Diskutera – Hur långt i förväg bör ett spel utannonseras?
Jag skulle vilja säga max en månad. Det ska finnas ett släppdatum redo och beta-testerna bör vara avklarade. Visst kan man kanske säga att man arbetar på ett spel, men skit i förbokningseländet innan spelet i princip är klart.
Det ska inte behöva vara framstressade releaser på grund av gissningar och vinstkalkyler, och…åter igen, släpp ALDRIG ett spel som inte är klart!
6månader till 1år beroende på, om det ska visas på något större event typ Gamescom så är det ok att visa det lite tidigare sålänge det visar relevant gameplay och inte bara förrenderade videos.
De flesta spel som visas upp så tidigt och bygger hype förlorar nästan all hype innan release och jag helt hoppsr spelet istället.
Spelar ingen roll så länge det inte hypas sönder.
Tråkiga är dock om det utannonseras långt före så verkar många inte fatta att utvecklingen kanske nyligen har startat och att det tar ett par år att göra ett spel.
Max 1 år enligt mig. Har väntat på Metroid Prime 4 sen 2017.
Jag är en sån som nästan njuter mer av själva väntan, hypen, än av att spela ; ) Så gärna 2-3 år innan släpp. Jag har to.m följt spel dagligen under flera år, diskuterat intensivt med både utvecklarna och de andra som varit hypade, och sen har spelet varit totalt skräp som man testar i nån timme kanske haha.
Minns te.x Trespasser. Hade dock en rolig tid på det forumet, en dröm som var för bra för att vara sann.
Har nog en förmåga att kunna vara rätt upphypad men jag kan även lätt släppa det ifall det inte slår igenom som man hoppas. Cyberpunk följde jag mycket intensivt från dag 1, har inte ens spelat!
Känns som ett halvår är absolut max, men det kommer med lite kriterier; är det ett halvår där både styrelse och utvecklare är överens att det är the best case scenariot , att det kommer inte bli bättre än det vi nyss kommer att visa?
Kommer vi kunna möta dom förväntningar vi själv har målat upp? Finns som liten anledning att bränna varumärket för att få en "snabb" cashout för x anledning...
Har vi möjligheten att kunna sätta förväntningarna i någorlunda nivå? Känns som lite dumt att låta hype tåget gå utan förare för att vi själva vill nå "critical mass" så fort det bara går, ta typ hype:n för RDR2 vs Cyberpunk 2077 som referens; det ena lovar ungefär det bästa sedan skivat bröd medans det andra levde på sina meriter att kunna leverera sublima upplevelser tack vare sina erfarenheter/expertis på just öppen värld upplevelser.
Efter Cyberpunk så känns det lite som att just hype maskineriet måste lära sig att hålla förväntningar på en lagom nivå, inte bara bränna broar för att får sjukt mycket day one sales att se bra ut; långsiktighet i branschen(branscher?) verkar ju otroligt svårt att förstå, företaget lär ju finnas längre än nästa kvartalsrapport får man hoppas!
Dagen innan släppet!
Skämt åsido.. 6 månader max tycker jag då vet man det iaf finns något att visa.
Tycker det blivit för mycket annonseringar nu år i förväg och så har de inte ens en koncept bild att visa upp. Känns tämligen meningslöst.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
6 månader är ganska perfekt. Då hinner man längta men utan att behöva vänta i år efter år innan spelet faktiskt släpps. Jag kan dock köpa att AAA-spel utannonseras något tidigare än så, men att behöva vänta tre år på ett spel är egentligen bara löjligt.
Jag tycker det är skillnad på "annonsering" i betydelsen att man berättar att vi arbetar på spel x. Så när Nintendo berättar att de har Metroid Prime 4 under utveckling bekräftar de helt enkelt det. Det är ok för mig att utvecklare gör så. Men sen tycker jag att det ska väntas tills det finns ett release fönster innan det blir trailers osv. Jag gillar också att se gameplay när det väl börjar byggas hype.