Begagnade EA-spel kostar att köra online

Medlem

alltså seriöst. Lika lite som tillverkarna kan påstå att piratkopiering är samma som stöld lika lite kan man jämföra detta förslag med bilhandel etc. Ha någon vettig nivå på kritiken.

finns många privata butiker som inte är i de stora kedjornas ägor som väljer att sälja de begagnade spelen till väldigt låga priser. Backlist i halmstad är ett exempel. När det gäller att pengarna skall hamna i fickorna på utvecklarna...det gynnar knappast konsumenterna att du får köpa ett spel till begagnatpris för att sedan behöva betala ytterligare en gång för produkter som den första användaren har förbrukat vid sitt köp. Det hela går att jämställa med att köpa en ny bil som har turbo, sido-airbags och dylikt som tillval för att sedan efter några år sälja den, men skicka tillbaka alla bonustillbehör för att den nya ägaren skall få köpa dem igen från tillverkaren. produkt som produkt, och nej, det är ingen skillnad. Har du väl sålt en produkt skall köparen få kunna sälja den till vem fan han vill. han väljer ju själv om han vill sälja produkten till underpris eller överpris och han får därmed ta ansvar för vad han gör med sin produkt. Det skall EA och alla andra ge fullständigt fan i. vidare, det är som att säga att sälja in en DS och innan du säljer den skicka batteriet till nintendo som säger till den nya köparen att personen ifråga får betala för att få batteriet till maskinen så att de kan spela. Dumt så att det förslår och det är bara de ÄCKLIGA aktieägarna till gagn. Vidare, om man är så underbart jävla dum i huvudet så att man väljer att köpa ett spel på en fysisk Game-butik, ja, då förtjänar man inte att ens få bruka produkterna ifråga.

Medlem

Jag köpte ett nytt spel en gång... Trodde jag...
Det visade sig att jag fick ett begagnat. Inte nog med att butikerna köper och säljer begagnat så har vissa mage nog att sälja begagnade till fullpris. Begagnathyllan är fan större än den med nya spel och där står snubbarna i kassan på "game" (ska du inte ha ett begagnat istället?)

Låter bara som att många här är gnälliga barn som vill ha anledningar att fortsätta pirata eller tycka illa om de "stora".
Men får inte spelutvecklarna och utgivarna pengar för sina spel som de säljer så kommer spelmarknaden att blir väldigt minimal eller fylld med reklam.

Enda dryga här blir väl att knappa in en kod när man köpt spelet men det kräver ingen större effort precis.

Medlem

vidrigt..vad tänker dom med?
köper jag en beg volvo 740, inte faaan ska jag ge volvo pengar för den då med?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

vidrigt..vad tänker dom med?
köper jag en beg volvo 740, inte faaan ska jag ge volvo pengar för den då med?

Du ger volvo pengar för den när du behöver reservdelar eller servar bilen, du förstår, den slits och blir sämre vilket inte spel blir.

Medlem

EA stänger ju servrar för vissa spel som dem anser inte är aktuella längre.. jaha? men jag tycker om att spela det här spelet online... men jag kan inte, för servern är avstängd.
Ska dem börja med sådant här (inte mig emot, köper alltid/oftast spelen nya på release) och tjäna fett med deg på beg, då ska dem ta dem pengarna till att hålla igång servrarna tills inte en enda kotte spelar på dem längre.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Kan ju hoppas detta för något gott med sig, som att PES blir populärare än FIFA till exempel, för ett bättre spel är det redan.

Inaktiv
Skrivet av rudeboystig:

Nja, problemet är ju att spelet blir mkt mer "långlivat"pga andra-hands försäljningen och därmed måste utvecklarna uppehålla supporten för produkten (jämfört om alla hade köpt nya spel, 700 kr jämfört med 700 kr x 4)

Jag tänkte på't men det kändes inte som att hela min argumentation fallerade pga det.
Förvisso så ökar den totala speltiden som ett ex av spelet spelas, men å andra sidan så ger gratis onlinespelande(eller snarare, sådant som ingår i kostnaden som den första köparen betalat) reklam för en spelutvecklare, för en spelserie osv.
För köper någon Fifa 09 om två år, och får spela det online utan att behöva betala $10, och gillar det.. Så är ju chansen stor att han skulle vilja ha den senaste utgåvan härnäst.

En avgift för att spela icke-mmorpgs online, vore kanske att skjuta sig själva i foten för utgivarna.
Det Bör vara det iaf, varför ska vi som konsumenter finna oss i den skiten?

Jag kanske börjar bli gammal (25 ), men jag hoppas att onlinespel utan extraavgifter, gratis demos, och mods, ska finnas även i framtiden.. och inte vara fenomen förpassade till nostalgiska berättelser.

Inaktiv

Är inte alls förvånad att EA föreslår detta...

Detta berör dock aldrig mig då jag inte köper begagnade spel.

Skrivet av MiXiE:

Please insert coin to play!

:up::D


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Ja fyfan tur att man har lämnat PC-spelandet, vad dom håller på för att hålla det sjunkande skeppet flytande.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Ja fyfan tur att man har lämnat PC-spelandet, vad dom håller på för att hålla det sjunkande skeppet flytande.

Detta gäller förmodligen nog konsol begagnade spel också...


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Detta kommer ju försämra försäljningen hos samtliga återförsäljare när det gäller begagnade titlar. Kanske att försäljningen av fullprisade titlar ökar dock. Får väl se hur det går, jag kommer dock inte investera i begagnade spel som är låste. Beror även på hur hög den extra kostnaden kommer ligga på.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Detta kan ju trissa ner begagnatmarknaden, så att den faktiskt känns som en begagnatmarknad. Har ju inte gjort det på bra länge. Sen är det väl frivilligt att köpa detta extra eller inte. Om vi tar tex NHL så lär ju inte du vara i underkant jämte spelare som köpt denna sak, det vore ju fuskigt.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Ja fyfan tur att man har lämnat PC-spelandet, vad dom håller på för att hålla det sjunkande skeppet flytande.

Fin kommentar med tanke på att detta till absolut största del påverkar konsol spel. Hur många begagnade PC spel hittar du på game/gamestop?

Medlem

Så om jag förstår det här rätt är det alltså så att eftersom bilar idag håller mångdubbelt längre än äldre bilar gjorde så hade det varit befogat av t ex Volvo att inte låta AC fungerar om du bytte ägare, utan för att få AC så fick du köpa en ny sådan. För bilar blir inte lika snabbt dåliga som förr, serru och allt sådant.

Att spel inte tappar värde är rent skitsnack. Lika lite som ni är intresserade av att köpa kassett till era bilar vill ni spela NHL 08. Jag skulle tro att spel tappar värde snabbare än bilar, iaf om vi kollar begagnatmarknaden. Och varför spel? Varför inte musik och film när vi ändå håller på. Track 12-15 får bara första ägaren tillgång till. Extra materialet om filmen o s v. Musik har betydligt längre bäst före datum än spel iaf.

Det här är idiotiskt, även om jag förstår att det här är företag som gör vad som helst bara de tror att det genererar pengar. De måste iaf få sådär fem-sex begagnat-köpare som aktiverar koder för att kompensera för var enda spel jag inte köper längre. Ubisoft som jag tidigare köpt spel för sådär 2000:-/året från har ju redan tappat mig. EA verkar vara nästa på listan. Men kanske är det så att de tjänar på dessa taktiker. För det är ju det det handlar om. Sörjer DICE.

Medlem

Man förlorar ju inget om man köper spelet nytt, samma innehåll som det hade varit annars, inga extra kostnader, en extra kod att knappa in för att spela online.

Och bra om det gäller multiplayer lägen mestadels, då måste man ändå ha en internetuppkoppling för att ta del av det. Så personer som bara vill spela SP eller inte har ett live konto får fortfarande ut allt de vill av spelet.

Begagnat marknaden är ju otroligt stor i USA, jag tycker det är rätt svinigt. En vanlig kommentar man brukar se i forumtrådar där spel diskuteras är "I will trade my "X" for "X" when it is released..." Jag gissar att de flesta stora återförsäljarna också är stora på andrahandsmarknaden och använder det som ett sätt att tjäna extra genom att knyta kunder till sin butik med byteserbjudanden.

Mindre pengar till mellanhänder och mer till utvecklarna borde väl ändå vara en rätt bra grej? Bättre spel långsiktigt, och mer variation då riskerna för att utveckla ett spel sjunker.

Jag ger det tummen upp.

Medlem
Skrivet av mr_jingles:

Man förlorar ju inget om man köper spelet nytt, samma innehåll som det hade varit annars, inga extra kostnader, en extra kod att knappa in för att spela online.

Och bra om det gäller multiplayer lägen mestadels, då måste man ändå ha en internetuppkoppling för att ta del av det. Så personer som bara vill spela SP eller inte har ett live konto får fortfarande ut allt de vill av spelet.

Begagnat marknaden är ju otroligt stor i USA, jag tycker det är rätt svinigt. En vanlig kommentar man brukar se i forumtrådar där spel diskuteras är "I will trade my "X" for "X" when it is released..." Jag gissar att de flesta stora återförsäljarna också är stora på andrahandsmarknaden och använder det som ett sätt att tjäna extra genom att knyta kunder till sin butik med byteserbjudanden.

Mindre pengar till mellanhänder och mer till utvecklarna borde väl ändå vara en rätt bra grej? Bättre spel långsiktigt, och mer variation då riskerna för att utveckla ett spel sjunker.

Jag ger det tummen upp.

Varför inte förbjuda andrahandsmarknad helt? Varför göra det halvarslat? Dessutom dubblar vi priserna. Jag menar, mer pengar till utvecklarna av diverse produkter/tjänster.

Sedan är det ju kul när utgivarna vill att butikerna ska sälja deras spel nya till väldigt liten avans och mer eller mindre kapar deras möjligheter till att sälja dem begagnat till en lite större avans. Snacka om att berätta vem det är som är värd något.

Medlem

Vad har bilar med spelförsäljning att göra? Jämförelsen är helt felaktig.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Den Tokiga Piraten:
Skrivet av Whip:

Känns rätt. Gamestop, Game osv. utnyttjar begagnat marknaden vilket leder till att utvecklarna får mindre pengar. Inget konstigt enligt mig men folk här verkar gå bananas så fort utgivarna gör något för att få mer pengar.

Så alla företag ska börjar göra så här. Du köper en begagnad stol och du måste betala tillverkaren för att kunna använda den eller en begagnad sax, begagnad kruka, begagnad bord o.s.v.

Det blir ännu mindre köp från EA från min sida. Kul att köpa ett spel så är det skit spel sen står du där som ett fån.

Marknaden för begagnade spel är enormt mycket större än dina förslag.

Medlem

Alltså, som många har sagt tidigare, skyll inte på EA utan på de riktigt giriga aktörerna här: GAME och de andra mega-kedjorna. De spelar verkligen fult med sin begagnat-taktik!

Att betala en 10$ för att låsa upp online-lägen osv på en begagnad produkt ser jag som fullkomligt rimligt, faktiskt. Om du vill utnyttja EA's support, deras servrar eller den community som de ger infrastruktur till så bör du väl iaf några av de pengar du la på spelet ha gått till EA och inte i fickorna på GAME?

EA gör vad de kan för att tjäna pengar på sina produkter och hålla sin ekonomi flytande, och är inte det deras rättighet?

Medlem

Tycker den här idén är helt galen eller åtminstonde orättvis.

För EA är det ingen skillnad mellan

*En person som köpt spelet till nypris och spelar det i fem år
och
*En person som köpt spelet till nypris, spelat det i tre år och sedan sålt det till en krake som nu vill spela det i två år.

I båda alternativen spelas det sålda spelet totalt i fem år och inget av alternativen har potential att tynga ned servrar eller support mycket mer än det andra, spelet ägs och spelas bara av en person i taget. Enda skillnaden är att spelet bytt ägare en gång.

Resonemang med att det inte kan jämföras med försäljning av saker (bilar, mobiltelefoner m.m.) är inte helt rätt tycker jag. Det är sant att själva spelet inte slits alls (box, manual, skivor och dylikt kan ta stryk dock) men ändå är ett nytt färskt spel mer värt än ett som är ett par år. Är det någon som tycker 500 kronor är rimligt för, till exempel, FIFA 98 nu 2010 ?

Antingen får det ha en engångsavgift med fri tillgång till servrar/support eller en prenumerationsavgift. Att slänga på en avgift på begagnade spel är inget annat än att ha sålt spelet för nypris + avgift. Den som köper spelet begagnat har alltså ett spel som är värt mer än nyutgåvan och borde därför få något för det i sådana fall.

Om nu begagnatmarknaden för deras spel nu är så stor att de stör sig på det kanske de borde fundera på anledningen till att folk inte vill behålla deras spel istället för att straffa de som inte köper spelen nya.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Inaktiv

Först av allt vill jag ju bära säga åt alla sopprötter som faktiskt jämför det en digital vara, och en bil.

NI SOM GÖR DET HAR ALDRIG HAFT BIL, eller så är ni bara helt dumma i kolan

För det andra, det här är bra för marknaden, sluta lipa.

Inaktiv

Dom lyckades inte sätta dit piraterna, så då ger dom sig på begagnat marknaden.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Först av allt vill jag ju bära säga åt alla sopprötter som faktiskt jämför det en digital vara, och en bil.

NI SOM GÖR DET HAR ALDRIG HAFT BIL, eller så är ni bara helt dumma i kolan

För det andra, det här är bra för marknaden, sluta lipa.

Men det var värst vad folk hängde upp sig på bilar. Skit samma *vad* man köper begagnat - det är inte varan i sig som är poängen med argumentet utan det faktum att man av nån outgrundlig anledning känner sig berättigade till vinst även på begagnatmarknaden. Om det känns bättre så kan ni byta ut "bil" mot "CD-skivor" eller "DVD-filmer" eller vafan som helst.

Jag har personligen egentligen inget emot detta, per se, eftersom jag i 99 fall av 100 köper mina spel nya. Men, om detta accepteras som praxis, vad är det som säger att det stannar vid detta? Rätt vad det är kanske vi sitter där med koder och skit till alla möjliga produkter. Om man ska protestera så är det nu - inte om fem år när det är för sent.


signatur
Medlem

Begagnatmarknaden för spel verkar ha ökat rejält de senaste 5 åren eller så.

Flera kedjor/butiker är mer måna om att sälja begagnade exemplar än nya.

Ett spel idag kan spelas och uppskattas av fler personer än förr och trots detta så kan kan utvecklare/utgivare tjäna mindre då spelet sålt färre ex "officiellt".

Ett teoretiskt exempel:

Spel 1 spelas för fem år sedan av 1 miljon olika personer - 950000 av dessa var nyförsäljningar som gav inkomst till utvecklare/utgivare.

Spel 2 spelas idag av 1,2 miljoner olika människor - 800000 är nyköpta och 400000 begagnade. Utvecklaren/utgivaren tjänar alltså mindre pengar på ett spel som troligen varit dyrare att utveckla än spel 1 trots att det är fler olika personer som spelar.

Det är klart att de försöker komma åt denna marknad som de inte får någon inkomst från. Förhoppningsvis kan det få ned priserna på begagnatmarknaden till rimliga nivåer också då dessa ofta ligger marginellt under nypris för nya spel.

Det är även lite konstigt att folk klagar så på detta utan att klaga på Steam eller annan digital försäljning? Där får man ofta betala mer än i butik för ett nytt spel utan någon som helst möjlighet att köpa/sälja sitt ex begagnat.

Medlem
Skrivet av RazorShard:

Om det är för att täcka upp utgifter för att hålla servrar igång så kan jag väl iochförsig förstå det. Men vilken annan branch hade man kunnat göra så i? Tänk om man inte fått köpa bilar begagnade utan att vara tvungen att betala en avgift till biltillverkaren för att få köra med bilen?

Själv så har jag helt slutat köpa begagnade spel. Förut, när man hade en PlayStation 1, så var det ekonomiskt försvarbart att byta in eller köpa begagnat. Men det är ju i det närmaste ocker som t ex Game och Gamestop bedriver nuförtiden. Samma spel som de säljer begagnade (för knappt 100 kr billigare än nypris) kan man oftast (om inte alltid) hitta billigare - och helt nya! - i webbutiker eller i reabacken på t ex Rusta.

Så jävla sant så!

Inaktiv

Jag tycker att det e intressant att flera har inne verkar tycka att second hand marknaden ar toppen for slutkonsumenten, och de har i viss man ratt. Men kom ihag att kund 1 koper spel A pa releasedagen for 699 kr. Nagra dagar senare sa byter kund 1 in det pa till exempel Game och far max 300 kr for spelet (tidigare tak hos Game for inbyte). Game kommer sedan direkt trycka ut spelet for hyllan begagnat for 649 kr.

Vad manga inom spelbranchen tycker e fel med detta ar att det e nastan e "oetiskt" av retail att salja produkter med dessa marginaler. Och det borde faktiskt kunderna gora assa. Som utvecklare kanske vi far max 100 kr vid forsta forsaljningen...Men retail tjanar alltsa 349 kr (fran ovanstaende exempel) vid 2:a koper.

Retail och spelindustrin har lange diskuterat detta, men retail star pa sig. Spelindustrin vill ju givetvis tjana mer pengar, och de flesta tycker att spel skall vara billigare 2nd hand.

Darfor infor bland annat EA (resten kommer snart att gora samma sak) systemet som kallas for "player one", vilket betyder att kund 1 far ett grundpaketet plus platinumcontent som t ex: kan vara extra kartor i MP. Platinumcontetet kommer som en kod i ladan och den lases till 1 anvandare.
Vill sedan kunden byta in spelet sa e det inga problem. Game kommer fortfarande att kopa in spelet, kund 1 kommer att fa lite mindre pengar. Men samtidigt kommer game faktiskt inte kunde salja spelet lika dyrt som i exemplet ovan. Kund 2 kan sedan kopa spelet pa Game och om denne sa onskar kan han/hon kopa platinumcontent digitalt...

Jag tycker att det e en alldeles utmarkt ide. Jag har arbetat pa Game under flera ar, jag koper begagnat ibland men jag tycker att beggat fortfarande e fett dyrt jamfort med nytt, och de senaste 5 aren har jag jobbat inom spelidustrin.

Jag ser hellre kundens pengar hamna hos spelutvecklaren an hos retail. Eller vad sager ni?

Medlem
Skrivet av prophetic:
Skrivet av rudeboystig:

Nja, problemet är ju att spelet blir mkt mer "långlivat"pga andra-hands försäljningen och därmed måste utvecklarna uppehålla supporten för produkten (jämfört om alla hade köpt nya spel, 700 kr jämfört med 700 kr x 4)

Jag tänkte på't men det kändes inte som att hela min argumentation fallerade pga det.
Förvisso så ökar den totala speltiden som ett ex av spelet spelas, men å andra sidan så ger gratis onlinespelande(eller snarare, sådant som ingår i kostnaden som den första köparen betalat) reklam för en spelutvecklare, för en spelserie osv.
För köper någon Fifa 09 om två år, och får spela det online utan att behöva betala $10, och gillar det.. Så är ju chansen stor att han skulle vilja ha den senaste utgåvan härnäst.

En avgift för att spela icke-mmorpgs online, vore kanske att skjuta sig själva i foten för utgivarna.
Det Bör vara det iaf, varför ska vi som konsumenter finna oss i den skiten?

Jag kanske börjar bli gammal (25 ), men jag hoppas att onlinespel utan extraavgifter, gratis demos, och mods, ska finnas även i framtiden.. och inte vara fenomen förpassade till nostalgiska berättelser.

Jag undrar om du egentligen förstår vad EAs förslag handlar om...

Om du köper ett begagnat konsoll spel får du betala $10 för att få en korrekt cd-key för onlinespelande.
Det handlar ju inte om en månadsavgift som MMOer.

Dessutom har det ju varit så här för PC-spel hur länge som helst, så vad är egentligen problemet?

(och btw: Om du är gammal vid 25, betyder det att jag är halvdöd då?)

Medlem

Det märks att många som hänger på spelsiter inte kan se utanför sin "spelkarta". Ja, Game/Gamestop tar ut höga priser för sina begagnade spel, pga att det är alldeles för låga marginaler på försäljning av nya och spel och konsoller. Så man hämtar in sin vinst från begagnathyllan samt tillbehör som man satt sin egen logga på.

Om du stänger Game/Gamestop så är det inte ni som hänger här som blir drabbade, många av er skulle ändå aldrig handlar där. Det är folk som är mindre insatta och inte har tid för att leta efter det billigaste spelet. De kliver in i butiken för de vill ha hjälp och råd om vad de ska välja och inte.

Många av dessa kunder köper spel till sina barn eller bekanta, som fullständigt missar att det finns några koder som skall skrapas. Och spelar på som vanligt. Ni glömmer att många barn får inte sin xbox live betald så de kan därför ändå inte spela online.

Barnen i sin tur tröttnar på spelet och sen byter in den. Med koderna OANVÄNDA. Detta händer regelbundet idag och kommer fortsätta hända. Så vad kommer butikerna då göra? Jo plocka ut oanvända koder och se ge ut dem till kunder som aktivt frågar efter onlinefunktioner när de köper ett begagnat spel.

Så vem skadar detta? Jo dig som konsument, ska du låna eller låna ut ett spel till dina vänner kan du räkna med krångel. Skulle din konsol gå sönder så kan du få problem. Skulle du råka tappa bort koden och du någon gång skulle behöva den igen, så får du problem. Finns säkerligen massor av situationer där detta bara skadar dig som handlar nya spel.

Så sluta var så barnslig med hata Game/Gamestop bara för att de har dyra priser. Förut så grät utvecklarna och utgivarna över att folk kopierade så mycket. Nu säljer de massor av spel men vill ändå bara ha mer.... Fråga är vad blir nästa inskränkning i våra rättigheter som konsumenter?

Medlem
Skrivet av Caoz:

Barnen i sin tur tröttnar på spelet och sen byter in den. Med koderna OANVÄNDA. Detta händer regelbundet idag och kommer fortsätta hända. Så vad kommer butikerna då göra? Jo plocka ut oanvända koder och se ge ut dem till kunder som aktivt frågar efter onlinefunktioner när de köper ett begagnat spel.

Det här påstående ställer jag mig otroligt tveksam till och skulle nog vela ha några siffror eller något uttalande från någon som faktist har insynen för att kunna ställa det här påståendet.

Skrivet av Caoz:

Så sluta var så barnslig med hata Game/Gamestop bara för att de har dyra priser. Förut så grät utvecklarna och utgivarna över att folk kopierade så mycket. Nu säljer de massor av spel men vill ändå bara ha mer.... Fråga är vad blir nästa inskränkning i våra rättigheter som konsumenter?

Varken jag eller någon annan har väl egentligen klagat på att gamestops priser är dyra. Vad vi klagar över är hela deras marknads ide med att sälja begagnade spel för strax under retail pris som vi anser är ett sätt att utnyttja speltillverkarna.

Skriv svar