Nostalgitisdag: Historien om Quake
Efter släppet av Doom är suget efter Id Softwares storhetstid kopiöst!
#nyhetstips, #doom, #wolfenstein-new-world-order, #id-software, #quake-live
Mods är vad som har gjort spelmotorer stora och långlivade, det är sorgligt att mod stöd inte är en industristandard längre. Ingen utvecklare har någonsin kommit i närheten av den kreativitet spelarna själva har uppvisat.
Varför sälja ett spel som överlever många år med mods när du kan sälja ett spel som lever tills att du släpper nästa spel? Pengar tog över och vi spelar fortfarande spel som skapades av moddare en gång i tiden.
Mods är vad som har gjort spelmotorer stora och långlivade, det är sorgligt att mod stöd inte är en industristandard längre. Ingen utvecklare har någonsin kommit i närheten av den kreativitet spelarna själva har uppvisat.
Varför sälja ett spel som överlever många år med mods när du kan sälja ett spel som lever tills att du släpper nästa spel? Pengar tog över och vi spelar fortfarande spel som skapades av moddare en gång i tiden.
Man får heller inte glömma bort att det ska från början även finnas en bra grund att utgå ifrån. Dem bästa spelen så som Doom, Quake, Half Life och Unreal Tournament, gav oss också dem bästa och mest minnesvärda moddarna.
Modstöd finns även idag men allt för ofta tycker jag se det som ett slags dåligt rättfärdigande för att förvara ofärdiga spel.
Mods är vad som har gjort spelmotorer stora och långlivade, det är sorgligt att mod stöd inte är en industristandard längre. Ingen utvecklare har någonsin kommit i närheten av den kreativitet spelarna själva har uppvisat.
Varför sälja ett spel som överlever många år med mods när du kan sälja ett spel som lever tills att du släpper nästa spel? Pengar tog över och vi spelar fortfarande spel som skapades av moddare en gång i tiden.
Man får heller inte glömma bort att det ska från början även finnas en bra grund att utgå ifrån. Dem bästa spelen så som Doom, Quake, Half Life och Unreal Tournament, gav oss också dem bästa och mest minnesvärda moddarna.
Modstöd finns även idag men allt för ofta tycker jag se det som ett slags dåligt rättfärdigande för att förvara ofärdiga spel.
Fast just Doom, Quake, Half Life, UT skapades också av nördar för spelare och spelglädjen i sig. Sen kom girigheten in i bilden och ID, EA osv. stoppad mods, privata servrar m.m allt för pengarna. Se till Arma 2, sålda otroligt enbart pga. ett enda mod (DayZ), så när dom släpper Arma 3 fattade dom att mods var viktigt och det säljer pga. av att folk spelar Wasteland, Takistan osv.
Ja, mod-stödet måste tillbaka!
Spelar fortfarande WC3 pga hero-siege, towerdefence osv. Battlefield 1942 med pirat-tema var också rätt coolt när det kom.
Ska jag behöva nämna actionquake 2 som tillkom till Quake 2 som senare blev en mod till half life som sedan blev kallat CS?
Nä, kom igen nu utvecklare. Se bara på minecraft. Pga deras möjlighet att modda spelet så har det spelet blivit en succé.
Det GÅR aTT tjäna pengar på modbara spel!
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7