Kan vi prata lite om Assassin's Creed?

Medlem
Kan vi prata lite om Assassin's Creed?

Hej!

Hösten 2020 så var livet allmänt grått, pandemin rasade och undertecknad arbetade hemifrån....Livet var med andra andra ord inte särskilt kul. Jag bestämde mig då för att börja ta tag i alla de här spel som jag under mina år med World of Warcraft missat.

Jag hade hört en hel del gott om Assassin's Creed serien och har även en bror som tjatat rejält på mig att jag skulle ge spelen en chans. Sagt och gjort började jag då att spela igenom Ezio trilogin och sedan dess har jag varit fast.

Det gick av bara farten där och då och under de kommande månaderna betade jag av allt förutom Odyssey och Origins (som jag spelar just nu). Otroliga spel som hjälpte mig igenom de här månaderna av isolering och tristess.

När jag nu började spela Origins för någon vecka sedan så har jag börjat reflektera lite kring varför just de här spelen nästlade sig rätt in i mitt hjärta, jag har nog inte riktigt kommit fram hela vägen än. Helt klart är dock att jag älskar hur Ubisoft bygger världar, det är något alldeles unikt med att klättra upp i Notre Dame och blicka ut över ett 1700-talets Paris eller att hoppa från hustak till hustak i Florens till tonerna av Jesper Kyds underbara soundtrack. Det har verkligen något.

Ubisoft har fått mycket skit, säkerligen välförtjänt också men det går inte att blunda för hur vi genom deras spel nu kan få uppleva och se platser och händelser som sedan länge är ett minne blott. Det må inte vara 100% historiskt korrekt alla gånger, men på många sätt är det här så nära vi faktiskt kan komma i dagsläget.

Serien har ju även utvecklats en hel del sedan de tidigare spelen då det var mer linjärt jämfört med dagens mer RPG-inspirerade spel. En förändring som jag förstår fått både ris och ros. Personligen förstår jag varför de var tvungna att göra något och överlag så kan jag inte klaga. Tycker kanske att Valhalla blev lite lidande av att själva storyn aldrig riktigt bands ihop på ett bra sätt, men ser man på de olika arcen separat så finns det även där en hel del fina berättelser.

Personligen är jag väldigt svag för Rogue. Jag gillade verkligen idén om att spela som Templar och att få se världen från den andra sidan. Lägg därtill att jag också tycker att Shay som protagonist är en av de mest intressanta karaktärer som serien har haft, han är inte alls lika grund i sin personlighet som en del andra och efter händelserna i Lissabon så kunde jag som spelare riktigt förstå hur han kände och varför han agerade som han gjorde. Det lite negativa där är dock hur mycket friheter Ubisoft tog sig med världen, det är inte mycket där som är historiskt korrekt kan man lugnt säga.

Nu ska jag inte bli långrandig här utan komma till mina frågeställningar.

Vad anser ni vara det bästa spelet i serien? Vad tyckte ni om skiftet från de mer linjära och storytunga spelen till dagens mer RPG inriktade och öppna världar spel? Var tror ni serien tar vägen efter det här? Finns det någon speciell tidsperiod ni vill se och i sådana fall varför?

Fridens liljor vänner.

Medlem

jag tycker den i frankrike 17-1800 tal känns mest som en lönnmördare. allt annat är bara historie porr.
skule vilja spela i japan som ninja eller ronin då lönnmördare förr i tiden. det är ju det mest självklare scenariot för ett lönnmördar spel.

Skribent

Ubisoft är bra på världsbyggande, även om de nu gör i princip samma spel om och om igen så måste jag ändå ge dem att de är bra på miljöer och historiska platser.

Jag gillar också Rogue och tycker även Haythem Kenway från 3an är intressant på samma vis som Shay är. Man började förstå där att det inte nödvändigtvis är så att Assassins = Goda och Templers = Onda. Det är mer komplicerat än så.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Gjorde samma resa med att spela igenom serien från början, dock bara fram till assassins creed 3 innan jag fick nog.
Första assassins creed var Ok och det bästa i mina ögon. Spelet innehåller mycket olika saker men jag gillade att klättra på hus/byggnader som var hyfsat roligt. Story var också helt okej med lite mystik och historia. Altair s historia är helt ok.

Efterföljarna blev bara sämre och sämre, speciellt assassins creed 3 är enligt mig en total katastrof. Storyn har stått och stampat i flera spel och den intressanta mystiken är sedan länge utbytt mot mängder av konspirationer så jag kunde spy på det. De tog bort klättrandet och utforskandet av insidan på stora monument och kvar är ett ointressant långt spel med tveksam story och otroligt tråkiga segment av springa fram och tillbaka i kopierade dussinstäder. Indianerna och de "goda" vita personerna är skrivna med dagens moral och etik och de andra "onda" har fått behålla dåtidens tänk och fördomar. (fördomsfria "civiliserade" människor slåss mot våldsamma slavhandlare).

Striderna var komiskt dåliga och själva upplägget i spelet kändes som jag spelade en beta version där jag som spelare behandlades som ett tredje hjul med grova hopp mellan karaktärer och tidsepoker.

Höjdpunkten var när man var med i strider i inbördeskriget som var skrattretande tragiskt dåligt. Du får "kontroll" över lite trupper och ska hålla tillbaka motståndarna. Det kändes ungefär lika avancerat som space invaders då hela segmentet består av att man springer fram och tillbaka till några fasta punkter för att hålla tillbaka de konstant respawnande fienderna. Var nästan chockad hur taffligt och dåligt det var gjort och det håller på i flera minuter. Helt otroligt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av greb1989:

Vad anser ni vara det bästa spelet i serien?

Nu har jag glömt vilket spel som var vilket vad gäller titlar, men det första med Ezio är nog det jag gillat mest (det kanske t.o.m var tvåan?). Om det står sig idag har jag däremot ingen aning om.

Skrivet av greb1989:

Vad tyckte ni om skiftet från de mer linjära och storytunga spelen till dagens mer RPG inriktade och öppna världar spel?

Kasst. Jag har förtvivlat svårt för Ubisofts syn på hur öppna världar ska designas, och ogillar starkt det utökade fokuset på action och introduktionen av "bullet sponges".

Skrivet av greb1989:

Var tror ni serien tar vägen efter det här?

Förmodligen i samma riktning den redan är på G, med fortsatt fokus på öppna världar och fler RPG-influenser.

Skrivet av greb1989:

Finns det någon speciell tidsperiod ni vill se och i sådana fall varför?

Personligen hade jag gärna sett ett nutida spel inriktat mer på planering och stealth och mindre på action. En korsning av AC, Splinter Cell och Hitman rent spelmekaniskt med fokus på lönnmördandet. Det kommer ju inte hända dock, men om man får önska fritt så.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Gjorde samma resa med att spela igenom serien från början, dock bara fram till assassins creed 3 innan jag fick nog.
Första assassins creed var Ok och det bästa i mina ögon. Spelet innehåller mycket olika saker men jag gillade att klättra på hus/byggnader som var hyfsat roligt. Story var också helt okej med lite mystik och historia. Altair s historia är helt ok.

Efterföljarna blev bara sämre och sämre, speciellt assassins creed 3 är enligt mig en total katastrof. Storyn har stått och stampat i flera spel och den intressanta mystiken är sedan länge utbytt mot mängder av konspirationer så jag kunde spy på det. De tog bort klättrandet och utforskandet av insidan på stora monument och kvar är ett ointressant långt spel med tveksam story och otroligt tråkiga segment av springa fram och tillbaka i kopierade dussinstäder. Indianerna och de "goda" vita personerna är skrivna med dagens moral och etik och de andra "onda" har fått behålla dåtidens tänk och fördomar. (fördomsfria "civiliserade" människor slåss mot våldsamma slavhandlare).

Striderna var komiskt dåliga och själva upplägget i spelet kändes som jag spelade en beta version där jag som spelare behandlades som ett tredje hjul med grova hopp mellan karaktärer och tidsepoker.

Höjdpunkten var när man var med i strider i inbördeskriget som var skrattretande tragiskt dåligt. Du får "kontroll" över lite trupper och ska hålla tillbaka motståndarna. Det kändes ungefär lika avancerat som space invaders då hela segmentet består av att man springer fram och tillbaka till några fasta punkter för att hålla tillbaka de konstant respawnande fienderna. Var nästan chockad hur taffligt och dåligt det var gjort och det håller på i flera minuter. Helt otroligt.

Ja, AC3 är inte ett av de starkaste spelen i serien. Personligen hade jag oerhört svårt för Connor, världen gillade jag dock. Tyckte Homestead uppdragen var roliga och intressanta många av dem och sektionerna med Haytam var underhållande.

Haha, ja striderna i inbördeskriget var inte mycket att hurra för. Man får dock ha i åtanke här att detta var första spelet i en ny motor vilket säkerligen spelade in i det här också, men nej. Gameplay där man bara rider mellan tre punkter var uselt.

Fast mystiken finns väl kvar? I Origins har du ju alla pyramider du kan utforska och i Valhalla så finns det gott om "okulta" sekvenser så där håller jag inte riktigt med dig.

Skrivet av Sisyr:

Nu har jag glömt vilket spel som var vilket vad gäller titlar, men det första med Ezio är nog det jag gillat mest (det kanske t.o.m var tvåan?). Om det står sig idag har jag däremot ingen aning om.

Kasst. Jag har förtvivlat svårt för Ubisofts syn på hur öppna världar ska designas, och ogillar starkt det utökade fokuset på action och introduktionen av "bullet sponges".

Förmodligen i samma riktning den redan är på G, med fortsatt fokus på öppna världar och fler RPG-influenser.

Personligen hade jag gärna sett ett nutida spel inriktat mer på planering och stealth och mindre på action. En korsning av AC, Splinter Cell och Hitman rent spelmekaniskt med fokus på lönnmördandet. Det kommer ju inte hända dock, men om man får önska fritt så.

Assassin's Creed 2 är det första med Ezio så det stämmer, står sig och står sig....Gameplay är ju vad det är där med ganska klumpig combat, men storyn och det mesta av parkour elementen tyckte jag fungerade rätt bra ändå.

Just synen på designen av världar tror jag är något som man antingen älskar eller hatar. Personligen så har jag inget emot pluppar, men kan förstå varför vissa ryggar tillbaka direkt. Lite halvsegt också att spelen i mångt och mycket har varit uppbyggda på precis samma sätt de senaste åren. Något nytt behövs verkligen.

Inför släppet av Valhalla så pratades det ju mycket om att man mer skulle gå tillbaka till seriens rötter med lite större fokus på stealth och parkour etc. Jag tyckte nog det föll ganska så platt, Valhalla är ett bra spel missförstå mig inte men....Dels var stealth väldigt klumpigt samtidigt som jag inte kunde se mig som den galen viking som hoppar runt från tak till tak....Fan där vill du ju rusa rakt in med dina mannar och skapa kaos bara. Vilket jag tyckte Ubisoft lyckades ganska bra med, de stora slagen var kaotiska och roliga.

Börja du Köras origins för en vecka sedan och du har ändå lirat Valhalla ? Jösses bra jobbat

Oj vart ska jag börja....

Lite kort:
Älskade Desmond historian och gillade när man hoppade ur animus i de första spelen

3:an va jättebra med ny "snömotor" och träd Parkour

Black flag var sjörövarspelet jag letat efter. smygmekanik och animationer började bli utdaterade, men fruktan(svärd) bra spel

Unity Var ett klockrent spel. Bästa parkouren och ny uppdragsdesign

Syndicat tyckte jag var en flopp. Tillbaka till stela animationer och ...ja fördummat gameplay. Körde aldrig klart. kom nog bara 2/3 in i spelet

Origins /Odyssey /Valhalla är ju en helt ny grej och ja....Cassandra är nog min favorit karaktär nånsin i ett spel

Eivors äventyr var, långt och ganska segt tillslut. Men jädrar vilken story dom fick till när säcken knöts ihop.


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Har inte klarat valhalla än, senast jag försökte mig på att spela det skulle jag göra en raid på en by. Första som händer när man ska gå i land är att båtfan flyger upp någon kilometer upp i luften o snurrar runt och jag misslyckas med raiden och får börja om...vilket jag inte gjorde utan tröttna och stängde av o gjorde något annat.

Bästa med AC skulle jag säga är att det är ofta fina miljöer att titta på, där slutar väl de bra sakerna för min del.

Medlem

Ettan var bra, AC 2 fantastisk. Hur man sögs in i den medeltida världen med stöd av Jesper Kyds magiska soundtrack. Det var drömskt och skönt och man var fascinerad av storyn.

AC3 och Black Flag hade inte längre samma magiska värld och hjälten i Black Flag var irriterande Hollywood-kaxig. Jag ville inte vara honom. Jag brydde mig inte om hans öde.

Odyssey och de andra nya (Egypten före och vikingar efter). Älskar att man försökte göra till RPG, men i praktiken misslyckades det totalt. Hur man levlar och hur man uppgraderar vapen och föremål, det är så onaturligt och artificiellt. Förmodligen för att de så cyniskt använt ett system som är byggt på separerade levlade zones och grind.

Ännu värre med Odyssey är dock att världen inte längre känns autentisk och magisk, utan konstgjord och beräknad, som om det var en nöjespark. Som om allt var noga planerat och placerat med jämna mellanrum. Inget överraskar, inget känns äkta eller levande.

Och storyn var på så låg nivå att jag inte ens minns plotten längre.


signatur

Memento Mori

Medlem

Älskade alla till och med Syndicate, sen blev världarna för stora tyvärr.

Medlem

Ja alla tycker vi ju olika men personligen så gillade jag black flag väldigt mycket o hela "pirat" temat.


signatur

Nothing is power without Control

It's not a lake, it's an ocean

Jag fastnade aldrig för Assassin's Creed, tyckte att världarna var storslagna och vackra men innehållslösa. Jag beslöt dock att ge Valhalla en chans och fastnade för det, även om det är alldeles, alldeles för långt. Skulle önska en kortare och mer kompakt upplevelse, men Ubisoft har gått i rakt motsatt riktning på sistone.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

AC2 eller Odyssey är mina två val av bästs AC spelen, Valhalla är småkul med men ändå inte samma klass

Medlem

Tycker Ezio trilogin är riktigt bra, sen blev det lite mellan mjölk.

Black flag är det jag spelat absolut mest.
Storyn kanske inte är den bästa här men helt klart det mest underhållande. Älskade att härja runt på havet.

Unity tyckte jag var riktigt dåligt, framförallt alla buggar och dåligt flyt på ps4 resulterade i att jag aldrig spela klart det. Det kanske kom nå updates som rätade till det sen men har aldrig fått suget att prova igen.

Origins har jag endast spelat nån timme för ca 2 år sedan men kände inte riktigt för det då. Mina vänner hade hajpat sönder det och tjatat att jag måste spela, men kände mig mest besviken. Tänkte ge det en ny chans här ganska snart och hoppas det ger bättre känsla denna gång.

Odyssey och Valhalla finns i backloggen på steam.

Medlem

Black flag är definitivt bäst i serien, den hade stått sig som stand alone titel för sin tid även om det inte hetat assassin's creed.

Jag gillar stora spel där man kan "gräva ner" sig i världarna typ the witcher 3 och mass effect, så den nya RPG inriktningen är bara bra, origins hade ganska tråkig huvudperson och storyn var lite antiklimaktisk, däremot odessey var en jävla upplevelse med frihetskänsla att skeppa runt där som en roidad kassandra i antikens Grekland!
Valhalla är också ett riktigt guldkorn, något mörkare och råare fast på ett positivt sätt.

Medlem

Får vara tråkig och modern och svara Valhalla. Men så jag svag för nordisk mytologi också. Pirater är fint med så Black Flag är ett alternativ.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Börja du Köras origins för en vecka sedan och du har ändå lirat Valhalla ? Jösses bra jobbat

Oj vart ska jag börja....

Lite kort:
Älskade Desmond historian och gillade när man hoppade ur animus i de första spelen

3:an va jättebra med ny "snömotor" och träd Parkour

Black flag var sjörövarspelet jag letat efter. smygmekanik och animationer började bli utdaterade, men fruktan(svärd) bra spel

Unity Var ett klockrent spel. Bästa parkouren och ny uppdragsdesign

Syndicat tyckte jag var en flopp. Tillbaka till stela animationer och ...ja fördummat gameplay. Körde aldrig klart. kom nog bara 2/3 in i spelet

Origins /Odyssey /Valhalla är ju en helt ny grej och ja....Cassandra är nog min favorit karaktär nånsin i ett spel

Eivors äventyr var, långt och ganska segt tillslut. Men jädrar vilken story dom fick till när säcken knöts ihop.

Haha ja, tycker ändå att Origins känns lite bättre än Valhalla vad det gäller story, hänger ihop mer där tycker jag. Syndicate är det enda än så länge som jag har startat men inte slutfört. Precis som dig så tyckte jag att det kändes så himla stelt och överlag tråkigt, speciellt när man kom direkt från Unity....Jag måste köra klart det dock så man har spelat igenom hela serien känner jag.

Skrivet av Gaara:

Har inte klarat valhalla än, senast jag försökte mig på att spela det skulle jag göra en raid på en by. Första som händer när man ska gå i land är att båtfan flyger upp någon kilometer upp i luften o snurrar runt och jag misslyckas med raiden och får börja om...vilket jag inte gjorde utan tröttna och stängde av o gjorde något annat.

Bästa med AC skulle jag säga är att det är ofta fina miljöer att titta på, där slutar väl de bra sakerna för min del.

Förstår jag är segt, men ge det en chans till. Spelet är alldeles för långt, men det har några riktigt fina stunder.

Skrivet av confal:

Tycker Ezio trilogin är riktigt bra, sen blev det lite mellan mjölk.

Black flag är det jag spelat absolut mest.
Storyn kanske inte är den bästa här men helt klart det mest underhållande. Älskade att härja runt på havet.

Unity tyckte jag var riktigt dåligt, framförallt alla buggar och dåligt flyt på ps4 resulterade i att jag aldrig spela klart det. Det kanske kom nå updates som rätade till det sen men har aldrig fått suget att prova igen.

Origins har jag endast spelat nån timme för ca 2 år sedan men kände inte riktigt för det då. Mina vänner hade hajpat sönder det och tjatat att jag måste spela, men kände mig mest besviken. Tänkte ge det en ny chans här ganska snart och hoppas det ger bättre känsla denna gång.

Odyssey och Valhalla finns i backloggen på steam.

Gillade du Black Flag så skulle jag ialf rekommendera att ta en liten titt på Rogue. Mekaniken är väldigt lik för att inte säga identisk och storyn är riktigt stark.

Hade samma sak med Origins ett tag, kom helt enkelt inte in i det. Men gav det ändå några timmar och då släppte det. Nu är jag inte klar än, men spelet rör sig ändå sakta men säkert upp mot en topplacering hos mig. Att utforska pyramider och annat är riktigt kul och drar igång den där upptäckarglädjen i mig.

Medlem

Har bara kört igenom Odyssey, och får väl anta att jag gillade det eftersom jag körde igenom det (65h). Ganska grindigt, men ändå underhållande.

Vad jag absolut inte gillade är Animus-krafset. Det bidrog inte ett dugg utan ryckte bara ur en ur spelvärlden som ett återkommande irritationsmoment.

Medlem

Odysseys miljöer och questarnas humor tog mig helt,därtill alla coola möten med historiskt folk tyckte jag var en höjdare.
Jag har nästan spelat allt och jag tycker inget är dåligt även om alla inte är perfekta.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Jag har spelat alla spel i serien och alltid köpt Gold/season pass (har dock bara kommit ca 40% i Valhalla men lade det på is då jag hade några game breaking buggar så tänkte att jag väntar tills de släppt alla expansioner innan jag fortsätter).

Jag gillade ettan väldigt mycket när den kom och tyckte spelet, konceptet, lönnmördare, konspirationer, parkour och världen var helt fantastisk. Att springa runt på 1100-talet i Palestina och slåss mot tempelriddare. Jag gillade Altaïr, han kändes lite mystisk.
Även Desmond Miles-delen var spännande.

Min favoritkaraktär i serien förutom Desmond Miles är Ezio.
Jag skulle nästan vilja kalla Assassins Creed II, Brotherhood och Revelations samma spel fast att de två sistnämnda var expansioner. Om jag prompt måste välja att klassa den separat så är Brotherhood bäst följt av 2an. Revelations har dock bästa sekvensen av alla Assassins Creed spel (hint: kopplingen till spel 1). Enda nackdelen jag minns och som jag stör med ännu mer på idag när jag spelet igenom en del äldre spel från den eran är alla satans Quick-time-event som var populärt inom spelbranschen under den eran. Helt värdelöst att behöva timea en knapptryckning under en filmsekvens eller peppra på en och samma knapp. Som tur är har spelutvecklare nästan helt slutat med det.

Assassins Creed 3 har jag inte så mycket positivt att säga om mer än att man fick börja känna lite på båtlivet, klättring i träd och att Desmond fortfarande fanns kvar i spelserien. Connor var en hyfsad karaktär som ändå är rätt minnesvärd

Black Flag och Rogue skulle jag även här vilja så ihop och påstå att Rogue egentligen är en expansion till Black Flag från en annan synvinkel. Av dessa två föredrar jag iallafall Rogue som var briljant och föll lite i skymundan då det släpptes samtidigt som Unity fast till last-gen.

Unity var så buggigt och ofärdigt att hela spelet mer eller mindre förstördes även om jag vill minnas att miljöerna var fina och några av uppdragen var spännande. Arno var dock en rätt tråkig karaktär

Syndicate var första spelet där man kunde lira 2 olika karaktärer Evie och Jacob tyckte jag var hyfsade och jag älskade skitiga London under industrialismen. Fabrikerna, barnarbetarna, jack the ripper, floden med godsbåtarna, fightclubs och tåget som bas. Enda nackdelen var att staden kändes lite svårframkomlig och jag gillade aldrig häst och vagn delen. Jag började även ledsna lite på serien här då det släppte ett nytt spel varje höst.

Origins var nydanande och hade fantastiska miljöer och combat samt frihet men jag fastnade aldrig för Bayek och jag gillar inte att det var så mycket RPG/fantasy inspiration (det börjar balla ur) sen tycker jag att spelen började bli för stora här för att storyn ska ligga i fokus. Orkade inte ens spela något DLC här när jag väl blev klar med grundspelet.

Odessey gillade jag då jag tyckte storyn var framträdande trots att spelet är alldeles för stort.
Kassandra var en bra karaktär och jag gillade sidouppdragen för det mesta. Första expansionen är väldigt bra men den sista ballar ur totalt och är lika lång som grundspelet nästan.

Valhalla gillar jag skarpt, många väldigt trevliga sidouppdrag, raids, jag gillar även bybygget och att man kan välja rätt fritt hur ens karaktär ska vara som person i interaktioner med andra. Nackdelen är precis som Odessey och Origins att spelet blir för stort och då har jag inte ens börjat kika på expansionerna än.

Skulle nog klassa Ezio-eran som bäst. På andraplats Valhalla och första spelet på tredjeplatsen tillsammans med Rogue.

Medlem

Odyssey, Black Flag, Origins helt klart bästa, även Valhalla, som sagt, Valhalla känns mindre story mässigt intressant och karaktärerna känns mycket mer ytliga/arroganta, vilket i sig är logiskt då vikingarna hade nog varit mindre kända som dom är, om dom varit mer empatiska och mysiga. Jag tycker tekniskt har alla spelen haft mycket hög kvalité sen black flag , speciellt sen Odyssey har det varit extremt hög kvalité, med tanke på vad Ubisoft misskötte ghost recon senaste, men jämfört mot EA har Ubisoft en underbar jämn och pålitlig ström av deras många franchising spel, visst jag älskar Fifa, men hur stor skillnad är det varje år egentligen, och hur komplicerat är det egentligen, ja AI börjar bli extremt bra o verkligen realistiska, men i slutändan, det är arenor med 22 spelare och massa publik som ingen har tid att Stirra på, min poäng är bara att Ubisoft förtjänar ros, även senaste GRB blev bra i slutändan ändan, dom ger inte upp som EA om spelet floppar som bara man ser nu med bf, dom nästan hugger Dice i ryggen och lämnar dom för att dö så dom kan smyga iväg med deras chef Lucifer ...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Kul att höra att du är svag för Rogue, jag tycker också att det var ett riktigt guldkorn i serien, men jag brukar vara den enda i min bekantskapskrets som lyfter upp det.

De svagaste länkarna i serien ur min synvinkel är faktiskt ettan och trean, och då spelade jag ändå ettan ganska snart efter att det hade släppts. Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var ett jävligt coolt koncept men huvudpersonen Altair kändes trälig och spelet blev väldigt repetitivt, så jag fick till slut tvinga mig igenom spelet. Tvåan blev det stora genombrottet i serien för min del, följt av Brotherhood och Revelations som båda inte gjorde mig besviken.

Trean som sagt, inte speciellt kul, slutade med att jag rushade igenom mainstoryn, brukar annars ta min tid med spelen i denna serien och verkligen utforska världen och göra mycket sidestuff. Gillade som andra i tråden har varit inne på sektionen där man spelar som Haytham, men hade mycket svårt för Connor, och spelet kändes allmänt ganska frustrerande och opolerat, lite samma feeling som jag hade i ettan. Jag hade tänkt försöka mig på Assassin's Creed 3: Remaster vid något tillfälle, vill gärna återvända och utforska den världen lite mer än vad jag gjorde under min rushade playthrough.

Nu känner jag att min post börjar bli för lång så jag drar igenom resten lite snabbt. Asscreed 4, grymt, de lyckades verkligen med sjöstriderna som de har kunnat utveckla mer i senare spel. Spelade inte Unity vid release, utan efter att det var fixat och gillade starkt, hade inte fler buggar och problem än vad som är vanligt i spel av denna storleken. Syndicate var riktigt jävla fett, tycker det borde lyftas mer, grappling hooken är ju det bästa som har hänt i spelserien.

Origins och Odyssey har jag lite blandade känslor kring, de är absolut inte dåliga spel på något sätt, snarare tvärtom, jag har spenderat mer tid i Odyssey än något annat Asscreed, och Origins har ju helt sjukt vackra miljöer. Men jag tycker att spelserien tappar sin själ lite här och går från stealthspel med rpg element till rpg med stealth element. Saknar det gamla, samtidigt som jag älskar det nya. Valhalla har jag inte spelat ännu.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

AC3 och Black Flag hade inte längre samma magiska värld och hjälten i Black Flag var irriterande Hollywood-kaxig. Jag ville inte vara honom. Jag brydde mig inte om hans öde.

Jag har för mig att huvudkaraktären i Black Flag var stöddig i början men att han växte upp under handlingens gång.
Något jag gillade med handlingen var att det var glättigt i början, alla pirater var ute och piratade och hade roligt. Men det blev mer och mer mörkt ju närmre slutet man kom. Vill inte spoila något man jag tycker att det är en av dom bästa historierna i ett AC spel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Har kört lite AC, körde första lite men lessnade, har klarat Black Flag, håller på med Valhalla, ska ge mig in i Odyssey igen sen tänkte jag.
Problemet med AC för mig är att det blir så lika (och spelen är väldigt lika, reskins med ny story) efter ett tag och spelen är ganska långa, så man tappar intresset/orken lite, i små doser är ganska ok...

Medlem

Jag körde Origins men fastnade aldrig, körde Odyssey och fastnade totalt. Älskade spelet och har många timmar med många fina minnen, alla DLC var jättebra. Utan att spoila så är det ett av få spel som jag vid ett tillfälle kände en klump i bröstet efter att en karaktär dog. Spelade Valhalla ett par timmar, försökte verkligen tycka om det men det var flera ändringar i gameplay som gjorde att jag slutade.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Vad jag absolut inte gillade är Animus-krafset. Det bidrog inte ett dugg utan ryckte bara ur en ur spelvärlden som ett återkommande irritationsmoment.

Jag har spelat varje spel sedan det första i serien, och Anumus-krafset va i början väldigt intressant (och en betydligt större del av spelen i form av faktiska pussel i nutid, en omfattande story om vad templars och assassin orden gör nu osv). Från Unity (tror jag...) och framåt har det mest känts som att de har kvar det för att kunna kalla spelen för assassins creed, för att de ska ha något gemensamt, för det är ju inte mycket lönnmördande i de senare spelen, om man säger så.

I de senaste tre spelen har den biten varit helt meningslös, men utan den hade de ju bara varit generic (men bra...) open world RPG i valfri tidsålder på något vis. 😅

Medlem

Minns när man kom och såg Jerusalem första gången från ett berg i ettan. Minst sagt ett wow-moment.

Tycker de senaste spelen har varit mer underhållande än de tidigare. Det kanske hjälper att jag inte går in med förväntningarna att det ska vara ett smygar-spel som tidigare. Samt att jag inte har tvångstankar att 100%a alla spel.

Otroligt snygga världar rent generellt i AC-spelen. Som historia-nörd känns det otroligt coolt att vandra omkring i antika Grekland eller renässansens Italien. Sen att allt i storyn inte är historiskt korrekt spelar inte någon större roll. Men WOW vilka världar.

Medlem
Skrivet av necrolock:

Trean som sagt, inte speciellt kul, slutade med att jag rushade igenom mainstoryn, brukar annars ta min tid med spelen i denna serien och verkligen utforska världen och göra mycket sidestuff. Gillade som andra i tråden har varit inne på sektionen där man spelar som Haytham, men hade mycket svårt för Connor, och spelet kändes allmänt ganska frustrerande och opolerat, lite samma feeling som jag hade i ettan. Jag hade tänkt försöka mig på Assassin's Creed 3: Remaster vid något tillfälle, vill gärna återvända och utforska den världen lite mer än vad jag gjorde under min rushade playthrough.

Jag gjorde precis samma sak där, Haytam sektionerna var bra men Connor? Jag vet inte jag, klarade inte av honom bara. Första trippen till Boston så går han runt och nästan är hänförd av allt för att två sekunder senare gå tillbaka till den här arroganta och kantiga karaktären, jag fick inte ihop det där. Jag spelade Remastern och som jag förstår det så är det verkligen inte mycket som skiljer det åt från 360-versionen. Vissa menar att den tidigare versionen faktiskt ser bättre ut.

Precis som dig så tror jag dock att jag ska gå tillbaka och ge spelet en chans till, kanske spelade jag det bara vid fel tillfälle?

Medlem

Tycker Ezio-trilogin har en given förstaplats - kanske framför allt Brotherhood - efterföljt av Black Flag. Fanns lite karisma och charm i huvudkaraktärerna där som jag tycker saknas i nästan alla andra titlar i serien. Ska erkännas att jag inte lyckats ta mig igenom vare sig hela Odyssey eller hela Origins, även om jag gillade Cassandra som karaktär. Får nog ge Valhalla en chans framöver!

Medlem
Skrivet av greb1989:

Gillade du Black Flag så skulle jag ialf rekommendera att ta en liten titt på Rogue. Mekaniken är väldigt lik för att inte säga identisk och storyn är riktigt stark.

Hade samma sak med Origins ett tag, kom helt enkelt inte in i det. Men gav det ändå några timmar och då släppte det. Nu är jag inte klar än, men spelet rör sig ändå sakta men säkert upp mot en topplacering hos mig. Att utforska pyramider och annat är riktigt kul och drar igång den där upptäckarglädjen i mig.

Ja då kanske jag ska ta en titt på det framöver, vet inte varför jag hoppade Rouge. Spelade första spelet samma år det släpptes men var inte allt för imponerad då, var mest att man kunde klättra på hus som jag tyckte var lite coolt.
Var dock mest intresserad utav wow när det begavs sig och spelade väldigt lite singelplayer.
Men mellan 2013-2014 fick jag nått ryck och spelade alla de 6 första spelen efter varandra och fick en helt annan känsla än när jag spelade första spelet första gången. Sedan kom Unity och det köpte jag på release dagen men intresset dog helt efter några timmars spelande. Kan ha blivit för mycket av spelet också och därför jag tröttna.

Ska ge Origins en ny chans så fort jag spelat klart Rdr2 vilket också är ett spel som jag fått ge en andra chans och nu tycker jag det är riktigt bra 🙂

12
Skriv svar