Playstation 5-versionen av Subnautica tar upp 75 % mindre utrymme än PS4-ditton

Robot
Playstation 5-versionen av Subnautica tar upp 75 % mindre utrymme än PS4-ditton

Komprimering och blixtsnabb lagring är en vinnande kombination.

#Subnautica, #Unknown-worlds-entertainment


Inaktiv

Börjar äntligen lossna lite i speltorkan på nya enheterna. Sugen på det.

KoP
Medlem

Alltid kul när spelutvecklare lär sig att optimera sin spel nuförtiden (när det kommer till storlek), något som utvecklare var bättre på förr. Nuförtiden antas det ju att alla sitter med oändlig lagringsmedia så det behöver ju inte spelutvecklare ta särskild stor hänsyn till.

Medlem

Imponerande skillnad!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Mitt absoluta favoritspel 😄

Medlem

Fantastiskta spel. Mask på metkrok-simulator av rang. Började spela Below Zero i helgen och det är minst lika bra än så länge. Sett lite diffust gnäll på det men än så länge har det känts mycket som första. Gillar det mycket.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Fantastiskta spel. Mask på metkrok-simulator av rang. Började spela Below Zero i helgen och det är minst lika bra än så länge. Sett lite diffust gnäll på det men än så länge har det känts mycket som första. Gillar det mycket.

Instämmer, det är en mer fokuserad slipad och optimerad men framförallt story driven tappning av Subnautica.

Avkallet man får göra är ju då att man inte känner sig lika ensam och övergiven på planeten.

Tror det är vad många klagar på, men tycker de missar poängen då.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Undrar om Activision kan lyckas krympa sina CoD spel, tveksam 😂

Medlem
Skrivet av KoP:

Alltid kul när spelutvecklare lär sig att optimera sin spel nuförtiden (när det kommer till storlek), något som utvecklare var bättre på förr. Nuförtiden antas det ju att alla sitter med oändlig lagringsmedia så det behöver ju inte spelutvecklare ta särskild stor hänsyn till.

Eller är det ett medvetet val? Om jag inte kan ha Battlefield, Warzone och GtaV installerade samtidigt måste jag välja. Då ökar chansen att jag spenderar mer pengar i spelet jag har installerat än i de andra. Kommer det sen ett nytt spel jag vill testa blir det för jobbigt att ladda ner T.ex warzone igen så jag hoppar över det nya och håller mig till Warzone 🤔

Medlem

Med snurrande diskar behöver utvecklarna ofta lägga samma filer på flera ställen för att de ska kunna laddas snabbt nog i rätt sekvens när de behövs. Med SSD försvinner det bekymret eftersom det är samma accesstid för allt, oavsett vad som lästes senast.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Läste jag rätt någonstans häromdagen och samma spel är drygt 8 GB på Xbox Series X/S?

Det fanns en hel del personer som tyckte det var viktigt att påpeka att PS5 hade mindre SDD än Series X innan de släpptes men det kanske faktiskt får plats fler nya spel på PS5.

Medlem

I framtiden kommer hela internet få platts på en floppy disk

Medlem
Skrivet av Margy:

Läste jag rätt någonstans häromdagen och samma spel är drygt 8 GB på Xbox Series X/S?

Det fanns en hel del personer som tyckte det var viktigt att påpeka att PS5 hade mindre SDD än Series X innan de släpptes men det kanske faktiskt får plats fler nya spel på PS5.

Troligen nedladdningsstorleken som ligger på 8 GB på Xbox. Och på PS5 är den 6.1 GB.

Medlem

Hur räknar FZ när 14 GB till 3,5 GB är "70 % mindre"?

Geeks Gaming

Har dom uppdaterat till 60 fripsar också?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Läste jag rätt någonstans häromdagen och samma spel är drygt 8 GB på Xbox Series X/S?

Det fanns en hel del personer som tyckte det var viktigt att påpeka att PS5 hade mindre SDD än Series X innan de släpptes men det kanske faktiskt får plats fler nya spel på PS5.

Sen är det ju 4K mot 1872p med mindre grönska också. Så relativt är det nog samma storlek om de sparade samma saker.

PC versionen är den bästa men då jag sitter på en från senare stenåldern så får det bli på den konsolen det är billigast på. Älskar 1an så detta är ett givet köp

Här är en jämförelse video på youtube.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Margy:

Hur räknar FZ när 14 GB till 3,5 GB är "70 % mindre"?

75% är ju det rätta talet, men här är det säkert bara gammalt hederligt slarvfel som hänt. Originalartikeln säger ju "more than 70% from its original size", så de har nog bara missat "more than"-delen i all hast

Skribent
Skrivet av Margy:

Hur räknar FZ när 14 GB till 3,5 GB är "70 % mindre"?

14 - 3,5 = 10,5

10,5 / 14 = 0,75

Avrunda nedåt till närmsta tiotal = 70 %

Edit: Men nä, så här i efterhand är det en rätt meningslöst avrundning. Tack för påpekandet

NuZ
Testpilot
Skrivet av Jonny Myrén:

14 - 3,5 = 10,5

10,5 / 14 = 0,75

Avrunda nedåt till närmsta tiotal = 70 %

5 ska väl avrundas uppåt? 🧐


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skribent
Skrivet av NuZ:

5 ska väl avrundas uppåt? 🧐

Haha, mycket möjligt. Inte mycket av högstadiematten sitter kvar, ska erkännas. Men med just såna här siffror känns det bättre att ta i i underkant snarare än att gå till överdrift

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

14 - 3,5 = 10,5

10,5 / 14 = 0,75

Avrunda nedåt till närmsta tiotal = 70 %

"1/4 del av utrymmet mot" ...mer exakt och lättare att förstå.

Jag vann!


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Jonny Myrén:

Haha, mycket möjligt. Inte mycket av högstadiematten sitter kvar, ska erkännas. Men med just såna här siffror känns det bättre att ta i i underkant snarare än att gå till överdrift

Skrivet av Tobbe:

"1/4 del av utrymmet mot" ...mer exakt och lättare att förstå.

Jag vann!

Haha


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skribent
Skrivet av Tobbe:

"1/4 del av utrymmet mot" ...mer exakt och lättare att förstå.

Jag vann!

Faaaan! Nu blir det harikiri efter lunch

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

14 - 3,5 = 10,5

10,5 / 14 = 0,75

Avrunda nedåt till närmsta tiotal = 70 %

Edit: Men nä, så här i efterhand är det en rätt meningslöst avrundning. Tack för påpekandet

Det stämmer ju faktiskt (förutom avrundningen)-

Det var jag som utan att räkna tänkte att det ena talet är ju flera gånger större och gjorde en tankevurpa.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Haha, mycket möjligt. Inte mycket av högstadiematten sitter kvar, ska erkännas. Men med just såna här siffror känns det bättre att ta i i underkant snarare än att gå till överdrift

Har man exakt data är det nog bättre att presentera datan exakt istället för att ändra på saker och ting

Medlem

Testade detta lite snabbt nyss. Bra lyft. Grafiskt inte superstor skillnad kanske men ljuset och ljusreflektioner ser betydligt mkt bättre ut nu när man är o simmar nere på havsbotten och ett jäkla mkt bättre sikte o flyt i kontrollen helt klart.

Bra uppgradering men synd att man som vanligt inte kan fortsätta på sin ps4 save utan måste börja om på ett helt nytt spel


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar