CS #16 IEM Katowice 2021

Skribent
CS #16 IEM Katowice 2021

IEM Katowice


Turneringsfakta för den som har bråttom

  • Prispengar: 1 000 000 $ (400 000 $ till vinnaren)

  • Format: Allt spelas online med en play-in fas, en gruppspelsfas och en slutspelsfas.

  • 16-17 februari: 16 lag i ett Play-in Slutspelsträd med dubbeleliminering för att ta fram huvudturneringens 8 sista lag. Öppningsmatcher bo1, övriga bo3.

  • 18-21 februari: Gruppspel. 16 lag i två GSL-grupper med dubbeleliminering. Topp 3 går vidare. Alla matcher bo3.

  • 26-28 februari: Slutspel. Rakt slutspelsträd där gruppvinnarna går in direkt i semi-final och tvåan och trean spelar kvartsfinaler. Alla matcher är bo3 förutom finalen som är bo5.

Inte det lättaste att se framför sig hur turneringens format ser ut, men som tur är finns det bra och överskådlig information om turneringen på Liquidpedia eller HLTV.org där de har en sida för Play-in och en sida för huvudturneringen.


Uppdatering 17/2:
En tuff play-in fas har kommit till sin ända och vi fick tyvärr inte med oss båda våra svenska representanter, men vi hoppas att ninjorna kan försvara de svenska färgerna. Däremot kan vi säga att om Play-in fasen var tuff så är det ingenting mot vad som väntar i gruppspelet. Av de sexton lag som är med ligger nio lag innanför topp tio på HLTV.org och det sämst rankade laget är rankade som nummer 19.

IEM Katowice Play-in 16-17 februari

Lag i play in:

Lag

Status

BIG

Klar för gruppspel

Movistar Riders

Utslagna i Play-In

Team Spirit

Klar för gruppspel

Cloud9

Utslagna i Play-In

Gambit Esports

Klar för gruppspel

Team One

Utslagna i Play-in

Renegades

Utslagna i Play-in

Mousesports

Klar för gruppspel

Virtus.pro

Klar för gruppspel

Wisla Krakow

Utslagna i Play-in

Ninjas in Pyjamas

Klar för gruppspel

OG

Klar för gruppspel

Fnatic

Utslagna i Play-In

Team Liquid

Klar för gruppspel

IEM Katowice gruppspel 18-21 februari:

Grupp A:

Lag

Väg till gruppspel

Placering

Astralis

Seedad

Evil Geniuses

Seedad

G2 Esports

Seedad

Heroic

Seedad

Mousesports

Från play in

Gambit Esports

Från play in

Team Spirit

Från play in

BIG

Från play in

Grupp B:

Lag

Väg till gruppspel

Placering

Team Vitality

Seedad

FaZe Clan

Seedad

FURiA Esports

Seedad

Natus Vincere

Seedad

OG

Från play in

Team Liquid

Från play in

Ninjas in Pyjamas

Från play in

Virtus.pro

Från play in

Om turneringen:

Årets första stora turnering är den klassiska IEM Katowice som spelas ungefär samma tid varje år med slutspel i den vanligtvis välfyllda Spodek Arena. Just IEM Katowice framkallar många trevliga minnen hos CS:GO-fans men alla de fina minnena faller lite i glömska i år, för att det är med bitter smak i munnen vi kommer ihåg att det var här vi på riktigt fick reda på att Covid-19 skulle förändra vår vardag. Förra året kvällen innan Spodek Arena skulle öppna för alla tillresta CS:GO-fans kom beskedet att Polens skärpning av Covid-19 restriktionerna gjorde det omöjligt att ha publik på landets arenor, och som vi alla vet har det varit vår vardag under senaste året.

Hela turneringen kommer spela online, däremot har CS:GO scenen nu accepterat och anpassat sig till den här nya Covid-19 verkligheten och turneringen är inte uppdelad i regioner som övriga turneringar senaste året har varit. De Nord-/Sydamerikanska lagen har insett att för att överleva måste de resa till Europa och spela här mot de europeiska lagen för det finns inte tillräckligt många bra lag i deras närområde. De största organisatörerna har insett att för att hålla intresset uppe går det inte att ha samma lag spela mot varandra hela tiden.

Play-in
I Play-in fasen gäller det att vinna två matcher innan du förlorar två matcher för att gå vidare till huvudturneringen och få vara med och slåss om lejonparten av 1 000 000 $. De åtta lagen som redan är klara för huvudturneringens gruppspel har tagit sig dit genom att de presterat bra i specifika förbestämda turneringar under 2020. Mer information på IEM:s hemsida.

Gruppspel
Gruppspelet spelas med två grupper i GSL-format som kan enkelt förkortas till att "onödiga" placeringsmatcher sorteras bort för att hålla nere det totala antalet matcher. Tre lag från varje grupp går vidare till slutspel. Gruppvinnarna går direkt till semifinal och lagen som kommer två och trea går in i kvartsfinal för att slåss om två platser i semifinalen.

Slutspel
Slutspelet är ett rakt slutspelsträd där man åker ut vid förlust. Kvartsfinaler och semifinaler spelas som bo3 men som vanligt i IEM-events så spelas finalen som en bo5.

GeT_RiGhT
En snabb notis är att vi kommer få svensk representant vid analytikerbordet i form av den nyligen pensionerade Christopher "GeT_RiGhT" Alesund. Jag tror han varit analytiker på någon turnering förut, men det blir intressant att se vad han kan ta med sig till bordet och om det här kan bli en framtida karriär för honom.

Kort om lagen:

Play-in delen av turneringen är ovanligt tuff och det kommer bli en hel del heta möten direkt, men det är ju så vi vill ha det! Bland annat ser vi att båda de svenska lagen Ninjas in Pyjamas och Fnatic är med. Utöver de svenska lagen ser vi även bland annat storsatsande Cloud9, upphajpade Virtus.pro, Mousesports med ny In-game-leader, tyska BIG som stundtals varit riktigt bra förra året och det amerikanska topplaget Liquid samt flera lag som jag inte har koll på men som säkerligen inte bara är med som utfyllnad utan kommer sätta topplagen på prov.

De svenska lagen:

En lustig notis är att NiP skulle egentligen inte varit med. De hamnade precis utanför kvalet till turneringen, men eftersom det kinesiska laget TYLOO inte kom iväg till Europa p.g.a. reseregleringar och Corona blev NiP inbjudna till Play-in fasen. Formen på NiP har sett ok ut med den nya spelaren ztr istället för twist. Frågan om ztr är en långsiktig lösning är däremot än så länge obesvarad, vi får se om han lyckas vinna över lite nya fans under hans första riktigt stora turnering.

Fnatic kommer från ett bra event med en andraplats i cs_summit 7 (förlust mot Virtus.pro) med sitt första event med den nye Jackinho i laget. De har haft två veckor utan match så jag förväntar mig att de är förberedda inför den här turneringen. Precis som för ztr i NiP blir det här Jackinhos första stora turnering.

Trots att formen är på uppåtgående är det tuffa lag som Fnatic och NiP måste slåss mot direkt i play-in och jag tror tyvärr inte båda de svenska lagen kommer klara sig till huvudturneringen men hoppas såklart jag har fel.

Topp 5 övriga intressanta lag:

För att inte sväva iväg i en wall of text så begränsar jag till att skriva om de fem icke-svenska lagen som jag ser som mest intressanta att följa under IEM Katowice samt varför jag tycker det. Bubblare till listan är FURiA, G2, Vitality och Cloud9 men det blir för långt att skriva om alla lag helt enkelt.

Astralis sägs skämtsamt vara ”the final boss of Counter-Strike” och de bevisar med varje turnering att de förtjänar det epitetet. Trots en knackig turnering senast i Blast måste de ses som en av favoriterna och ett lag som spelar CS på en annan nivå än alla andra. Nyligen nerpetade från förstaplatsen på HLTVs ranking kommer Astralis vilja visa att det bara är en tillfällighet och de är fortfarande nummer 1.

Virtus.pro har börjat året urstarkt och de har visat att de är att räkna med genom att flyga upp till femteplatsen på HLTVs ranking och det finns nog ingen som motsätter sig den rankingpositionen. Den unge letten YEKINDAR har imponerat och är han i rätt form gör han vad han vill på servrarna och är underhållande att se på (så länge det inte är svenskt motstånd för då är det bara frustrerande).

Det danska ”andralaget” Heroic verkar alltid slå i underläge oavsett hur mycket de vinner. Kommer det här vara turneringen där de på riktigt kommer slå sig in och få respekt av de riktigt stora, samt kan de skaka av sig coachskandalen som laget var inblandad i förra året?

Finn ”Karrigan” Andersen annonserades den 15 februari som nygammal in-game-leader för FaZe Clan. FaZe har nyligen även tagit in den kanadensiske toppspelaren Russel ”Twistzz” Van Dulken som verkar snabbt hittat sin plats. Kan FaZe ta nästa steg och hitta synergin i laget och slå sig in bland topp fem där de själva tycker att de hör hemma? Laget går in helt utan förväntningar här, men de vill såklart bevisa direkt att de är att räkna med.

Natus Vincere, även kallade NaVi går in som rankade etta på HLTVs ranking och den rankingen är välförtjänt. Laget anförda av Aleksandr ”s1mple” Kostyliev har hittat formen och endast förlorat en av årets nio matcher och vunnit två turneringar redan. Laget måste ses som en av de stora favoriterna att ta hem titeln, men för NaVi så när de går in som favoriter brukar de inte prestera enligt förväntningarna. Blir det annorlunda i år?


För att komma in i stämningen så se gärna IEM officiella Katowice hypeklipp:

Som vanligt så finns det frågor om format, regler eller vad som helst gällande CS:GO så är det bara skriva här i tråden så återkommer jag med svar så gott jag kan.

Skribent

Bara engelsk stream i den här turneringen, så vi får klara oss utan slop3 och pita den här gången.

Svenskmatcher:
Tisdag 16 feb:
13.30 NiP - Complexity | Stream
15.00 Fnatic - OG | Stream

Båda matcherna är bo1.

Tiderna fås tyvärr tas med en nypa salt tills man vet om organisatören kör med "rullande schema" eller inte. Rent krasst så om matchen som spelas före NiPs match går snabbt så kan NiPs match starta tidigt och samma sak om de två matcherna innan Fnatics match skulle gå snabbt. Jag hoppas verkligen inte att det är så för jag är starkt emot "rullande schema" och ser det som en av de största problemen för esport att växa och få mer vardagliga tittare, men det är en annan diskussion

Medlem

Riktig bajsmacka att matcherna går så tidigt. Man är ju på jobbet. Oh well, first world problems!

Älskar djupdykningen! Tack!

Hoppas på galna matcher och att de svenska lagen kan ha turen på sin sida!

GL HF!

Medlem

Tack för denna tråd!

En hjälte är du!


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Skribent
Skrivet av KortTjock:

Riktig bajsmacka att matcherna går så tidigt. Man är ju på jobbet. Oh well, first world problems!

Du får tajma rasterna på jobbet helt enkelt

I övrigt så är det så att om NiP eller Fnatic vinner sin bo1 idag spelar de en bo3 kl 20.00 ikväll. Vid vinst så kommer NiP ställas mot Virtus.pro eller Wisla Krakow och Fnatic kommer behöva tampas med Liquid eller MIBR. Vinner båda kommer de spela samtidigt (men inte mot varandra). Så det finns fortfarande en chans att du får se en match idag!

Skrivet av RullstolsHulkeN:

Älskar djupdykningen! Tack!

Hoppas på galna matcher och att de svenska lagen kan ha turen på sin sida!

GL HF!

Håller med! NiP och Fnatic kan behöva lite tur framförallt i första matchen. Viktiga matcher och de känns som båda kan gå hur som helst.

Skrivet av tr1stam:

Tack för denna tråd!

En hjälte är du!

Tack själv!
Roligt att det uppskattas med lite CS:GO material.

Skägg.
10 Chambers

Håll utkik senare idag för en fet tävling med IEM-koppling!


signatur
Medlem

Brukar alltid ha igång stream på Youtube, hoppas de visas där igen!

Skägg.
10 Chambers
Skribent

Glädjande nog kan jag säga att det är inget rullande schema så man kan följa schemat som finns på HLTV.org och se när matcherna tidigast kommer börja (tyvärr kan ju tekniska problem och långa matcher ställa till det så matchen blir försenad).

Medlem

Både nip och fnatic har ganska intressanta lag just nu, kul att se fler ynglingar slå sig in i toppen

Medlem

Ser att Fnatic är listade flera gånger, har dom flera team eller är det flera chanser att gå vidare?

// edit

Ser att det kan vara förlorarna i Opening round som möts i Lower round 1, men vilka möts i lower round 2 då?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent
Skrivet av conthox:

Ser att Fnatic är listade flera gånger, har dom flera team eller är det flera chanser att gå vidare?

// edit

Ser att det kan vara förlorarna i Opening round som möts i Lower round 1, men vilka möts i lower round 2 då?

Vinnarna från lower round 1 går till lower round 2 där de möter förlorarna från Upper Quarter Final, så ja de HADE fler chanser att gå vidare men eftersom de förlorade första matchen måste Fnatic nu vinna två raka annars är det tack och god natt. Se bild och förklaring.

NiP som vann sin första match har två chanser på sig att vinna en match till (som sagt två vinster innan man åkt på två förluster). Antingen nu ikväll kl 20.00 vs Virtus.Pro eller om de förlorar så kan vi se att de kommer möta vinnaren av Team One - Renegades som möts i lower round 1 samma tid.

Hänger du med?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Hänger du med?

Jag misstänkte att det var något sådant, tack för förklaringen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent
Skrivet av conthox:

Jag misstänkte att det var något sådant, tack för förklaringen.

Lungt det. Inte helt lätt att hänga med bland alla brackets och olika format som spelas i turneringar. När jag började följa proffsscenen i CS:GO typ 2015 så var jag helt lost gällande hur turneringarna fungerade och det fanns inte lika bra överblickar då som det finns nu.

Skribent

Då har vi dagens sista svenskmatch. Ninjorna tar sig an VIrtus.pro i en bo3 där vinnaren går till huvudturneringen och förloraren får en ny chans imorgon att kvalificera sig.

Matchen har precis börjat med att virtus.pro har tagit första pickarundan på Ninjornas val av karta

bo3 | Overpass, Dust2, Train |
NiP - Virtus.pro | stream

Skribent

Det var ju inte så svårt för NiP att ta ner både Complexity och virtus.pro. Personligen trodde jag inte de skulle lyckas, men ibland är man ju glad att man har fel. NiP är därmed klara för huvudturneringens gruppspel som drar igång imorgon.

Fnatic åkte på torsk direkt igår dock och måste idag vinna två raka bo3 för att ta sig till huvudturneringens gruppspel. Den första bo3 startade nyss och vid vinst spelas den andra bo3 kl 19.00 och där väntar den tyska organisationen BIG.

bo3
12.00
Fnatic - MIBR | Stream

Medlem
Skrivet av Shadee:

Det var ju inte så svårt för NiP att ta ner både Complexity och virtus.pro. Personligen trodde jag inte de skulle lyckas, men ibland är man ju glad att man har fel. NiP är därmed klara för huvudturneringens gruppspel som drar igång imorgon.

Fnatic åkte på torsk direkt igår dock och måste idag vinna två raka bo3 för att ta sig till huvudturneringens gruppspel. Den första bo3 startade nyss och vid vinst spelas den andra bo3 kl 19.00 och där väntar den tyska organisationen BIG.

bo3
12.00
Fnatic - MIBR | Stream

Stort tack för uppdateringarna, inte tid att titta när man är på jobbet, men ändå kul att följa!

Medlem
Medlem

Yikes, brassarna var för vassa. Och det hjälpte inte att fnatic gjorde många små misstag idag.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skribent
Skrivet av AHTF:

Stort tack för uppdateringarna, inte tid att titta när man är på jobbet, men ändå kul att följa!

Väldigt sällan jag kan följa någon match under arbetstid också, och om det händer så brukar jag ha HLTVs matchsida med liveuppdatering på ena skärmen och sedan allt annat jobb på andra skärmen. Att sitta och titta på en stream på arbetstid funkar inte, men brukar snika in och skriva ett inlägg eller två på frukost/lunchrasten

Skrivet av Pjotor:

Yikes, brassarna var för vassa. Och det hjälpte inte att fnatic gjorde många små misstag idag.

Sällan jag ser matcher i efterhand, men Fnatic - MIBR måste jag nog fan kolla på alltså. Helt galet att de kan torska, något måste gått väldigt fel...

Skribent

Uppdaterade första inlägget. Försökte tydliggöra alla lag och samt hur de kommer mötas nu och hur de tog sig dit. Tar gärna feedback om det blev bättre eller sämre

Gällande turneringen är det imorgon startdags för gruppspelet men eftersom det är många bo3 matcher kommer inte alla lag spela imorgon utan vi kommer ha några lag från grupp B som kommer göra debut på fredag och ett av de lagen är våra svenska ninjor.

Schemat för morgondagen är fullspäckat och det är toppmatcher hela dagen men om jag skulle välja ut en av alla matcher som den mest intressanta och rekommendera måste jag säga FaZe - Liquid kl 19.00. FaZe med premiären för deras nygamla danske In game leader Karrigan och Liquid som alltid vill bevisa att amerikansk CS:GO inte är död. Därtill har även Liquid precis bytt in game leader internt till den brasilianske spelaren Fallen. | Stream|

Medlem
Ninjas In Pyjamas

Nu ökar vi vår takt och går samlade på jakt.

Vår ständiga ambition, att Ninjas står på Tron.

Vi trotsar er Mirage, ett sorgligt montage, och beskådar er förlust efter varje Dust.

Det är läge att förlamas, ni beskådar Ninjas in Pyjamas.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Väldigt sällan jag kan följa någon match under arbetstid också, och om det händer så brukar jag ha HLTVs matchsida med liveuppdatering på ena skärmen och sedan allt annat jobb på andra skärmen. Att sitta och titta på en stream på arbetstid funkar inte, men brukar snika in och skriva ett inlägg eller två på frukost/lunchrasten

Sällan jag ser matcher i efterhand, men Fnatic - MIBR måste jag nog fan kolla på alltså. Helt galet att de kan torska, något måste gått väldigt fel...

Såg bara delar av dust 2 och det var inte lovande för fnatic

Skribent
Skrivet av Quinn:

Nu ökar vi vår takt och går samlade på jakt.

Vår ständiga ambition, att Ninjas står på Tron.

Vi trotsar er Mirage, ett sorgligt montage, och beskådar er förlust efter varje Dust.

Det är läge att förlamas, ni beskådar Ninjas in Pyjamas.

Kanonschysst ramsa, men tyvärr fel tråd för att vara med i tävlingen Calle nämnde lite längre upp. @uberpwnage2.0 kanske kan flytta inlägget till rätt tråd så du har chansen att vinna gamingburken.

Tävlingstråden: https://www.fz.se/tavling/285637-tavla-med-predator-och-vinn-...

Medlem
Skrivet av Shadee:

Kanonschysst ramsa, men tyvärr fel tråd för att vara med i tävlingen Calle nämnde lite längre upp. @uberpwnage2.0 kanske kan flytta inlägget till rätt tråd så du har chansen att vinna gamingburken.

Tävlingstråden: https://www.fz.se/tavling/285637-tavla-med-predator-och-vinn-...

Tack, jag flyttade innehållet till korrekt tråd och uppskattar hänvisningen!

Skribent
Skrivet av Quinn:

Tack, jag flyttade innehållet till korrekt tråd och uppskattar hänvisningen!

Np. GLHF

Skribent

Nu drar gruppspelet igpng för enda kvarvarande svenska laget. Läglig nog startar Fragzone Fredag 15.00 idag så NiP-matchen borde vara slut innan Fragzone Fredag drar igång.

Bo3
12.00
Gruppspel match 1 (ingen elimineringsmatch)
Ninjas i Pyjamas - FURiA |stream|

Skribent

Måstematch 1 av 3 för NiP nu när det är rematch mot Virtus.pro. Senaste mötet var i play-in till den här turneringen och där vann ninjorna med 2-0.

bo3
12.00
NiP - Virtus.pro
Stream

Kom igen nu!

1
Skriv svar