Inga fler förseningar – New World släpps 28 september
Tycker det var sjukt bra performance, 140fps konstant maxat allting, sjönk ner till 110 när jag gick in i städer.
Samma för vännerna som spelade alla hade sjukt bra performance.
Dock resten håller jag med om
Men alltså vad spelar ni i för upplösning, 360p?
Sitter själv på en
i9-11900k
Rtx 2080
32GB 3200 fury
2tb nvm 3500/3500
Ligger runt 50-60fps i städer 1440p med allt på high, 60-70 fps utanför städerna.
Spelet ser fan inte nog snyggt ut för att ha så dålig prestanda.
Men alltså vad spelar ni i för upplösning, 360p?
Sitter själv på en
i9-11900k
Rtx 2080
32GB 3200 fury
2tb nvm 3500/3500
Ligger runt 50-60fps i städer 1440p med allt på high, 60-70 fps utanför städerna.
Spelet ser fan inte nog snyggt ut för att ha så dålig prestanda.
1440p för mig, 5120x1440.
Spela spel är kul ibland.
Är redligt taggad!
Lyckades klämma in ca. 36 timmar på betan i helgen, tog lvl 26 och fick alla (ja, alla) professions till rank 50+.
Sa till mig själv att jag förmodligen inte kommer spela det, ser ut som bajs o.s.v för över ett halvår sedan, var allmänt negativt inställd.. Tji fick jag, spenderade över 12 timmar per dag i helgen som var och hade kul merparten av tiden
Combat kändes lite tvådelat, "wonky" skulle jag nog beskriva det som. Dungeons var dock riktigt roligt att lira, regelrätta och brutalt svåra, speciellt med folk som verkar nya till PvE-aspekterna av ett MMO med mechanics och allt vad det innebär.
Däremot var life-skilling perfekt för egen del, otroligt kul att farma och crafta - Något jag lagt bokstavligen hundratals timmar på i BDO (Black Desert Online) innan jag slutade med det spelet, så kändes trevligt att få tillbaka den gnistan här.
Summan av kardemumman är i alla fall att jag kommer ta en uppersittarkväll den 28.e och knåda mig igenom så långt jag orkar innan jag slocknar! Har redan en stor guild jag kommer spela med direkt, en stark 'community'-känsla redan nu
-------------------------------
Vad gäller prestanda:
Körde allt på Very High med untandag för fyra stycke inställningar som jag lämnade på High: Shadows, Object Details (draw distance), Lighting och Textures. Dessa fyra bovar åt upp otroligt med prestanda, men med dem sänkta en nivå kunde jag uppnå runt 48-55FPS i populerade städer och mellan 88-122 FPS ute på fältet eller i Dungeon.
Specs:
i5 11600K @ 4.9 GHz
32GB @ 3600 MHz CL16
RTX 3070 Eagle OC
1TB WD SN550
2560 x 1440p @ 144 Hz
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >
B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >
Hur menar du nu? Jämför du MMO spel med single player spel med ett faktiskt slut? Eller med MP shooters, som inte har något direkt mål förutom att panga andra?
Varför säger du att MMO känns så "2005" ? Men inte andra typer av spel? Ett nytt MMO känns väl inte mer 2005 än tex, ett nytt FPS/RTS spel isf... Dom har utväcklats rätt så rejält dom senaste åren. Så du får nog förklara dig lite.
Som alla andra spel då?
Ja det är som att säga att valorant/csgo är repetativt och grindigt... jag menar du gör samma sak om och om igen... Sure jag tycker att MMO:n måste utvecklas i rask takt och komma med bra saker för spelarna att göra. T.ex. tycker jag det är meningslöst att "sista" bossen i MMO:n droppar gear, vad fan ska jag med ny gear till? Döda samma boss igen fast lite snabbare? Det måste finnas en anledning till att jaga gear och tyvärr så misslyckas många MMO:n med detta. Detta gäller även många action rpg:n, det finns ingen anledning till att jaga gear mer än att man vill ha det, inte att man behöver det, och nej, D3:s högre siffror är inte incitament nog för att jag ska jaga bättre saker, det måste finnas något att faktiskt använda gear till, en riktig "final boss" där belöningen är att förinta honom. Final Fantasy 14 lyckas bra med detta med deras Ultimates, gearen är syncad så din "best in slot" är inte nödvändigtvis den högsta item level gearen i spelet och du belönas med en titel och ett vapen med ett speciellt utseende.
Alla spel, ALLA spel kan anses vara meningslösa, sakna anledning till att spela, jaga mål som inte leder någonstans mer än belöningar inne i spelet som i sin tur inte betyder något för "verkligheten", ser man det som ett problem kan man låta bli spel och spendera sin tid på något man själv tycker är meningsfullt.
Sen svar på Mirage, menlös? Menar du meningslös? För menlös =/= meningslös. Menlös = ofarlig, vilket om det är vad du menar så måste jag ju hålla med om att menlös pvp är rätt så dålig.
Men alltså vad spelar ni i för upplösning, 360p?
Sitter själv på en
i9-11900k
Rtx 2080
32GB 3200 fury
2tb nvm 3500/3500
Ligger runt 50-60fps i städer 1440p med allt på high, 60-70 fps utanför städerna.
Spelet ser fan inte nog snyggt ut för att ha så dålig prestanda.
Var det inte new world som pajade vissa 3090 kort? Känns som att spelet reagerar väldigt olika beroende på tillverkare av grafikkort så det kan ju mycket väl vara så att vissa personer har grymt bra prestanda p.g.a. att de har ett annat märke på sitt grafikkort.
Ja det är som att säga att valorant/csgo är repetativt och grindigt... jag menar du gör samma sak om och om igen... Sure jag tycker att MMO:n måste utvecklas i rask takt och komma med bra saker för spelarna att göra. T.ex. tycker jag det är meningslöst att "sista" bossen i MMO:n droppar gear, vad fan ska jag med ny gear till? Döda samma boss igen fast lite snabbare? Det måste finnas en anledning till att jaga gear och tyvärr så misslyckas många MMO:n med detta. Detta gäller även många action rpg:n, det finns ingen anledning till att jaga gear mer än att man vill ha det, inte att man behöver det, och nej, D3:s högre siffror är inte incitament nog för att jag ska jaga bättre saker, det måste finnas något att faktiskt använda gear till, en riktig "final boss" där belöningen är att förinta honom. Final Fantasy 14 lyckas bra med detta med deras Ultimates, gearen är syncad så din "best in slot" är inte nödvändigtvis den högsta item level gearen i spelet och du belönas med en titel och ett vapen med ett speciellt utseende.
Alla spel, ALLA spel kan anses vara meningslösa, sakna anledning till att spela, jaga mål som inte leder någonstans mer än belöningar inne i spelet som i sin tur inte betyder något för "verkligheten", ser man det som ett problem kan man låta bli spel och spendera sin tid på något man själv tycker är meningsfullt.
Sen svar på Mirage, menlös? Menar du meningslös? För menlös =/= meningslös. Menlös = ofarlig, vilket om det är vad du menar så måste jag ju hålla med om att menlös pvp är rätt så dålig.
Jag håller med, TBCC gör detta mycket bra IMO. Man förbereder sig för nästa raid genom att fixa gear. Ska man vara med på nästa fas, då behöver man det. Det är något att jobba mot, och man har kul under tiden man raidar.
Kul att ett 15 år gammalt MMO gör detta bätte än moderna MMOs
Testar sen när spelet är "färdigt" i 2023 eller något.
Alla som är osäkra bör i alla fall vänta någon några veckor och läsa lite reviews och sånt innan de köper. En beta är inte heller jättemycket att hänga i granen, även om inte mycket mer låg-lvl innehåll kan tillkomma innan release.
Det finns många saker som gör mig lite skeptisk med New World, men det betyder inte att skepticismen kan vara ogrundad eller att jag ändå får valuta för sketna 400 kronor.
Jag hade nästan tillräckligt kul under timmarna i betan för att ensamt motivera den summan. Problemet är att en karaktär i ett MMO är något man bygger upp med ett mål (eller delmål) i sikte. Man spelar inte till lvl 20 av 60 för att känna att man där fått valuta för pengarna, det vet man egentligen först när man nått lvl 60, och ifall spelet börjar suga vid lvl 40, eller att man kanske börjar känna sig som en mjölkko av Amazon däromkring så skulle jag inte säga att det varit värt pengarna för att landa i den slutsatsen.
körde betan och spelet var väll helt okej men prestandan var skit. spelet körde knappt i 40fps på low 1080p med en 3070 och en Ryzen 7 5800X. blir ett stort nej för mig
då borde du kolla upp dina grejer då jag har sämre och kunde köra stabilt på high
Varför säger du att MMO känns så "2005" ? Men inte andra typer av spel? Ett nytt MMO känns väl inte mer 2005 än tex, ett nytt FPS/RTS spel isf... Dom har utväcklats rätt så rejält dom senaste åren. Så du får nog förklara dig lite.
Ett MMO som har de problemen jag beskrev, har exakt samma problem som ett MMO från 2005. Eller 2010. Ett MMO ska föreställa en stor, levande värld. Eller, de vill gärna säga att deras världar är så. Fast de är grymt statiska och ingen har egentligen förändrats, spelmekaniskt de senaste 15-20 åren. Ingen som helst utveckling.
Ett nytt FPS har förändrats ganska ordentligt jämfört med 2005. Bara förstörbar omgivning och AI'n i spelen som två exempel.
AI'n i MMO'n är exakt samma nu som för 20 år sedan. Du kommer inom aggro-range för en mob, och den bee-linear mot dig.
I drank what?
då borde du kolla upp dina grejer då jag har sämre och kunde köra stabilt på high
tror inte det är nåt fel med mina grejer, spelar andra spel helt okej. spelade Deathloop idag på very high och det funkade fin fint.
många folk som hade problem med prestandan i betan, både folk som hade sämre och folk som hade bättre
Ett MMO som har de problemen jag beskrev, har exakt samma problem som ett MMO från 2005. Eller 2010. Ett MMO ska föreställa en stor, levande värld. Eller, de vill gärna säga att deras världar är så. Fast de är grymt statiska och ingen har egentligen förändrats, spelmekaniskt de senaste 15-20 åren. Ingen som helst utveckling.
Ett nytt FPS har förändrats ganska ordentligt jämfört med 2005. Bara förstörbar omgivning och AI'n i spelen som två exempel.
AI'n i MMO'n är exakt samma nu som för 20 år sedan. Du kommer inom aggro-range för en mob, och den bee-linear mot dig.
Vad snackar du om?? Elder Scrolls Online/Guild Wars 2/New World/ och många fler tycker jag känns som en stor levande öppen värld som är intressant att utforska.. "grymt statiska"... Nah, inte så stor skillnad på tex Witcher/Skyrim och New World.. Förtutom att det är massa spelare över allt..
AI'n är fan skit i många spel och det har inte hänt värst mycket där heller! Taa en titt på Cyberpunk eller Skyrim, eller Witcher. Det du inte hittar i andra spel än MMOs är komplexa bossar som kräver sjukt mycket taktik och coordination med andra spelare. Nämn ett single player spel som kan jämföras med tex en raidboss i wow... Om det är som du säger så skulle väl inte denna typen av spel vara såpass populär heller.
Säg att du inte gillar MMOs iställer för att hitta på massa saker lol.
Nåt jag märkte i både closed och open beta var att Everfall regionen hade avsevärt sämre performance än nån annan region. Och det krävdes inte mer än att jag klev över gränsen så fick jag micro-stutters och en fps som vacklade friskt mellan 70 och 140fps (V.High) Kändes verkligen inte bra. Sen fick jag personligen uppleva audio clipping och att olika ljud fastnade och repeterade ganska mycket, t.ex så försvann ljudet av mina fotsteg och ersattes av ljudet när man glider på marken eller nåt.
Ljudproblemen var nya för mig om man jämför med closed beta där jag inte upplevde något av det.
Så jag gick från taggad till "Suck, inte nog med att Everfall regionen fortfarande är kass, nu har jag också ljudproblem i Everfall."
Både ljudet och performance fixade sig när jag drog över till Monarch's bluffs.
Så tillslut så kände jag att det irriterade mig tillräckligt för att be om pengarna tillbaks.
Nån annan som upplevt liknande?
Testar sen när spelet är "färdigt" i 2023 eller något.
Well, eftersom det är ett MMO med ett gäng planerade dungeons kort inpå släpp redan och mycket mer nästa år (inte bara dungeons), så räcker det nog inte att vänta in 2023 då spelet aldrig blir "färdigt"
En beta är inte heller jättemycket att hänga i granen, även om inte mycket mer låg-lvl innehåll kan tillkomma innan release...
Problemet är att en karaktär i ett MMO är något man bygger upp med ett mål (eller delmål) i sikte. Man spelar inte till lvl 20 av 60 för att känna att man där fått valuta för pengarna, det vet man egentligen först när man nått lvl 60...
Vet inte om jag kan hålla med här, då tekniskt sett fanns merparten av spelet i denna betan. Var bara inte många som nådde lvl 20, än mindre lvl 30+. Jag själv hann köra rätt mycket, lvl 26, alla proffs till rank 50+ och köra igenom den dungeon som fanns för lvl <30 att köra — hann även testa på Fort-siege och lite annat PvP:ande.
Om man hunnit göra allt ovanstående, då vet man hur spelet kommer se ut runt lvl 60 också då inte något direkt nytt tillkommer, utan mer av samma fast i annan skrud kan man väl säga. Törs därmed påstå att gillar man inte hur spelet är när det kommer ner till combat, dungeons, PvP eller crafting pre-60, då lär man inte gilla det väl på 60 heller.
Det som regelrätt inte fanns med i betan nu som ser ut att komma den 28.e, det är 3st nya vapen (Void Gauntlet, knivar & muskedunder), samt ett par end-game aktiviteter i form av flera dungeons och 50v50 Company-PvP. Men överlag inte något som inte kunde "typ upplevas" i betan redan.
Med det sagt, spenderade runt 36 timmar i betan för att nå tidigare nämnda level och crafting ranks. För egen del klämde o kände jag tillräckligt på alla system i spelen för att rättfärdiga ett köp då jag gillade det som presenterades, och gav godtyckligt intryck i hur spelet kommer fungera även i slutskedet väl på högsta level.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >
B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >
kvinnorna ser ut som män i spelet , och rör sig som män. Det stör skiten ur mig.
Tycker du?
Tyckte inte varken kvinnorna eller männen rörde sig som män, utan snarare som halvt 'handikappade' gamla gubbar å tanter i hur de fastnade på grus, "sprang" eller bestämde sig för att göra kullebyttor för minsta lilla hopp
Sedan om man kollar de manliga frisyerna så hade du tre val:
anime-weeboo, transa eller flintskallig munk.
Törs påstå att personer som ville spela en kvinnlig karaktär drog det längsta strået här faktiskt..
combat känns wonky AF också.
Kändes väldigt märkligt stundvis, det håller jag med om.
Stösta boven här för egen del var att vara låst i attack-animationer och inte kunna blockera effektivt när fienden bröt sin "stagger" och gjorde attacker utan telegraphing.
gillar inte häller faktion grejset
Well.. Hela spelet styrs av spelarna i sig rakt igenom, från kontroll av städer/zoner ner till ekonomin i mer eller mindre alla dess former. Det är i grundet ett PvP-spel, även om de gått tillbaka en hel del på saker (du kan t.ex. välja om PvP ska vara påslagen, vilket man inte kunde göra förut). Faktumet att de lagt till mycket mer PvE-saker som dungeons, vilket inte ens var på kartan innan de sköt upp spelet så sent som förra året, är en väldigt stor sak som skiljer från den ursprungliga designen (vilket ännu längre tillbaka var co-op/survival PvP, inte ens MMO).
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >
B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >
Känns lite tråkigt att uttrycka mig så starkt negativt, men efter att a spelat de olika testerna så känns det helt ärligt som ett riktigt jävla typiskt tråkigt skit-MMO-spel. Spawna in tillsammans med 50 andra idioter i identiska kläder som hoppar och ålar omkring överallt. Alla samlas kring en stackars NPC som delar ut samma quests till alla som totalt bryter all illusion av någon som helst individualitet och mening i det man gör.
Vilket jävla skit.
Dock all heder till er som finner nöje i detta. Jag önskar jag också kunde göra det, men nej. Herrejääääävlar så förbannat dålig upplevelse det var att spela. Jag har tyvärr varken tid eller vilja att sätta mig in något djupare.
Japp, köpt det men struntade i öppna betan. Körde stängda betan och det räckte Blir glida runt och ta mig tid att njuta.
E
Jag har köpt spelet och spelade closed och open.
Åkte på lite strul med ljudet denna gång.
Men annars så blir jag tillfredsställd. Tycker att tempot på att gå upp i level är bra. Miljöerna är fina, story i stort är ganska överskådlig. Men alla dessa quests tycker jag är lite kluriga att hänga med i, men det handlar nog mer om mig.
Ska såklart spela när det släpps. Och ser fram emot dx12 patchen.
Niet.