Forza Horizon 5, Officiella speltråden

Medlem

Nån som vet om det går att se listor med klubbkamraters statistik över upptäckta vägar, bonusskyltar etc? Som det är nu så ser jag bara den som är närmast före mig i en ruta när jag exempelvis upptäcker en ny väg.

Undrar även om det går att se ens klubbkamraters statistik och resultat för seasonal events. Hade exempelvis varit roligt att jämföra lopptider (som jag gillar med tanke på att de har tekniska restriktioner)?

----

Annars har jag upptäckt en och annan väderbugg. I ett lopp som började med regn och sedan gick över i solsken så var det som att någon tände lampan i ett rum vid övergången. Skapligt atmosfärförstörande.

Gen
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du har inte tagit bort dem i filtret?

Nej har allt ikryssat.

Skrivet av Cousken:

När du öppnar menyn så bor du kunna hitta nånting som heter Accolades, det är vad som ger och trackar din progression i festivalen. Events knutna till de nya festivalen finns överallt på kartan, tex har du låst upp Apex så har du tillgång till många fler Road Races över hela Mexico.

Vet inte om det var riktigt det jag frågade om men nu när jag låst upp mer så syns dessa expeditions på kartan (tex Gauntlet). Får googla på resten Tack ändå.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Riktigt häftigt att köra med bildförhållande 32:9 men det är lite synd att det är så dåligt anpassat för det (jo jag vet, lär ju vara löjligt få som spelar med 32:9).
Men det är ändå synd att det växlar mellan 16:9, 21:9 och 32:9.

När ska vi förövrigt slippa videos i 30fps?
Det känns bara skumt att gå från 100+fps till en cut scene i 30 fps.

I övrigt har jag haft trevligt med spelet och kommer fortsätta lira framöver. Blir nästan sugen på att införskaffa ratt, pedaler och en riktig stol samt kaross för bilspel men har inte plats 😔

Jag kör 32:9, tycker ändå det är bättre anpassat än många spel. Du kan iaf flytta in interfacet så det syns i 16:9. det är det absolut viktigaste tycker jag. så man inte behöver kolla ut i hörnet på skärmen för att se mappen o liknande.

Medlem

Hejsan hoppsan! Jag försökte mig på 25års(!!!) varianten utav FZ loggan:

140 896 011 - FZ 25 Svart bakgrund
760 529 947 - FZ 25 Utan bakgrund

Jag vet inte hur/om man kan skicka in den riktiga loggan till playground games på något sätt för att få med exakta loggan i spelet, verkar ju finnas en hel del "curated" anime bilder/tjejer och liknande så borde ju gå på något sätt. Men hoppas att denna duger så länge!

Gnällkuk
Skrivet av Lowaim:

Hejsan hoppsan! Jag försökte mig på 25års(!!!) varianten utav FZ loggan:

140 896 011 - FZ 25 Svart bakgrund
760 529 947 - FZ 25 Utan bakgrund

https://i.ibb.co/QFCk7G9/New-Project-6.png

Jag vet inte hur/om man kan skicka in den riktiga loggan till playground games på något sätt för att få med exakta loggan i spelet, verkar ju finnas en hel del "curated" anime bilder/tjejer och liknande så borde ju gå på något sätt. Men hoppas att denna duger så länge!

Snyggt! Tack för den


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Väldigt trevligt indeed. Tack för inviten.

Tycker absolut att vi kör Party nästa gång. Hade några ord att utbyta med någon av er igår när jag blev plöjd åt sidan och missade flaggan och fick köra rewind.

De kan ha varit mitt fel, sorry😀

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag har också problem, speciellt i terräng, med ratt o pedaler. Jag har haft svårt att hitta bra inställningar, verkar vara konstigheter med rattutslaget på olika bilar också.
Men lek med inställningarna för svårighetsgraden, har testat både simulation och standard, samt de olika hjälpmedel på/av, t.ex. klarade jag inte Volkswagen rallydelen förens jag testade stänga av allt och byta till simulation.
Men andra events har varit helt omöjliga om jag inte slår på hjälpmedlen.

Okej, jag får fortsätta testa lite då... får väl byta och köra Simulation kontra Standard - vet du mer ingående vad det gör för skillnad i körupplevelse? Alltså rent spelmekaniskt. Rattutslaget är också knas för mig!

Skrivet av payash:

Jag kör med ratt, pedaler, koppling, växellåda, alla hjälpmedel av förutom ABS, Simulation inställningar, o jag vinner över alla!
Så det låter märkligt. jag har inte märkt att det ska vara något svårt. Men det kan däremot skilja mycket på svårighet mellan olika events, beroende på vad för bil man har osv. Men omöjligt har det aldrig varit. Kör mot Highly Skilled o oftast försvinner motståndet ur backspegeln efter ett tag.

EDIT: Jag kom på något. Att kolla rattinställningarna så ni inte kör på typ 900 graders utslag. då blir det riktigt svårt enligt min mening. Det ska vara ungefär 360-500 grader i racingspel tycker jag. jag kör på 460 grader o det tycker jag känns bra.

Du kanske bara är bättre och mer erfaren än mig helt enkelt

Men jag funderar också på din edit, där du skriver om rattutslag - hur gör jag det på Xbox, vet du det? Jag vet inte hur jag ska lyckas ändra de inställningarna... måste jag koppla in den till min dator och kika något?


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av socialarbetaren:

Okej, jag får fortsätta testa lite då... får väl byta och köra Simulation kontra Standard - vet du mer ingående vad det gör för skillnad i körupplevelse? Alltså rent spelmekaniskt. Rattutslaget är också knas för mig!

Du kanske bara är bättre och mer erfaren än mig helt enkelt

Men jag funderar också på din edit, där du skriver om rattutslag - hur gör jag det på Xbox, vet du det? Jag vet inte hur jag ska lyckas ändra de inställningarna... måste jag koppla in den till min dator och kika något?

Åhå. Jag vet inte. Jag spelar bara på pc. Så vet inte om dom inställningarna skulle följa med till xboxen. Jag ställer in det i logitech profiler.

Medlem
Skrivet av payash:

Åhå. Jag vet inte. Jag spelar bara på pc. Så vet inte om dom inställningarna skulle följa med till xboxen. Jag ställer in det i logitech profiler.

Det gör dom. Var tvungen att fixa min ratt till F1 via Logitech appen för att sedan koppla in den till Xboxet.

Medlem

Aight tack gubbar, får kika på det. Jag har dock bytt upp mig till Thrustmaster TX så får kolla på deras motsvarighet då.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Min 918 Spyder med FZ-logga såklart, tack @Lowaim.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

577/578 vägar hittade. Lagom frustrerande . Det är inte den buggade nordöstra strandremsan heller.. hnnngg!!!

Medlem
Skrivet av bulleboss:

577/578 vägar hittade. Lagom frustrerande . Det är inte den buggade nordöstra strandremsan heller.. hnnngg!!!

Jag fattar verkligen frustrationen. Hade ett helvete med att hitta sista vägen i FH4 och gav till slut upp (varpå jag hade sedan hittade den av en slump nån vecka senare). I FH5 har det varit enklare – mycket tack vare tydligare karta – och jag hittade den 578:e vägen igår utan större vedermödor. Men jag hade kanske lite tur.

Mitt enda tips är att kolla extra noga på lilla staden mitt på kartan. Där finns det väldigt mycket gator som ligger tight.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av bulleboss:

577/578 vägar hittade. Lagom frustrerande . Det är inte den buggade nordöstra strandremsan heller.. hnnngg!!!

Hah, samma här... Känns som om jag gått över kartan med lupp men hittar inte den sista.

Har inte heller hittat alla bonus boards, de har gömt dem väl. Vissa är dessutom riktigt kluriga att komma åt, vilket iofs är halva nöjet.


signatur

Jump in.

Medlem

Äntligen, spelet patchat

https://support.forzamotorsport.net/hc/en-us/articles/4410593...-

Ska testa imorgon, verkar som dom tagit bort exploits.
Hoppas forzathon shop fungerar nu...!


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Jag fick mig en söt liten epa förut!

Men min RS6a är en skönhet utan dess like och den jag glider omkring mest i nu (RS7an är fin men RS6an är galet mycket fetare!)


signatur

Halo kompis!

Medlem
Medlem

Fråga, ska vi hoppa in i FZ/SWeClockers Discord, eller skapa en egen för att kunna styra över den mer dynamiskt utan behöv att involvera admins? Det vore fett om vi kunde träffas in game snart för att beta av lite Arcade, det har varit helt omöjligt för mig att lyckas med Rund 3 pga online problemen (folk poppar in å ut, eller så saknas spelare nog för att klara det )

Vi skulle också kunna göra FZ Klubbens Season Goals så att säga, så vi säger tex vilka Rivals banor vi fokuserar på, eller skapa Lab utmaningar åt varandra. Kan lätt lägga upp en Discord server och vara admin ett bra tag om det är intressant.

FZ/SweClockers Discord - https://discord.com/invite/pBZ7CY4

Medlem
Skrivet av Cousken:

Fråga, ska vi hoppa in i FZ/SWeClockers Discord, eller skapa en egen för att kunna styra över den mer dynamiskt utan behöv att involvera admins? Det vore fett om vi kunde träffas in game snart för att beta av lite Arcade, det har varit helt omöjligt för mig att lyckas med Rund 3 pga online problemen (folk poppar in å ut, eller så saknas spelare nog för att klara det )

Vi skulle också kunna göra FZ Klubbens Season Goals så att säga, så vi säger tex vilka Rivals banor vi fokuserar på, eller skapa Lab utmaningar åt varandra. Kan lätt lägga upp en Discord server och vara admin ett bra tag om det är intressant.

FZ/SweClockers Discord - https://discord.com/invite/pBZ7CY4

Håller med. Hade varit kul att kunna hitta en skön grupp att göra veckouppgifterna med.

Joinade Discorden du länkade. Finns det någon Forzakanal?

Gnällkuk
Skrivet av Lirilesh:

Håller med. Hade varit kul att kunna hitta en skön grupp att göra veckouppgifterna med.

Joinade Discorden du länkade. Finns det någon Forzakanal?

Jag har skickat frågan vidare om att skapa en separat FH5-kanal på Discorden.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Ambassadör
Xbox

Najs! Jag hann inte med hela, men fick båda bilarna iaf.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Najs! Jag hann inte med hela, men fick båda bilarna iaf.

Finns det någon fördel med att göra hela? Jag fick också båda bilarna och slutade sen

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Lirilesh:

Finns det någon fördel med att göra hela? Jag fick också båda bilarna och slutade sen

Inte egentligen... Så länge man ser till att få tillräckligt med poäng totalt över säsongerna för Series award så är det ju lugnt. Man kan ju jaga achievement också, men det är lite otydligt hur mycket man behöver göra för det än så länge.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Finns det någon fördel med att göra hela? Jag fick också båda bilarna och slutade sen

Seszon rewards, archivements icg bragging rights Inget annat.

Medlem

Det är roligt med series/season rewards men också stressande. Jag som småbarnsförälder har begränsat med tid och hinner inte plocka allt. Försökte nu i början men då hinner jag istället inte komma någonstans i kampanjen innan det är ny season. Valde att köra endast kampanj nu ett tag istället.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Gregermeister:

Det är roligt med series/season rewards men också stressande. Jag som småbarnsförälder har begränsat med tid och hinner inte plocka allt. Försökte nu i början men då hinner jag istället inte komma någonstans i kampanjen innan det är ny season. Valde att köra endast kampanj nu ett tag istället.

Ja, det är mer för att hålla det igång när man är "klar" med kampanj och annat, eller om det är någon speciell bil man är ute efter o så. Ingen stress!


signatur

Jump in.

Medlem

Ska ge spelet ett nytt försök men kan någon förklara menyn för mig?
Vad är det jag ska fokusera på?
Kampanjen innehåller två menyer: Festival Playlist och Horizon Adventure.... Vad är skillnaden?
Sedan finns det ju massor av ikoner på världskartan också.

Och vad är Horizon Rivals?

Vart börjar jag

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ronzem:

Ska ge spelet ett nytt försök men kan någon förklara menyn för mig?
Vad är det jag ska fokusera på?
Kampanjen innehåller två menyer: Festival Playlist och Horizon Adventure.... Vad är skillnaden?
Sedan finns det ju massor av ikoner på världskartan också.

Och vad är Horizon Rivals?

Vart börjar jag

Festival Playlist är veckovisa/månatliga aktiviteter, det som håller spelet levande. En "Series" är 4 veckor, en säsong är en vecka.

Börja med Adventure och lås upp alla festival outposts och aktiviteter på kartan, det är själva grunden. Så att du får tillgång till alla aktiviteter.

Rivals är när man kör race mot andras tider, du ser personens ghost och ska slå tiden.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Festival Playlist är veckovisa/månatliga aktiviteter, det som håller spelet levande. En "Series" är 4 veckor, en säsong är en vecka.

Börja med Adventure och lås upp alla festival outposts och aktiviteter på kartan, det är själva grunden. Så att du får tillgång till alla aktiviteter.

Rivals är när man kör race mot andras tider, du ser personens ghost och ska slå tiden.

Ok! Tack
Jag skickade förfrågan till Fragzone clan också

Medlem

Borde ha lite rivals tävlingar här i tråden (eller en egen tråd) med hemmasnickrade regler (klass, märke etc etc) vad det lider?! Eller bara bragging rights ?" Hah slå på min tid på bana x om ni kan? "

Skriv svar