Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Har extremt svårt att se det som en överdrift.

Alla vet nu att haters är en väldigt högljudd minoritet.
De flesta gillade spelet.

Man kan gilla spelet och vara medveten om bristerna.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nä det var ju du som skrev det

Japp, i det har du rätt i alla fall.

Skrivet av Ronzem:

Alla vet nu att haters är en väldigt högljudd minoritet.
De flesta gillade spelet.

Man kan gilla spelet och vara medveten om bristerna.

Man kan ogilla spelet i dess nuvarande skick och också vara väldigt medveten om bristerna.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Folk gillar ju att ha något att beklaga sig över när det tåget ändå har gått. Nu borde jag verkligen passa på att ge spelet en chans nu när nya patchen har kommit. Så är man bortrest...

Medlem

Köpte Cyberpunk nu efter att patch 1.3 var släppt och GOG hade rea. CP var alltid ett spel jag sett fram emot men har lärt mig att aldrig förboka så när åsikter och recensioner dök upp förstod jag att det var bäst att vänta.

Nåja, det har ju varit en konstig tid för CP och utifrån har spelet blivit så förlöjligat. Via Youtube, FZ osv. har det beskrivits som ett spel som nästan är på pinsamt dålig nivå och långt ifrån vad som visades tidigare. Jag är med på att Playstation 3 och Xbox One släppen var under all kritik och att även PC hade sina buggar som flygande bilar.

Nu sitter jag dock på 1.3 och kanske undrar någon hur spelet är nu? Har spelat 10 timmar och tycker det är helt magiskt. Har ett 3080 och kan spela på högsta i 1440p med över 60fps hela tiden så det är självklart en fördel. Spelet ser helt fantastiskt ut. Det är stundtals nästan löjligt vilket produktionsvärde detta spel har. Uppdragen är så otroligt välgjorda. När man första gången stöter på Maelstrom får jag stanna i varje rum extra länge för att atmosfären och designen är något alldeles extra. Röstskådespelarna är världsklass och jag är precis sådär indragen i varenda mening som jag var i Witcher 3.

Börjar mer och mer bli irriterad på vilken dålig bild jag fått utifrån nu. Det är många som vill få spelet att framstå som dåligt även om alla buggar och prestandaproblem var lösta. Detta är ju rent osant! Samtidigt hoppas jag denna överdrivna bild av spelet inte förblindar många som faktiskt kommer njuta av CP. Att produktionsvärdet är svinhögt och att det funnits mycket passion i projektet får man väl nästan vara blind för att missa? Sen är det självklart så att de borde släppt det i bättre skick framförallt på gamla konsolerna, de förstår jag är helt under all kritik.

Jaja, låt hoppas spelet håller hela vägen nu bara.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Köpte Cyberpunk nu efter att patch 1.3 var släppt och GOG hade rea. CP var alltid ett spel jag sett fram emot men har lärt mig att aldrig förboka så när åsikter och recensioner dök upp förstod jag att det var bäst att vänta.

Nåja, det har ju varit en konstig tid för CP och utifrån har spelet blivit så förlöjligat. Via Youtube, FZ osv. har det beskrivits som ett spel som nästan är på pinsamt dålig nivå och långt ifrån vad som visades tidigare. Jag är med på att Playstation 3 och Xbox One släppen var under all kritik och att även PC hade sina buggar som flygande bilar.

Nu sitter jag dock på 1.3 och kanske undrar någon hur spelet är nu? Har spelat 10 timmar och tycker det är helt magiskt. Har ett 3080 och kan spela på högsta i 1440p med över 60fps hela tiden så det är självklart en fördel. Spelet ser helt fantastiskt ut. Det är stundtals nästan löjligt vilket produktionsvärde detta spel har. Uppdragen är så otroligt välgjorda. När man första gången stöter på Maelstrom får jag stanna i varje rum extra länge för att atmosfären och designen är något alldeles extra. Röstskådespelarna är världsklass och jag är precis sådär indragen i varenda mening som jag var i Witcher 3.

Börjar mer och mer bli irriterad på vilken dålig bild jag fått utifrån nu. Det är många som vill få spelet att framstå som dåligt även om alla buggar och prestandaproblem var lösta. Detta är ju rent osant! Samtidigt Hoppas denna överdrivna bild av spelet inte förblindar många som faktiskt kommer njuta av CP. Att produktionsvärdet är svinhögt och att det funnits mycket passion i projektet får man väl nästan vara blind för att missa? Sen är det självklart så att de borde släppt det i bättre skick framförallt på gamla konsolerna, de förstår jag är helt under all kritik.

Jaja, låt hoppas spelet håller hela vägen nu bara.

Underbart spel! Tycker nästan synd om de som gått på hela den vidriga hatkampanjen och hoppat över det.
Varvat det tre gånger och hade knappt några buggar ens vid släpp. Antar att de som spelade på konsoll är berättigade till gnäll men jag spelar också på en hyfsat kraftfull dator med ett 6800XT. Visst, Witcher 3 var ett mästerverk men personligen håller jag Cyperpunk högre.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Pettor:

Köpte Cyberpunk nu efter att patch 1.3 var släppt och GOG hade rea. CP var alltid ett spel jag sett fram emot men har lärt mig att aldrig förboka så när åsikter och recensioner dök upp förstod jag att det var bäst att vänta.

Nåja, det har ju varit en konstig tid för CP och utifrån har spelet blivit så förlöjligat. Via Youtube, FZ osv. har det beskrivits som ett spel som nästan är på pinsamt dålig nivå och långt ifrån vad som visades tidigare. Jag är med på att Playstation 3 och Xbox One släppen var under all kritik och att även PC hade sina buggar som flygande bilar.

Nu sitter jag dock på 1.3 och kanske undrar någon hur spelet är nu? Har spelat 10 timmar och tycker det är helt magiskt. Har ett 3080 och kan spela på högsta i 1440p med över 60fps hela tiden så det är självklart en fördel. Spelet ser helt fantastiskt ut. Det är stundtals nästan löjligt vilket produktionsvärde detta spel har. Uppdragen är så otroligt välgjorda. När man första gången stöter på Maelstrom får jag stanna i varje rum extra länge för att atmosfären och designen är något alldeles extra. Röstskådespelarna är världsklass och jag är precis sådär indragen i varenda mening som jag var i Witcher 3.

Börjar mer och mer bli irriterad på vilken dålig bild jag fått utifrån nu. Det är många som vill få spelet att framstå som dåligt även om alla buggar och prestandaproblem var lösta. Detta är ju rent osant! Samtidigt Hoppas denna överdrivna bild av spelet inte förblindar många som faktiskt kommer njuta av CP. Att produktionsvärdet är svinhögt och att det funnits mycket passion i projektet får man väl nästan vara blind för att missa? Sen är det självklart så att de borde släppt det i bättre skick framförallt på gamla konsolerna, de förstår jag är helt under all kritik.

Jaja, låt hoppas spelet håller hela vägen nu bara.

När man är klar med inledningen av spelet på Xbox Series X (x antal timmar in) var spelet helt ospelbart och detta var i våras för min egen del.

Avstängd
Skrivet av totamish:

När man är klar med inledningen av spelet på Xbox Series X (x antal timmar in) var spelet helt ospelbart och detta var i våras för min egen del.

Konstigt för det har funkat felfritt på ps5. Jag är på andra genomspelningen nu. Körde nomad första och streetkid nu andra.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Börjar mer och mer bli irriterad på vilken dålig bild jag fått utifrån nu. Det är många som vill få spelet att framstå som dåligt även om alla buggar och prestandaproblem var lösta. Detta är ju rent osant! Samtidigt Hoppas denna överdrivna bild av spelet inte förblindar många som faktiskt kommer njuta av CP. Att produktionsvärdet är svinhögt och att det funnits mycket passion i projektet får man väl nästan vara blind för att missa? Sen är det självklart så att de borde släppt det i bättre skick framförallt på gamla konsolerna, de förstår jag är helt under all kritik.

Jaja, låt hoppas spelet håller hela vägen nu bara.

Begränsade quoten för att spara plats

Vi är ju alla olika och varför man tycker si eller så är ju också beroende på så många olika saker.

Jag är fruktansvärt besviken på cyberpunk2077. Inte för att det finns en bugg eller två, inte för att det är ett fult spel, inte för att missionen är dåliga.
Jag är besviken för att jag (för)köpte spelet utifrån vad de själva påstod skulle vara själen i spelet.
AI på en ny nivå (vilket jag läste som bättre än tidigare).
Levande stad.
Beslut skulle få betydelse.
Hur jag valde att hjälpa/stjälpa folk i spelet skulle visa sig när jag roamade runt i världen.
Relationer/kompanjoner som man skulle älska och dö för.
mm mm.
Spelet är så tunt utanför missionen att det svider i hjärteroten.

Eftersom det ovan är mitt tyck så är det mitt tyck oavsett andras tyck så förväxla inte mitt tyck med andras peace out!

Medlem
Skrivet av totamish:

När man är klar med inledningen av spelet på Xbox Series X (x antal timmar in) var spelet helt ospelbart och detta var i våras för min egen del.

Det är självklart inte ok. Jag försvarar aldrig hur dålig skick spelet varit i rent prestandamässigt. Detta skulle CDPR självklart löst innan release.

Skrivet av Nizze Najs:

Begränsade quoten för att spara plats

Vi är ju alla olika och varför man tycker si eller så är ju också beroende på så många olika saker.

Jag är fruktansvärt besviken på cyberpunk2077. Inte för att det finns en bugg eller två, inte för att det är ett fult spel, inte för att missionen är dåliga.
Jag är besviken för att jag (för)köpte spelet utifrån vad de själva påstod skulle vara själen i spelet.
AI på en ny nivå (vilket jag läste som bättre än tidigare).
Levande stad.
Beslut skulle få betydelse.
Hur jag valde att hjälpa/stjälpa folk i spelet skulle visa sig när jag roamade runt i världen.
Relationer/kompanjoner som man skulle älska och dö för.
mm mm.
Spelet är så tunt utanför missionen att det svider i hjärteroten.

Eftersom det ovan är mitt tyck så är det mitt tyck oavsett andras tyck så förväxla inte mitt tyck med andras peace out!

Känn dig inte orolig att uttrycka din åsikt, tvärtom! Rätt skönt att höra en besviken köpare som inte klagar på spelet utan att beskriva varför.

Men har en fråga till dig. Är inte världen tillräckligt bra ändå? Jag kan utan problem rollspela i det finns och belöningen är helt fantastiska uppdrag, karaktärer och många gånger vyer. Det är så otroligt snygg stad att bara stanna upp o kolla på eller undersöka. Hade själv inga större idéer om en super-AI. Faktum är att jag nästan gett upp större revolutioner inom AI då det knappt händer nått där längre. Men de är väl annan sak. Den AI som finns i CP tycker jag funkar tillräckligt bra även om jag aldrig utmanar den genom att t.ex. börja skjuta vilt för att få polisen efter mig osv. likt GTA.

Tycker spelet ofta orättvist jämförs med GTA som är bra på att låta spelaren gå crazy med en stad som kommer uppföra sig bra därefter. Detta är säkert CP rätt dåligt på. Men samtidigt är CP resten så galet mycket bättre än det jag fått i GTA.

Tycker på något vis synd om utvecklarna som så uppenbart lagt mycket kärlek och tid på detta spelet. Att behöva släppa det i ofärdigt skick och sen få all hat mot spelet kan inte vara särskilt kul. Speciellt när hatet ofta väljer att ignorera allt som spelet gör i världsklass. Det är nog detta som förvirrade mig och kan vara ett problem mot andra potentiella spelare som hade älskat det. Hatet var så starkt att jag trodde allt var dåligt i spelet. Men sanningen kunde ju inte vara mer annorlunda då spelet är rent ut sagt otroligt bra när det funkar och man flyter med i uppdragen osv.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Men har en fråga till dig. Är inte världen tillräckligt bra ändå? Jag kan utan problem rollspela i det finns och belöningen är helt fantastiska uppdrag...

Finns ju ingenting att göra i världen förutom uppdragen, den känns så sjukt statisk och ingenting går att interagera med. Svårt att rollspela i en sån värld tycker jag.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Finns ju ingenting att göra i världen förutom uppdragen, den känns så sjukt statisk och ingenting går att interagera med. Svårt att rollspela i en sån värld tycker jag.

Jag har inte spelat klart så vågar inte uttala mig hur det känns 40 timmar in t.ex. men just nu sticker jag iväg lite vart jag vill o har inga problem med det? 🤔 Det händer saker hela tiden när ja snurrar runt. Ena sekunden är poliserna i full fart med att ta ned nån galning å andra går jag på en marknad o frågar runt efter nån polis. Hamnar på riktigt häftiga ställen ofta. Älskar generellt att utforska och miljöerna är än så länge väldigt spännande att gå runt i. Men det kanske avtar.

Tycker upplägget påminner exakt om Witcher 3, vilket passar mig. Witcher 3 hade ju inga större interaktioner med världens i sig utan ibland händer grejer lite här o ibland lite där. Framförallt är det ju alla uppdrag (huvuduppdrag, siduppdrag o de man stöter på spontant) som uppgör Witcher 3. Så känns det här med.

Det kanske är ett begränsat koncept? För mig var de alltid svårt att hitta något att göra i ex. GTA (som jag tänker på ett lustigt sätt är ett spel man jämför med men inte borde jämföra med) då det främst bestod av klippa hår, kolla film, spela biljard osv. med en rätt trist värld generellt. Det jag menar är kanske att man är olika i just det? GTA formula känns mycket mer baserad på att jävlas med världen medan uppdragen är rätt trista och förhåller sig regler om man inte vill få mission failed.

Eller är det helt orelaterat?

Medlem
Skrivet av Pettor:

Jag har inte spelat klart så vågar inte uttala mig hur det känns 40 timmar in t.ex. men just nu sticker jag iväg lite vart jag vill o har inga problem med det? 🤔 Det händer saker hela tiden när ja snurrar runt. Ena sekunden är poliserna i full fart med att ta ned nån galning å andra går jag på en marknad o frågar runt efter nån polis. Hamnar på riktigt häftiga ställen ofta. Älskar generellt att utforska och miljöerna är än så länge väldigt spännande att gå runt i. Men det kanske avtar.

Tycker upplägget påminner exakt om Witcher 3, vilket passar mig. Witcher 3 hade ju inga större interaktioner med världens i sig utan ibland händer grejer lite här o ibland lite där. Framförallt är det ju alla uppdrag (huvuduppdrag, siduppdrag o de man stöter på spontant) som uppför Witcher 3. Så känns det här med.

Det kanske är ett begränsat koncept? För mig var de alltid svårt att hitta något att göra i ex. GTA då det främst bestod av klippa hår, kolla film, spela biljard osv. med en rätt trist värld generellt. Det jag menar är kanske att man är olika i just det? GTA formula känns Mycket mer öppen för att jävlas med världen medan uppdragen är rätt trista och förhåller sig regler om man inte vill få mission failed.

Eller är det helt orelaterat?

Visst man kan åka till häftiga platser men vad kan man göra där? Ingenting. Och all polisaktivitet är ju skriptad och händer vid specifika punkter om du inte har märkt det. Det är det jag menar med att världen är statisk. Det finns inte NPCs som helt plötsligt får för sig att göra något olagligt och sätter igång en polisjakt. Det dom kan göra är att gå, springa eller huka sig om dom blir rädda, vilket oftast bara ser dumt ut när man kommer ut ur en lokal efter en fight och alla bara står hukade utanför.

Jag håller med om att Witcher 3 inte heller hade en speciellt interaktiv värld, men den stora skillnaden för mig var questsen. Sidoquests i det spelet var alla små berättelser som man snubblade över och fick ta del av och dom fick världen att kännas mer levande. Man fick träffa olika karaktär som man kunde prata med, göra egna val, försöka lösa mysterium och konflikter. I Cyberpunk känns det som att dom flesta uppdragen är "ta dig in, skjut ihjäl folk, loota något item, okej bra jobbat V här får du lite eurodollars". Det känns så platt.

Men sen finns det ju så klart dom som föredrar action framför berättande och då kan ju Cyberpunk passa bättre.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Visst man kan åka till häftiga platser men vad kan man göra där? Ingenting. Och all polisaktivitet är ju skriptad och händer vid specifika punkter om du inte har märkt det. Det är det jag menar med att världen är statisk. Det finns inte NPCs som helt plötsligt får för sig att göra något olagligt och sätter igång en polisjakt. Det dom kan göra är att gå, springa eller huka sig om dom blir rädda, vilket oftast bara ser dumt ut när man kommer ut ur en lokal efter en fight och alla bara står hukade utanför.

Jag håller med om att Witcher 3 inte heller hade en speciellt interaktiv värld, men den stora skillnaden för mig var questsen. Sidoquests i det spelet var alla små berättelser som man snubblade över och fick ta del av och dom fick världen att kännas mer levande. Man fick träffa olika karaktär som man kunde prata med, göra egna val, försöka lösa mysterium och konflikter. I Cyberpunk känns det som att dom flesta uppdragen är "ta dig in, skjut ihjäl folk, loota något item, okej bra jobbat V här får du lite eurodollars". Det känns så platt.

Men sen finns det ju så klart dom som föredrar action framför berättande och då kan ju Cyberpunk passa bättre.

Kanske är så spelet blir, men påminner ändå inte om min upplevelse just nu. Jag föredrar verkligen inte action före berättande, tvärtom. Att gå runt o läsa och bara finnas i en värld är nog det jag mest söker mig till och där leverar CP än så länge långt över väntan. Det är nyhetssändningar som beskriver rhändelser i Night City, någon konversation NPC emellan, massa böcker som beskriver händelserna innan 2077 osv. Tycker faktiskt att det än så länge är mycket berättande och action då och då, inte tvärtom. Återigen kanske ändrar sig. Witcher 3 som du beskriver hade otroligt bra siduppdrag som alla var små underbara berättelser. Den nivån kan jag tänka mig CP aldrig når, men i ärlighetens namn förväntar jag mig inte att CP slår Witcher 3 heller. Jag håller dock med om att jag hittills inte stött på något sånt där spontant uppdrag med flera bitar som Witcher hade ofta.

Men vilket annat spel kan jämföra sig med Witcher 3? Detta är väl på något vis ett av de närmaste. Berättandet är väldigt väldigt bra i CP. Rockstar har ju aldrig varit grymma på just berättelser med stor betoning på action och även Bethesda har rätt platta karaktärer och berättelser, även om världen är spännande. Morrowind är väl undantag iofs. men tänk Fallout 4. Är väl rena D&D spel isåfall som Divinity Original Sin 2 som innehåller både en helt interaktiv värld med grymt berättande och val, men det är ju i min bok nått av de bästa som släppts och helt klart inte så komplext spel som CP.

Medlem

Jag köpte spelet nu i helgen och kör då på version 1.3 på playstation 5.

Det första man märker av är att "muspekaren" på menyerna är så stor att den täcker texten när man navigerar med kontrollern. Ingen stor grej men ett tecken på att det saknas polish.

Jag började spelet som Nomad. Klättrar upp för ett radiotorn och karaktären faller till döden. Aja någon liten bugg kan väl vara kvar. Ingen stor grej det heller.

Laddar om och kör vidare och kommer så småningom till tutorial delen för att lära mig grunderna i spelet. Hamnar i en del där man ska dodga slag men fienden står bara och böjer på knäna hela tiden och svingar något slag ibland. Försöker i över 5 minuter att förstå hur man dodgar. Det står ju tydligt att man ska dubbeltrycka cirkel och välja riktning. Ingenting händer. Googlar runt lite och hittar inte mycket där heller. Laddar sedan om senaste saven och det visar sig att fienden hade buggat ut sig så det gick inte att ta sig igenom tutorial men efter en omladdning så gick det sen.

Utöver detta så är det lite små grafikfel. Bland annat att subtitles ibland är placerade på fel ställe. Kör du inte med subtitles så märks det såklart inte.

Spelet är fortfarande väldigt buggigt. Visst detta är bara en liten liten del av spelet som jag har testat men om det ser ut såhär efter ett flertal patcher så kan jag förstå att folk klagat på hur det var vid släpp. Jag kommer vänta ett tag till och hoppas att det blir bättre med kommande next-gen uppdatering av spelet.

Testade senaste patchen efter jag valt att inte spela sedan det kom (spelade typ 30h).
Men nej fortfarande jävligt buggigt överallt!!! Stängde av när jag lockade på min fina bil men den kom till mig i trasor...

Medlem
Skrivet av Pettor:

Men har en fråga till dig. Är inte världen tillräckligt bra ändå? Jag kan utan problem rollspela i det finns och belöningen är helt fantastiska uppdrag, karaktärer och många gånger vyer.

Det korta svaret är "Nej".
Eller njae.....jag har en ganska hög tolerans för buggar, pixlar som klipper eller saker som kan verka ologiska.
Det jag inte orkar med i CP är att allt är 2 dimensionellt utanför de specifika missionen.

Jag ska inte säga mer än så för jag vill inte förstöra din spelupplevelse.......glöm inte att köra sidomissionet "Send in the Clowns".

Medlem

Har också börjat lira efter 1.3 pc versionen. Inte lidit av några större buggar. Fokuserat på huvudstoryn gjort 0 sidouppdragen men gillar det jag gjort hittills.

Smygande verkar svårt då alla varnas inom en radie av iaf 100 meter.

Medlem

Skulle testköra 1.3 och det första som händer är att Viktors meddelanden om DLC-jackorna anländer i fel ordning. Körde senare genom ett räcke som jag fastnade i och sen såg jag en bil köra rakt genom en annan vid ett rödljus. Noterade även att fem av sex bilar var identiska.

Tog lite screenshots

Så ja, inte jätteimponerad av den här patchen än så länge.

Avstängd

Jag har återupptagit detta för märkte att jag hade en massa sidouppdrag kvar med min nomad. Jag har klarat storyn men gör allt annat nu.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Har också börjat lira efter 1.3 pc versionen. Inte lidit av några större buggar. Fokuserat på huvudstoryn gjort 0 sidouppdragen men gillar det jag gjort hittills.

Smygande verkar svårt då alla varnas inom en radie av iaf 100 meter.

Haha detta är så sant. Det är extremt inkonsekvent också. Inledningsvis med smygande blev det exakt som du säger, någon ser V och plötsligt verkar nån snubbe på andra sidan stan arg. Vid annat tillfälle upptäcks jag och börjar såklart tänka att fienderna i rummet bredvid nu är på högsta beredskap. Nope. Dom går runt där i sin egna lilla värld och totalt missat explosionerna några meter bredvid.

Spelet känns väldigt Bethesda i vissa fall. Det lite klumpiga beteendet på ens karaktär och animationerna i vissa fall. Lite korkad AI sådär som är allt från allsvetande till blinda och såklart karaktärer som fastnar i något objekt. Det ska verkligen påpekas att det finns en anledning till att Rockstar, Bethesda osv. alltid gör uppföljare som är baserade på föregångarna. Tänk t.ex. på alla saker i RDR2 som baseras på teknologi från tidigare spel för att inte snacka om Bethesda där alla spel präglas av samma problem. Det är så extremt komplext att göra ett spel som detta och det är ändå tydligt att CDPR tog sig vatten över huvudet när de vill ha med precis allt. Vissa delar funkar prima och andra är mer på Bethesda nivå. Jag gillar Bethesda alltså men de är ju rätt halvfungerande spel i vissa aspekter som man ändå kan njuta av då vissa delar är såpass bra.

En sak jag undrar över om någon annan tänkt på är modellen på V kontra modellen man ser i character creation eller inventory menyn. I början spenderade jag en hel del tid i character creation och jag blev rätt nöjd över resultatet. Börjar som Nomad varav det första som händer är att man kollar in i en spegel. Blir då väldigt paff över hur olik min karaktär ser ut. Inte alls så som V framstod i editorn några sekunder innan. Går jag in i menyn och kollar inventory ser V ut som jag tänkte mig. Åker jag motorcykel är det återigen en rätt halvdan modell som inte alls ser ut så som tänkt. Väldigt märkligt då många modeller i spelet ser väldigt bra ut så ser inte varför de helt enkelt kan använda samma? Eller är de ens olika?! Blir snurrig 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av Pettor:

Rockstar har ju aldrig varit grymma på just berättelser med stor betoning på action

Har du spelat Red Dead Redemption 1 & 2? Tycker dom spelen har några av dom bästa och mest välskrivna berättelserna jag varit med om i spel. Och dom lyckas dessutom med konststycket att skapa trovärdiga karaktärer som jag faktiskt bryr mig om. Grät till och med i slutet av båda.
Däremot hade jag gärna sett lite mer valmöjligheter i story, alltså att mina handlingar påverkar hur berättelsen utvecklas. Skjuter jag någon istället för att låta denna leva kan en släkting helt plötsligt söka upp mig för att utkräva hämnd och liknande. Det hade varit coolt.
Och om det kommer till rollspelande tycker jag det är härligt att bara driva runt i RDR 2 och hjälpa folk, jaga eller fiska, stå på ett berg och se en storm rulla fram mot mig och kanske ta skydd i någon liten stuga jag rider förbi. Fantastiskt


signatur

PSN: MrOakenborn

Avstängd
Skrivet av Oakenborn:

Har du spelat Red Dead Redemption 1 & 2? Tycker dom spelen har några av dom bästa och mest välskrivna berättelserna jag varit med om i spel. Och dom lyckas dessutom med konststycket att skapa trovärdiga karaktärer som jag faktiskt bryr mig om. Grät till och med i slutet av båda.
Däremot hade jag gärna sett lite mer valmöjligheter i story, alltså att mina handlingar påverkar hur berättelsen utvecklas. Skjuter jag någon istället för att låta denna leva kan en släkting helt plötsligt söka upp mig för att utkräva hämnd och liknande. Det hade varit coolt.
Och om det kommer till rollspelande tycker jag det är härligt att bara driva runt i RDR 2 och hjälpa folk, jaga eller fiska, stå på ett berg och se en storm rulla fram mot mig och kanske ta skydd i någon liten stuga jag rider förbi. Fantastiskt

Ja RDR2 är nog bästa spelet jag spelat. Men cyberpunk är också väldigt bra och jag upplever få buggar på min ps5.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Har du spelat Red Dead Redemption 1 & 2? Tycker dom spelen har några av dom bästa och mest välskrivna berättelserna jag varit med om i spel. Och dom lyckas dessutom med konststycket att skapa trovärdiga karaktärer som jag faktiskt bryr mig om. Grät till och med i slutet av båda.
Däremot hade jag gärna sett lite mer valmöjligheter i story, alltså att mina handlingar påverkar hur berättelsen utvecklas. Skjuter jag någon istället för att låta denna leva kan en släkting helt plötsligt söka upp mig för att utkräva hämnd och liknande. Det hade varit coolt.
Och om det kommer till rollspelande tycker jag det är härligt att bara driva runt i RDR 2 och hjälpa folk, jaga eller fiska, stå på ett berg och se en storm rulla fram mot mig och kanske ta skydd i någon liten stuga jag rider förbi. Fantastiskt

Det är så konstigt för mig med RDR2. Det är så fruktansvärt bra mekaniskt och polerat in i minsta detalj men kontrasterna mellan realism och totalt orealism tar mig ur upplevelsen gång på gång. Å ena sidan är man ute i open-world delen där det är någon form av realism och survival. Faktiskt helt underbart att bara befinna sig i denna värld. Man får jaga och kan kolla på hur en örn, orm eller räv springer runt på ett fruktansvärt realistisk sätt och kan verkligen njuta av allt som pågår. Sen kommer uppdragen där man måste följa en rak linje till målet om man inte önskar att se mission failed gång på gång på gång. Bethesda eller CDPR har aldrig haft en mission failed så vitt jag vet. Det känns nästan som uppdragen är en form av quick time event där jag bara betar av scriptad del efter del.

Jag tar nästan alltid bort så mycket HUD jag kan och RDR2 går inte spela utan HUD (vilket iofs. gäller många spel). Redan inledningen där man styr karavanen mot ett nytt ställe att hålla till på nedanför bergen fick jag mission failed ett antal gånger för spelet såklart inte tillåter mig att styra utanför den linje den bestämt. När jag hjälper min kollega fly från ett fängelse skjuter jag nog ned hela jäkla byn i mitt försök att fly. Här står Artur som ensam person i en realistisk värld och skjuter person efter person efter person genom att klicka på dom en efter en i nån slow-motion historia. När man rånar en bank med nån kollega som råkar dö på kuppen blir alla förvånade i spelet. Alltså. Det var 300 poliser där ute, vad är någon ens förvånad över? 😁 Det är som två spel i ett som man bakat ihop och jag kunde aldrig riktigt komma överens med det.

Dock är RDR överlägset det bästa i form av berättelse och karaktärer som Rockstar gjort, absolut. Jag blev aldrig starkt berörd tyvärr men kunde många gånger njuta och gilla de som var med. Artur är en sympatisk och intressant person. Det har aldrig hänt i GTA t.ex. där jag aldrig lyckats bli investerad i det som händer.

RDR2 har en scen där man sitter vid en lägereld och bara umgås med några sjunger, några är fulla osv. Det är nog en av de bästa scenerna i hela spelet för mig. Så mycket stämning och att bara få ta in världen funkar så bra där!

Jag faller helt klart lättare för CDPR sätt att berätta på och det sätt som uppdrag och världen funkar ihop. Witcher 3 kändes nästan perfekt i detta avseende även om det såklart var larvigt att man måste skynda sig att hitta X och Y, faaaaaast först lite Gwent 😁

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Har du spelat Red Dead Redemption 1 & 2? Tycker dom spelen har några av dom bästa och mest välskrivna berättelserna jag varit med om i spel. Och dom lyckas dessutom med konststycket att skapa trovärdiga karaktärer som jag faktiskt bryr mig om. Grät till och med i slutet av båda.

Som den där galningen man var tvungen att rädda genom att skjuta ner en halv by och inte kunde låta dö för då blir det "mission failed" och så börjar det om från början? Som dessutom är ett lås på hela storyn, inget går att göra och man kommer inte vidare. Deras story är som på räls, ingen valfrihet och uppdragen är som från början av 2000-talet. RDR2 är väldigt överskattat, ser hellre en bra västernfilm om det nu är så att jag inte vill ha interaktivitet. Sen när det gäller interaktivitet då är man tvungen att vara någon slags betjänt som daltar med gänget genom att bära höbalar, fylla på vatten, jaga och skaffa pengar, för ingen av idioterna i gänget klarar något själva.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Som den där galningen man var tvungen att rädda genom att skjuta ner en halv by och inte kunde låta dö för då blir det "mission failed" och så börjar det om från början? Som dessutom är ett lås på hela storyn, inget går att göra och man kommer inte vidare. Deras story är som på räls, ingen valfrihet och uppdragen är som från början av 2000-talet. RDR2 är väldigt överskattat, ser hellre en bra västernfilm om det nu är så att jag inte vill ha interaktivitet. Sen när det gäller interaktivitet då är man tvungen att vara någon slags betjänt som daltar med gänget genom att bära höbalar, fylla på vatten, jaga och skaffa pengar, för ingen av idioterna i gänget klarar något själva.

Håller med om själva uppdragen. Dom passar inte ihop med den övriga känslan i spelet. Lite som att allt mördande inte passar med den lättsamma tonen i Uncharted spelen.
Men jag tycker att själva atmosfären och dom där små sakerna som händer i lägret och alla slumpmässiga möten i världen är helt fantastiska. Långt över vad någon annan lyckats skapa hittills. Även om det ibland innebär att lyfta hö eller att försöka agera farsa och fiska med en liten grabb
För övrigt är du väl betjänt i typ alla spel någonsin? I alla fall väldigt få spel där du bara kan låta dina digitala vänner sköta allt.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Pettor:

Det är så konstigt för mig med RDR2. Det är så fruktansvärt bra mekaniskt och polerat in i minsta detalj men kontrasterna mellan realism och totalt orealism tar mig ur upplevelsen gång på gång. Å ena sidan är man ute i open-world delen där det är någon form av realism och survival. Faktiskt helt underbart att bara befinna sig i denna värld. Man får jaga och kan kolla på hur en örn, orm eller räv springer runt på ett fruktansvärt realistisk sätt och kan verkligen njuta av allt som pågår. Sen kommer uppdragen där man måste följa en rak linje till målet om man inte önskar att se mission failed gång på gång på gång. Bethesda eller CDPR har aldrig haft en mission failed så vitt jag vet. Det känns nästan som uppdragen är en form av quick time event där jag bara betar av scriptad del efter del.

Jag tar nästan alltid bort så mycket HUD jag kan och RDR2 går inte spela utan HUD (vilket iofs. gäller många spel). Redan inledningen där man styr karavanen mot ett nytt ställe att hålla till på nedanför bergen fick jag mission failed ett antal gånger för spelet såklart inte tillåter mig att styra utanför den linje den bestämt. När jag hjälper min kollega fly från ett fängelse skjuter jag nog ned hela jäkla byn i mitt försök att fly. Här står Artur som ensam person i en realistisk värld och skjuter person efter person efter person genom att klicka på dom en efter en i nån slow-motion historia. När man rånar en bank med nån kollega som råkar dö på kuppen blir alla förvånade i spelet. Alltså. Det var 300 poliser där ute, vad är någon ens förvånad över? 😁 Det är som två spel i ett som man bakat ihop och jag kunde aldrig riktigt komma överens med det.

Dock är RDR överlägset det bästa i form av berättelse och karaktärer som Rockstar gjort, absolut. Jag blev aldrig starkt berörd tyvärr men kunde många gånger njuta och gilla de som var med. Artur är en sympatisk och intressant person. Det har aldrig hänt i GTA t.ex. där jag aldrig lyckats bli investerad i det som händer.

RDR2 har en scen där man sitter vid en lägereld och bara umgås med några sjunger, några är fulla osv. Det är nog en av de bästa scenerna i hela spelet för mig. Så mycket stämning och att bara få ta in världen funkar så bra där!

Jag faller helt klart lättare för CDPR sätt att berätta på och det sätt som uppdrag och världen funkar ihop. Witcher 3 kändes nästan perfekt i detta avseende även om det såklart var larvigt att man måste skynda sig att hitta X och Y, faaaaaast först lite Gwent 😁

Har varken kört Witcher 3 eller Cyberpunk än. Väntar på dom officiella next-gen uppdateringarna.
Håller med dig om att uppdragen i RDR2 inte stämmer överens med känslan i det övriga spelet. Jag gillar att bara rida runt och se vad som händer i världen utan några restriktioner.
Angående kompassen håller jag också med. Och jag är nästan 100% säker att någon på Rockstar lovade att du skulle kunna spela utan kompass genom att fråga dig runt och få en riktning utpekad. Något jag försökte mig på men inte tycker det funkade alls.
Gillar mest online delen där jag bara brukar rida runt och jaga och fiska och sen sälja. Och samtidigt försöka hålla mig borta från idioter då.


signatur

PSN: MrOakenborn

Avstängd
Skrivet av Oakenborn:

Har varken kört Witcher 3 eller Cyberpunk än. Väntar på dom officiella next-gen uppdateringarna.
Håller med dig om att uppdragen i RDR2 inte stämmer överens med känslan i det övriga spelet. Jag gillar att bara rida runt och se vad som händer i världen utan några restriktioner.
Angående kompassen håller jag också med. Och jag är nästan 100% säker att någon på Rockstar lovade att du skulle kunna spela utan kompass genom att fråga dig runt och få en riktning utpekad. Något jag försökte mig på men inte tycker det funkade alls.
Gillar mest online delen där jag bara brukar rida runt och jaga och fiska och sen sälja. Och samtidigt försöka hålla mig borta från idioter då.

Till cyberpunk ska det väl komma en nextgen uppdatering men ska det verkligen komma en till witcher 3? Det spelet är ju väldigt gammalt.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Till cyberpunk ska det väl komma en nextgen uppdatering men ska det verkligen komma en till witcher 3? Det spelet är ju väldigt gammalt.

Ja, en Next-Gen version, som utvecklas externt av Saber Interactive, planeras att släppas i slutet av året (gratis för de som äger spelet). Spelet är visserligen gammalt (6 år), men Witcher-franchisen som sådan är rejält het, med TV-serie, animerad film etc, så att släppa en uppdaterad version känns som ett smart val (lockar in nya spelare inför en framtida uppföljare).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av matt76:

Ja, en Next-Gen version, som utvecklas externt av Saber Interactive, planeras att släppas i slutet av året (gratis för de som äger spelet). Spelet är visserligen gammalt (6 år), men Witcher-franchisen som sådan är rejält het, med TV-serie, animerad film etc, så att släppa en uppdaterad version känns som ett smart val (lockar in nya spelare inför en framtida uppföljare).

Jaha väldigt nice! Då blir det till att spela om witcher 3.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Till cyberpunk ska det väl komma en nextgen uppdatering men ska det verkligen komma en till witcher 3? Det spelet är ju väldigt gammalt.

Jag är ganska säker på att det kommer en uppdatering till Witcher 3 också. Dom ska tydligen ha sagt att det var på gång på twitter i september 2020.
Enkelt sätt för dom att sälja ett bra spel en gång till utan jättemycket jobb. Ska eventuellt heta Complete Edition och innehålla båda DLC och ska kunna köras i 4K på PS5 och Series X.


signatur

PSN: MrOakenborn

Skriv svar