Nintendo, skippa vapenslitaget i Breath of the Wild 2
Vi sitter på den högsta hästen i Hyrule och sliter sönder argumenten för varför stålvapen borde gå sönder efter ett tiotal träffar.
#zelda, #zelda-breath-of-the-wild-2
Vi sätter på den högsta hästen i Hyrule och sliter sönder argumenten för varför stålvapen borde gå sönder efter ett tiotal träffar.
#zelda, #zelda-breath-of-the-wild-2
Behöver svaret verkligen ett svar? Det var glasklart i Diablo och borde vara glasklart här?
Såklart vapen slitage behövs men du ska inte behöva vara rädd att ditt specialsvärd som tog 4 timmar att hitta ska gå sönder efter 20 träffar?
lösningen? Realistisk vapenslitage.
Om spelet faktiskt hade en intressant mechanic med craftande av vapen som var bättre balanserad och en mer integrerad del av spelet, nu resulterar det bara i som Carl beskriver att man aldrig ville använde de bästa vapnen. De låg och samlade damm i ens inventory.
Måste ju suga att skapa vapen modellera dem och sen använder ingen dem!
P.L.U.R
Har inga motargument, tvärtom så håller jag med dig om allt. Utöver detta så kan de även passa på att fixa:
- Unika bossar istället för cookie cutter-tråkigheter
- Unika dungeons istället för cookie cutter-tråkigheter
- Mer att göra och se i den öppna världen
- Minnesvärda karaktärer och en vettig story
så KANSKE det kan bli ett värdigt Zelda-lir till skillnad från föregångaren.
Japp!
Sällan mina åsikter om ett spel varit så delade som med Breath of the Wild. Grafiken, striderna och pusslen är helt underbara. Men att ha en enorm öppen värld som du måste korsa fram och tillbaka medan vapnen går sönder, hästen springer iväg och möjligheterna för teleportering är få gör att man sliter av sig håret i ren frustration.
Låt bli hästen 😂
Stackars häst. 🙄
Behöver svaret verkligen ett svar? Det var glasklart i Diablo och borde vara glasklart här?
Såklart vapen slitage behövs men du ska inte behöva vara rädd att ditt specialsvärd som tog 4 timmar att hitta ska gå sönder efter 20 träffar?
lösningen? Realistisk vapenslitage.
Det låter som en god idé!
Skulle vara roligt men en poll vilket betyg folk skulle ge det såhär några år efter det släpptes.
Tyckte vapengrejen totalt förstörde hela upplevelsen. Slutade helt att använda vapen när det gick bara för att slippa skiten.
Slängde in en poll i artikeln, och här:
Skulle vara roligt men en poll vilket betyg folk skulle ge det såhär några år efter det släpptes.
Tyckte vapengrejen totalt förstörde hela upplevelsen. Slutade helt att använda vapen när det gick bara för att slippa skiten.
Jag slutade to m spela spelet var inte enbart av den anledningen, jag sögs aldrig in. Men att jag var tvungen att fylla det lilla inventory space jag hade med 14 vapen var inte en positiv faktor.
Om systemet är kvar, varför inte gå all in?
En amiibo i design av en brynsten?
Det är och var inget som störde mig speciellt.
Men om det ska ändras ser jag gärna antingen som Diablo som nämnt.
Eller lite som i Windwaker, dvs att du har ett grundvapen som inte går sönder men där fiender droppar temporära vapen som går sönder men i många lägen gör mer skada än ditt grundvapen.
Jag har spelat igenom nästan alla Zelda-spel sedan NES. Det är sällan jag hatar någonting. Men i Breath of the Wild så hatade jag verkligen att vapnen gick sönder hela tiden.
Jag tyckte inte det var roligt och har svårt att se vad det tillför. Jag kan köpa att vapnen slits som i Dark Souls 2 så man behöver ha med sig flera vapen och rotera mellan dom. Men att man slår 10 slag och att vapnet sedan går sönder vara bara för mycket. Slutade spela Breath of the Wild och la det på hyllan. Har fortfarande inte återvänt och jag känner inget sug heller.
Dying Light är ett annat exempel på spel där jag inte brydde mig om närstridsvapnen. De gick inte att reparera utan gick förr eller senare sönder. Dying Light kom jag dock igenom så jag såg eftertexterna rulla.
Det tillför ingenting. Precis som du säger har man nog mycket anledningar att utforska ändå. Jag hade hellre sett att det fanns några fåtal olika vapen som är bra på sitt sätt så du måste anpassa dig till situationen istället.
Ska de fortsätta på samma bana tycker jag de måste göra så vi kan crafta våra egna vapen också. Vi borde också kunna anpassa dem för att ha eldskada, blixt eller vad det kan tänkas vara. Men, då måste de se till så vi kan reparera vapen så våra favoriter inte går sönder och aldrig kan användas igen. Just att skapa sin egen utrustning hade nog passat in bra då man redan lagar mat.
Osäker dock på om ens det är rätt väg att gå. Slitage på ens utrustning är aldrig roligt, och även om reparera är en okej grej så känns det tråkigt också då det bara blir en Rupeeshink.
Jag hade inte stört mig på att vapnen går sönder OM det fanns smedar att uppsöka som kunde dels härda ens vapen så att de höll längre och dels laga ens vapen när de är på väg att gå sönder. Så när man märker att vapnet man använder är nära bristningsgränsen, då "uppmuntras" man ju ändå att byta till andra vapen om man inte vill att det ska paja. Och sedan borde man alltså kunna uppsöka en smed för att fixa ens slitna vapen.
Hur det inte kan finnas smedar i BotW-världen kan man ju verkligen undra. Fan, redan i den lilla Zelda III-världen fanns det ju en vapensmedja! Förresten är det bullshit att vapnen går sönder bara när Link håller i dem, men när fiendena slåss med exakt samma vapen så går de aldrig sönder! Fusk!
Även om jag lutar mer åt att vapenslitage borde skippas i BotW 2 så tycker jag inte att det var ett särskilt stort problem. Vapen fanns det gott om, och inventory var anpassat för att bära på en massa vapen. I trailern så ser det dock ut som att fienden droppar vapen när de dör, så Nintendo kommer säkert behålla slitaget.
Behöver svaret verkligen ett svar? Det var glasklart i Diablo och borde vara glasklart här?
Såklart vapen slitage behövs men du ska inte behöva vara rädd att ditt specialsvärd som tog 4 timmar att hitta ska gå sönder efter 20 träffar?
lösningen? Realistisk vapenslitage.
och ett sätt att kunna laga sina vapen ute i fält hade varit nice. När du redan lagar mat i fält, så varför inte ge alternativ till att laga vapnen också? Vissa spel löser det ju så att om du lagar dem själv så kommer du tappa durabilitet på vapnet, men om du tar dig tiden och drar till en smed kan han/hon laga dem utan att vapnet tar skada. Sen att om vapnet skulle gå sönder helt så borde det fortfarande gå att laga. Allt för pengar förstås, vilket också skulle göra att pengarna får mer värde.
"Writer and Fighter"
Jag är ganska neutral i frågan. Tyckte inte om det från början när jag stretade emot och använde bara skitvapen för att spara men ganska långt in i spelet så gick jag motvilligt med på deras designfilisofi. Dock hade det varit trevligt om vapnen haft minst tre gånger hälsa och/eller så man kunde reparea. Ett alternativ hade varit att göra som i Dying Light där man kan laga vapen mellan 3-5 gånger sen är de helt trasiga.
Hoppas på ändring i BotW 2 men det var inte ett så stort problem som folk vill få det till i första.
Jag gillade hur vapnena gick sönder i ettan, då det alltid kändes kul att hitta ett nytt vapen. Problemet jag ser är att man förbrukade alldels för många vapen alldeles för snabbt, så optimalt vore om vapnena gick sönder långsammare och det droppades färre vapen så de känns ännu mer speciella när man hittar ett.
Alternativet jag ser är att man skapar vapen med olika modifiers, i Borderlands-stuk typ, så att även om man redan har ett Iron Sword så kan nästa Iron Sword vara värt att spana in pga andra coola modifiers.
För min del så är det inte tillräckligt med stamina/heart upgrades som belöning för utforskning, så att bara rakt av göra vapnena oförstörbara skulle göra det ytterst otillfredsställande att snoka runt i världen. Lite som i Elder Scrolls, när du hittat maxade vapen och armor så ignorerar man bara alla drops därefter, riktigt boring.
Men jag är för all del öppen för andra sätt att få utforskning att kännas meningsfull och belönande, Nintendo kan nog de sakerna bättre än mig så jag ska inte leka arm chair game designer för mycket.
Jag gillade hur vapnena gick sönder i ettan, då det alltid kändes kul att hitta ett nytt vapen. Problemet jag ser är att man förbrukade alldels för många vapen alldeles för snabbt, så optimalt vore om vapnena gick sönder långsammare och det droppades färre vapen så de känns ännu mer speciella när man hittar ett.
Alternativet jag ser är att man skapar vapen med olika modifiers, i Borderlands-stuk typ, så att även om man redan har ett Iron Sword så kan nästa Iron Sword vara värt att spana in pga andra coola modifiers.
För min del så är det inte tillräckligt med stamina/heart upgrades som belöning för utforskning, så att bara rakt av göra vapnena oförstörbara skulle göra det ytterst otillfredsställande att snoka runt i världen. Lite som i Elder Scrolls, när du hittat maxade vapen och armor så ignorerar man bara alla drops därefter, riktigt boring.
Men jag är för all del öppen för andra sätt att få utforskning att kännas meningsfull och belönande, Nintendo kan nog de sakerna bättre än mig så jag ska inte leka arm chair game designer för mycket.
Du har en stor poäng här faktiskt. Samtidigt som jag gillar att leta efter det "ultimata vapnet" i rollspel så gör det ju att man ignorerar sådant sen efter man lyckats skaffa vapnet. Vilket i sin tur också tar bort vilja att utforska. Har inte riktig tänkt på det i de banorna. Men som du skriver, kanske att balansera om hur vapnen går sönder kan vara lösningen?
"Writer and Fighter"
Jag slutade to m spela spelet var inte enbart av den anledningen, jag sögs aldrig in. Men att jag var tvungen att fylla det lilla inventory space jag hade med 14 vapen var inte en positiv faktor.
Jo, ingen positiv grej alls. Sögs som aldrig in heller. Spelade igenom det men mest bara för att det var Zelda. 25 timmar och aldrig spelat det sen dess.
Personligen tyckte jag det inte var kasst, när man dessutom fick mästersvärdet och körde trials funkade det bra.
Jag är lite av en samlare så tyckte det vara ganska nice att leta upp alla Lynels. Oftast behövde man inte bästa vapnen till allt. Sedan vid blood moon kunde man snabbt gå igenom några Lynels.
Dock någon slags balans hade väl vart OK. Men håller att man skulle ju typ bara spelat med två vapen om saker aldrig gick sönder. Det i sig är ju inget problem. Hade behövts lite mer balansering för att fixa det.
Tyckte kastfunktionen och kastvapen var riktigt irriterande dock.
Samt matlagningen när man lärde sig som var bra så blev det också extremt tråkigt. För många recept som var cool, t.e.x dom man hittade i inns, men de var ju värdelösa.
Jag älskade att upptäcka den stora öppna världen och hade gjort det med glädje även om vapnen inte gick sönder som om de vore av halm - så det är ett icke-argument för mig. Jag hoppas de förbättrar systemet och gör så olika vapen tål olika mycket och starka vapen verkligen håller. Allt annat vore bara onödigt irriterande.
Jag är en av dem som hittar ett svärd i början av ett spel och sedan håller jag mig till den typen av vapen genom resten av spelet. I Breath of the wild tvingades jag att använda alla olika typer av vapen och därmed lärde jag mig fördelarna och nackdelarna med svärd/spjut/yxa/klubba etc. Det går absolut att diskutera om Nintendo kunde gjort vapnen något mer tåliga men jag anser definitivt att funktionen att vapen går sönder efterhand bör vara kvar!
Jag gillade att vapnen levde på lånad tid beroende på hur jag valde att lösa striderna. Istället för att bara kötta motståndare med samma vapen, likt ex.vis Assassins Creed Valhalla, så var jag tvungen att hålla mig på tårna när jag spelade.
Men de ska ge fan i att börja nosa på skräp som färgkodade svärd och göra någon tafflig looter av Zelda-serien.
Viam inveniam aut faciam