Digital Foundry om Cyberpunk 2077 på last-gen: "Inte bra nog"

Medlem
Skrivet av SlimJim:

För att dom har gjort ett spel som ska vara anpassat för sagda konsol och sålt spelet till dessa konsoler för många miljoner kr.
Uuh. Varför försöker jag ens svara?
Du vet, alla vet. Sluta larva dig.

Samtidigt så kan man förstå varför det är krävande och man kan också förstå att kraven har blivit betydligt högre än vad man tänkte från början, när det planerades att spelet skulle släpptas till förra generationens konsoler.

Detta ska man ha creed för, att ge ut ett spel som är betydligt snyggare än vad man faktiskt marknadsförde. Då kanske det inte är så konstigt att spelet blir lite segt på de äldsta konsolerna.

Medlem
Skrivet av Kris:

Hela projektet har en väldigt hög ambitionsnivå, kanske för hög enligt somliga. Klart är det i alla fall att corona har ställt till det duktigt för dem precis som det har gjort för konsoltillverkarna.

Med detta i bakhuvudet kan det vara sunt att sänka förväntningarna.

Jag håller med dig om att sänka förväntingar, som att acceptera grafiska buggar på pc verisionen. Men jag anser inte att man kan sänka det till det, inte spelbart på sin konsol.

Jag måste säga att hur folk beter sig här gör mig ledsen. Världen är polariserad som den är.
CDPR har nu släppt Cyberpunk 2077 till multiplattform, något dom annonserat att dom skulle göra.
Tyvärr tycks resultatet variera både mellan plattform men även mellan spelare på samma plattform. Samt att dom tagit några snedsteg med att mörka vissa versioner.
Vi alla är här som peppade för spelet vill ju få en bra spelupplevelse, något många inte får. Istället för att vi enas och lider med varandra och peppar, så klankar väldigt många ner på dom som har valt att spela på konsol/svagare hårdvara, till en nivå som nästan dumförklarar folk. Jag tycker det är extremt tråkigt!
Jag är ledsen för alla som fått en buggig eller ospelbar upplevelse och jag är glad till alla som kan spela det med flyt!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet faktiskt inte, det är hos en kompis jag spelat, eller snarare hjälpt honom.
Spelet går att spela men är ingen trevlig upplevelse om man säger så, tog emot att se och spela
Jag själv spelade ut spelet för länge sen på PC.

Vet inte om det var pro eller vanliga, men han har PSVR också och det kräver väll Pro?

PSVR kräver inte Pro. Jag har aldrig spelat The Witcher på PS4 Pro, men jag har spelat det på PS4 Slim och Xbox One X. Och det är verkligen som natt och dag. Från hemskt fult och instabilt till oerhört stabilt och faktiskt genuint snyggt.

Medlem

Det känns extra bra att jag spelar på Xbox Series X nu. Ångrar inte köpet trots att jag inte äger ett next-gen spel än!

Cyberpunk är grymt när det funkar!

Medlem
Skrivet av Gahu:

En öppen reflektion.

Last-gen (tillfällig current gen) är väl de facto Xbox One X och PS4 Pro? Det är ju princip ett light generationshopp mellan dessa och basversionerna, och i mångas ögon är det faktiskt olika generationer.
På dem ser det ju ut av videon att döma rulla på acceptabelt för konsolstandard? 25-30 fps och rimlig fidelity? (exkl. crasher och hickups som är en annan femma)

Men, vad bör vara acceptabelt på PS4 och Xbox One menar du? Låter som att du pratar om One X och Pro enbart här men de har valt att släppa spelet till fler konsoler än så. 25 verkar inte alls vara minimum vad gäller FPS på dem.

Medlem
Skrivet av Gahu:

En öppen reflektion.

Har följt uppståndelsen och tagit alla på orden att det verkligen är katastrof på konsolfronten. Men efter att ha sett videon så ser jag ingen anledningen till all denna uppståndelse?

Last-gen (tillfällig current gen) är väl de facto Xbox One X och PS4 Pro? Det är ju princip ett light generationshopp mellan dessa och basversionerna, och i mångas ögon är det faktiskt olika generationer.
På dem ser det ju ut av videon att döma rulla på acceptabelt för konsolstandard? 25-30 fps och rimlig fidelity? (exkl. crasher och hickups som är en annan femma)

Eller väntade sig folk 60fps? Var det någon i ärlighetens namn som tolkade marknadsföringen som att det vara basversionerna som syftades på?

För mig är PS4 och PS4 Pro inte samma generation(i mild bemärkelse), resp. för xbox varianterna. Trodde att det även var allmänhetens uppfattning?

Väldigt viktigt det du skriver här. När man tittar på streams eller spelar själv så är det en klar skillnad om man har en PS4 eller en PS4 pro. Inte alla streamers som är så bra på att påtala detta vilket kan ge en felaktig bild och ett felaktigt omdöme.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Det var dyrt men klart värt att spela på pc, finns många bra tweaks och optimeringar man kan göra för att rulla på i god vigör!

Men spegelbilden är fortsatt suddig... whats up with that?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Riktigt tråkigt faktiskt. Ett beslut borde ha tagits om att enbart släppa det till next gen. CDPR om några borde ju ha råd med detta.. Inte minns för att bibehålla sitt dittills obefläckade rykte.

Jag är sjukt imponerad hittills av PC-versionen, och hoppas att de få buggarna jag stött på åtgärdas så snabbt som möjligt. Då detta mastodontspel kommer att ta mig månader att klara så tror jag inte att helhetsupplevelsen kommer att påverkas nämnvärt


signatur

"I'll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself... 'Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!'"

Medlem

Tror att folk tittar på det här med olika referensramar.

Dåligt optimerat är inte ok,

Men
Jag kan prata från mitt perspektiv.
Kommer från PS4, ej pro. Jag är van vid 30FPS, jag spelar inte PC och tycker att vissa spel är apsnygga på PS4, främst exklusiviteter med vissa undantag så som RDR2 t.ex.

Det är min utgångspunkt.

Lyckades få tag i en PS5 och det här är premiärspelet, jag blir golvad. Snygga texturer. Stämning neon. Uppskalad 4K men ändå. Assnyggt. Lena 60FPS, har säkert haft någon dipp. Men inte märkt det alls. Buggfritt. Njuter för fullt och det kommer en uppdatering framöver till nextgen.
Jag vet egentligen att det kan se bättre ut då det är PS4a versionen som liras.

Jag har mina förväntningar, för i mitt fall, precis som för PC har vi fått vad CDPR har sagt att de skall leverera.

PC-raytracing och lulllull
PS5-en PS4 PRO version med lite bättre FPS.

Om jag inte hade en PS5 Med 60 FPS och lirat på en PS4 hade jag klagat då? ingen aning för att jag är van vid 30. För då hade jag inte vetat hur det rullar på en PS5. Men det är lätt från mitt perspektiv nu att tycka att det är fult på PS4.

Samtidigt tror jag att spelare med en kraftig PC rigg kan kolla på ett klipp från en PS5 och tänka ospelbart skit. För de har fler assets och fluffigare ljuseffekter. Från deras perspektiv.

Det är ju gott om folk i trådarna som klankar ner på andra plattformar för att ens egna är bäst.

Skulle vara kul att få intryck från någon som spelar på PS4 och Xbox One. Är det så dåligt som de mest högljudda säger när man är van vid sin plattformsbubbla.

Letat lite efter sådana kommentarer men hittar inte mycket i trådarna här på FZ.

Medlem
Skrivet av Gahu:

En öppen reflektion.

Har följt uppståndelsen och tagit alla på orden att det verkligen är katastrof på konsolfronten. Men efter att ha sett videon så ser jag ingen anledningen till all denna uppståndelse?

Last-gen (tillfällig current gen) är väl de facto Xbox One X och PS4 Pro? Det är ju princip ett light generationshopp mellan dessa och basversionerna, och i mångas ögon är det faktiskt olika generationer.
På dem ser det ju ut av videon att döma rulla på acceptabelt för konsolstandard? 25-30 fps och rimlig fidelity? (exkl. crasher och hickups som är en annan femma)

Eller väntade sig folk 60fps? Var det någon i ärlighetens namn som tolkade marknadsföringen som att det vara basversionerna som syftades på?

För mig är PS4 och PS4 Pro inte samma generation(i mild bemärkelse), resp. för xbox varianterna. Trodde att det även var allmänhetens uppfattning?

Nuff said

Medlem

Jag har hunnit spela en handfull timmar på PS4 Pro, och kan väl hålla med om den mesta av kritiken. Enormt många buggar, och spelat kraschar då och då. Visuellt är jag heller inte direkt imponerad - GTA 5:s värld ser nästan bättre ut - och HDR ser otroligt platt ut. Däremot är manuset, karaktärerna och röstskådespeleriet mycket bra! Ser fram emot ytterligare en genomspelning på en ps5a någon gång till våren.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Men, vad bör vara acceptabelt på PS4 och Xbox One menar du? Låter som att du pratar om One X och Pro enbart här men de har valt att släppa spelet till fler konsoler än så. 25 verkar inte alls vara minimum vad gäller FPS på dem.

Basversionerna är inte med i bilden från mitt perspektiv.
För mig är "PS4" = PS4 Pro och "Xbox" = Xbox One X när det kommer till marknadsföring sedan typ 2-3 år tillbaka.
Antagligen har marknadsföringsavdelningen utgått från samma vilket skulle kunna förklara en del.
Men jag kanske är ensam är om det?

Går det att välja att släppa till endast Pro och ej basversionen? Om ja, då kan jag nog hålla med om dem tabbat sig lite.

25-30 fps verkar vara i de flesta situationer. Dippar det till 20-25 i vissa situationer och i korta tillfällen är det väl inte bra, men inte katastrofvarning i min bok. Stabilt under 20 fps, då är det katastrof.

Edit:
Hittade detta på elgiganten:
"Sony kräver nämligen att alla PlayStation-spel ska kunna spelas på både PS4 Slim och PS4 Pro – och att de även ska ha stöd för den förbättrade grafik och prestanda som finns i PS4 Pro."

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Var verkligen W3 så illa däran?

Om så är fallet är det ju ännu värre. Man har hos CDPR med andra ord inte lärt sig någonting från tidigare misstag. Ingen ursäkt alls.

Nä, så pass illa var det inte. Spelade igenom hela spelet på PlayStation 4 och medan prestandan inte var toppen var den definitivt inte lika dråplig som Cyberpunk 2077. Jag blir dock orolig för CD Projekt Red. Med tanke på hur det gick för deras aktier i samband med lanseringen hoppas jag inte de drivs in i ett hörn... låt konsumenternas köpvilja tala i detta fallet, please.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Kris:

Varför skulle CDPR göra ett spel anpassat för last gen, en 7 år gammal konsol?

För att en majoritet av konsol spelare fortfarande spelar på ps4/xboxOne.

Utan dessa spelare så hade dem inte gått med vinst dag 1. Dem VALDE att gömma det gameplay.

Tycker jag läst för mycket ursäkter från CDPR de senaste åren nu och från blinda godtrogna följare.


signatur

Ordo Ab Chao

KoP
Medlem
Skrivet av Molotov:

Var och är.
Imo är Witcher 3 nästan ospelbart på ps4, jag gissar det är samma på Xbox One.

Ontopic.
Vad är det folk har problem med?
Är det första hand buggar? Det kommer patchas bort.

Är det att det inte är så snyggt som på filmerna/bilderna?
Tror folk på allvar att spelet ska vara lika snyggt på konsol som på PC med senaste gen grafikkort?

Det är bara inse att konsolerna är hopplöst efter och kommer vara så fortsättningsvis, inget som kommer ändras.
Buggar och riktiga grafikfel kommer patchas bort

Witcher 3 är absolut inte ospelbart på Xbone. Flyter på bra och har lirat igenom både huvudspelet å dess expansioner. ╮(′~‵〞)╭

Medlem
Skrivet av Gahu:

Basversionerna är inte med i bilden från mitt perspektiv.
För mig är "PS4" = PS4 Pro och "Xbox" = Xbox One X när det kommer till marknadsföring sedan typ 2-3 år tillbaka.
Antagligen har marknadsföringsavdelningen utgått från samma vilket skulle kunna förklara en del.
Men jag kanske är ensam är om det?

Går det att välja att släppa till endast Pro och ej basversionen? Om ja, då kan jag nog hålla med om dem tabbat sig lite.

25-30 fps verkar vara i de flesta situationer. Dippar det till 20-25 i vissa situationer och i korta tillfällen är det väl inte bra, men inte katastrofvarning i min bok. Stabilt under 20 fps, då är det katastrof.

Edit:
Hittade detta på elgiganten:
"Sony kräver nämligen att alla PlayStation-spel ska kunna spelas på både PS4 Slim och PS4 Pro – och att de även ska ha stöd för den förbättrade grafik och prestanda som finns i PS4 Pro."

Förmodligen är du ensam om det ja. De har marknadsfört spelet till alla platformar och de marknadsför både One S och One X samt både PS4 och PS4 Pro fortfarande. Sen, ska de sälja spelet till ett format, så ska det såklart fungera till det.

Angående FPS så går det ner lägre än 20 på baskonsolerna vad jag kan se.

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Är inte rubriken lite missvisande?

Cyberpunk 2077 på last-gen: "Inte bra nog"

Deras slutsats kring Xbox One- och One X-utgåvorna är kort och gott "inte bra nog".

Så vilket är det? Menar man att alla last-gen-versionerna inte är bra nog eller att det främst är Xbox One och One X-versionerna (och underförstått bas-PS4) som inte är bra nog?

För när jag sedan läser "Trots att den [dvs One X] rent teraflopmässigt är den starkaste konsolen trumfas den av Playstation 4 Pro i flera scenarion." så undrar jag. Exakt hur väl funkar spelet på en PS4 Pro och mycket bättre är det på en PS4 Pro jämfört med de andra 8th gen-konsolerna?

Kort och gott och för att göra det väldigt simpelt: spela inte på någon konsol i nuläget överhuvudtaget. Ja, gäller SX/SS och PS5 också. Detta spel är i roten trasigt.

Stadia verkar i någon mening ha den bästa versionen, av någon outgrundlig anledning.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Cenorida:

Samtidigt så kan man förstå varför det är krävande och man kan också förstå att kraven har blivit betydligt högre än vad man tänkte från början, när det planerades att spelet skulle släpptas till förra generationens konsoler.

https://www.youtube.com/watch?v=Ogihi-OewPQ

Detta ska man ha creed för, att ge ut ett spel som är betydligt snyggare än vad man faktiskt marknadsförde. Då kanske det inte är så konstigt att spelet blir lite segt på de äldsta konsolerna.

Det spelar ju ingen roll hur snyggt spelet är om nästan alla konsolspelare får en version som i vissa fall är knappt spelbar (Xbox One, PS4), i andra ser allt annat än bra ut (PS4 Pro, Xbox One X).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av AHTF:

Läste den korrekt, andra stycket i din kommentar, lät som en anledning till varför folk ska acceptera att cd project släppt en produkt som knappt är spelbar till last gen. Trots att de annonserat att spelet ska fungera ditt, och även sagt att det funkar "oväntat bra"

Ja, du är ju ansvarig för din egen tolkning. Men det är inte i närheten av vad som menas eller skrevs.

Medlem

Jag köpte både gta 5 och last of ous till PS3 och sedan ps4 när maskinen kom ut.

Båda spelen sög riktigt hårt på den gamla hårdvaran.

Har lärt mig en läxa med dem senaste spelen på gammal konsol/dator.

Dom mixar helt enkelt inte.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Borde inte "current gen" vara Playstation 5 och Xbox Series X nu när de har släppts?

Jo det tycket jag. Men med tanke på att majoriteten har de gamla konsollerna och de nya är svåra att få tag i så kallar jag dom för next än sålänge.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av magma:

Men spegelbilden är fortsatt suddig... whats up with that?

Dina inställningar antagligen.
Inget fel på min spegelbild eller andra reflektioner i spelet.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det spelar ju ingen roll hur snyggt spelet är om nästan alla konsolspelare får en version som i vissa fall är knappt spelbar (Xbox One, PS4), i andra ser allt annat än bra ut (PS4 Pro, Xbox One X).

Grafiken kan ni väl ändå inte klaga på? Det ser ut så bra som det kan på One X. Och i Digital foundrys One X tester så finns det ju inget att klaga på grafiskt vad jag kan se.

Spelet ser washed out och tråkigt ut om man inte använder gamma correction också, även på PC. Vet dock inte om den inställningen finns till konsol.
Såhär är det ju alltid dock, var samma visa med GTA V, men då var väl folk mer förlåtande.

Medlem
Skrivet av KoP:

Witcher 3 är absolut inte ospelbart på Xbone. Flyter på bra och har lirat igenom både huvudspelet å dess expansioner. ╮(′~‵〞)╭

ok, då är det Ps4 versionen som är trasig.
Man kan säga det går att spela men det är ingen trevlig upplevelse.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av cohletrain:

Riktigt tråkigt faktiskt. Ett beslut borde ha tagits om att enbart släppa det till next gen. CDPR om några borde ju ha råd med detta.. Inte minns för att bibehålla sitt dittills obefläckade rykte.

Jag är sjukt imponerad hittills av PC-versionen, och hoppas att de få buggarna jag stött på åtgärdas så snabbt som möjligt. Då detta mastodontspel kommer att ta mig månader att klara så tror jag inte att helhetsupplevelsen kommer att påverkas nämnvärt

Det hade släppts enbart till nextgen om det inte vore för Corona.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Molotov:

ok, då är det Ps4 versionen som är trasig.
Man kan säga det går att spela men det är ingen trevlig upplevelse.

Snarare din konsol som är trasig. Witcher 3 rullar hur bra som helst på PS4 pro. Vanlig 7 år gammal PS4 kan man inte ens prata om i detta sammanhang.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av loerk:

Dina inställningar antagligen.
Inget fel på min spegelbild eller andra reflektioner i spelet.

Vilka settings kör du?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Parabellum87:

Jag köpte både gta 5 och last of ous till PS3 och sedan ps4 när maskinen kom ut.

Båda spelen sög riktigt hårt på den gamla hårdvaran.

Har lärt mig en läxa med dem senaste spelen på gammal konsol/dator.

Dom mixar helt enkelt inte.

GTA V, absolut, men The Last of Us flöt väl bra på PS3? Har inga minnen av några problem alls, faktiskt. (Förutom att jag hatade handkontrollen.)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av loerk:

Grafiken kan ni väl ändå inte klaga på? Det ser ut så bra som det kan på One X. Och i Digital foundrys One X tester så finns det ju inget att klaga på grafiskt vad jag kan se.

Spelet ser washed out och tråkigt ut om man inte använder gamma correction också, även på PC. Vet dock inte om den inställningen finns till konsol.
Såhär är det ju alltid dock, var samma visa med GTA V, men då var väl folk mer förlåtande.

Det är OK, men fasen inte mer. Framför allt är det väldigt ojämnt hela tiden. Ofta suddigt, och NPC:erna ser ju ibland ut som från ett 360-spel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skriv svar