Sony: Förväntar oss att Activisions spel fortsätter vara multiplattform

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

"Xbox har inga spel!" har istället blivit "Kommer det till Playstation?!". Humor ändå.

Xbox hade ju inga spel?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Frågan är ju hur långa kontrakten som finns mellan Sony och Activision är.

Det finns ju uppenbarligen kontrakt gällande Call of Duty. Hur långt fram i tiden gäller dessa?

Det verkar komma ett CoD till PS Plus varje år. Beroende på hur dessa kontrakt ser ut kan det lite ironiskt bli så att flera CoD-spel kommer till Plus innan de kan komma till Game Pass. Finns/har det funnits CoD-spel i Game Pass?

Ja, det är ju den stora frågan. Är de alldeles för långa och djupgående så skulle jag tippa på att exitklausuler kommer att användas, förmodligen småsummor i ett $70b-sammanhang.

Det kan nog bli en hel del lustigheter i övergångsperioden, det kan vi nog räkna med. Såsom du säger med CoD till PS+ etc.

Nej, inga CoD har varit på Game Pass.


signatur

Jump in.

Medlem

Phil Spencer kommenterar: "Absolut!"

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Kan ju vara Microsofts strategi. Pressa Sony till att öppna upp för Gamepass på playstation. Ta in såpass många titlar att det gör ont för Sony att säga nej.
Plötsligt får de intäkter från Sonys plattform och kan kanske till och med trycka ut så många användare till att inte ha PS+ utan Game Pass istället.

Hur som helst skulle det i princip innebär att de inte behöver utveckla HW i framtiden. Game Pass blir produkten som drivs av PC (ej egenutvecklad HW), Playstation (största konsolen), mobil/TV (streaming) och eventuellt Nintendo.
De har ju lyckats trycka in sig på apple app store.

Det där är en utveckling som känns intressant och kanske inte heller otrolig. Jag skulle sannerligen inte ha något emot den. Sony och Nintendo släpper konsoler, Microsoft har Game Pass till båda formaten men gör inga egna konsoler längre. Att begränsa antalet konsoler skulle sannerligen inte skada.

Medlem

Som tur är så är inte CoD ett "make or break" spel för PS5. Hela den här cirkusen är onödigt uppblåst av "fanboyism" och "versus" i forum trådar.

Det här köpet handlar mindre om att knäppa Sony på näsan. Det handlar snarare om att Microsoft konsoliderar IPs för PC markanden samt vill åt KING och Candy Crush. Det är där pengarna och mängden spelare finns.

Analys finns här: https://www.gamesindustry.biz/articles/2022-01-18-xboxs-activ...

Medlem

Klart dom vill. Precis som många förväntar sig att slippa playstation exklusiva spel. Dom har verkligen skjutit sig själva i foten.

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Det roliga är att Xbox inte kommer ha någon användning av sina uppköpta företag denna generation
Något spel från Bethesda lär ju inte släppas än på 5 år, dessutom lär ju COD finnas kvar på PS4/PS5 med exklusivitet dessutom i ytterligare 3 år med tanke på kontraktet mellan Activision och Sony. Förstår inte riktigt hysterin kring detta.

Tvivlar också mkt på att Microsoft kommer att göra COD spelen exklusiva till PC/Xbox. Dom förlorar ju isf 50% av intäkterna av försäljningen. Men man kan ju alltid hoppas, det lär ju tvinga Sony att godkänna Gamepass till PS5. För mig spelar det mindre roll, Lirar det på PC ändå.

Klart internet exploderar av hysteri när MS slukar hela AB för en rekordsumma. Man kan tycka vad man vill om affären i sig och jag har själv svårt att greppa/tro att CoD bara skulle kunna spelas på Xbox/GP, men det är ett anmärkningsvärt drag av MS som sätter press på konkurrenterna.

Som du säger kommer det dröja länge innan vi ser utfallet av affären på bred front.

Just nu är det väl mycket trollande och hets från alla håll och kanter bara. Folk borde sitta lite i båten istället.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Mulisha_:

Det roliga är att Xbox inte kommer ha någon användning av sina uppköpta företag denna generation
Något spel från Bethesda lär ju inte släppas än på 5 år, dessutom lär ju COD finnas kvar på PS4/PS5 med exklusivitet dessutom i ytterligare 3 år med tanke på kontraktet mellan Activision och Sony. Förstår inte riktigt hysterin kring detta.

Tvivlar också mkt på att Microsoft kommer att göra COD spelen exklusiva till PC/Xbox. Dom förlorar ju isf 50% av intäkterna av försäljningen. Men man kan ju alltid hoppas, det lär ju tvinga Sony att godkänna Gamepass till PS5. För mig spelar det mindre roll, Lirar det på PC ändå.

Förmodar att du trollar då det inte kan ha undgått någon men redan i år släpps de första exklusiviteterna från Bethesda med Redfall och Starfield.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Meeen 68,7 miljarder dollar fattigare :-P.

Vet inte riktigt hur du tänker där, men ordet fattigt skulle jag inte ta till i det här fallet.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

"Xbox har inga spel!" har istället blivit "Kommer det till Playstation?!". Humor ändå.

Nja, Playstation har ju sina spel ändå. Och de tredjeparttitlar som gått bäst 2021 var väl ändå från Rockstar och EA. Dessa studios har ju knappt släppt spel på år och dagar förutom ett nytt CoD varje år och är ju i princip bara Starfield som kommer 2022. Men din kommentar kanske kommer bli verklighet om några år beroende på vad Sony kontrar med. Kanske Nintendo och Sony slås ihop, inte helt orimligt. Men tror inte det blir så denna generation iaf. Möjligen nästa!

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Något spel från Bethesda lär ju inte släppas än på 5 år

Öhm... Starfield?

Medlem
Skrivet av Foldon:

Vet inte riktigt hur du tänker där, men ordet fattigt skulle jag inte ta till i det här fallet.

Jag tänkte med glimten i ögat;). Fattiga lär de nog aldrig bli.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

"Xbox har inga spel!" har istället blivit "Kommer det till Playstation?!". Humor ändå.

för alla med en duglig speldator kommer det här alltid vara sant, eftersom alla xboxspel även släpps till PC, till skillnad mot playstation-exklusiva titlar.

Medlem
Skrivet av quadratis:

för alla med en duglig speldator kommer det här alltid vara sant, eftersom alla xboxspel även släpps till PC, till skillnad mot playstation-exklusiva titlar.

Eller för alla med en oduglig speldator då spelen från MS går att streama. Liksom många från PS. Vi är nog inte långt borta från att PS släpper alla sina spel tidigt på PC. Spelvärlden håller på förändras vare sig man vill det eller inte.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Spekulationerna kommer fortsätta till den dagen då affären är klar. Dvs senast juni nästa år. Varken Xbox eller Activblizz får säga något konkret om det fram till dess. Dagen Bethesda-dealen var klar sa Spencer att affären handlar om att ge exklusivt content till plattformar där game pass finns. Skulle vara förvånande om MS bytt strategi ett år senare.

Visst, samtidigt en sådan gigantisk koloss som åtminstone cod är skulle dem förlora väldigt mycket på om dem ströp på playstation.

Att få tillbaka det i gs prenumeranter eller konsollköpare finns inte chans i horisonten.

Medlem
Skrivet av heady89:

Visst, samtidigt en sådan gigantisk koloss som åtminstone cod är skulle dem förlora väldigt mycket på om dem ströp på playstation.

Att få tillbaka det i gs prenumeranter eller konsollköpare finns inte chans i horisonten.

Tror nog MS har en annan typ av helhetstänk än vad du har. Men för all del, du borde skicka ett mail till Phil Spencer där du upplyser honom om dina farhågor så han inte gör ett kapitalt misstag!


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Jag hoppas innerligt att fast man köper stora studios runt om att man låter dessa skapa nya ipn.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Förmodar att du trollar då det inte kan ha undgått någon men redan i år släpps de första exklusiviteterna från Bethesda med Redfall och Starfield.

Ett riktigt ”jäsp” på bägge dom spelen. Båda två känns ju som riktiga early access lir. Knappast ngt i klass med elder scrolls. Men alla har väl olika smak antar jag

Men visst, Starfield har väl sin fanbase, ser det dock som höst osannolikt att det spelet är ngt som ens 0,5% av folk kommer att vilja köpa en konsol / Pc av.

Hade varit kul om Microsoft verkligen använder dom här nya spelstudiorna som dom investerat i och tar fram lite nya Ip’n. Så att dom inte bara ”köper” och låser fast redan etablerade spel.

Phil Spencer själv, har ju sagt att han ogillar vad Sony gör som håller fast vid sina Ip’n och tycker det är bäst att alla kan spela alla spel. Kommer bli roligt att se ifall vinden vänder för Microsoft, och se vad han gör. Ifall han håller sitt ord eller gör exakt det som Sony gör. Smartast är väl att utveckla egna Ip’n och låsa fast dom, annars finns det ju ingen anledning med olika konsoler 😏

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

"Xbox har inga spel!" har istället blivit "Kommer det till Playstation?!". Humor ändå.

Och detta på mindre än vecka, ironin alltså.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Mulisha_:

Ett riktigt ”jäsp” på bägge dom spelen. Båda två känns ju som riktiga early access lir. Knappast ngt i klass med elder scrolls. Men alla har väl olika smak antar jag

Men visst, Starfield har väl sin fanbase, ser det dock som höst osannolikt att det spelet är ngt som ens 0,5% av folk kommer att vilja köpa en konsol / Pc av.

Hade varit kul om Microsoft verkligen använder dom här nya spelstudiorna som dom investerat i och tar fram lite nya Ip’n. Så att dom inte bara ”köper” och låser fast redan etablerade spel.

Phil Spencer själv, har ju sagt att han ogillar vad Sony gör som håller fast vid sina Ip’n och tycker det är bäst att alla kan spela alla spel. Kommer bli roligt att se ifall vinden vänder för Microsoft, och se vad han gör. Ifall han håller sitt ord eller gör exakt det som Sony gör. Smartast är väl att utveckla egna Ip’n och låsa fast dom, annars finns det ju ingen anledning med olika konsoler 😏

Oklart varför jag ens försöker men here goes:

Då du hade missat existensen av både Redfall och Starfield i din förra post så är det väl inte särskilt förvånande att du också missat att både Redfall och Starfield är...just det, nya IP.

Utöver Arkane och Bethesda så jobbar också Obsidian, InXile, Compulsion, Ninja Theory, Rare, Double Fine, Tango och Zenimax Online på nya IP. Dessutom ett flertal via XGS Publishing såsom Contraband från Avalanche, IOI's Project Dragon m.fl.

Innan Acti-Blizz uppköpet så har Xbox ungefär 60 olika spel under utveckling, en blandning av både nya och gamla IP. Vi kan förvänta oss en väldig massa fler när den senaste affären gått i lås. Dessa spel kommer att vara tillgängliga genom Xbox ekosystem på konsol, PC och via streaming på nästan allt med en skärm. Vilket är vad Phil Spencer talar om när det gäller att nå alla.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det stämmer fortfarande dock, "Xbox har inga spel". Samma spel som erbjöds på Xbox innan uppköpen erbjuds även nu. Inget har förändrats på den fronten

Förutom att ni vill ha dem på PlayStation också. Desperat efter dem. Fast det kommer inte att hända.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Förutom att ni vill ha dem på PlayStation också. Desperat efter dem. Fast det kommer inte att hända.

Så löjligt, vuxna människor...
Varför desperat? Köper väl bara gamepass om man vill lira? Ge mig GamePass på Playstation 5. Hade varit underbart. Men det hade många Xbox användare inte gillat. Hade svidit rejält i konsolkriget 😅

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Förutom att ni vill ha dem på PlayStation också. Desperat efter dem. Fast det kommer inte att hända.

Det handlar inte om "vi"/"ni"/"dem". Den mentaliteten kommer bara förstöra ditt egna nöje för spel. Jag tillhör inte någon grupp.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

"Xbox har inga spel!" har istället blivit "Kommer det till Playstation?!". Humor ändå.

Jag tänkte exakt samma sak. Det är för komiskt.

Medlem

Så länge Blizzards spel inte kommer på Playstation så är jag nöjd. Gillar verkligen inte Blizzard.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Oklart varför jag ens försöker men here goes:

Då du hade missat existensen av både Redfall och Starfield i din förra post så är det väl inte särskilt förvånande att du också missat att både Redfall och Starfield är...just det, nya IP.

Utöver Arkane och Bethesda så jobbar också Obsidian, InXile, Compulsion, Ninja Theory, Rare, Double Fine, Tango och Zenimax Online på nya IP. Dessutom ett flertal via XGS Publishing såsom Contraband från Avalanche, IOI's Project Dragon m.fl.

Innan Acti-Blizz uppköpet så har Xbox ungefär 60 olika spel under utveckling, en blandning av både nya och gamla IP. Vi kan förvänta oss en väldig massa fler när den senaste affären gått i lås. Dessa spel kommer att vara tillgängliga genom Xbox ekosystem på konsol, PC och via streaming på nästan allt med en skärm. Vilket är vad Phil Spencer talar om när det gäller att nå alla.

Vad menar du med ”oklart varför jag ens försöker”?

Känns mest som att du är tvungen att försvara någon, eller rättare sagt försvara ett uppköp ett av ett företag som ett större företag möjligtvis kommer att köpa, som varken du eller jag har någon typ av verklig relation med. Typ som om jag bryr mig det minsta. 😅

Lugna ner dig lite nu istället.

Ang. Alla dom nya Ip’n som du nämner har jag hört talats om 2st. Inte direkt några Bangers direkt. Är som att säga att varenda nytt indie spel som släpps är nya Ip’n. Du förstår ju vad jag menar. Och knappast något Microsoft har varit med och tagit fram.

Vad jag menade med det som Phil Spencer sa är att dom orden var direkt riktade mot Sony och deras exklusiva titlar. Att han tyckte det var tråkigt att bara PS spelare kunde spela dom spelen. Vilket nu på senare tid verkar som att han nu kommer att göra samma mot Sony. Dvs, släppa spelen på sin plattform och utesluta Playstation. Vilket jag också hade gjort, för att det inte bara är smart av ett rent affärsmässigt perspektiv utan också för att han förmodligen är tvungen eftersom dom ligger efter på spelfronten. Men konkursens innebär också att vi förmodligen får bättre spel.

Men jag kan erkänna att du är absolut mer inläst i de här uppköpen än vad jag är. Kanske för att jag inte bryr mig det minsta egentligen, utan bara hoppas att det blir fler nya Ip’n. Hade varit kul. Förhoppningsvis något som kan matcha Sonys.

Medlem

Så när ska Microsoft köpa upp Nintendo?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Så när ska Microsoft köpa upp Nintendo?

Det har de redan försökt förut. De blev utskrattade ur rummet vilket var deras egna citat.
Så bra som det går för Nintendo nu är det nog ännu mer osannolikt

Medlem

"Had good calls this week with leaders at Sony. I confirmed our intent to honor all existing agreements upon acquisition of Activision Blizzard and our desire to keep Call of Duty on PlayStation. Sony is an important part of our industry, and we value our relationship."

-Phil Spencer

Från twitter. Dock har analytiker redan poängterat att det är lika vagt formulerat som vid Zenimax. Men det finns hopp för CoD på PS.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Ambassadör
Xbox
Skrivet av PFC Hudson:

"Had good calls this week with leaders at Sony. I confirmed our intent to honor all existing agreements upon acquisition of Activision Blizzard and our desire to keep Call of Duty on PlayStation. Sony is an important part of our industry, and we value our relationship."

-Phil Spencer

Från twitter. Dock har analytiker redan poängterat att det är lika vagt formulerat som vid Zenimax. Men det finns hopp för CoD på PS.

Japp, det är precis som med Zenimax. De får inte säga något som kan ses som att de bestämmer över Acti-Blizz innan köpet är klart enligt lag. Det slirades på formuleringar i ett halvår med Bethesda under tiden som uppköpet genomfördes.

Nyckelord i citatet ovan är "intent to" och "desire to".

Inga konstigheter, utöver att det trots en liknande situation i närtid verkar väldigt svårt att greppa för somliga. Ovan kan exempelvis innebära marknadsföringsavtal som redan är ingånga (intent to honor all existing agreements) och att Warzone kommer att fortsätta stödjas på PS (desire to keep Call of Duty on PlayStation).

Se Bethesda med Deathloop/Ghostwire Tokyo (existerande avtal) och Fallout 76/Elder Scrolls Online (Fallout och TES på PS).


signatur

Jump in.

123
Skriv svar