Windows 11 har releasedatum – uppgradera gratis om du äger Windows 10

Robot
Windows 11 har releasedatum – uppgradera gratis om du äger Windows 10

Men det kommer dröja innan alla erbjuds att uppdatera.

#microsoft, #windows-11


Medlem

What, måste köpa en ny ssd...


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Kul, tycker det verkar nice så hoppar nog på direkt

Inaktiv

Känns ändå lite kul av någon anledning med nytt OS. Dock är ju varannat släpp av Windows ett misslyckande och Windows 10 var ju lyckat så vi får se om MS lyckas bryta mönstret nu

Backloggens befriare
Skrivet av anon_119148:

Känns ändå lite kul av någon anledning med nytt OS. Dock är ju varannat släpp av Windows ett misslyckande och Windows 10 var ju lyckat så vi får se om MS lyckas bryta mönstret nu

Har personligen inget att klaga på än så länge.
Är ju snarare en påbyggnad på 10 än ett nytt OS.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag kör redan det. Funkar kanon än så länge.

Medlem

Är det någon som vet ifall man kan ha start menyn till vänster men alla program i mitten?

Medlem

inget fel på windows 10 och min dator, tänker fan inte köpa nytt för att installera ett satans OS.. nån måtta får det vara.

Redaktör
Skrivet av anon_119148:

Känns ändå lite kul av någon anledning med nytt OS. Dock är ju varannat släpp av Windows ett misslyckande och Windows 10 var ju lyckat så vi får se om MS lyckas bryta mönstret nu

Ja, kul! Fast det där med "vartannat bra" är väl lite vad man gör det till, beroende på vilka versioner man räknar som "ett nytt Windows" (98 SE, NT 4.0, 2000, 8.1). Jag tror hursomhelst Win 11 kan bli bra, verkar ju bygga mycket på Win 10 som jag tycker gör många saker riktigt bra.


signatur
Medlem

Kör redan.
Är win10 med ett nytt skal.

Medlem

Det kräver väl en dator som är upp till 4 år gammal, så gratis uppgradering från Windows 10 är en ganska klen tröst.

Det skulle antagligen gå att installera från skiva/USB ifall man hade äldre, men nu så verkar Microsoft ha ändrat sig och bråkar om uppdateringarna....

Jag kommer nog installera för eget bruk framöver eller när jag köper ny dator typ i slutet av nästa år.
Jag ser dock ett ganska litet behov för uppgradering för andra eftersom att bättre HDR stöd verkar vara den ända viktiga nyheten än så länge.

Men tråkigt åndå att Microsoft verkar tvinga på användarna hårdvara som inte verkar vara nödvändig.
Jag kan dock förstå ifall SSD kunde bli krav eller ifall systemet hade ett SSD läge som var optimerat för detta, så att systemet kan byggas med detta i grunden.

Grafikdelen blir svårare att motivera för att det finns integrerade kretsar som säljs på nya datorer idag som är sämre än väldigt gamla kretsar, så det är svårt att tala för tvång där.

Medlem

När jag fick win10 gratis till min gamla dator så kraschade den helt och hållet. Det var förjävligt rent ut sagt...

Medlem

Är förhoppningsvis kvalificerad till en tidig uppgradering, men lär troligen ändå inte utföra den förrän nästa år, när det är helt klart att uppgraderingen inte påverkar spelprestandan åt det sämre hållet.

För övrigt underbart att Direct Storage introduceras officiellt sett, men lär väl troligen dröja ett par på innan det finns spel på marknaden som nyttjar tekniken.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

inget fel på windows 10 och min dator, tänker fan inte köpa nytt för att installera ett satans OS.. nån måtta får det vara.

Tja, varför skulle du behöva köpa ett nytt? Du får ju uppdateringen? Kanske inte dag 1, men du kommer ju få den.

Edit: eller inte inser jag nu.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Win 10 var bra, så 11:an kommer säkerligen suga. Väntar på 12:an hellre.

Medlem

Jag kommer nog själv installera det när man får prompten att göra så. Ser fram emot och testa det

Medlem

Kört windows 11 sen släpp, gillar det och har ingen tanke att gå tillbaks. Bäst hittils; auto HDR!
Kanske beroende på skärm? Kör en samsung G7 32" fungerar otroligt bra i många spel.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

fue
Medlem

Sjukt att ens ryzen inte är med på listan. M$$$$$$

Medlem

Min dator är från 2014 och saknar det som krävs för Windows 11. Kommer därför köra vidare på Windows 10 till 2025 då Microsoft slutar stödja det.

Om min dator är för pigg för att bytas ut (kommer då ha 11 år på nacken) så ominstallerar jag den till någon linux-distribution istället

Avstängd

Det är roligt att kolla på den snubben på youtube som jämför spelen på Win 10 och 11.

Windows 11 är tydligt sämre i spel än Windows 10, så Nej tack!

Redaktör
Skrivet av Levi:

Det är roligt att kolla på den snubben på youtube som jämför spelen på Win 10 och 11.

Windows 11 är tydligt sämre i spel än Windows 10, så Nej tack!

Win 11 är beta.


signatur
Medlem
Skrivet av Levi:

Det är roligt att kolla på den snubben på youtube som jämför spelen på Win 10 och 11.

Windows 11 är tydligt sämre i spel än Windows 10, så Nej tack!

Om allt var 100% med Windows 11 skulle de väl släppa det nu direkt?

Medlem
Skrivet av dawah:

Min dator är från 2014 och saknar det som krävs för Windows 11. Kommer därför köra vidare på Windows 10 till 2025 då Microsoft slutar stödja det.

Om min dator är för pigg för att bytas ut (kommer då ha 11 år på nacken) så ominstallerar jag den till någon linux-distribution istället

Min dador från 2002 klarar Xp galant o väntar till 2032 när wi13 komma ut. Köper en värstig då för 60tusen precis som jag gjorde 2002. Klarar allt utmärkt fortfarande

Medlem

Jag har tydligen ingen TPM modul


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Levi:

Det är roligt att kolla på den snubben på youtube som jämför spelen på Win 10 och 11.

Windows 11 är tydligt sämre i spel än Windows 10, så Nej tack!

LOL jasså, för mig så är de helt likvärdiga. Så trött på alla som säger nej och hatar allt även då de inte har en aning.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Känns ändå lite kul av någon anledning med nytt OS. Dock är ju varannat släpp av Windows ett misslyckande och Windows 10 var ju lyckat så vi får se om MS lyckas bryta mönstret nu

Vilket inte är sant någonstans eftersom att varje gång detta tas upp så hoppar folk över OS versioner för att "bevisa" det.

Medlem
Skrivet av alias:

LOL jasså, för mig så är de helt likvärdiga. Så trött på alla som säger nej och hatar allt även då de inte har en aning.

Har inte heller haft något problem med spel, det är exakt likadant som win 10 i prestanda.

Avstängd
Skrivet av alias:

LOL jasså, för mig så är de helt likvärdiga. Så trött på alla som säger nej och hatar allt även då de inte har en aning.

Lol. Asså snubben har mätt FPSEN i spelen. Förstår du?

Medlem
Skrivet av neocon:

Jag hoppas att släppet av Steam Deck kan driva på en massövergång till Linux.

Det kommer det inte göra och troligen blir det fler som installerar Windows på den där än som har kvar Linux.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

123
Skriv svar