Grafikhårdvaran i Playstation 5 bygger på helt ny teknik
AMD:s nya arkitektur är utvecklad främst för spel.
Vi vet också att det som det pratades om här inte kommer att sitta i nästa generations konsoler då dessa har sagts att de ska komma med stöd för ray tracing i realtid vilket första generationens RDNA-kort saknar.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Såg även på Swec att de nya AMD prollarna presenterats. Vet vi vilken av dessa som kommer sitta i PS5:an? Ryzen 5 3600 är vad jag tänker mig annars drar väl priset iväg för mycket även om Sony naturligtvis kommer få mängdrabatt.
Det enkla svaret är att ingen av dessa Cpuer kommer att sitta varken i nästa generation Xbox eller Playstation.. varkendera av dem plockar en CPU från AMDs hylla av standard CPUer. Samma gäller grafikkort endel standard och en del exklusiva lösningar
Såg även på Swec att de nya AMD prollarna presenterats. Vet vi vilken av dessa som kommer sitta i PS5:an? Ryzen 5 3600 är vad jag tänker mig annars drar väl priset iväg för mycket även om Sony naturligtvis kommer få mängdrabatt.
Det som sitter i konsollerna är skräddarsydda varianter som är baserade på samma arkitekturer.
Det enkla svaret är att ingen av dessa Cpuer kommer att sitta varken i nästa generation Xbox eller Playstation.. varkendera av dem plockar en CPU från AMDs hylla av standard CPUer. Samma gäller grafikkort endel standard och en del exklusiva lösningar
Jo, tänkte på att det säkert inte blir en standard processor rakt av utan det blir en med lite exklusiva tweaks här och där. Vore ändå intressant att veta vilken av dessa processorer den kommer ligga närmast.
Vi vet också att det som det pratades om här inte kommer att sitta i nästa generations konsoler då dessa har sagts att de ska komma med stöd för ray tracing i realtid vilket första generationens RDNA-kort saknar.
Raytracing-stöd innebär inte dedikerad raytracing hårdvara.
Läste på sweclockers att det ska släppas SSD som kör med nya PCI-E 4.0 som kan ge upp till 5gb/sek. Det är förmodligen vad PS5's super snabba SSD kommer använda sig av.
Det är ju ingen nyhet direkt, det har det ju redan skrivits om tidigare och indrekt bekräftat av Mark Cerny.
Raytracing-stöd innebär inte dedikerad raytracing hårdvara.
Har jag aldrig påstått heller? Kan i princip garantera att stöd för ray tracing kommer vara en gimmick och inget som kommer kunna gå att användas i praktiken på konsolerna åtminstone under de första två-tre åren, därefter kanske de lyckats optimera för att få stadiga 30fps i 720p. Utan dedikerad hårdvara som tensor-kärnorna hos återfinns hos Nvidias RTX-serie kommer det aldrig bli något att använda i praktiken.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
*Häller upp en kopp kaffe ur termosen, väntar på de kränkta Persondator-spelarna*
Va? Varför skulle någon bli kränkt och av vad?
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Va? Varför skulle någon bli kränkt och av vad?
*Tar upp kikaren*
Läste på sweclockers att det ska släppas SSD som kör med nya PCI-E 4.0 som kan ge upp till 5gb/sek. Det är förmodligen vad PS5's super snabba SSD kommer använda sig av.
Leta upp snabbaste ssd'n du kan hitta i valfri affär, kolla hur mycket den kostar. Bonuspoäng om du hittar en över 4gb/s
Har jag aldrig påstått heller? Kan i princip garantera att stöd för ray tracing kommer vara en gimmick och inget som kommer kunna gå att användas i praktiken på konsolerna åtminstone under de första två-tre åren, därefter kanske de lyckats optimera för att få stadiga 30fps i 720p. Utan dedikerad hårdvara som tensor-kärnorna hos återfinns hos Nvidias RTX-serie kommer det aldrig bli något att använda i praktiken.
Skrev du inte att konsolerna inte skulle använda gpuerna ovan då de inte har raytracing stöd?
Visst är det inte rtx-prestanda, men det går fortfarande att använda om man vet vilken hårdvara man siktar in sig på:
Skrev du inte att konsolerna inte skulle använda gpuerna ovan då de inte har raytracing stöd?
Visst är det inte rtx-prestanda, men det går fortfarande att använda om man vet vilken hårdvara man siktar in sig på:
Jo, det skrev jag eftersom det även stämmer. Jag förstår fortfarande inte vad du syftar till? Det går det säkert att göra och det kommer på sikt att gå att använda, men det kommer att ta tid innan det blir tillräckligt bra. Ett tech demo är inte samma sak som ett spel heller
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Jo, det skrev jag eftersom det även stämmer. Jag förstår fortfarande inte vad du syftar till? Det går det säkert att göra och det kommer på sikt att gå att använda, men det kommer att ta tid innan det blir tillräckligt bra. Ett tech demo är inte samma sak som ett spel heller
du: konsolerna kommer inte använda gpun då dessa inte har raytracing stöd.
jag: de kan användas då de stödjer raytracing utan dedikerad hårdvara.
Nej alltså, om du pratar om att raytracing i konsoler antagligen är överhypat rent prestandamässigt så håller jag med dig helt, konsolerna kommer inte komma i närheten av RTX. Men det finns många användningsområden för raytracing även utan dedikerat hårdvara (utanför reflektioner och liknande)
du: konsolerna kommer inte använda gpun då dessa inte har raytracing stöd.
jag: de kan användas då de stödjer raytracing utan dedikerad hårdvara.
Nej alltså, om du pratar om att raytracing i konsoler antagligen är överhypat rent prestandamässigt så håller jag med dig helt, konsolerna kommer inte komma i närheten av RTX. Men det finns många användningsområden för raytracing även utan dedikerat hårdvara (utanför reflektioner och liknande)
"AMD bekräftar också att första vågen av RDNA-baserade grafikkort blir utan stöd för ray tracing, men vill inte gå in på varför så är fallet. Herkelman väljer inte heller att kritisera Nvidia och deras implementation, utan påpekar att AMD som företag definitivt tror att ray tracing i realtid är framtiden för datorgrafik."
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
*Tar upp kikaren*
Kan du inte förklara vad du menar istället?
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Leta upp snabbaste ssd'n du kan hitta i valfri affär, kolla hur mycket den kostar. Bonuspoäng om du hittar en över 4gb/s
Ja, idag ja.
"AMD bekräftar också att första vågen av RDNA-baserade grafikkort blir utan stöd för ray tracing, men vill inte gå in på varför så är fallet. Herkelman väljer inte heller att kritisera Nvidia och deras implementation, utan påpekar att AMD som företag definitivt tror att ray tracing i realtid är framtiden för datorgrafik."
De pratar om dedikerad raytracing hårdvara likt RTX. Alla dx12 kort från AMD stödjer raytracing, precis som på nvidias 10 och 16 serie.
Ja, idag ja.
Hur tänkte du budgeten på konsolen om hårddisken kommer gå på 2000kr?
De pratar om dedikerad raytracing hårdvara likt RTX. Alla dx12 kort från AMD stödjer raytracing, precis som på nvidias 10 och 16 serie.
Ok, så varför säger de då att dessa kort saknar stöd? De säger inget om att det är excplicit hårdvara för ray tracing i realtid och jag tvekar på att de kommer med Navi. För mig låter det som att de saknar oficiellt stöd på drivrutinsnivå (som säkert går att komma runt) eftersom det inte ändå inte skulle gå att använda rent praktiskt till spel.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Ok, så varför säger de då att dessa kort saknar stöd? De säger inget om att det är excplicit hårdvara för ray tracing i realtid och jag tvekar på att de kommer med Navi. För mig låter det som att de saknar oficiellt stöd på drivrutinsnivå (som säkert går att komma runt) eftersom det inte ändå inte skulle gå att använda rent praktiskt till spel.
Åter igen: för att de pratar om dedikerad hårdvara, dx12 har ett fallback layer för raytracing.
https://www.dsogaming.com/news/amd-states-that-all-of-its-dx1...
Jag vet att det var ett tech-demo jag länkade längre upp, men det visade ändå att det rent praktiskt går att använda raytracing till saker även utan dedikerad hårdvara. Men nej, det kommer inte handla om RTX-nivåer av raytracing.
Åter igen: för att de pratar om dedikerad hårdvara, dx12 har ett fallback layer för raytracing.
https://www.dsogaming.com/news/amd-states-that-all-of-its-dx1...
Jag vet att det var ett tech-demo jag länkade längre upp, men det visade ändå att det rent praktiskt går att använda raytracing till saker även utan dedikerad hårdvara. Men nej, det kommer inte handla om RTX-nivåer av raytracing.
Hmm, har vi följt samma nyhetsflöde? Jag har inte sett någonstans där AMD nämner något om dedikerad hårdvara? Du länkar en gammal artikel, jag syftar till första generationens Navi-kort som det talades om på Computex. Stöd för ray tracing går ju att säga även om mitt grafikkort, även om det knappast är direkt användbart.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Läste på sweclockers att det ska släppas SSD som kör med nya PCI-E 4.0 som kan ge upp till 5gb/sek. Det är förmodligen vad PS5's super snabba SSD kommer använda sig av.
Sony har tydligen tagit en del patent gällande lagring och SSD-teknik de senaste åren så det är möjligt att de använder en egen lösning.
https://www.resetera.com/threads/ps5-a-patent-dive-into-what-...
Sony har tydligen tagit en del patent gällande lagring och SSD-teknik de senaste åren så det är möjligt att de använder en egen lösning.
https://www.resetera.com/threads/ps5-a-patent-dive-into-what-...
Spelar ingen roll om det är en mellanklass Ssd heller det är många gånger snabbare ån de hårddiskar som sitter i dagens konsoler. Tar hellre en lite billigare Ssd men med större kapacitet i konsolen med tanke på att spelen kommer bli ännu större nästa generation.
Det är GPU och CPU större delen av pengarna ska läggas på i en konsol enligt mig.
Men visst får man en super snabb disk (Ssd ) utan att de kompromissar med det övriga är det ju trevligt.
Kan du inte förklara vad du menar istället?
Jag menar att pc-dataspelare ibland tror att ett dyrt grafikkort med mer å mer fläktar är den enda vägen framåt. Och då menar jag pc-dataspelare* inte vanliga gamers som gillar olika plattformar.
Så fort det kommer ny teknik så bereds undermineringstal och tjafs för att försvara sitt konfirmations-bias att en persondator skulle vara framtiden.
Små snärtiga konsoler med mer silikon är förmodligen framtiden.
*trademärk
Jag menar att pc-dataspelare ibland tror att ett dyrt grafikkort med mer å mer fläktar är den enda vägen framåt. Och då menar jag pc-dataspelare* inte vanliga gamers som gillar olika plattformar.
Så fort det kommer ny teknik så bereds undermineringstal och tjafs för att försvara sitt konfirmations-bias att en persondator skulle vara framtiden.
Små snärtiga konsoler med mer silikon är förmodligen framtiden.
*trademärk
"Pling!"
Det var popcornen...
Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen