Playstation 5:s ”game boost” kommer ge 60 fps i Ghost of Tsushima
Ett av Generationens bästa och vackraste spel. Blir säkert att spela det igen på ps5
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
Haha.. Vad fasiken är "Game Boost"? Trodde att PS5:an skulle vara ett monster i sin prestanda. Varför behövs då ett boost läge? Nä, ska de ha sånt kan de lika gärna göra spelen till PC och hålla det där.
Grejen är väl att det inte handlar om ett boost-läge som du stänger av eller sätter på, utan om att en del ps4-titlar som automagiskt drar nytta av den nya arkitekturen blir "game boostade" och får extra kraäm, utan handpåläggning från utvecklarnas sida.
Men ja, det är luddigt i dagsläget.
Grejen är väl att det inte handlar om ett boost-läge som du stänger av eller sätter på, utan om att en del ps4-titlar som automagiskt drar nytta av den nya arkitekturen blir "game boostade" och får extra kraäm, utan handpåläggning från utvecklarnas sida.
Men ja, det är luddigt i dagsläget.
Hans tweet säger "PS5 owners playing with Game Boost will see an extra option to allow frame rates up to 60FPS". Låter nästan som en extra tjänst när han skriver så. Varför ens göra det till en option?
Haha.. Vad fasiken är "Game Boost"? Trodde att PS5:an skulle vara ett monster i sin prestanda. Varför behövs då ett boost läge? Nä, ska de ha sånt kan de lika gärna göra spelen till PC och hålla det där.
Boostläget innebär bara att gamla spel drar nytta av den nya hårdvaran utan att behöva uppdateras. PS4 Pro har också ett boostläge för de spel som aldrig fick en Pro patch.
Hans tweet säger "PS5 owners playing with Game Boost will see an extra option to allow frame rates up to 60FPS". Låter nästan som en extra tjänst när han skriver så. Varför ens göra det till en option?
Är väl egentligen som i God of war helt enkelt när man kunde välja mellan högre framerate eller resolution, bara bra med fler valmöjligheter.
Vissa föredrar ögongodis framför hög framerate och vice versa.
Haha.. Vad fasiken är "Game Boost"? Trodde att PS5:an skulle vara ett monster i sin prestanda. Varför behövs då ett boost läge? Nä, ska de ha sånt kan de lika gärna göra spelen till PC och hålla det där.
Om dom gör spelen till PC är det ju ingen mening att släppa en ny konsol.
PS5 och inget annat.
Är väl egentligen som i God of war helt enkelt när man kunde välja mellan högre framerate eller resolution, bara bra med fler valmöjligheter.
Vissa föredrar ögongodis framför hög framerate och vice versa.
Hur står skillnad är det på ögongodis om man kör lägre eller högre FPS?
Låter som en monstruös skillnad om folk väljer att spela med 30.
Hur står skillnad är det på ögongodis om man kör lägre eller högre FPS?
Låter som en monstruös skillnad om folk väljer att spela med 30.
Skulle nog tro att det är som vanligt högre upplösning.
Grejen är väl att det inte handlar om ett boost-läge som du stänger av eller sätter på, utan om att en del ps4-titlar som automagiskt drar nytta av den nya arkitekturen blir "game boostade" och får extra kraäm, utan handpåläggning från utvecklarnas sida.
Men ja, det är luddigt i dagsläget.
Jag tror som @Påskmust skrev att Game Boost till PS5 är samma sak som till PS4 Pro dvs någonting man sätter på/stänger av i en meny. Och eftersom hårdvaran är mer kraftfull så går spelen naturligt över 30fps gränsen, dock borde skillnaden här vara sjukt mycket större än den var mellan PS4 Pro och PS4.
Det jag är mest nyfiken på är ju om det blir riktig 4k eller blir det liksom PS4Pro 1800p uppskalat?
Är det inte bättre att din tv skalar upp till 4k än att PS5:an ska göra det? Lär inte finnas några 4K-assets i spelet.
Jag tror som @Påskmust skrev att Game Boost till PS5 är samma sak som till PS4 Pro dvs någonting man sätter på/stänger av i en meny. Och eftersom hårdvaran är mer kraftfull så går spelen naturligt över 30fps gränsen, dock borde skillnaden här vara sjukt mycket större än den var mellan PS4 Pro och PS4.
Kanske! Återstår att se när vi får ta del av konsolen.
Låg det för PS4 på 30? Fyfan va ruttet.
Nog för att Playstation har många trevliga singleplayer titlar, men skulle aldrig klara av att spela dem i 30 FPS.. släpp skiten på PC också, tack.😎👌
Nä ganska imponerande faktiskt. Inte svårt att lira sp i 30, man vänjer sig. 60 fps kommer vara en välkommen standard denna gen såklart, men givet hårdvaran är det imponerande vad många utvecklare lyckas med.
Det jag är mest nyfiken på är ju om det blir riktig 4k eller blir det liksom PS4Pro 1800p uppskalat?
Personligen hoppas jag på att man använder smart uppskalning och lägger resurser på annat, som mera innehåll, längre view distance, bättre AI, coolare ragdolls, bättre skademodeller, fysik och så vidare än att de pressar de där sista kantutjämningseffekterna till absurdum och tvingar sig till att rendera allt i 4K.
Spel på PS4 Pro med en hyffsad 55" kräver ändå att du sitter närmare än en meters avstånd för att man ska se någon skillnad på 1800p och uppåt. Spelen är tillräckligt upplösta idag för soffspelare, problemet är dammiga spelmotorer.
.
.
.
När vi får spel som på riktigt använder streaming av många och fina assets så ser jag hellre mera innehåll per sekund, som GTA SEX ser jag hellre i 1080p om jag får riva skyskraporna efter x antal skott från en mininuke. Fokus borde ligga på innehåll före upplösningshetsen. Folk som skriker sig hesa efter typ 4K@120Hz tvingar ju in utvecklare i ett hörn där prestandabudgeten prioriteras fel.
Skit i upplösning, skit i bilduppdatering, det är bra nog för soffspelare. Fyll världarna istället. Lite som en DSLR-nörd som fotar den perfekta bilden på en fågel med panoramisk bakgrund mot killen med mobilkameran som gör en sexvideo på skjutbanan till rock'n'roll!
Kanske överdrivet, men ja, jag hoppas att man väljer uppskalning från 1800p så långt det bara är möjligt. Inte för att det automagiskt gör spelen bättre, men om vi lägger ribban där så finns det ju marginaler iallafall.
Det jag är mest nyfiken på är ju om det blir riktig 4k eller blir det liksom PS4Pro 1800p uppskalat?
Varför i allsin dar vill man att spelen ska vara i native 4K när du med uppskalningstekniker likt DLSS till och med kan få det att se bättre ut och med betydligt bättre prestanda?
Jag tror att det han menar är att det går att välja ett 60FPS läge som spelet arbetar emot istället för 30.
Spelet behöver alltså högre prestanda än PS4/Pro för att det ska vara värt det att ha med det läget, så det finns inte med utan att man gör ändringar i spelet.
Så i det här läget så ser vi både boosten som PS5 ger plus att utvecklaren lägger till så att spelet tillåter 60 FPS, det räker alltså inte bara med extra prestanda, utan utvecklaren behöver ge stöd för det.
I andra spel som redan har stöd för FPS gränser som PS4/Pro inte uppnår så kommer det flyta på bättre utan att utvecklaren av spelet behöver göra ändringar, så då ligger det helt på konsolens prestanda istället.
Hur står skillnad är det på ögongodis om man kör lägre eller högre FPS?
Låter som en monstruös skillnad om folk väljer att spela med 30.
Är ju egentligen väldigt subjektivt men tror folk som redan vant sig vid 4k och är van vid den lägre frameraten föredrar den, ser själv en ganska stor skillnad mellan de olika lägena men föredrar ändå att köra i högre frame-rate.
Sitter du dock på en tv utan 4k upplösning så skulle jag säga att resolution mode inte är värt det.