Arma-utvecklaren Bohemia Interactive visar upp sin nya spelmotor
Åhh vad jag önskar ett riktigt bra Dayz eller liknande massivt zombie survival spel kunde komma nångång. Det är ett av mina top10 multiplayer moments ever när jag låg uppe på ett berg med en kikare å övervakade en liten by i en 30 minuter samtidigt som brorsan å en annan polare var inne å länsade den på resurser och dödade några fåtal zombies, å sedan med guidning av mig via voicechat fick gömma sig och undvika när det kom ett gäng spelare.
Men tyvärr verkar vi bara få failad kickstarter av ryssar eller liknande gång på gång som gör ett halvtaskigt spel som de sedan ger upp
Enda jag vill är att dom faktiskt optimerar sin motor xD Kör man själv så är det fine. Men räcker med 20+ spelare så tankar fpsen i 3an.
Känns som lite skevt fokus om man går ut med en ny motor och säger att man vill att ens datorer ska svettas. Göra bra spel borde väl vara första punkten? Sedan om de ansträngde sig i alla fall fem minuter med att optimera motorn (som redan nämnts) kanske vi inte behöver spela med 10 fps den här gången.
Jätteintressant information.
Den har ju alltid gjort det, men mest pga dålig optimering
Jag tänkte samma sak, ARMA 3 motorn får ju datorer att svettas redan, mestadels för att den är fruktansvärt ineffektiv. xD
Känns som lite skevt fokus om man går ut med en ny motor och säger att man vill att ens datorer ska svettas. Göra bra spel borde väl vara första punkten? Sedan om de ansträngde sig i alla fall fem minuter med att optimera motorn (som redan nämnts) kanske vi inte behöver spela med 10 fps den här gången.
Fast hade det inte varit ännu skevare att göra som du sa? Det är inte som att Epic satte "bra spel" som första punkt på Unreal 5. Spelmotorn görs inte nödvändigtvis av samma team som sedan gör spelen. Sen är det lite humor att de säger att- nya motorn ska få "datorer att svettas" för det gjorde verkligen DayZ Men jag fattar vad de menar, hyper-realism, Arma, de har sin spelarbas som gillar sånt där och de sitter säkert på hyfsade riggar.
Känns som lite skevt fokus om man går ut med en ny motor och säger att man vill att ens datorer ska svettas. Göra bra spel borde väl vara första punkten? Sedan om de ansträngde sig i alla fall fem minuter med att optimera motorn (som redan nämnts) kanske vi inte behöver spela med 10 fps den här gången.
Det som var ett av problemen med arma 3 motorn var att den inte fick datorn att svettas. Jag körde spelet på en gammal laptop med i7 processor, något som borde få fläktarna att gå på högvarv. Men de gjorde de inte. CPU:n inte användes mer än till ca 60 % av full kapacitet på någon av kärnorna, och spelet använde i praktiken bara en av dem. FPS:n stannade kring 30 sträcket. Det är riktigt risig optimering.
Känns som lite skevt fokus om man går ut med en ny motor och säger att man vill att ens datorer ska svettas. Göra bra spel borde väl vara första punkten? Sedan om de ansträngde sig i alla fall fem minuter med att optimera motorn (som redan nämnts) kanske vi inte behöver spela med 10 fps den här gången.
Så kan man se på det och håller delvis med. Dock behövs sånt här för att föra mediet framåt.. känns som det stagnerat senaste åren där de flesta söker cash grabs istället för utveckling.
Kanske ser på det annorlunda som utvecklare själv 😁 inte inom spel då men man måste våga!
Och ja jag förstår att man måste tjäna pengar men det är just där jag tycker det skett en kolossal förändring jämfört med förr, entusiasm > snabba pengar.
Känns som lite skevt fokus om man går ut med en ny motor och säger att man vill att ens datorer ska svettas. Göra bra spel borde väl vara första punkten? Sedan om de ansträngde sig i alla fall fem minuter med att optimera motorn (som redan nämnts) kanske vi inte behöver spela med 10 fps den här gången.
Det är nog mest ett kul uttalande, de lär inte lägga resurser på att medvetet göra motorn tungdriven. Men ja, bättre optimering vore inte i vägen.
Det är nog mest ett kul uttalande, de lär inte lägga resurser på att medvetet göra motorn tungdriven. Men ja, bättre optimering vore inte i vägen.
Thread.Sleep(100) i varje renderingsfunktion.
Det som var ett av problemen med arma 3 motorn var att den inte fick datorn att svettas. Jag körde spelet på en gammal laptop med i7 processor, något som borde få fläktarna att gå på högvarv. Men de gjorde de inte. CPU:n inte användes mer än till ca 60 % av full kapacitet på någon av kärnorna, och spelet använde i praktiken bara en av dem. FPS:n stannade kring 30 sträcket. Det är riktigt risig optimering.
Lite som flygsimulatorn DCS då, där kördes visserligen två av kärnorna på hög belastning, ljud på en, och resten av simulationen på en annan. Resten av kärnorna står helt sysslolösa. Detta i en motor de lanserade för bara några år sedan. Prestandan ligger därefter. Oklart om det är fixat nu, inte spelat på ett tag, men det va så under de åren jag spelade (2011-2019). 😅
Lite som flygsimulatorn DCS då, där kördes visserligen två av kärnorna på hög belastning, ljud på en, och resten av simulationen på en annan. Resten av kärnorna står helt sysslolösa. Detta i en motor de lanserade för bara några år sedan. Prestandan ligger därefter. Oklart om det är fixat nu, inte spelat på ett tag, men det va så under de åren jag spelade (2011-2019). 😅
Det där stämmer nog än för DCS tyvärr. Ett par utvecklare som gjorde Viggen- och Tomcat-modulerna besökte redaktionen när jag skulle testa dem, de sa just att motorn var väldigt omodern som inte använde moderna cpu:ers kärnor. Enligt dem var klockfrekvensen det absolut viktigaste för prestandan, så att skaffa en ny cpu behövde inte nödvändigtvis ge bättre fps. Det här var väl tre år sen.
Känns som lite skevt fokus om man går ut med en ny motor och säger att man vill att ens datorer ska svettas. Göra bra spel borde väl vara första punkten? Sedan om de ansträngde sig i alla fall fem minuter med att optimera motorn (som redan nämnts) kanske vi inte behöver spela med 10 fps den här gången.
Det är lite som att säga "varför fokusera på arkitektur och snickeri, borde inte första fokuset vara att inreda huset så en kan bo där (innan det är byggt)?" Denna motorn är skelettet som kommande spel ska (kan) byggas på, så att tycka potentiella framtida spel ska vara första fokuset är väldigt skevt. Och att de slår sig för bröstet för hur krävande motorn kan vara är väl mest PR så de ska locka till sig utvecklare så det blir några spel öht. Men ja, låt oss hoppas det beror på att den kan vara så tekniskt avancerad och inte bara dåligt optimerad.
Jag tänkte samma sak, ARMA 3 motorn får ju datorer att svettas redan, mestadels för att den är fruktansvärt ineffektiv. xD
Ja, alltså. Arma 3 har varit nästintill ospelbart på alla datorer jag ägt sen spelet släpptes. Nuvarande med 10700k och 3070 lyckas ju fan inte hålla stabila 100 fps även om allt är på lägsta Synd då jag i övrigt tycker att mycket single player i det spelet är roligt, men till slut tröttnar på grund av extremt svajande framerate.
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
Jag upplevde ett enormt lyft i FPS, och mindre lagg. Framförallt i Contact (OBS Jag kör bara SP) När jag bytte från Core i7 950 Nehalem, till i7 9900k för ett par år sedan.
RAM gick från 18GB 1333 mhz, till 32GB 3200 mhz i samma seans. Gjorde mer än tidigare byten av GPU. Men jag hade nog en riktig flaskhals i CPU, och RAM innan
Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.
Om vi vänder på det:
Med Bohemias historik, finns det någon chans att dom kan göra en spelmotor, eller för den sakens skull använda en licensierad, UTAN att sänka en dator helt? Jag älskar deras spel, och moddarna i dom, men optimering är inte det första jag tänker på när jag hör företagsnamnet.
1338 - One Step Above
Jäkligt intressant! Hoppas Arma 4 närmar sig.
Har 1600h i Arma 3 enligt Steam. 1400h av dom är i editorn.
Körde Flashpoint, Arma 1 och 2 en hel del också.
Absoluta favoritspelet.
En stor hobby för mig är att göra berättelser och se andra uppleva dem. Håller på mycket med rollspel (penna och papper).
Så kanske inte konstigt att jag älskar att göra Arma-uppdrag och sen se polarna spela genom dem.
Prestandan i Arma3 är ju väldigt intressant i multiplayer som många nämnt. Om man står vänd åt det håll där all action på servern är så har man 30 fps, trots att man tittar rätt in i en vägg. Vänder man sig om, fortfarande med näsan mot en vägg så det i princip är 1 triangel med en textur som ska renderas, så har man 90 fps. Om de har culling i spelmotorn, så måste den vara väääääääldigt krävande eller nått i sig..
Härligt. Deras gamla motorer har ju varit notoriskt svårmoddade tycker jag med riktigt föråldrade verktyg som inte ens Bohemia själva vill sitta och arbeta i. Får vi tillgång till de här nya när vi moddar deras framtida spel så tror jag ett eventuellt Arma 4 kan ligga till grund för många av framtidens störa spel-modes, precis som Arma 3 BR ligger i grunden för PUBG, Fortnite, Apex, etc
Om vi vänder på det:
Med Bohemias historik, finns det någon chans att dom kan göra en spelmotor, eller för den sakens skull använda en licensierad, UTAN att sänka en dator helt? Jag älskar deras spel, och moddarna i dom, men optimering är inte det första jag tänker på när jag hör företagsnamnet.
Har du spelat DayZ? Som sagt, det spelet använder sig av en äldre Enfusion-version, och är i dagsläget väldigt väl optimerat. Ska man se på det "bevismaterial" vi har tillgång till så pekar det åt rätt håll
Har du spelat DayZ? Som sagt, det spelet använder sig av en äldre Enfusion-version, och är i dagsläget väldigt väl optimerat. Ska man se på det "bevismaterial" vi har tillgång till så pekar det åt rätt håll
Tror en titt på hur motorerna beter sig vid släpp är lite mer relevant.
1338 - One Step Above