Chef lovar: Inga fler Red Dead Redemption 2-förseningar
1 000 Rockstar-medarbetare sliter för att hålla hans ord.
#red-dead-redemption-2, #releaselistan, #rockstar, #take-two
Sa dom inget om en PC-release? Så jävla trist, rockstar har fan ingen respekt mot sina fans.
Ingen skyldighet att släppa på pc heller
Chef lovar...
De anställda får jobba 14 timmar per dygn varenda dag till release.
It's chrunch time!
Var det första jag tänkte när jag läste rubriken... det vidrigaste med den här branschen. Ursäkta språket, men lätt för någon jävla VD på utgivarsidan att sitta och säga.
Visserligen vet jag inte historien bakom kulisserna, så att säga, kanske ligger ansvaret hos utvecklaren i detta fall... men blir ändå irriterad på den här attityden då den är talande för en stor majoritet av hur branschen ser ut.
Var det första jag tänkte när jag läste rubriken... det vidrigaste med den här branschen. Ursäkta språket, men lätt för någon jävla VD på utgivarsidan att sitta och säga.
Visserligen vet jag inte historien bakom kulisserna, så att säga, kanske ligger ansvaret hos utvecklaren i detta fall... men blir ändå irriterad på den här attityden då den är talande för en stor majoritet av hur branschen ser ut.
Samtidigt får man förutsätta att det finns fungerande kommunikation mellan utvecklare och högsta hönset för ägarbolaget, och att VD:n vet hur landet ligger. Han tjänar ju liksom ingenting på att sitta och blåljuga eller hitta på.
@Xzander: Men nu vet vi ju inte hur kommunikationen på Rockstar ser ut. De kanske är mer eller mindre färdiga. Kanske sitter 1000 personer i detta nu och fikat i väntan på oktober.
Säger inte att det finns chefer som lovar mer än vad de kan hålla, men just här har vi inga indikationer på att så skulle vara faller? Väl?
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
@Xzander: Men nu vet vi ju inte hur kommunikationen på Rockstar ser ut. De kanske är mer eller mindre färdiga. Kanske sitter 1000 personer i detta nu och fikat i väntan på oktober.
Säger inte att det finns chefer som lovar mer än vad de kan hålla, men just här har vi inga indikationer på att så skulle vara faller? Väl?
Nej, vi vet ingenting.
@Xzander: Men nu vet vi ju inte hur kommunikationen på Rockstar ser ut. De kanske är mer eller mindre färdiga. Kanske sitter 1000 personer i detta nu och fikat i väntan på oktober.
Säger inte att det finns chefer som lovar mer än vad de kan hålla, men just här har vi inga indikationer på att så skulle vara faller? Väl?
Det var lite det jag försökte beröra i mitt andra stycke, men kan hända att det inte framkom i min affekt, haha! Men som du säger, finns självklart inga indikationer i det här fallet på att kommunikationen är bristande. Det jag är orolig för är risken att en chef säger något som de "på golvet" sen får slita för, vilket inte vore något nytt i branschen. Men som sagt, det är bara spekulationer från min sida.
Samtidigt får man förutsätta att det finns fungerande kommunikation mellan utvecklare och högsta hönset för ägarbolaget, och att VD:n vet hur landet ligger. Han tjänar ju liksom ingenting på att sitta och blåljuga eller hitta på.
Som mitt svar till Nomman, självklart kan jag inte bara anta att chefen ljuger, det är mer min oro över den senaste tidens rapporter om dåliga arbetsförhållanden inom branschen som påverkar mitt språk och syn på saken. Sedan tål väl att sägas att det är ganska sällan som lögn lönar sig (diskutabelt det med kanske), men människor ljuger likväl - av okända och kända anledningar. Ett löfte behöver ju inte heller vara menat som en lögn, men kan bli det om verkligheten inte riktigt tas till hänsyn - se bara på Peter Molyneux!
Ang att anställda förmodligen sliter arslet av sig, spelbranschen är inte direkt kända för att vara ett enkelt 9-5 jobb med ledighet på helger. Folk vet vad dom ger sig in på när dom börjar i en sån bransch. Självklart är det ingen anledning till att slita på personalen, but still...
Ingen skyldighet att släppa på pc heller
Givetvis inte. Det hade ju dock varit schysst att meddela om man tänker porta spelet eller inte istället för att låtsas som det regnar, precis som man gjorde med RDR.
Sa dom inget om en PC-release? Så jävla trist, rockstar har fan ingen respekt mot sina fans.
Det trista är ju att så få spelar på PC varför det inte är en prioriterad plattform. Kan tänkas underligt tycker jag med tanke på hur många som streamar spelet men det kanske bara är konsolversioner som streamas?
Givetvis inte. Det hade ju dock varit schysst att meddela om man tänker porta spelet eller inte istället för att låtsas som det regnar, precis som man gjorde med RDR.
Det finns säkert logiska skäl till deras beslut, där uppmärksamhet spridd över lång tid är ett. Om det beslutat sig för att släppa pc-versionen - säg - sex månader senare kommer de få massa skit för att strunta i pc-spelarna om de presenterar den nu. Men om de avtäcker den efter konsolpremiären kommer folk ha lättare att stå ut med den senare releasen (som ju dessutom är närmare än om den hade presenterats nu). Tror i alla fall jag.
Jag tror även att det faktiskt blir en pc-version denna gång, kanske i april-maj eller hösten 2019. Det är GTA-standard sen rätt långt tillbaka, och RDR2 görs, till skillnad från RDR, av befintliga studior.
Givetvis inte. Det hade ju dock varit schysst att meddela om man tänker porta spelet eller inte istället för att låtsas som det regnar, precis som man gjorde med RDR.
Ja det har du rätt i. Alltid svårt då det mesta tas som ett löfte när utvecklare talar men ett "vi utvärderar möjligheterna men kommer fokusera en stadig konsol-release innan vi tar ett beslut" hade ju kunnat räcka.
Men tror vi kan räkna med en PC-release. Dock dröjer det säker 1-2 år. GTA tog ett år va?
Nej, vi vet ingenting.
Garanterat crunch på rockstar, det är så intryckt beteende att företag ofta måste vara aktiva med att se till att anställda inte crunchar. Det är ett beteende där man lätt faller i fällan på grund av att man vill prestera bra, och företaget i sig nyttjar det fullt ut.
Sa dom inget om en PC-release? Så jävla trist, rockstar har fan ingen respekt mot sina fans.
Det här är det senate som är någorlunda relaterat till Rockstar och PC-versioner
https://www.pcgamesn.com/red-dead-redemption-2/take-two-pc
"Red Dead Redemption 2 publishers say PC is a very, very important platform" (dvs Take Two som äger Rockstar)
Ärsh, bättre att inte ge något datum alls och göra som blizzard, spelet är klart när det är klart.
Skrämmande att det ska behövas 1000pers för att göra ett spel, inte undra på de måste mjölka med microtransactions/lootboxes.
Men o andra sidan så säljer ju GTA V som smör så pengar har de nog.
Ärsh, bättre att inte ge något datum alls och göra som blizzard, spelet är klart när det är klart.
Skrämmande att det ska behövas 1000pers för att göra ett spel, inte undra på de måste mjölka med microtransactions/lootboxes.
Men o andra sidan så säljer ju GTA V som smör så pengar har de nog.
Från idag till släppdatum blir det väl ca 390 miljoner kronor bara i lönekostnader, så de vill nog gärna bli klara
Det var någon här på FZ som skulle äta upp sin sko eller hatt om spelet skulle släppas nu i höst. Minns inte vem dock. Ge dig tillkänna.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||
Jag har svårt att tro att förseningarna enbart beror på tidsbristen och spelets färdighet så mycket som releaseluckor och konkurrens med andra spel, och hur långt de kommit på den ev. PC-porten just för att det inte skall dröja 4 år emellan, om de kanske ligger mycket efter.
Det är ett flertal faktorer som väger in när de planerar ett släpp obiviously.
Ganska tidigt finns det en oslipad halvfunktionell version av spelet, än mindre av Rockstars enorma budget,1000-manna bemanning som utvecklat i fem år + garanterat. Mycket erfarna studios också. Bug/glitch-städning för all del, men jag tror inte det varit avgörande för besluten åtminstone alla gånger. Hade de haft anledning till att tjäna på det, hade det förmodligen varit ute redan.
Jag förstår inte heller varför somliga ser det som en skyldighet att släppa till samtliga plattformar samtidigt... Vill man ha det tidigare får man väl för fasen vara så god och låna, köpa eller stjäla brorsans konsol. Det är som att kalla en utvecklare respektlös för att de väljer att släppa exklusivt till t,ex Playstation. De ansåg nog med goda skäl att för att få respektive portningar i så bra skick som möjligt, och tjäna förstås, att de utvecklar de sida vid sida men släpper separat.
Det är samma resonemang angående buggar och glitchar. Jag anser att köper man en day-one kopia får man räkna med eventuell och viss problematik då dagens AAA-spel är enorma, dyra som sjutton, samt tar otrolig tid att utveckla, och otåliga idioter as ourselves hetsar fram spelen i otålighet och annars helt enkelt får man vänta tills det hunnits patchat till ens egen förväntning, exempelvis går att köpa via steam, pröva och lämna tillbaka om man är missnöjd.
Det är svårare till konsol, men det går fort att få en uppfattning om sådana saker som spelets skick vid releasedagen.
Självklart ska spelet inte vara helt broken, och det tillhör ju lyckligtvis till ovanligheterna, även om jobbiga lanseringar blir allt vanligare just drf det är så pass omfattande att lansera ett AAA-spel idag. Däremot anser jag att om man ska vara dag-1 spelare, då får man räkna med fullpris (Första tiden kommer större delen av inkomsterna in) och att det KAN uppstå speciellt mindre glitchar o buggar, men även allvarligare former ibland. Så länge det tas hand om på ett snabbt och proffsigt vis anser jag att studion har gjort sitt.
Det är väldigt ovanligt att spel inte är i ett bra skick ett par mån efter 1.0 release.