Vad har jag missat?

Medlem
Skrivet av Recharu:

Hej där,

Jag har haft ett uppehåll från gaming sedan 5 år tillbaka då jag blev pappa - nu är kvällarna desto lugnare och jag funderar mer och mer på vilka spel jag missat under tiden.

Det jag spelade som mest var RPG-titlar men även någon enstaka FPS-titel. Det är dock RPG-spel som lockar mest, tänk typ Dragon Age-serien.

Vad föreslår ni att jag testar?

Jag spelar på PC.

Ha det bra,
Recharu

Eftersom Days Gone nu även finns på PC måste jag rekommendera det. Mycket bra spel om än inte ett rpg.

Skrivet av scaryfoot:

The Pathless

Skitbra spel! Fler borde rekommendera detta! <3

Frilansare

Alltså, vad najs det här är ändå. Kanske vi alla ska ta ett 5-årsuppehåll och sen komma tillbaka? Viken gefla smäll!

Medlem

Prey och Dishonored (1 och 2) är fantastiska. Jag har själv börjat spela Wasteland 3 och gillar det verkligen. Sen är ju Modern Warfare från 2019 väldigt fint att se på.

Medlem

Som rpg måste jag ändå säga att Dos2 är ljusår bättre än W3 som imo är hyfsat mediokert som rpg. Story och lore är bra men gameplay och valmöjligheter är det inte.

Medlem

Jag tänker att jag börjar med The Witcher 3 - verkar vara många timmar att nöta igenom.

Är det Steam som gäller för att köpa spel nu för tiden?

Ha en trevlig kväll allesammans!

Medlem
Skrivet av Ankh:

Dock bättre att vänta tills spelet är helt klart.

Eh? Det är helt spelbart som det är. Är inte en fjantig Early Access hatare, sorry.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Förvänta dig inte för mycket av stridsmekaniken, den är väldigt repetitiv, men om du gillar dialoger så kommer du älska Witcher 3, speciellt när det kommer till expansionerna. Jag rekommenderar att du lämnar dom till sist, på så sätt blir spelet bara bättre ju längre in du kommer.

Ja, ta in hela upplevelsen i Witcher 3. Att strosa runt i skogen när en regnstorm tilltar är bara det något fantastiskt mysigt! Tills något oknytt dyker upp och vill äta upp dig


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Recharu:

Jag tänker att jag börjar med The Witcher 3 - verkar vara många timmar att nöta igenom.

Är det Steam som gäller för att köpa spel nu för tiden?

Ha en trevlig kväll allesammans!

Jag håller mig till Steam så långt jag kan men det beror väl mest på huruvida du har något emot att ha flera launchers installerat eller ej, spelet finns eventuellt billigare på andra ställen?

Epic har ju ofta massa gratis spel och bra erbjudanden så om du startar upp ditt "nya" liv som gamer igen kanske det kan vara ett bättre alternativ.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av SolidWorks:

Om du gillar RPG-titlar så vill jag varmt rekommendera Divinity - Original Sin 2, har några år på nacken men det gör väl inget

FZ tester:
--------------
https://www.fz.se/recension/274399-divinity-original-sin-2

https://www.fz.se/recension/277645-divinity-original-sin-2-de...

Missat detta helt. Blev ett köp. Tackar

Medlem
Skrivet av Recharu:

Hej där,

Jag har haft ett uppehåll från gaming sedan 5 år tillbaka då jag blev pappa - nu är kvällarna desto lugnare och jag funderar mer och mer på vilka spel jag missat under tiden.

Det jag spelade som mest var RPG-titlar men även någon enstaka FPS-titel. Det är dock RPG-spel som lockar mest, tänk typ Dragon Age-serien.

Vad föreslår ni att jag testar?

Jag spelar på PC.

Ha det bra,
Recharu

Kingdome Come Deliverence

Lite annorlunda RPG, med fokus på realism och historia. Man får kanske ha en lite annan inställning än många andra spel. Man är ganska svag och oduglig i början av spelet. Träning kan vara nödvändigt innan strid. Och man kan inte göra vadsomhelst utan konsekvenser. Inte ett spel för alla men om man gillar konceptet är det en riktigt trevlig värld att leva sig in i.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av powerbuoy:

Som rpg måste jag ändå säga att Dos2 är ljusår bättre än W3 som imo är hyfsat mediokert som rpg. Story och lore är bra men gameplay och valmöjligheter är det inte.

Smakfråga. Själv har jag inte ens orkat ta mig igenom D:OS 2 trots upprepade försök.

Skrivet av Arkaith:

Eh? Det är helt spelbart som det är. Är inte en fjantig Early Access hatare, sorry.

Det är ju enbart första akten av spelet som är spelbar.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Alltså, vad najs det här är ändå. Kanske vi alla ska ta ett 5-årsuppehåll och sen komma tillbaka? Viken gefla smäll!

Du först!

Skrivet av Arkaith:

Eh? Det är helt spelbart som det är. Är inte en fjantig Early Access hatare, sorry.

Är man en fjant för att man inte vill spela ett ofärdigt spel utan hellre väntar tills det släpps på riktigt? Du är en alpha-testare, vilket uppenbarligen inte är för alla. Thank you for your service.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Eh? Det är helt spelbart som det är. Är inte en fjantig Early Access hatare, sorry.

Klart det är spelbart - men spelet har inte fått all sin content. Har du missat detta?

Sen har jag aldrig sagt att jag har något emot Early Access, men om du inte har spelat på 5 år kan du troligtvis vänta ett par månader tills spelet kommit ur early access?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Om du vill lira Red Dead Redemption men inte har dator för det kan jag tipsa om att köpa det via Stadia så streamar du spelet. Visst du kan inte modda spelet då, men det kan man ju inte på Playstation heller. Jag saknade inte moddar när jag spelade det i alla fall. Däremot är jag övertygad om att jag skulle sakna moddar ifall jag började titta på vad det finns för några, haha.

Medlem
Skrivet av kayl:

Är man en fjant för att man inte vill spela ett ofärdigt spel utan hellre väntar tills det släpps på riktigt? Du är en alpha-testare, vilket uppenbarligen inte är för alla. Thank you for your service.

Jag tyckte att Cyberpunk stank nåt förfärligt i början. Började med att jag efter att ha spelat en stund, och stängde av, för att sen återgå till spelet, möttes av meddelandet att jag var tvungen ladda ner en fucking update på 45 GB.
Sen läste jag precis överallt om vad kasst spelet funkade till PS4, man fick skylla sig själv om man köpt den versionen, spelet kraschade hela tiden, hade otaliga buggar.

För mig som spelar det på vanliga PS4, så har det inte kraschat en enda gång. Det har massor med buggar men jag skulle sakna dom nu om dom försvann, det passar in i spelvärlden som redan är helt galen

Medlem

Det finns i mitt tycke tre giganter de senaste åren

Witcher 3.
Klassiskt openworld RPG...men med fenomenala stories och berättande. Man behöver inte ha spelat 1an och 2an.

Zelda - Breath of the Wild. Helt galet underhållande. Mesta delen är man pch utforskar en open world. Men det är så öppet!
Man ska till en plats. Ett monster är i vägen.
Man kan
1. Fightas i närstrid
2. Försöka tända eld på gräset nära fienderna och sen skjuta pilbåge
3. Smyga förbi
4. Klättra upp på en kulle och glidflyga över
5. Klättra upp på samma kulle och rulla bomber nedför slänten
6.
7.

Jag lämnade 6 och 7 tomma. För det finns garanterat fler lösningar.
Allmänt svårt spela andra spel nu när jag är van att kunna klättra som i Zelda.

Sista speler är Disco Elysium.
Rollspel med fokus på just rollspel.
Finns inga vanliga strider.
Påminner mer om ett peka klicka spel med EXP i.
Otroligt välgjord , och vemodig, värld.
Jag skrattade högt pch blev genuint sorgsen på sina ställen.

Också helt fantastiskt att man kan spela hur man vill och bli belönad om man håller sig in character.
Det är inte fel att vara rasist. Och väljer du att vara det och beter du dig som en rasist så får du bonus EXP.
Finns massor av karaktärsdrag som dyker upp, beroende på hur du spelar, som du kan välja.

Liknar inget annat jag någonsin spelat.

Annars finns det lite fler bra spel men inte giganter på samma sätt.
Nya Doom spelen tex.
Och såklart spel jag inte spelat men som wb dwl älskar.
Read dead Redemption 2.
The Last of Us 2.
Etc

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Kingdome Come Deliverence

Lite annorlunda RPG, med fokus på realism och historia. Man får kanske ha en lite annan inställning än många andra spel. Man är ganska svag och oduglig i början av spelet. Träning kan vara nödvändigt innan strid. Och man kan inte göra vadsomhelst utan konsekvenser. Inte ett spel för alla men om man gillar konceptet är det en riktigt trevlig värld att leva sig in i.
https://www.youtube.com/watch?v=R6fXxJXsAkQ

Jag älskar Kingdom Come. Nämn ett annat spel där man misslyckas med sin quest för man pratar för mycket vid frukosten i sitt munkkloster? Nej, just det. Det finns inget!

Medlem

Denna tråd är minst lika nyttig för mig som nästan enbart fokuserat på backloggen de två-tre senaste åren.
Folk har tipsat om det mesta här men jag vill tipsa om Resident Evil 2 Remake. Otroligt välgjort.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Alltså, vad najs det här är ändå. Kanske vi alla ska ta ett 5-årsuppehåll och sen komma tillbaka? Viken gefla smäll!

Finns säkerligen spel från 1975-2021 som vi inte hunnit med oavsett vilket


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Som alla andra har skrivit så Witcher 3 + dess DLC (Hearts of Stone) och (Blood and Wine)samt mästerverket Red Dead Redemption 2

12
Skriv svar