The Witness populärt bland pirater, Jonathan Blow överväger DRM till nästa spel
För DRM brukar ju avskräcka pirater.
Det enda DRM som fungerar någorlunda är always online-DRM där viss logik finns på spelutvecklarens server. Dock så kostar det både att utveckla och att underhålla. Tror inte det är något för en indieutvecklare.
always online-DRM knäcks ju också och betalande kunder är de som bara påverkas av det.
Bara för att ett spel piratas mycket betyder det ju inte att säljer dåligt kolla på Minecraft tex och många andra spel. notch gråter inte direkt när han går till banken
always online-DRM knäcks ju också och betalande kunder är de som bara påverkas av det
Diablo 3 till PC är inte crackat än och det kommer antagligen inte hända på ett bra tag heller. Det är för mycket jobb. Det finns piratversioner till konsol eftersom det inte kräver always online. Dock måste man chippa sin ps3/360, vilket i sig begränsar piratversionerna drastiskt.
Alltid tråkigt med pirater, men jag kan tänka mig att det är ett spel som många vill testa innan de köper det. Får hoppas att dom väljer att betala för sig om de skulle gilla spelet.
Om man vill testa kan man köpa genom steam, testa och lämna tillbaka så länge man inte passerar 2 timmar men jag kan förstå att man inte vill lägga ut pengar om man har det knapert.
Alltid tråkigt med pirater, men jag kan tänka mig att det är ett spel som många vill testa innan de köper det. Får hoppas att dom väljer att betala för sig om de skulle gilla spelet.
Om man vill testa kan man köpa genom steam, testa och lämna tillbaka så länge man inte passerar 2 timmar men jag kan förstå att man inte vill lägga ut pengar om man har det knapert.
Exakt - så det finns faktiskt inte någon ursäkt till piratkopiera (steamspel åtminstone...tror iofs origin har liknande?)
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
"Jag är inte pirat, men..."
...37 evvro för ett pusselspel känns lite i överkant. Å andra sidan är jag inte någon storkonsument av pusslare heller, så jag har ingen aning om vad de bör kosta.
Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus
Har iofs. inte hört något jubel över spelet i sig.
Inte? Tycker den prisas till skyarna både av recensenter och spelare..
Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..
Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..
Det är möjligt att Stephen Hawking kan lösa de flesta av pusslen så fort han ser dem men för vanliga människor så tar det nog ett tag att bli färdig med detta spel.
Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..
Det är möjligt att Stephen Hawking kan lösa de flesta av pusslen så fort han ser dem men för vanliga människor så tar det nog ett tag att bli färdig med detta spel.
Sen en speedrun - de har med största sannolikhet redan spelat igenom det en gång tidigare för att kunna klara det så snabbt som möjligt
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Har iofs. inte hört något jubel över spelet i sig.
Inte? Tycker den prisas till skyarna både av recensenter och spelare..
Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..
Känns direkt fel att mäta spellängd med speedrunners.
Har iofs. inte hört något jubel över spelet i sig.
Inte? Tycker den prisas till skyarna både av recensenter och spelare..
Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..
Super Mario Bros. 3 suger alltså med den logiken, speedrun-rekordet ligger på 3 minuter och 8 sekunder.
Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus
Har iofs. inte hört något jubel över spelet i sig.
Inte? Tycker den prisas till skyarna både av recensenter och spelare..
Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..
Super Mario Bros. 3 suger alltså med den logiken, speedrun-rekordet ligger på 3 minuter och 8 sekunder.
Kan man inte klara Morrowind på 3 minuter också? Sen kan man ju ifrågasätta meningen i att speedruna ett pusslespel. Talar inte om The Witness nu specifikt eftersom jag inte lirat det. Men ett pusselspel handlar ju om att klura ut lösningar och kan du har du memorerat lösningarna så är det inget spel kvar. Är ju inte som i Super Mario, Dark Souls, etc etc där det svåra är att genomföra det du vet att du ska göra, inte att lista ut att du ska göra det så att säga. Ungefär lika svårt som att klara ett matteprov när du har facit liggandes bredvid dig.
Hursom så får kanske det här Blow att satsa helt på konsol nästa gång? Trist isf för de som lirar på PC och gör rätt för sig.
Det verkar vara många som klagar på att spelet är för dyrt för att det bara innehåller en massa pussel och klurigheter. Varför skulle ett pusselspel vara billigare än ett spel där man till exempel skjuter ihjäl en massa fiender för att ta sig vidare?
Jag har lite svårt att se hur spel som tar 10-15 timmar att spela igenom och består av hjärndött skjutande och explosioner är värt fullt pris medan detta spel som verkligen krävt en hel del tankeverksamhet i skapandet och designarbetet och troligen räcker 40+ timmar är för dyrt?
The Witness är ett av få spel nuförtiden som lyckas med konststycket att kännas som att det inte gjorts förut. Många spelare tycker dock uppenbarligen att det är bättre att spela i stort sett samma gamla koncept igen fast med lite nya banor.
Har iofs. inte hört något jubel över spelet i sig.
Inte? Tycker den prisas till skyarna både av recensenter och spelare..
Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..
Super Mario Bros. 3 suger alltså med den logiken, speedrun-rekordet ligger på 3 minuter och 8 sekunder.
Kan man inte klara Morrowind på 3 minuter också? Sen kan man ju ifrågasätta meningen i att speedruna ett pusslespel. Talar inte om The Witness nu specifikt eftersom jag inte lirat det. Men ett pusselspel handlar ju om att klura ut lösningar och kan du har du memorerat lösningarna så är det inget spel kvar. Är ju inte som i Super Mario, Dark Souls, etc etc där det svåra är att genomföra det du vet att du ska göra, inte att lista ut att du ska göra det så att säga. Ungefär lika svårt som att klara ett matteprov när du har facit liggandes bredvid dig.
Hursom så får kanske det här Blow att satsa helt på konsol nästa gång? Trist isf för de som lirar på PC och gör rätt för sig.
Woow wooooow nej nej! Jag själv som speedrunner (dock inte detta utan olika platformers och souls serien) kan svara på den frågeställningen. Det är ju tiden man jagar, tävlingen mot andra och visa att man är bäst i spel man älskar som är grejen.
Om du och din vän t.ex hade samma matteprov som var det bästa ni någonsin skrivit och verkligen älskade det provet och ni hade facit till provet (speed strats) framför er. Skulle inte "tävlingsnerven" slå till och ni skulle tävla om vem som skrev provet snabbast?
Vill tillägga att det bästa med speedrun communityt är att man delar med sig av sina knep och tips så fler kan race'a spelet man gillar. Tävla o dela med sig i en skön fluffig värld av tidtagarur och skavsår på fingrar
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Är spel verkligen mer eller mindre populära bland pirater? Eller är dom bara mer eller mindre populära? Och populariteten reflekteras i piratande. Om det är det mest populära spelet just nu så är det väl även så bland pratet, utan att det är skillnad procentuellt?
subterranean homesick alien
För DRM brukar ju avskräcka pirater.
Det enda DRM som fungerar någorlunda är always online-DRM där viss logik finns på spelutvecklarens server. Dock så kostar det både att utveckla och att underhålla. Tror inte det är något för en indieutvecklare.
always online-DRM knäcks ju också och betalande kunder är de som bara påverkas av det.
Bara för att ett spel piratas mycket betyder det ju inte att säljer dåligt kolla på Minecraft tex och många andra spel. notch gråter inte direkt när han går till banken
En stor skillnad mellan detta och Minecraft är ju dock att Minecraft har multiplayer. Om man piratar Minecraft får man därför inte hela upplevelsen medan detta spel är detsamma oavsett om man köper det eller laddar ner det olagligt.
Har iofs. inte hört något jubel över spelet i sig.
Inte? Tycker den prisas till skyarna både av recensenter och spelare..
Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..
Super Mario Bros. 3 suger alltså med den logiken, speedrun-rekordet ligger på 3 minuter och 8 sekunder.
Nu ja , men ingen spelar super mario på 3 min den andra gången du spelar spelet .. om en speedrunner klarar the witness på 30 min andra gången han/hon spelar igenom det så som jag sa i min första post så lär tiden inte bli längre ju mer den personen nöter det ..
Klarade precis Dark souls 2, det tog mig 56 Timmar, startade upp en ny char som deprived för jag ville se hur svår den klassen är, och på två timmar så är jag lika långt fram där det tog mig 10 timmar innan med en av de starkare klasserna (knight) för jag vet var alla items och hur man hanterar spelet vid det här laget. världs rekordet för DS2 är ju under en timme för de som är bäst på speedrunna det .. och det är ju INTE andra gången de spelar det ..