Har du köpt något av en scalper?

Medlem

Tragiskt att vissa här försvarar scalpingbeteendet. Gissar att dessa ägnar sig åt det själva

Inaktiv

Nej.
Vill inte stödja sånt så köper inte.
Ogillar beteendet att köpa från dom lika mycket som att scalpa.

Medlem

Nej. Skulle absolut göra det mest troligt om det gällde något där min familjs liv och hälsa stod på spel. Men för nöjesprodukter? Absolut inte. Jag har nog med backlogg av sådant för att ha att göra oavsett. Så jag har råd att ha tålamod eller att stå över.

jbx
Medlem
Skrivet av Hellspites:

Räknas pre-orders från greedy spel företag som att köpa ifrån scalpers?

Nu när GameStop har konkat så är det mindre risk iaf


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Köpte mitt rx 6800 referenskort för 500 kr dyrare.
Med tanke på att rx 6800 nu kostar +8000 kr kan man säga att jag tjänade en tusenlapp på att köpa ett referenskort från en scalper istället för att köpa ett kort från butik när de blev tillgängliga.
Både jag och scalpern tjänade på det, fast mest jag faktiskt.
Jag har även begränsningen med att jag inte kan använda mer än max dualslot för grafikort i min mini itx rigg.

Farornas Konung

Beror på. När är det inte scalping längre?
Har ju köpt ett antal Lp skivor till ocker pris om man ser på vad de kostade från början.

Sådant som fortfarande borde gå att få tag på, nej.

Ska ju sägas att jag köpt en skiva för 50 öre som jag sedan sålde för 4700 kr.

eld
Medlem

en $300 GME stock från någon som säkert köpte den för $20! räknas detta?

Medlem
Skrivet av eld:

en $300 GME stock från någon som säkert köpte den för $20! räknas detta?

njaa låter mer som en vanlig börshaj än en svartabörshaj

Medlem

Skulle hälldre äta havre ett år en att ge pengar åt dom idioterna.

Medlem
Skrivet av Digital_Lifestyle:

Skulle hellre sadla om till ridning som intresse innan jag betalar en krona mer än vad scalpersen har betalat för hårdvaran. Förr i tiden var det olagligt med ocker, men numera är det fullt lagligt med ockerpriser.

Det hyllas dessutom av vissa som "gott entreprenörskap" har jag förstått.

Medlem

Nej, skulle inte göra det heller. Om det inte handlar om något livsnödvändigt.

Ambassadör
Xbox

Nej, det vore ju osedvanligt korkat.


signatur

Jump in.

Medlem

Brukar köpa lite elektronik eller typ iron maiden-biljetter då och då och sälja till högstbjudande.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Gnällkuk

Nä, har aldrig ens slagit mig att göra det. Är ingen samlare och om något är en bristvara och jag vill ha det väntar jag bara tålmodigt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Beror på. När är det inte scalping längre?
Har ju köpt ett antal Lp skivor till ocker pris om man ser på vad de kostade från början.

Sådant som fortfarande borde gå att få tag på, nej.

Ska ju sägas att jag köpt en skiva för 50 öre som jag sedan sålde för 4700 kr.

Som vinylsamlare så tycker jag att det är väldigt stor skillnad på att köpa en numera kultförklarad skiva pissdyrt mot att köpa en spelkonsol som är "inköpt idag på Webbhallen" för 8500kr.
"Sådan är kapitalismen"...

Medlem

Hade inget tålamod så köpte 3080 kort första batchen för 10.000kr.
Sen var det en polare som hade ett 3090 kort han sa var Overkill så bytte upp mig för 4000kr extra. Så nu har jag 3090 kort som känns lite Overkill men skönt att allt flyter utan bekymmer men den får inte svettas direkt

Medlem
Skrivet av Gaara:

Jag har guideboken till originalspelet, köpte den för 2-300kr på webhallen när spelet va aktuellt

Den går fortfarande att få tag i till bra pris, men det är inte den jag vill ha.

Medlem

Nope, har något varit slut har jag helt enkelt avstått.
Tänkte så fan heller betala överpriser.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Det är ju tack vare sådana som dig att du får köpa för någon tusing extra. Hade ingen handlat av scalpers så hade du hunnit få en konsol vid release 😎

Hur vet du det?

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Brukar köpa lite elektronik eller typ iron maiden-biljetter då och då och sälja till högstbjudande.

Som Iron Maiden fan - må du brinna i helvetet...


signatur

A badly drawn wolf

Medlem

Köpte biljetter till en väldigt speciell one of a kind fotbollsmatch i Italien från en scalper sida. Sen dess har jag bara köpt för inköpspris. PS4 beställde jag på mediamarkt och skulle aldrig varken köpa eller sälja för ockerpris. Skulle jag tröttna på PS5 skulle jag antagligen sälja till en polare för inköpspris eller billigare.

Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Som Iron Maiden fan - må du brinna i helvetet...

Skojade bara, tror inte scalperligor sitter på FZ.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Skojade bara, tror inte scalperligor sitter på FZ.

Jag är ett lättkränkt Maiden fan och må du inte brinna i helvetet!


signatur

A badly drawn wolf

Medlem

Köpte 2 st ståplatsbiljetter till guns n roses på Friends arena på börsen. Thats it.

Medlem

Har väl varit såhär sen urminnes tider att folk köper på sig större partier och sedan säljer av för att tjäna en slant, är väl inget större fel i det egentligen, vi svenskar älskar ju att gnälla och vara avundsjuka så fort det går bättre för någon annan än tex en själv, är ju inte så att man direkt trillar av pinnen bara för att man behöver vänta några veckor/månader för att få den där prylen som inte är livsnödvändig.

Medlem

Intressant läsning här i tråden

Medlem

Jag köpte nyss ett RX 6800 för 8990 kr. Scalpern hette Inet.

Backloggens befriare

Det har hänt ett par gånger sådär runt nyår att jag velat köpa något kul samlarobjekt till Divinity: Original Sin II samlingen, och fasen vad priserna är upptrissade.. Fattar ingenting... Sådant sjukt scalpande just vid den tidpunkten...

@omgponies @Carl Johansson-Sundelius


signatur

Ad hoc addendum

Farornas Konung
Skrivet av Groggbag:

Som vinylsamlare så tycker jag att det är väldigt stor skillnad på att köpa en numera kultförklarad skiva pissdyrt mot att köpa en spelkonsol som är "inköpt idag på Webbhallen" för 8500kr.
"Sådan är kapitalismen"...

Håller till viss del med om det!
Men.. Egentligen är skillnaden inte jätte stor!

Varför ska tiden avgöra? Man kan ju knappast sälja en konsol om 15 år som alla har för 8500kr.

Allt har ju med efterfrågan att göra. Borde ju teoretiskt sätt inte ha med åldern på objektet att göra.

Därav min frågeställning. När upphör scalping, och när infinner sig kapitalismen??

Medlem
Skrivet av majep:

Hur vet du det?

Konsolen var hos en scalper, som istället hade funnits i butiken?


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Skriv svar