Todd Howards inblandning i Indiana Jones-spelet påverkar inte Starfield eller Elder Scrolls VI
Allt den mannen tar i blir till skit
Källa på det? Har aldrig sett mannen ta i någonting alls
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Passar på att slänga in en liten "kärleksförklaring" till Todd, bara som en välbehövlig motvikt. Få presentatörer/spelregissörer får mig att vässa öronen lika fort som honom. Karismatisk människa med några av mina absoluta favoritspel i bagaget. Vad vore världen utan The Elder Scrolls och Fallout..?
Fattar att Bethesda tagit några affärsmässigt tveksamma beslut genom åren, men inte den nivå av vrede som de väckt hos en del människor.
Allt den mannen tar i blir till skit
Så om vi tar bort allt todd howard har jobbat på så skulle vi inte förlora något av värde?
Elderscrolls-spel i huvudserien vi hade haft kvar om vi gjorde detta:
Arena
Daggerfall
Morrowind
Oblivion
Skyrim
Fallout-spel i bethesdas huvudserie vi hade haft kvar om vi gjorde detta:
Fallout3
Fallout4
Så om vi tar bort allt todd howard har jobbat på så skulle vi inte förlora något av värde?
Är väl snarare så att det som i slutändan ändå blev bra/populära spel hade kunnat bli helt fantastiska spel utan hans direkta inblandning i respektive projekt. Det finns flera av varandra oberoende källor med insyn i hur tidigare projekt på Bethesda har hanterats som fört fram svidande kritik mot just Todd.
Att han sedan är duktig på att spela allan ballan framför publik på mässor och skapa hype, det är det ingen tvekan om. Todd är bra för business, men att säga att han har varit bra för spelarna och fansen är väl... tja... alla har rätt till sin åsikt antar jag
Är väl snarare så att det som i slutändan ändå blev bra/populära spel hade kunnat bli helt fantastiska spel utan hans direkta inblandning i respektive projekt. Det finns flera av varandra oberoende källor med insyn i hur tidigare projekt på Bethesda har hanterats som fört fram svidande kritik mot just Todd.
Att han sedan är duktig på att spela allan ballan framför publik på mässor och skapa hype, det är det ingen tvekan om. Todd är bra för business, men att säga att han har varit bra för spelarna och fansen är väl... tja... alla har rätt till sin åsikt antar jag
Det är ju lite långsökt.
Att på grund av Todd Howard så blev dessa spel bara jättepopulära spel med över 90 i metacritic och miljonsäljare, men hade kunnat få 100 i metacritic om han inte var involverad.
Allt den mannen tar i blir till skit
Han har ju rört varenda Elder Scrolls-spel, och alla har varit oerhört bra. Tycker han får oförtjänt mycket skit. Visst, han har lovat mer än han har kunnat leverera många gånger, men han har fortfarande mestadels toppspel i bagaget. Att Fallout 76 blev som det blev berodde mer på Zenimax och inte på Todd, och Zenimax är ute ur bilden nu, tack gode gud.
Hade hoppats att det skulle bli lite ändring på Bethesda efter uppköpet, men de verkar köra i samma spår ändå.... Mycket tråkigt.
Passar på att slänga in en liten "kärleksförklaring" till Todd, bara som en välbehövlig motvikt. Få presentatörer/spelregissörer får mig att vässa öronen lika fort som honom. Karismatisk människa med några av mina absoluta favoritspel i bagaget. Vad vore världen utan The Elder Scrolls och Fallout..?
Fattar att Bethesda tagit några affärsmässigt tveksamma beslut genom åren, men inte den nivå av vrede som de väckt hos en del människor.
Ursäkta mig, men blanda inte in honom i uppkomsten av Fallout, det hade han ingenting med och göra.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Så om vi tar bort allt todd howard har jobbat på så skulle vi inte förlora något av värde?
Elderscrolls-spel i huvudserien vi hade haft kvar om vi gjorde detta:
Arena
Daggerfall
Morrowind
Oblivion
Skyrim
Fallout-spel i bethesdas huvudserie vi hade haft kvar om vi gjorde detta:
Fallout3
Fallout4
Vad hade Todd för roll i Daggerfall? Då var väl Julian Lefay game director, som även var en av huvudskaparen och designen bakom Elder Scrolls. Todd höll väl på med kalkonen Redguard istället, en av anledning studion var nära att kollapsa och resultera i att mycket av personalen fick gå. I en ideal värd skulle ju Todd fått sparken, istället för Julian Lefay.
Ja Morrowind var ett bra spel men hur mycket cred kan man egentligen ge Todd som director här? Han var inte designer, huvudprogrammerare, författare eller kompositör. Det var ju knappast han som var med och tog fram grunden i serien, och de flesta av koncepten och det vi tar för givet i Elder Scrolls, var ju redan satt i Daggerfall.
Dessamma gäller ju Fallout 3 och övriga spelen han varit involverad i. Mesta av allt bara kopierades från tidigare spelen, där mycket vattnades ner allt värre efter varje iteration. Undantaget är Fallout New Vegas, kanske ett tydligt exempel på hur spelen hade kunnat bli utan Todds inflytande.
Todd Howard känns snarare mer som en Kathleen Kennedy. En person vars framgång baseras mycket på andras hårda arbete, talang och skapelser. Något som visar sig när de får ta över projekt där talangen och kreativiteten inte längre finns kvar eller blivit urvattnad, vilket resulterar i något mediokert, förutsägbart eller i värsta fall rent skräp och nonsens.
Hade hoppats att det skulle bli lite ändring på Bethesda efter uppköpet, men de verkar köra i samma spår ändå.... Mycket tråkigt.
Ursäkta mig, men blanda inte in honom i uppkomsten av Fallout, det hade han ingenting med och göra.
Syftar givetvis på Bethesdas open world-tolkning av den ganska markant annorlunda förlagan.
Syftar givetvis på Bethesdas open world-tolkning av den ganska markant annorlunda förlagan.
Och där märker man direkt hur mycket sämre det blev när Todd och Bethesda fick klorna i det.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Vad hade Todd för roll i Daggerfall? Då var väl Julian Lefay game director, som även var en av huvudskaparen och designen bakom Elder Scrolls. Todd höll väl på med kalkonen Redguard istället, en av anledning studion var nära att kollapsa och resultera i att mycket av personalen fick gå. I en ideal värd skulle ju Todd fått sparken, istället för Julian Lefay.
Todd var väl bara designer på Daggerfall, skapade quests, gjorde items, man får väl gissa lite där.
Redguard och Battlespire var Bethesdas försök att expandera elderscrolls som IP, det var knappast Todd's beslut.
Ja Morrowind var ett bra spel men hur mycket cred kan man egentligen ge Todd som director här? Han var inte designer, huvudprogrammerare, författare eller kompositör. Det var ju knappast han som var med och tog fram grunden i serien, och de flesta av koncepten och det vi tar för givet i Elder Scrolls, var ju redan satt i Daggerfall.
Det är väldigt många försök att peka ut att allt som gick bra är för att todd inte var involverad, och allt som var dåligt hade med todd att göra.
Han var projektledare och designer på Morrowind, det är inte bara på grund av han som spelet blev som det blev, men han är ju lika delaktig som många andra.
Dessamma gäller ju Fallout 3 och övriga spelen han varit involverad i. Mesta av allt bara kopierades från tidigare spelen, där mycket vattnades ner allt värre efter varje iteration. Undantaget är Fallout New Vegas, kanske ett tydligt exempel på hur spelen hade kunnat bli utan Todds inflytande.
Todd Howard känns snarare mer som en Kathleen Kennedy. En person vars framgång baseras mycket på andras hårda arbete, talang och skapelser. Något som visar sig när de får ta över projekt där talangen och kreativiteten inte längre finns kvar eller blivit urvattnad, vilket resulterar i något mediokert, förutsägbart eller i värsta fall rent skräp och nonsens.
Nej, Todd Howard har varit game director / creative director på deras mest framgångsrika projekt. Man måste ju ge honom någon slags credit för det. Oblivion, Skyrim och Fallout 3 har påverkat spelvärlden otroligt mycket, och om något så kan man lägga rätt mycket cred på en director för det.
Spelutveckling är svårt, och många saker kan gå fel hur mycket man än vill att det ska gå bra, och Todd som frontfigur måste säga bra saker om spelen även när det går dåligt, det är där han har fått mycket hat genom hans hype av Fallout 76 och liknande.
Och där märker man direkt hur mycket sämre det blev när Todd och Bethesda fick klorna i det.
Smaksak väl? Respekterar din åsikt, men i det här fallet är ju spelen så otroligt olika. Allt handlar väl om vilken sorts spel man föredrar. I genren open world-RPG:n tycker jag att både Fallout 3 och 4 står sig väldigt bra. Men det är bara min åsikt, min spelsmak.
Vad fan vet någon av oss om hans faktiskt påverkan av spelen och hurvida de varit bättre eller sämre utan hans medverkan? Så lätt att pissa på honom för att han blivit ansiktet för BGS och därför får ta skiten för allt som är fel med spelen de producerat. Förmodligen han som själv suttit och programmerat dem och lämnat buggar i koden... /s
Obs. Ingen försvar av mannen, bara ett varningens finger att inte snacka skit om sånt man inte vet någonting om.
Passar på att slänga in en liten "kärleksförklaring" till Todd, bara som en välbehövlig motvikt. Få presentatörer/spelregissörer får mig att vässa öronen lika fort som honom. Karismatisk människa med några av mina absoluta favoritspel i bagaget. Vad vore världen utan The Elder Scrolls och Fallout..?
Fattar att Bethesda tagit några affärsmässigt tveksamma beslut genom åren, men inte den nivå av vrede som de väckt hos en del människor.
Todd har inte varit med att skapa varken Elder Scrolls eller Fallout.
Todd var väl bara designer på Daggerfall, skapade quests, gjorde items, man får väl gissa lite där.
Gick snabbt efter vad jag kunde se på wiki-sidan, där han inte ens står med.
Redguard och Battlespire var Bethesdas försök att expandera elderscrolls som IP, det var knappast Todd's beslut.
Sa inte det var hans beslut, men där var han både director och designer och även ett spel han älska, vilket borde varit ett ganska tydligt varningstecken på vad för slags spel han egentligen ville göra. Dvs actionspel och inte rollspel, vilket märks tydligt senaste åren.
Det är väldigt många försök att peka ut att allt som gick bra är för att todd inte var involverad, och allt som var dåligt hade med todd att göra.
Han var projektledare och designer på Morrowind, det är inte bara på grund av han som spelet blev som det blev, men han är ju lika delaktig som många andra.
För att kvotera ovanstående, en välbehövlig motvikt, i det här fallet av ditt påstående att "om vi tar bort allt todd howard har jobbat på så skulle vi inte förlora något av värde?"
Finns inget som pekar på att spelen inte kunnat blivit lika bra eller mycket bättre under exempelvis Julian Lefay ledning.
Nej, Todd Howard har varit game director / creative director på deras mest framgångsrika projekt. Man måste ju ge honom någon slags credit för det. Oblivion, Skyrim och Fallout 3 har påverkat spelvärlden otroligt mycket, och om något så kan man lägga rätt mycket cred på en director för det.
Ja visst, han kan få cred, men fan inte som om han vore skaparen av dessa spel. Som sagt huvudgrunden var redan lagd, finns inget som talar för att just Todd var nödvändig att göra spelen framgångsrika.
Snarare tycker jag han får alldeles för mycket cred, där många likt WonderBoy verkar tro att han varit med och skapat hela Elder Scrolls-serien och tom även Fallout. Vilket känns ganska jävla uselt mot de som faktiskt var med och skapade dessa spel.
Spelutveckling är svårt, och många saker kan gå fel hur mycket man än vill att det ska gå bra, och Todd som frontfigur måste säga bra saker om spelen även när det går dåligt, det är där han har fått mycket hat genom hans hype av Fallout 76 och liknande.
Huvudproblemet kvarstår, om Todd nu verkligen är så nödvändig för spelen från första början, borde ju resultatet inte bli allt sämre och sämre titlar. Enda undantaget är ju Redguard, ett spel han kanske fick allra mest inflytande över i början.
Todd inte varit med att skapa varken Elder Scrolls eller Fallout.
Gick snabbt efter vad jag kunde se på wiki-sidan, där han inte ens står med.
Elderscrolls är inte bara Arena, han började på bethesda 94', daggerfall släpptes 96'. Han satt inte och rullade tummarna.
Sa inte det var hans beslut, men där var han både director och designer och även ett spel han älska, vilket borde varit ett ganska tydligt varningstecken på vad för slags spel han egentligen ville göra. Dvs actionspel och inte rollspel, vilket märks tydligt senaste åren.
Nej, du får absolut sitta och argumentera för att Elderscrolls och Fallout borde ha varit mer rollspel än vad det blev, men då sitter du och sätter åsikt mot åsikt, både oblivion och skyrim är ju älskat av många, även fallout 3 och 4 är storsäljare.
Det är inte olagligt att sitta och säga att man älskar spel man jobbat på, jag sitter själv med många glada minnen från skitspel jag jobbat på, det behöver inte betyda något. Du överanalyserar.
Julian Lefay satt ju som sagt på battlespire, ännu ett projekt som det inte gick så bra för. Men det behöver inte heller betyda något.
För att kvotera ovanstående, en välbehövlig motvikt, i det här fallet av ditt påstående att "om vi tar bort allt todd howard har jobbat på så skulle vi inte förlora något av värde?"
Finns inget som pekar på att spelen inte kunnat blivit lika bra eller mycket bättre under exempelvis Julian Lefay ledning.
Vi har absolut ingen aning, vi vet bara att spelen blev extremt populära storsäljare under todds regi.
Ja visst, han kan få cred, men fan inte som om han vore skaparen av dessa spel. Som sagt huvudgrunden var redan lagd, finns inget som talar för att just Todd var nödvändig att göra spelen framgångsrika.
Snarare tycker jag han får alldeles för mycket cred, där många likt WonderBoy verkar tro att han varit med och skapat hela Elder Scrolls-serien och tom även Fallout. Vilket känns ganska jävla uselt mot de som faktiskt var med och skapade dessa spel.
Det gjorde han inte, han tycker att Todd ändå har ganska mycket ansvar för att hans favoritspel blev bra, han skrev inte att Todd har skapat elderscrolls eller Fallout, det finns ju väldigt få personer på Bethesda som gjort det, om ens någon.
Huvudproblemet kvarstår, om Todd nu verkligen är så nödvändig för spelen från första början, borde ju resultatet inte bli allt sämre och sämre titlar. Enda undantaget är ju Redguard, ett spel han kanske haft mest inflytande av samtliga.
För att Redguard inte var bra så är han helt plötsligt jätteansvarig?, men inte i fallen där han sitter som creative director på projekten? Såklart han är ansvarig för alla projekt han haft den rollen.
Creative directorn, eller game director är ofta som en regissör på en film. De bestämmer en hel del, även om väldigt många tar på sig ansvaret för andra delar av projektet. De gör inte allt arbetet, men de leder vägen.
Todd inte varit med att skapa varken Elder Scrolls eller Fallout.
Gick snabbt efter vad jag kunde se på wiki-sidan, där han inte ens står med.
Sa inte det var hans beslut, men där var han både director och designer och även ett spel han älska, vilket borde varit ett ganska tydligt varningstecken på vad för slags spel han egentligen ville göra. Dvs actionspel och inte rollspel, vilket märks tydligt senaste åren.
För att kvotera ovanstående, en välbehövlig motvikt, i det här fallet av ditt påstående att "om vi tar bort allt todd howard har jobbat på så skulle vi inte förlora något av värde?"
Finns inget som pekar på att spelen inte kunnat blivit lika bra eller mycket bättre under exempelvis Julian Lefay ledning.
Ja visst, han kan få cred, men fan inte som om han vore skaparen av dessa spel. Som sagt huvudgrunden var redan lagd, finns inget som talar för att just Todd var nödvändig att göra spelen framgångsrika.
Snarare tycker jag han får alldeles för mycket cred, där många likt WonderBoy verkar tro att han varit med och skapat hela Elder Scrolls-serien och tom även Fallout. Vilket känns ganska jävla uselt mot de som faktiskt var med och skapade dessa spel.
Huvudproblemet kvarstår, om Todd nu verkligen är så nödvändig för spelen från första början, borde ju resultatet inte bli allt sämre och sämre titlar. Enda undantaget är ju Redguard, ett spel han kanske fick allra mest inflytande över.
Nej, borde kanske ha varit tydligare. Är väl medveten om att Todd inte varit med från allra första början. Däremot har han haft en betydande roll i spelens riktning under många år, och framför allt under åren då mina personliga favoriter blev till. All respekt till de som var med och lade grunden.
Elderscrolls är inte bara Arena, han började på bethesda 94', daggerfall släpptes 96'. Han satt inte och rullade tummarna.
Nej, du får absolut sitta och argumentera för att Elderscrolls och Fallout borde ha varit mer rollspel än vad det blev, men då sitter du och sätter åsikt mot åsikt, både oblivion och skyrim är ju älskat av många, även fallout 3 och 4 är storsäljare.
Det är inte olagligt att sitta och säga att man älskar spel man jobbat på, jag sitter själv med många glada minnen från skitspel jag jobbat på, det behöver inte betyda något. Du överanalyserar.
Julian Lefay satt ju som sagt på battlespire, ännu ett projekt som det inte gick så bra för. Men det behöver inte heller betyda något.
Vi har absolut ingen aning, vi vet bara att spelen blev extremt populära storsäljare under todds regi.
Det gjorde han inte, han tycker att Todd ändå har ganska mycket ansvar för att hans favoritspel blev bra, han skrev inte att Todd har skapat elderscrolls eller Fallout, det finns ju väldigt få personer på Bethesda som gjort det, om ens någon.
För att Redguard inte var bra så är han helt plötsligt jätteansvarig?, men inte i fallen där han sitter som creative director på projekten?
Creative directorn, eller game director är ofta som en regissör på en film. De bestämmer en hel del, även om väldigt många tar på sig ansvaret för andra delar av projektet. De gör inte allt arbetet, men de leder vägen.
Orkar inte dela upp det som innan. Men gällande rollspelaspekten är det väl ganska tydligt att Todd inte var lika intresserad att ha lika djupa rollspelselement, som i exempelvis Daggerfall. För allt eftersom har ju samtliga Elders Scrolls och Fallout titlar Todd haft influens över, enbart försimplas i det avseendet. Där rollspelselementen tynat ut mer och mer och spelen alltmer börjar likna actionlir med rpg-element.
Sedan angående Redguard, är ju ett av få spel Todd utöver creative director även står listad som gamedesigner för, dvs borde ju vara ett av spelen han haft allra mest inflytande över.
Nej, borde kanske ha varit tydligare. Är väl medveten om att Todd inte varit med från allra första början. Däremot har han haft en betydande roll i spelens riktning under många år, och framför allt under åren då mina personliga favoriter blev till. All respekt till de som var med och lade grunden.
Att Todd haft en betydande roll i spelens riktning under många år kan jag hålla med om. Sedan om det är positiv eller negativ riktning är ju en smaksak.
Vad vore världen utan The Elder Scrolls och Fallout..?
buggfri?