PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av AgamemnoN:

Som jag har förstått det så är det flera saker som folk är missnöjda med, men framförallt bristen på information och frustration över att webhallen tagit emot så pass många förbokningar att många andra återförsäljare går fortare igenom sina förbokningar.

Kan förstå frustrationen, men för mig har Webhallen alltid levererat när det kommer till kundservice och allmänt bemötande. (Lägg därtill att jag inte har någon fysisk "butik" i närheten här i Umeå).
Där webhallen har fortsatt uppfylla mina förväntningar och tillgodose mina behov i över 12 år har andra dock fallit bort, exempelvis cdon och spelbutiken, där kundservice och leverans vart bedrövlig i jämförelse....

Medlem
Skrivet av maq777:

Har du direktlänk för oss som inte har ngt instagram-konto?

elgigantengaming skriver att mer info kommer imorgon via deras IG story. Men imorgon får vi hjälpas åt att lägga upp länken så alla kan haka på. Alla ska med!

Medlem
Skrivet av Roskildekille:

elgigantengaming skriver att mer info kommer imorgon via deras IG story. Men imorgon får vi hjälpas åt att lägga upp länken så alla kan haka på. Alla ska med!

Tackar. Fick intrycket att det var idag...

Medlem
Skrivet av Slugger:

Kan förstå frustrationen, men för mig har Webhallen alltid levererat när det kommer till kundservice och allmänt bemötande. (Lägg därtill att jag inte har någon fysisk "butik" i närheten här i Umeå).
Där webhallen har fortsatt uppfylla mina förväntningar och tillgodose mina behov i över 12 år har andra dock fallit bort, exempelvis cdon och spelbutiken, där kundservice och leverans vart bedrövlig i jämförelse....

Har samma upplevelse som dig, varit kund hos Webhallen sen dom öppnade deras första butik i Fridhemsplan här i Stockholm. Senast i julas var jag inne och bytte ett par hörlurar som jag köpt till frugan pga diverse fel, var aldrig något snack från deras sida. Väljer ofta att handla hos dom om varan inte är avsevärt dyrare än på andra ställen.

Så mina personliga upplevelser är endast positiva, men med det sagt så kommer jag nog inte förboka kommande konsoler hos dom.

Medlem
Skrivet av AgamemnoN:

Som jag har förstått det så är det flera saker som folk är missnöjda med, men framförallt bristen på information och frustration över att webhallen tagit emot så pass många förbokningar att många andra återförsäljare går fortare igenom sina förbokningar.

Om man läser om olika butiker (fram till release) i denna tråd och på Swec så verkar Webhallen vara de som sagt absolut mest.
Försvarar inte Webhallen då man alltid kan bli bättre.
De flesta butiker har inte sagt något alls. Inet var väl en av dem som bara sa något 1gång enligt någon som bokat där innan release.
MM sa ingenting enligt några i dessa trådar.

Som sagt, kan alltid bli bättre med info per mail, blog, FB etc. men det kommer alltid vara något medium där några inte har konton eller läser och då är det "ingen info".


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Taskman:

Om man läser om olika butiker (fram till release) i denna tråd och på Swec så verkar Webhallen vara de som sagt absolut mest.
Försvarar inte Webhallen då man alltid kan bli bättre.
De flesta butiker har inte sagt något alls. Inet var väl en av dem som bara sa något 1gång enligt någon som bokat där innan release.
MM sa ingenting enligt några i dessa trådar.

Som sagt, kan alltid bli bättre med info per mail, blog, FB etc. men det kommer alltid vara något medium där några inte har konton eller läser och då är det "ingen info".

Kanske bara är så enkelt att det finns väldigt höga förväntningar på Webhallen och det blir mycket besvikelse när det inte infrias av den ena eller den andra anledningen. En annan anledning kanske är att iom deras popularitet så är det väldigt många som förbokat där och därmed fler besvikna som hörs och triggar varandra.
Jag tycker det är intressant att fundera kring, men det här kanske inte är helt rätt forum för att diskutera huruvida Webhallen har skött det bra eller inte.

Kul med lottning imorgon, då har man en liten chans att få en iaf!
Vet någon vad det var man registrerade i samband med lottningen senast? Enbart namn och mail eller? Nyfiken på hur scalpers-säker Elgigantens lottning är.

Jag har ju lyckats köpa två ps5 senaste utlottningarna hos EG. Så hoppas på ännu en ”vinst” denna gången då polarna är rätt sugna. Må lyckan vara med oss alla!

Medlem

Man måste registrera sig för Elgigantens kundklubb och det går bara att vara med en person per hushåll/adress så man kan inte signa upp hela familjen. Borde vara hyfsat skalper-säker. Men klart att det finns säkert några som redan har köpt en PS5an och går med i lotteriet för att få en extra enhet att sälja vidare.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Taskman:

Om man läser om olika butiker (fram till release) i denna tråd och på Swec så verkar Webhallen vara de som sagt absolut mest.
Försvarar inte Webhallen då man alltid kan bli bättre.
De flesta butiker har inte sagt något alls. Inet var väl en av dem som bara sa något 1gång enligt någon som bokat där innan release.
MM sa ingenting enligt några i dessa trådar.

Som sagt, kan alltid bli bättre med info per mail, blog, FB etc. men det kommer alltid vara något medium där några inte har konton eller läser och då är det "ingen info".

MM har inte varit något vidare för att vara en så stor aktör, tror som jag skrivit tidigare att de prioriterat den inhemska marknaden som är så mycket större än den svenska.

Hur svårt kan det vara att skriva en mening eller två på hemsidan lite synligt i ämnet som ligger så många varmt om hjärtat? Information är så mycket bättre än tystnad, även om den inte är god, lite information skulle antagligen också avlasta deras kundtjänst.

Jag har hållit koll på den här och Sweclockers tråd i ämnet och inte har det varit många själar som tycks ha fått PS5 från MM jämfört med de "success stories" som de andra stora har fått kredit för.

Kollar man här så ser de inte så "imponerande" ut, i ärlighetens namn så ser många andra bolag har inte så bra ut heller då man tenderar att skriva och är motiverad när man är arg/besviken,
https://se.trustpilot.com/review/www.mediamarkt.se

Köpte nytt på tork/tvätt och de kronorna gick till Elgiganten till största delen, kändes bra att gynna dem, MM ligger numera långt ned på min lista var jag kollar innan jag handlar.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av Pyrox:

Webhallen har blivit en sminkad version av Komplett. Kommer inte heller att handla där längre.

Inte jag heller. Håller mig till Inet

Jag förbokade min PS5 på Webhallen 20-02-07. Fick bekräftelse sms och email att min bokning konverterats. Fick även i samma meddelande en betalningslänk till Klarna där betalningen skulle slutföras. Betalningen behövde göras inom två dagar, annars skulle ordern automatisk avbeställas. Väldigt kort varsel och tid för betalning om du frågar mig. Vad hände med att skicka varan och få en faktura?

Riktigt dåligt om kunder som väntat länge hos Webhallen inte ser detta i tid och råkar få sin konsol avbokad.
Jag förstår att Webhallen vill att folk slutför sina affärer snabbt, då det är en lång kö, men det här tillvägagångssättet kändes respektlöst. Webhallen bara fortsätter att sjunka i mina ögon.

Medlem
Skrivet av Foxhound_Veteran:

Jag förbokade min PS5 på Webhallen 20-02-07. Fick bekräftelse sms och email att min bokning konverterats. Fick även i samma meddelande en betalningslänk till Klarna där betalningen skulle slutföras. Betalningen behövde göras inom två dagar, annars skulle ordern automatisk avbeställas. Väldigt kort varsel och tid för betalning om du frågar mig. Vad hände med att skicka varan och få en faktura?

Riktigt dåligt om kunder som väntat länge hos Webhallen inte ser detta i tid och råkar få sin konsol avbokad.
Jag förstår att Webhallen vill att folk slutför sina affärer snabbt, då det är en lång kö, men det här tillvägagångssättet kändes respektlöst. Webhallen bara fortsätter att sjunka i mina ögon.

Ja, men det var nästan ännu värre för XSX-bokningarna. Där fick vi som bokat med Klarna som betalsätt inte något mail ens en gång. Man loggade in, varan stod som att den var i lager, men ingenting hände på flera dagar. Det var inte förrän jag ringde och frågade vad de sysslade med som de upptäckte att Klarna hade avbokat betalningen, vilket tydligen sker automagiskt efter X antal veckor.

Känns som att WH och Klarna behöver sätta sig ner och ha ett samtal innan de fortsätter erbjudna Klarna som betalsätt vid framtida förhandsbokningar. Är ju bättre att sätte ett annat alternativ som sedan omvandlas när köplatsen släpps, även om det innebär en extra administrativ börda. Eller få Klarna att justera sina rutiner.

Medlem
Skrivet av Foxhound_Veteran:

Jag förbokade min PS5 på Webhallen 20-02-07. Fick bekräftelse sms och email att min bokning konverterats. Fick även i samma meddelande en betalningslänk till Klarna där betalningen skulle slutföras. Betalningen behövde göras inom två dagar, annars skulle ordern automatisk avbeställas. Väldigt kort varsel och tid för betalning om du frågar mig. Vad hände med att skicka varan och få en faktura?

Riktigt dåligt om kunder som väntat länge hos Webhallen inte ser detta i tid och råkar få sin konsol avbokad.
Jag förstår att Webhallen vill att folk slutför sina affärer snabbt, då det är en lång kö, men det här tillvägagångssättet kändes respektlöst. Webhallen bara fortsätter att sjunka i mina ögon.

Skojar du eller, fy vad dåligt...

Skrivet av Gaara:

Skojar du eller, fy vad dåligt...

Nope tyvärr inte. Kan vara något kommunikationsmässigt som behöver lösas mellan Webhallen och Klarna så som personen ovan skriver. Men oavsett orsak så är det dåligt.

https://imgur.com/a/2GGPVIR

Medlem
Skrivet av Foxhound_Veteran:

Jag förbokade min PS5 på Webhallen 20-02-07. Fick bekräftelse sms och email att min bokning konverterats. Fick även i samma meddelande en betalningslänk till Klarna där betalningen skulle slutföras. Betalningen behövde göras inom två dagar, annars skulle ordern automatisk avbeställas. Väldigt kort varsel och tid för betalning om du frågar mig. Vad hände med att skicka varan och få en faktura?

Riktigt dåligt om kunder som väntat länge hos Webhallen inte ser detta i tid och råkar få sin konsol avbokad.
Jag förstår att Webhallen vill att folk slutför sina affärer snabbt, då det är en lång kö, men det här tillvägagångssättet kändes respektlöst. Webhallen bara fortsätter att sjunka i mina ögon.

Just faktura har Klarna tidigare varit otroligt fula med. De skickar fakturan som email vilket många missar. Det är också syftet, när folk missar så får de chans att skicka en påminnelse från sitt inkassobolag och därmed lägga på 50 kr eller vad det är i påminnelseavgift. Självklart skickas påminnelsen per post, så den missar man inte. Men då har de tagit sina blodspengar, och det finns även risk för att folk hamnar i delbetalningsfällan. Så du vill verkligen inte betala med faktura från Klarna.

Pga det där ändrades lagen relativt nyligen så att e-handlare måste visa det alternativ som inte leder till skuldsättning först. Swish eller bankkonto eller liknande. Kortbetalning står därför inte längre först eftersom det kan vara så att kund har ett kreditkort och inte ett debitkort.

Väldigt märkligt att du inte vid köpet direkt fick uppge betalningsalternativ så att pengarna dras automatiskt när det är dags. Men möjligt att lagen bara täcker in betalningstillfället, inte bokningstillfället. Så allt Klarna kan göra för att även fortsättningsvis lura in dig till deras inkassobolag lär de fortsätta med.

Däremot tycker jag inte det är konstigt att du uppmanas att betala tämligen omgående när varan väl är redo att levereras. Det ska normalt sett inte vara något problem, pengarna ska finnas redo just eftersom man vet då man ingår avtalet att varan kan dyka upp precis när som helst. Så att på mycket kort varsel uppmanas betala kan inte vara något problem förutom ifall man förköpt sig, och då är det ju isf bra att beställningen avbokas utan aktiv åtgärd.

Medlem
Skrivet av ELF:

Överväger folk att inte köpa från webhallen mer bara pga konsollstrulet eller har det varit mer problem?
Leveransproblem får man ju ändå ha ett stort överseende för just i dessa tider då produktionen haltar.
Jag själv har väntat på ett Surface tangentbord sedan i sommras, men icke. Finns inte någon stans.

För mig var PS5-spektaklet inte alls det avgörande, utan det är deras usla service som stadigt blivit sämre de senaste 5 åren. Har haft flera duster med dem i garantiärenden och returer m m.

Ett exempel är att de vägrar makulera en faktura för en vara jag avbeställde innan den ens lämnade deras lager (på deras kundtjänsts rekommendation p g a att felaktig adress nått speditör). Detta skedde tidigt i höstas och har fortfarande inte lösts. Nu har de slutat svara.

Jag har fått krångla en hel del med Klarna för att de ska pausa fakturan tills Webhallen lärt sig hitta i sitt centrallager. En massa besvär för en vara som avbeställdes mindre än en timme efter att beställning lades.

Nej, aldrig mer Webhallen.

Medlem

PS5 leveransproblem i all ära men var är de nya RTX korten någonstans??? Dom har ju dessutom höjt priset på dom med typ 2000 kr.

Medlem
Skrivet av shelter:

PS5 leveransproblem i all ära men var är de nya RTX korten någonstans??? Dom har ju dessutom höjt priset på dom med typ 2000 kr.

Fel tråd


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Force:

Fel tråd

Vet, men det är ju problem med leveranser av nya teknikprodukter generellt sett som jag förstått det. Jag tror vi kommer få vänta på de nya produkterna ett tag framöver.

Medlem

Enligt komplett väntas inga nya konsoller förren i maj.
Det är kul att få olika random svar från dem varje gång man frågar. Ska försöka haffa en från elgiganten sen dumpa komplett som återförsäljare. De borde bara skämmas

Medlem

Go go go! elgiganten.se/ps5

Medlem
Skrivet av Roskildekille:

Go go go! elgiganten.se/ps5

Tack för länken! Lycka till allihop!


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Verkar som att PostMord har "tappat" bort min PS5 på vägen någonstans. >.<
Lagom bittert när man beställt för 1år sedan. Finns inte en chans att få en till nu. :/

Medlem
Skrivet av Roskildekille:

Go go go! elgiganten.se/ps5

Tack för heads up. Lycka till allihopa.

Medlem

Fick uppdatering från Dustin nyss, stod inget bra utan bara det vanliga "vi skickar ut när och om vi får in fler i lager... situationen väntas bestå till sommaren.... hoppas på din förståelse"

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Fick uppdatering från Dustin nyss, stod inget bra utan bara det vanliga "vi skickar ut när och om vi får in fler i lager... situationen väntas bestå till sommaren.... hoppas på din förståelse"

Dustin är ju bara sämst

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Verkar som att PostMord har "tappat" bort min PS5 på vägen någonstans. >.<
Lagom bittert när man beställt för 1år sedan. Finns inte en chans att få en till nu. :/

Fan vad trist. De tappade "nästan" bort min LG CX för en månad sedan, efter sju påstådda försök till hemleverans så visade det sig att den hade stått orörd i Veddesta hela tiden. Fick åka dit och hämta den själv. Skandal. Hoppas det löser sig för dig.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Arzei:

Fan vad trist. De tappade "nästan" bort min LG CX för en månad sedan, efter sju påstådda försök till hemleverans så visade det sig att den hade stått orörd i Veddesta hela tiden. Fick åka dit och hämta den själv. Skandal. Hoppas det löser sig för dig.

Hur fan kan det vara möjligt?.. >.< Man tycker ju ändå att de borde ha lite ordning.

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Hur fan kan det vara möjligt?.. >.< Man tycker ju ändå att de borde ha lite ordning.

Det är väldigt många som jobbar på posten som inte har alla hästar hemma...

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Verkar som att PostMord har "tappat" bort min PS5 på vägen någonstans. >.<
Lagom bittert när man beställt för 1år sedan. Finns inte en chans att få en till nu. :/

Verkar blivit samma för mig, men med Best som leverantör.

Lämnat Webhallen i fredags och har inte anlänt till någon terminal än. Kundtjänst vet ingenting.

Får se hur dom löser detta ☹️

Skriv svar