Vissa spel till Nintendo Switch kommer inte att få plats på kassetterna
Köpte ett 256GB minneskort när jag köpte min Switch eftersom jag inte vill bära runt på en massa spel tillsammans med en portabel konsol. Dessutom är spelen oftast billigare via eShop än via svensk återförsäljare, och vissa spel finns enbart i digitalt format (viktigt för mig som inte vill blanda ett digital spelbibliotek med ett fysisk, eller vice versa)
Ska bli intressant att se hur långt 256GB-kortet kommer att räcka. Än så länge har jag bara gjort åt ~32GB, och då tycker jag att jag har ganska många spel.
🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB
Köpte ett 256GB minneskort när jag köpte min Switch eftersom jag inte vill bära runt på en massa spel tillsammans med en portabel konsol. Dessutom är spelen oftast billigare via eShop än via svensk återförsäljare, och vissa spel finns enbart i digitalt format (viktigt för mig som inte vill blanda ett digital spelbibliotek med ett fysisk, eller vice versa)
Ska bli intressant att se hur långt 256GB-kortet kommer att räcka. Än så länge har jag bara gjort åt ~32GB, och då tycker jag att jag har ganska många spel.
Men dom där spelen till switch är väl ganska små va? Typ som ett DSspel?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Känns mer och mer onödigt med fysiskt media. På ps4 och Xbox one installeras i princip hela spelet på hårddisk.
Personligen föredrar jag fysiskt men vi går mer och mer mot nedladdat. Det är bara att tvinga sig att gilla läget.
Men visst är det ändå skillnad på att installera från skiva jämfört med att behöva ladda ner delvis ett spel. Kan inte Nintendo släppa kassetter som får plats med mer data? Eller är gränsen nådd vad Switch klarar?
Känns mer och mer onödigt med fysiskt media. På ps4 och Xbox one installeras i princip hela spelet på hårddisk.
Personligen föredrar jag fysiskt men vi går mer och mer mot nedladdat. Det är bara att tvinga sig att gilla läget.
Men visst är det ändå skillnad på att installera från skiva jämfört med att behöva ladda ner delvis ett spel. Kan inte Nintendo släppa kassetter som får plats med mer data? Eller är gränsen nådd vad Switch klarar?
Ser att Nintendo fortfarande beter sig som Nintendo. Kommer tyvärr inte att ge dom några pengar om de inte börjat hänga med i utvecklingen och slutar vara så uppenbart giriga.
Nintendos "kasetter" rymmer upp till 32GB, att Take-2 då väljer ett (troligen) 16 GB istället för 32 GB kan inte vara Nintendos fel. Take-2 släpper ett spel, vill tjäna så mycket som möjligt och väljer därför den billigare varianten och lägger över resterande kostnad på de konsumenter som väljer att köpa spelet. Att Take-2 gör så här är inte konstigt eftersom de flesta utgivarna inte sysslar med social verksamhet utan vill omsätta så mycket som möjligt och maximera sina vinster.
Skulle aldrig köpa ett fysiskt exemplar om inte hela spelet fanns på skivan/kassetten. Att ha ett fysiskt exemplar är för mig en trygghet att ha när väl servrarna stängs ned nån gång i framtiden.
Antar att du inte köpt ett PC spel i fysisk form de senaste 5-10 åren då? Kan inte komma ihåg när jag fick en skiva som man kunde starta upp spelet med senast.
Så man måste köpa spelet och ett minneskort, om man inte har ett, för att få tillgång till hela spelet?
I dagsläget kan man köpa ett Playstation 4 Pro billigare än Nintendo Switch...
GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.
Förstår inte att de skulle kompromissa med utrymme, så jävla idiotiskt. Hade hellre tagit en större basstation och haft typ 500gb-1tb för kanske 400kr till. Är så glad att jag sket i Switch, blir bara fler och fler fel man hittar på konsolen. Om de släpper en uppgraderad version i framtiden så kanske.
Vadå, Switchens kass-etter är ju fysiskt sett avsevärt större än ett MicroSD, varför kan dom inte få dom att rymma mer än 32GB? Det är ju vansinne.
För att Nintendo är efterblivna. Snälla sluta köpa Nintendo grejer så dom går omkull.
PS5 och inget annat.
Men dom där spelen till switch är väl ganska små va? Typ som ett DSspel?
Absolut inte som ett DS-spel. Tror taket för DS-kassetter ligger på 256MB.
Några av spelen till Switch:
Dragon Quest Heroes I & II ligger på 26.8GB
Monster Hunter XX ligger på 9.8GB
Sonic Mania är på 189MB
Mario Kart 8 Deluxe ligger på 6.7GB
Super Bomberman R ligger på 2.4GB
Splatoon ligger på 3.3GB
Någonstans mellan 5-7GB verkar vara vanligast.
🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB
Absolut inte som ett DS-spel. Tror taket för DS-kassetter ligger på 256MB.
Några av spelen till Switch:
Dragon Quest Heroes I & II ligger på 26.8GB
Monster Hunter XX ligger på 9.8GB
Sonic Mania är på 189MB
Mario Kart 8 Deluxe ligger på 6.7GB
Super Bomberman R ligger på 2.4GB
Splatoon ligger på 3.3GB
Någonstans mellan 5-7GB verkar vara vanligast.
Nej, men nu blev det helt fel här. Jag menade den fysiska storleken att bära med sig. Att dom nyare har mer byte det förutsätter jag =D
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Ser att Nintendo fortfarande beter sig som Nintendo. Kommer tyvärr inte att ge dom några pengar om de inte börjat hänga med i utvecklingen och slutar vara så uppenbart giriga.
Vilka andra konsoltillverkare har flashlagring som standard? Nintendo visar återigen vart skåpet ska stå och har även säkrat framtiden genom att erbjuda stöd för minneskort som inte ens existerar idag. Sony och Microsoft borde skrota mekaniska hårddiskar. Och med tanke på att majoriteten streamar film och serier idag så är en Bluray eller UHD-spelare väldigt onödiga. Köpte Xbox One S enbart för UHD-spelaren, och klumpigare och segare lösning för det får man nog leta efter.
Switch är, precis som en modern PC, designad för att köpa spel digitalt. Kassetterna finns tillgängliga för att det ska finnas en offline-lösning, det betyder dock inte att det är den optimala lösningen. Du får både snabbare laddningstider och möjlighet att ta med dig hela ditt spelbibliotek om du köper digitalt. Digitalt är framtiden, så det är ganska så skrattretande när du påstår att Nintendo inte hänger med i utvecklingen när de har tagit ett väldigt vågat steg in i framtiden.
Köper 80% av spelen till switchen fysiskt eftersom jag vill dela på spelen med mina barns switch eller ar i framtiden. Just nu klarar dom sig bra med Mario kart och Zelda men snart vill dom nog låna arms och mario+kaninerna. Som jag förstår det så kan man inte ha flera switch med samma användare/Mail. Eller har jag missat något går det? På ps4an så är det enkelt att dela spel med en annan ps4a. Det har gjort det mycket enklare för oss att nästan bara köpa digitalt på den. Som nu när Destiny 2 kommer så kan jag och äldsta sonen köra tillsammans utan att behöva köpa spelet 2 gånger.
Jag förstår inte. Ena läget så dissas PC för att det är "dyrt" och "omständligt", sedan prisas konsoler för att 1) Det är så billigt 2) Det är enkelt 3) Det är bara att sätta in mediet och spela osv osv. Nästa sekund så lanseras konsol efter konsol med uppgraderingar. Folk köper det, säljs som smör. Begränsningar, patchar och till och med som nu: man köper på fysiskt media men måste ändå koppla upp sig och ladda ned - till extra minne man måste köpa ytterligare - för att kunna spela spelet redan man köpt.... och reaktionerna blir "det är förståeligt", "det är rimligt". Är det något som jag har missat?
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Undrar hur det blir med framtida spel som tex GTA VI. Som lär hamna runt 100 GB.
Tycker det vore dags att släppa en Switch Second Edition med bättre prestanda
Tror inte GTA VI kommer komma till Switch. I alla fall inte när Rockstar gång på gång ska tveka över att ens släppa spelen till PC. Om 3 år när GTA VI troligen kommer ut är nintendo switch redan lång efter när det kommer till prestanda.
Switch-korten har en läshastighet på 400 MB/s har jag för mig vilket är ca 4x så snabbt som ett bra MicroSDHC. Så antar att de kostar en del mer.
Det är det interna minnet som är så snabbt, switch-korten kör på det billigaste, så ett sd-kort är snabbare.
@Puscifer:
Känns ju mer att man blir misstänksam varför ett basketspel helt plötsligt skulle gå över 32gb när medel ligger runt 7gb.. Tror det handlar om att nintendo är kung på optimering. Se bara hur sjukt mycket zelda pressarhårdvara. En vanlig utvecklare till pc hade ju inte kunna nå upp i halva dess fps med samma spel..
@Puscifer:
Känns ju mer att man blir misstänksam varför ett basketspel helt plötsligt skulle gå över 32gb när medel ligger runt 7gb.. Tror det handlar om att nintendo är kung på optimering. Se bara hur sjukt mycket zelda pressarhårdvara. En vanlig utvecklare till pc hade ju inte kunna nå upp i halva dess fps med samma spel..
Haha,.... Zelda ser ju ut som ett spel ifrån tidigt 2000, så pressa den lilla hårdvara som sitter i en switch är kanske bra i Nintendo mått mätt, Men
en normal gaming pc är ju ljusår ifrån Nintendos "försök " till gaming konsol...
Nintendo lever ju bara på att ge ut gammal skåpmat i nya förpackningar...
Min lilla åsikt.
@Puscifer:
Känns ju mer att man blir misstänksam varför ett basketspel helt plötsligt skulle gå över 32gb när medel ligger runt 7gb.. Tror det handlar om att nintendo är kung på optimering. Se bara hur sjukt mycket zelda pressarhårdvara. En vanlig utvecklare till pc hade ju inte kunna nå upp i halva dess fps med samma spel..
Därför att dom inte har valt ett 32gb kort, de väljer ett mindre kort för att spara pengar istället för att behöva hoppa tex: 32gb för att de behöver några gb extra över tex: 16gb.
Inget ont om nintendo och deras fantastiska spel men de väljer en spec de kan nå fint så att spelet de tänkt sig kör bra, det är dock inte världens mest advancerade tech de kör. Till och med Bethesda med sin ökända motor driver mer komplicerade världar och ingen skulle säga att bethesda är kung på optimering.
Nintendo har gjort fantastiska spel länge, men de är fortfarande relativt färska på att bygga advancerade spelmotorer.
Vilka andra konsoltillverkare har flashlagring som standard? Nintendo visar återigen vart skåpet ska stå och har även säkrat framtiden genom att erbjuda stöd för minneskort som inte ens existerar idag. Sony och Microsoft borde skrota mekaniska hårddiskar. Och med tanke på att majoriteten streamar film och serier idag så är en Bluray eller UHD-spelare väldigt onödiga. Köpte Xbox One S enbart för UHD-spelaren, och klumpigare och segare lösning för det får man nog leta efter.
Switch är, precis som en modern PC, designad för att köpa spel digitalt. Kassetterna finns tillgängliga för att det ska finnas en offline-lösning, det betyder dock inte att det är den optimala lösningen. Du får både snabbare laddningstider och möjlighet att ta med dig hela ditt spelbibliotek om du köper digitalt. Digitalt är framtiden, så det är ganska så skrattretande när du påstår att Nintendo inte hänger med i utvecklingen när de har tagit ett väldigt vågat steg in i framtiden.
Inte om man föredrar KVALITÉ framför KOMFORT. Visst
är det skönt att kunna ha allt på ett och samma ställe
(internet) men då får man leva med att det ser lite
suddigt ut på sin 65" TV och inte låter så himla
vackert i sin 20-30 lax ljudutrustning. Jag väljer
KVALITÉ framför KOMFORT och är mycket nöjd med det.