar in. Tyckte själv spelet var som sämst i början men blev bättre och bättre.
Ju längre man kommer desto fler olika robotar stöter man ju på, varav en del är riktigt mäktiga.

Minns inte exakt vilken fiendetyp man slåss mot i början med det är väl b.la. Watchers och andra mindre modeller som den som ska efterlikna en sabeltandad katt. Senare finns det ”arter” där varje möte är mer som en boss och kräver lite mer strategi.

Medlem

Nu blev jag riktigt sugen. Första gången jag spelade igenom första spelet kände jag verkligen att det var ett episkt äventyr.
Men jag väntar på bättre pris för jag har ändå så sjukt många spela att ta mig igenom


signatur

PSN: OAKTHYR

Skriv svar