Grafik i nya spel imponerar inte längre.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

New World är toksnyggt på max. Räcker gott och väl för mig. Vem fan vill ens att allt ska se ut exakt som i verkligheten? Ser inte poängen

Jag skulle leva mig in i spelvärlden mycket mer om den såg väldigt realistisk ut.

Medlem

Jag vill inte ha realistisk/ fotorealism grafik i spel.

Tycker det finns rätt många spel som imponerar med grafiken nu senast som jag körde va ju Kena Bridge Of Spirits och Ratched and clank rift apart.

KoP
Medlem

Tror man inte ska hänga upp sig för mycket på grafiken. Spelmekanik, story och innehåll kommer i första hand. Dessutom kan ju grafik vara snygg rent stilistisk utan att behöva nyttja dom senaste effekterna.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Vill ändå slå ett slag för skogarna i Kingdom Come: Deliverance när det ändå pratas skog. Grafiken generellt i spelet är väl inte superimponerande men landskapens design och skogarnas lummighet etc. känns ändå jävligt.. verkligt. Hur saker är designade kan ofta vara viktigare för att få det att se realistiskt ut än upplösning etc.

Ja, synd bara att de inte kunde behålla beta-versionens täthet och fidelitet.

-

Gällande grafik och teknik idag när vi snackar typiska AAA-spel...
Tja, merparten av dagens spel måste fortfarande anpassa sig efter minsta gemensamma nämnaren Xbox One och PS4. Som redan vid release dessvärre hade en riktigt dålig processor-lösning, relativt svag grafik-prestanda och slö lagring.

Förhoppningsvis slutar utgivare och investerare att fega med de gamla konsolerna om något år. Därefter borde vi få se en rejäl skillnad, när vi till slut lämnar bakom oss vad som mer eller mindre är 2008/2010-nivå av hårdvaruprestanda.

Bara det faktum att utvecklare kan börja fokusera enbart på det nya och inte behöver slösa resurser på 3-4st extra versioner, med all nedskalning och testning det innebär, kommer hjälpa en hel del. Sedan kommer nya spelmotorer och nyare tekniker likt RTX/Lumen ge förutsättning för bättre dynamiskt ljus, skuggning och reflektioner. Och Nanite kan hjälpa till att skala upp detaljnivån och densitet i exempelvis skogar avsevärt, utan enorma prestandaförluster.

-

Vad jag dock ser fram emot mest, är betydligt mer avancerad fysik, spellogik, AI, förstörelse. Som kan ge oss en helt annan nivå av interaktivitet, vi egentligen aldrig har fått se i dagens AAA-openworldspel. Speciellt kombinationen kvalitet och kvantitet. Högdetaljerade världar där tusentals avancerade NPCer opererar i realtid, där man också samtidigt kan se dussintals eller kanske tom hundratals NCPer utföra komplex moment och dynamiska interaktioner med omgivningen, i världar som också har massivt antal förstörbara och interaktiva objekt.

Äldre spel likt Half life 2, Oblivion, Stalker, Crysis, GTA 4, Bad Company 2 och Farcry 2, Assasins Creed Unity mfl, gav oss en inblick och försmak i vad som var möjligt, men som tyvärr aldrig helt lyckats kombineras och skalas upp tillsammans med bättre grafik och/eller större spelvärldar. Bland annat då pga 8:e konsol-generationens strikta hårdvarukompromisser. Exempelvis Far Cry 6 hade utan tvekan kunnat haft betydligt tätare skog, befolkningsområden, smartare/mer dynamisk AI och förstörbara hus mm, om inte utvecklarna behövt anpassa spelet efter de gamla konsolerna. Nu istället ser det ut så här...

Och då har ändå 6:an förbättrat sig en del mot 5:an som var ännu stelare =/.

-

En annan del av problemet ligger i hur utvecklarna implementerar och nyttjar sina resurser. Här tycker jag helt enkelt att dagens utvecklare generellt tappat mot de äldre. Exempelvis gamla Halo spelen vs nya, Gears of War 1/2 vs 5, Dead Rising 1 vs 4, BC2 vs BF5, L4D 1/2 vs B4B osv.

För åtminstone när det kommer till mycket utav fysik, ai, förstörelse, spelkänsla, mekanik och allmän "attention to detail", är det ytterst få av dagens utvecklarna som imponerar längre. Grafiken på ytan kan se bra ut, medans helheten och allt det övriga oftast känns stelt, innehållsfattigt och saknar närvarokänsla.

Ny teknik och hårdvara kan hjälpa en hel del. Men även med de bästa råvarorna kan resultatet ändå bli smaklöst klabb med en dålig kock. Och även en bra kock tappar sin passion om den bara tvingas laga fantasilös och tam skräpmat.

Medlem

Raytracing tycker jag är ett tydligt exempel på maximal grafik inte är så viktigt. Det ser snyggt ut men man sitter ju inte och tittar på detaljer så mycket när man väl spelar. Det är bara initialt man blir lite imponerad av hur snyggt det är men man inser fort att det är gameplay, story, ljud, prestanda m.m. som är betydligt viktigare.

Medlem

Tidigare så var inte spelen bakåtkompatibla som nu, känns som att dom nya konsolerna är som Ps4 PRO 2 istället för Ps5 och det samma för Xbox. Knappast next gen utan snarare 60fps gen tyvärr.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Finns många PS4 PRO spel med fina reflektioner så jag tror att raytraycing är nåt man smackar på i sista stund för att göra spelet snyggare men det kostar 50% cpu och är lätt att använda för dåliga programmerare att aktivera.

Kolla tex Ghost of Tsushima som är extremt grafiskt snyggare än alla ray tracing spel.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Demon souls remake och Ratchet and clank: rift apart är ändå ett steg upp från förra generationen kan jag tycka. Horizon 2 är också ett snäpp upp. Forza Horizon 5 må vara samma spel igen, men visst är det också snyggt det går inte att förneka.

Medlem

jag blev lite wow på spelet last of us 2. ai´n och grafiken.

Medlem

Inte 100% behov av realistisk grafik. Titta på pixelspel som Starbound och Stardew Valley och andra spel utan super grafik som Valheim, säljer bra utan att bränna upp 3080 kort.

Visst när jag kör en flygsim och drar på i mach 1.8 över trädtopparna, då vill jag ha superrealistisk grafik.

Nya Call of Duty imponerar. Det blir bättre för varje släpp.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Strålspårningens framsteg inom spelmediet är ett av de större stegen vi sett mot mer realistiskt renderade världar. Strålspårning kan ju användas till betydligt mer än grafik också för den delen.

Vi är ju väldigt tidigt i den utvecklingen än dock men förhoppningsvis ser vi stadiga framsteg kommande generationer.

Tänk vad mycket tid som kan sparas för utvecklarna om man inte längre behöver fuska sig till bra resultat.
(tid som kan användas till annat såsom bättre ai exempelvis)

Själv har jag svårt att hålla med argumenten vissa har där strålspårning inte är värt det eller att man inte ser någon skillnad om man inte kollar noga.
Det är subliminala detaljer som gör så oerhört mycket för vår upplevelse. Små detaljer hjälper till att skapa en mer övertygande modell.
Våra hjärnor har lärt sig hur verkligheten ser ut sedan dagen vi öppnade våra ögon mer eller mindre.
Det är otroligt svårt att lura oss på ett övertygande sätt utan att uncanny valley uppstår.

Själv ser jag fram emot en strålande framtid inom spel 😁

It's not a lake, it's an ocean

Som konsolspelare är det sällan jag tappar hakan av ett nytt spel numera. Jag minns hur närmast förtrollad jag blev av spel som Sonic Adventure, Soul Calibur, Halo, Dead or Alive 3 och F-Zero GX.

The Last of Us Part II och RDR 2 var riktigt läckra tekniskt, ska erkännas. Det handlar inte bara om grafik utan om att skapa en levande och trovärdig värld, vilket de lyckades med. Men det är sällan jag får den där känslan jag fick förr där man nästan satt med öppen haka och kände att framtiden var här. Dels har det nog att göra med att stegen blir mindre för varje generation, dels att man varit med ett tag och inte är lika lättimponerad längre.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av landahl:

Jag funderar på när det kommer att komma spel med grafik som verkligen imponerar. Sist jag blev imponerad av ett spels grafik var det första far cry.

Spel i dag är väldigt långt ifrån att ha realistisk grafik. Texturer blandas hej vilt. Vissa texturer är suddiga medans andra är skarpa osv. När det gäller natur i spel så är den inte alls bra gjord för att va 2021, det är glest mellan träd, buskar mm.

När kommer det ett nytt ordentligt kliv i grafik så vi blir lika imponerade som när första far cry kom ut?

Spela Guardians of the Galaxy med högsta inställningarna

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Som konsolspelare är det sällan jag tappar hakan av ett nytt spel numera. Jag minns hur närmast förtrollad jag blev av spel som Sonic Adventure, Soul Calibur, Halo, Dead or Alive 3 och F-Zero GX.

The Last of Us Part II och RDR 2 var riktigt läckra tekniskt, ska erkännas. Det handlar inte bara om grafik utan om att skapa en levande och trovärdig värld, vilket de lyckades med. Men det är sällan jag får den där känslan jag fick förr där man nästan satt med öppen haka och kände att framtiden var här. Dels har det nog att göra med att stegen blir mindre för varje generation, dels att man varit med ett tag och inte är lika lättimponerad längre.

Sett Forza 5 ?:D

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Strålspårningens framsteg inom spelmediet är ett av de större stegen vi sett mot mer realistiskt renderade världar. Strålspårning kan ju användas till betydligt mer än grafik också för den delen.

Vi är ju väldigt tidigt i den utvecklingen än dock men förhoppningsvis ser vi stadiga framsteg kommande generationer.

Tänk vad mycket tid som kan sparas för utvecklarna om man inte längre behöver fuska sig till bra resultat.
(tid som kan användas till annat såsom bättre ai exempelvis)

Själv har jag svårt att hålla med argumenten vissa har där strålspårning inte är värt det eller att man inte ser någon skillnad om man inte kollar noga.
Det är subliminala detaljer som gör så oerhört mycket för vår upplevelse. Små detaljer hjälper till att skapa en mer övertygande modell.
Våra hjärnor har lärt sig hur verkligheten ser ut sedan dagen vi öppnade våra ögon mer eller mindre.
Det är otroligt svårt att lura oss på ett övertygande sätt utan att uncanny valley uppstår.

Själv ser jag fram emot en strålande framtid inom spel 😁

Strålspårning inom datorgrafik började utvecklas på 70-talet Men det är relativt nytt för spel pga begränsningar i hårdvara, men det har använts flitigt i andra typer av medier och program där man har kunnat acceptera en bearbetningstid som skulle vara helt orimlig i ett spel.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gaara:

Sett Forza 5 ?:D

Ja, men inte spelat det än. Det ser väldigt bra ut, men det gjorde Forza 4 också. Skillnaden verkar inte haktappande, det är ju en cross gen-titel, trots allt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte vad du menar, speldatorer är mer "konsol" nu än någonsin

ye när jag tänker på det så har du nog rätt


signatur

Allätare

Medlem

Det händer ju fortfarande att en titel eller ett demo får en att lyfta på ögonbrynen lite med grafiken men jag håller med om att det inte alls är på samma nivå som tidigare. Jag kommer tydligt ihåg de första screenshotsen på Max Payne 1 och där blev iallafall jag helt golvad. Samma sak med Bad Company 2 förstörbara hus, eller bara när GTA3 visade upp 3-personvyn och världen de byggt. Svunna tider.
☺️


signatur

Svenska Lets Plays 2022 med fokus på myspys och kvalitetstid!
Bli me du ååh! <3
Youtube/Twitter/Instagram - Pixelstugan

Medlem
Skrivet av Pixelstugan:

Det händer ju fortfarande att en titel eller ett demo får en att lyfta på ögonbrynen lite med grafiken men jag håller med om att det inte alls är på samma nivå som tidigare. Jag kommer tydligt ihåg de första screenshotsen på Max Payne 1 och där blev iallafall jag helt golvad. Samma sak med Bad Company 2 förstörbara hus, eller bara när GTA3 visade upp 3-personvyn och världen de byggt. Svunna tider.
☺️

Och för att inte tala om alla andra overkliga och problematiska saker som att gubbar i många spel kan tex ha en arm som sticker igenom en vägg eller att man kan gå rätt igenom tex ett djur som man har skjutit, Det är en massa saker som behövs komma tillrätta med.

Medlem
Skrivet av arelion:

Tycker ofta att dagens nya spel är snygga, om än en aning statiska. Sällan fysiken och interaktionen imponerar, där har det sett likadant ut i snart 15 år. Ofta man kan skjuta en mugg på ett skrivbord utan att något händer, eller att en handgranat smäller bredvid en hög med tidningar utan att de reagerar. Tycker dock att det har gett en rejäl skjuts att kunna spela i 4K och HDR, och många spel är riktigt snygga. T.ex. Cyberpunk eller Forza Horizon. Man har blivit mycket bättre på att generera randomiserade föremål, fotoskannade föremål etc. Idag ser marken/bråte riktigt bra ut, för ett par år sedan var det bara en platt yta med utströsslade stenar. Även vegetation har blivit mycket bättre. Nu när RTX blir mer och mer populärt har det också blivit ett snäpp bättre iom ljussättningen. Igårkväll när jag spelade "House of Ashes" såg vissa av karaktärerna helt fotorialistiska ut i cut-scenerna. Så nog händer det en del, alltid.

Instämmer helt vad gäller fysiken och interaktionen. Just mer fotorealistiska spelen känns, desto löjligare känns det att inte kunna interagera med den.

Måste erkänna att jag blev löjligt imponerad av Fortnite bör det var nytt. Grafiken var förstås inget att hänga i granen, men att kunna slå söner hus, träd och bilar gav spelet en helt annan dimension. Nu är det länge sedan jag spelade det, men känslan sitter kvar. Alla spel där jag inte kan slå ner en vägg känns mer som en kuliss än som ett riktigt spel.

(Kanske borde jag ha blivit mer imponerad av Minecraft, där kan man ju interagera ännu mer med världen. Men det blev jag inte. Kanske för blockigt ...)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Men, och det här är säker provocerande, grafiken utvecklas ju i alla fall till skillnad från allt annat i spelen.
När dök det upp en ny spelgenre senast? Spelbolagen ger ut samma spel gång på gång och - snyggare grafik hela tiden men innehållet, spelmekaniken och historierna tenderar att vara desamma.

Går rakt fram i en snygg värld och skjut på allt som rör sig. I uppföljaren får du dessutom åka bil en lite snyggare och större värld och skjuta på allt som rör sig.

Spring till ett snyggt grottkomplex i en snygg värld och använd snygg magi för att döda alla snygga monster som finns där och hämta ett objektet som alltid ligger i en kista längst ner och ta det till uppdragsgivaren. Repetera 400 gånger i första spelet 1000 gånger i uppföljaren.

Kör bil fort i en snygg värld. Sladda och krascha. 35 snygga banor och 20 olika bilar som reagerar olika snabbt på kontroller. 50 snygga banor 40 olika bilar i uppföljaren.

I bästa fall finns det en engagerande story - men oftast är även den ganska banal och visst ibland får man till en twist eller två men de flesta är inte mer intressanta och nyskapande än senaste nummret av fantomen.

Medlem

Har inte blivit imponerad sedan första Crysis. Inte för att det inte kommit spel som ser bättre ut (givetvis) utan delvis för att alla Unreal-och Unity-spel ser likadana ut och dels för att hoppet från standarden 2007 till Crysis var enorm. Lite som varför PS2 från PS1 var mer imponerande än följande konsolgenerationer.

Medlem

Det fanns ett företag som höll på att skapa ny revolutionerande grafikteknik. Sweclockers har skrivit om dom några gånger. Jag kommer inte ihåg vad företaget hette. Dom visade någon demo och sedan försvann dom några år för att dyka upp igen.

Medlem
Skrivet av landahl:

Det fanns ett företag som höll på att skapa ny revolutionerande grafikteknik. Sweclockers har skrivit om dom några gånger. Jag kommer inte ihåg vad företaget hette. Dom visade någon demo och sedan försvann dom några år för att dyka upp igen.

Kan det vara Euclideon's Unlimited Detail tro?

Tror den tekniken fungerar för statiskt renderade världar men har alldelles för många begränsningar för att funka bra i spel.

Men vem vet vad som kan hända i framtiden.

Medlem

Har du spelat life is strange true colors? Jag błev imponerad av grafiken, det är ue4?

Tycker avancemang inom AI är det som impnerar mest srnaste tiden, folk tror att cyberpunk2077 har usel AI, men dom är som barn i början, jag har sprlat igenom det säkert 8 gånger på pc o ps5, och först efter 2 genomkörningen så började jag se enorm skillnad på mognad, normalt beteende, sexdriv som gör dom nästintill galna som tonåringar, men även nån slags (äkta/påklistrad vet inte jag) empati, eller rättare sagt ökning av insikten att dom blir bättre behandlade ju mer trevliga dom ät själv. Dom/den, det är ju egentligen en och samma AI, AI styr t.om hur gräset rör sig i vinden. AI fuskar om den blir "arg"... Ja så avancerat är det, men många missar då dom bara kör en runda om ens det.

Maskininlärning är det som gör all skillnad, men den behöver tid för att lära sig och hittta ett beteende som gör dom som mest łik oss, även om mamma skynet säger åt dom att hata oss o spionera på oss... Skämtar.... Eller?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Det är få spel som har imponerat mig på sistone, The Last of Us 2 och nyligen Guardians of the Galaxy. Grafiken blir ju bättre för varje år men en sak jag har märkt är att det inte är grafiken eller hårdvaran som är den enda begränsningen till bra grafik, men även hur mycket tid utvecklarna lägger ner eller kan lägga ner på vissa aspekter av spelet. Se på Ghost of Tsushima till exempel, karaktärerna ser alldeles för bra ut för miljöerna. Typ last-gen och current-gen grafik i ett och samma spel, man blir nästan lite distraherad av skillnaden i grafik imo.

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Har du spelat life is strange true colors? Jag błev imponerad av grafiken, det är ue4?

Yup Dontnod har använt UE4 i flera spel. Vampyr, Life is Strange 2, Tell Me Why, Twin Mirror samt True Colors (jag kanske har missat något)

Deras design/artwork är ofta fantastisk. Jag älskar ljuset/färgerna i LiS 2 och TC något enormt.


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Nomman:

Instämmer helt vad gäller fysiken och interaktionen. Just mer fotorealistiska spelen känns, desto löjligare känns det att inte kunna interagera med den.

Måste erkänna att jag blev löjligt imponerad av Fortnite bör det var nytt. Grafiken var förstås inget att hänga i granen, men att kunna slå söner hus, träd och bilar gav spelet en helt annan dimension. Nu är det länge sedan jag spelade det, men känslan sitter kvar. Alla spel där jag inte kan slå ner en vägg känns mer som en kuliss än som ett riktigt spel.

(Kanske borde jag ha blivit mer imponerad av Minecraft, där kan man ju interagera ännu mer med världen. Men det blev jag inte. Kanske för blockigt ...)

Fortnite är ju den bästa plattformen någon kan önska sig för att testa en grafikmotor. Spelas på allt från telefoner till tunga datorer så det är bara att testa hur nya funktioner funkar i UE4 och snart UE5.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Kan det vara Euclideon's Unlimited Detail tro?

Tror den tekniken fungerar för statiskt renderade världar men har alldelles för många begränsningar för att funka bra i spel.

Men vem vet vad som kan hända i framtiden.

Exakt dom jag tänkte på.

123
Skriv svar