Helgdiskussion – Är 2016 verkligen året då VR slår igenom?
Svaret ÄR nej.
(men diskutera på ändå ^^)
Phew - var rädd för att vi inte skulle få det ett kort ögonblick!
HEHE XD
Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.
7000 är mycket pengar för dom flesta. Detta kommer vara en entusiast produkt i synnerhet när det krävs en dator i det övre entusiast segmentet så för majoriteten av folk så kan det handla om 7000 plus 10000 till 15000 för att uppgradera datorn för att kunna hantera VR.
Men allt handlar såklart om hur intresserad man är. Har du dator byggande som hobby och gillar att ha det senaste så är det inget pris att snacka om.
Personligen så kommer jag vänta till konkurrenterna kommer ut med sina så man kan jämföra specifikationer samt så pressas priserna.
Någon sådär jättedyr dator tror jag knappast behövs. Tror min gamla i5'a (2500k) som är måttligt överklockad (4.5Ghz) klarar det utan problem. Köpte dock ett 970gtx strax efter det lanserades. Skulle nog inte få ut mer än 6-7kkr för hela komplett idag.
Det första spelet jag tänker på är Elite Dangerous och då är svaret ett rungande NEJ.
Behovet av tangentbord är skriande i de flesta spelen, att spela ED utan tangentbord för att söka system, eller lyfta på hjälmen i tid och otid, usch nej. Visst, ska man bara ut och panga vilket förmodligen rätt många gör, då går det väl.. typ..
Andra orsaken är att två skärmar är så mycket vettigare i nästan alla spel. ED utan tillgång till webbläsaren i andra skärmen är ju asjobbigt, vare sig man själv sitter och för anteckningar eller använder EDDB osv.
Tredje orsaken är just generation ett: Dyrt för låg kvalité och för få titlar som byggt specifikt för det. En bra stor skärm och facetracking är ju så mycket bättre. Högre upplösning, snabbare flyt i huvudrörelserna och dessutom "gratis" med ex FaceTrackNoIR (som jag förvisso snabbt slutade använda i ED ändå) och man behöver inte en överdriven dator som i övrigt använder 5% av kraften till alla andra icke-VR-spel.
Med det sagt, så tror jag att Playstation VR kan bli en grej eftersom de tar igen det billiga priset via försäljning av allt annat och spelen i större utsträckning verkligen är gjorda direkt för VR och för den givna, "standardiserade" plattformen. Man vet precis vad man har/saknar i kraft på varje maskin och ett pris som är acceptabelt även i "vanligare" hem, samt en plats för spelandet som kanske redan är anpassad. Att stå och vifta framför TV:n är vi mer vana vid än liknande övningar vid datorn. Wii, Kinect, Move m.m. har förberett vardagsrummet på ett helt annat sätt.
OT: Själv hade jag nog kunnat skära av mig ett finger på vänster hand för att få köra motorcykel i GTAV med VR-hjälm. Scary på ett bra sätt.
Det första spelet jag tänker på är Elite Dangerous och då är svaret ett rungande NEJ.
Behovet av tangentbord är skriande i de flesta spelen, att spela ED utan tangentbord för att söka system, eller lyfta på hjälmen i tid och otid, usch nej. Visst, ska man bara ut och panga vilket förmodligen rätt många gör, då går det väl.. typ..
Andra orsaken är att två skärmar är så mycket vettigare i nästan alla spel. ED utan tillgång till webbläsaren i andra skärmen är ju asjobbigt, vare sig man själv sitter och för anteckningar eller använder EDDB osv.
Tredje orsaken är just generation ett: Dyrt för låg kvalité och för få titlar som byggt specifikt för det. En bra stor skärm och facetracking är ju så mycket bättre. Högre upplösning, snabbare flyt i huvudrörelserna och dessutom "gratis" med ex FaceTrackNoIR (som jag förvisso snabbt slutade använda i ED ändå) och man behöver inte en överdriven dator som i övrigt använder 5% av kraften till alla andra icke-VR-spel.
Med det sagt, så tror jag att Playstation VR kan bli en grej eftersom de tar igen det billiga priset via försäljning av allt annat och spelen i större utsträckning verkligen är gjorda direkt för VR och för den givna, "standardiserade" plattformen. Man vet precis vad man har/saknar i kraft på varje maskin och ett pris som är acceptabelt även i "vanligare" hem, samt en plats för spelandet som kanske redan är anpassad. Att stå och vifta framför TV:n är vi mer vana vid än liknande övningar vid datorn. Wii, Kinect, Move m.m. har förberett vardagsrummet på ett helt annat sätt.
OT: Själv hade jag nog kunnat skära av mig ett finger på vänster hand för att få köra motorcykel i GTAV med VR-hjälm. Scary på ett bra sätt.
Jag håller inte med vad det gäller Elite. Har spelat det en del med Oculus och det funkar otroligt bra
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Behovet av tangentbord är skriande i de flesta spelen, att spela ED utan tangentbord för att söka system, eller lyfta på hjälmen i tid och otid, usch nej. Visst, ska man bara ut och panga vilket förmodligen rätt många gör, då går det väl.. typ...
[https://en.wikipedia.org/wiki/Touch_typing]
Dyrt för låg kvalité och för få titlar som byggt specifikt för det. En bra stor skärm och facetracking är ju så mycket bättre. Högre upplösning, snabbare flyt i huvudrörelserna
Du har fel ,
det beror på att du aldrig provat.
Va inte så rädd för ny teknik för du kommer fortfarande lira cod och bf med skärmen medans du kanske en annan dag vill återuppleva apollo 11 uppdraget , köra ett par varv i Project Cars eller kanske drömma dig bort i DCS i en Mig-21.
VR handlar inte om att prestera , det är att kliva in i en annan verklighet.
Det ett kompliment till allt vi har idag , ej en erättare.
Dyrt för låg kvalité och för få titlar som byggt specifikt för det. En bra stor skärm och facetracking är ju så mycket bättre. Högre upplösning, snabbare flyt i huvudrörelserna
Du har fel ,
det beror på att du aldrig provat.
Va inte så rädd för ny teknik för du kommer fortfarande lira cod och bf med skärmen medans du kanske en annan dag vill återuppleva apollo 11 uppdraget , köra ett par varv i Project Cars eller kanske drömma dig bort i DCS i en Mig-21.
VR handlar inte om att prestera , det är att kliva in i en annan verklighet.
Det ett kompliment till allt vi har idag , ej en erättare.
haha,
Bra att du bemöter en subjektiv ställning med "du har fel".
Förstår inte varför folk tycker det är så dyrt? Är ju som vilken grym gaming skärm som helst! Eller en tv man köper till tv rummet, man får ju ingenting för 7k? Eller varför inte en ny skoter som man använder ungefär 3 månader per år här, kostar 140k och det är många som köper dom. Är datanördarna så sjukt snåla så dom tycker 7k är dyrt för nåt så fränt som VR?
Eller kan de vara så att många av oss datanördar är arbetslösa?
Skoter köper nog de flesta med lån, och en TV behöver inte kosta 7000kr, och inte en grym gaming monitor heller. Köpte t.ex. min IPS 1440p monitor som går att överklocka till 120Hz för ca: 2500kr.
Grejen är den att första generationens VR kommer lida av barnsjukdomar, ha klent spelstöd och upplösningen är inte särskilt framtidssäker. Köper du en monitor för 7000kr så vet du att du kommer kunna använda den till ALLT. Surfa, spel, film, you name it.
Handlar inte om snålhet. Vissa har helt enkelt inte råd då de kanske lever på studiemedel, aktivitetsstöd, sjukbidrag osv. Och vissa, däribland jag själv, tycker helt enkelt inte att prislappen känns motiverande. Jag har ägt en DK2 i snart 1.5år, och även om CV1 är dubbelt så bra så känns ett dubbelt så högt pris inte värt det så här i början. Skulle CV1 mot förmodan vara hur grym som helst vid release så gör jag en beställning då, men någon förbokning blir det då inte förrän jag vet helt säkert att det är värt priset.
Jo visst de är kanske inte jätte många som köper en skoter kontant, men oavsett så kostar ju den leksaken 140k, lån eller ej. Det är ju pengar som ska betalas för en pryl som bara används 3 månader per år. Om man tar lån till det så räknas inte kostnaden? Köp en oculus rift på avbetalning då, då räknas det inte som dyrt längre?
Jo det lär finnas barnsjukdommar och utbudet av spel lär vara dåligt från början, och 7 tusen är kanske mycket pengar för en student och en tung extra utgift om man är ny och inte har en speldator som pallar och måste inhandla det med.
Men har man redan en dator som klarar av det och ett fast jobb och ett brinnande intresse så är det fortfarande ett billigt intresse.
Självklart räknas kostnaderna hur man än betalar, men för de flesta så är det nog lindrigare för plånboken att lägga ut kanske 1500kr/mån i 10 år än att punga ut 140000kr direkt. Samma gäller Oculus Rift där det kanske känns lindrigare för vissa att betala 700kr/mån i ett år än att lägga ut 7000kr direkt. Har man studiemedel på knappt 10000kr/mån (plus ev bostadsbidrag) så känns nog 7000kr en hel del.
En positiv grej med Oculus Rift är ju att man inte betalar förrän det skickas, vilket just nu är i juni om man gör en beställning. Då har man alltså drygt ett halvår på sig att spara ihop 7000kr, och klarar man inte av det så är det bara att avboka.
Glöm inte bort att skotern har ett andrahands värde. Tror inte att du får speciellt mycket för en Rift om två år.
Innan 4k paneler, foveated rendering samt Nietros 8k trådlösa lösning. så kommer var vara rätt begränsat.
Om 1-2 år däremot så kommer tekniken vara betydligt mer redo för konsument användning.
http://uploadvr.com/nitero-wireless-vr-2016/
Fast, porrindustrin jublar och marknadsför vr extremt hårt. Så vr kommer garanterat inte misslyckas. Till skillnad från vanlig 3d som de gav upp på rätt fort.
Varför VR inte slår igenom i år.
1. Generation 1 = Barnsjukdommar, dålig spec. osv.
2. Dyrt
3. Kräver top spec. dator vilket många inte har.
Personligen kommer jag vänta och se vad gen 2 har att erbjuda.
Första anledningen enlligt mig:
1) Toppspel som är designat för VR
Vi har sett hårdvara och väldigt lite prat om spel som verkligen är designade för VR. Ett demo är kul en timme eller så kanske?
Elite Dangerous är ett spel som sägs vara underbart med VR. Jag tror att Space Citizen kan bli en titel som får många att köpa VR-sets. Men släpps det i år?
Precis som med konsoller är det spelen och mjukvaran som kommer sälja VR.
Nej.
Så länge VR endast är för entusiaster så kommer det aldrig så slå igenom stort och det kommer fortsättningsvis att vara för endast entusiaster till dess att majoriteten av spelare har datorer som klarar att driva VR.
Jag menar det är ju bara kolla statistiken över hårdvaran som t.ex steamanvändare har idag. Det är i ca 5% av alla steamanvändare som har vad man kan kalla för en speldator för entusiaster som klarar av att driva Oculus Rift. Det är ingen målgrupp som får VR att "slå igenom" i år.
Man får nog ge det minst 2-3 år innan tekniken och användarna börjar bli mogna för VR.
Det första spelet jag tänker på är Elite Dangerous och då är svaret ett rungande NEJ.
Behovet av tangentbord är skriande i de flesta spelen, att spela ED utan tangentbord för att söka system, eller lyfta på hjälmen i tid och otid, usch nej.
Tittar du på tangentbordet när du skriver? lol.
Detta året är inte året det slår igenom. Likt vad andra vettiga personer redan kommit fram till så är priset för högt sett till konsumenters bristfälliga kunskap om teknik. Sett till vad du faktiskt får är priset mycket överkomligt, om än ointressant för tillväxten.
Detta är året då massor av människor kommer att få upp ögonen för VR på riktigt, och därmed är den underbara karusellen igång. Utan några hinder som sätter stopp.
It's good to be alive atm.
Jag skulle vilja. Det vore riktigt häftigt. Men jag tänker för mycket på att pengar styr marknaden. Det är för dyrt för stora massan.
Playstation VR kanske kan lyckas, det ligger rätt i tiden för att folk ska kunna tänka sig att köpa en ny apparat för den pengen, om den ligger runt 3000kr, kanske.
Min nioåriga son har sparat pengar då han hade som mål att investera i en Rift...han blev lite less då hans ci 3 000:- inte riiiktigt räckte till helt plötsligt. Men tror det blir bättre om han sparar sina pengar till Vive. Det är nog den jag skall köra på, om det finns ett bra gäng spel till den när den kommer.
Jag tror många kommer köpa psvr faktiskt, iaf om det blir det priset som är sagt, dvs som en ny konsoll. Det är överkomligt för många att betala runt 4000. Måååånga har väntat på detta sen barnsben så jag tror det kommer sälja bra. Men dom flesta har inte råd med 7000 :- och kanske en uppgradering av datorn, då är psvr ett jävligt bra alternativ.
Varför VR inte slår igenom i år.
1. Generation 1 = Barnsjukdommar, dålig spec. osv.
2. Dyrt
3. Kräver top spec. dator vilket många inte har.
Personligen kommer jag vänta och se vad gen 2 har att erbjuda.
2 dyrt ?
Har man ett stabilt dag jobb så är 7000 inte direkt nån stor investering , detta är ju en produkt som inte riktar sig till barn/ungdomar utan vuxna människor som har pengar att spendera på saker som detta..
Jämför med att resa, vart kommer man för 7000 nu för tiden ? Typ 2 dagar i Danmark sen är pengarna slut om man inte cyklar ..
Bo två veckor i stuga tillsammans med 5 vänner i Österrike, inklusive bensin för att åka fram och tillbaka. 3100 kr per person.
7000 kr för två dagar i Danmark? You been fooled bruh
Det första spelet jag tänker på är Elite Dangerous och då är svaret ett rungande NEJ.
Behovet av tangentbord är skriande i de flesta spelen, att spela ED utan tangentbord för att söka system, eller lyfta på hjälmen i tid och otid, usch nej. Visst, ska man bara ut och panga vilket förmodligen rätt många gör, då går det väl.. typ..
Andra orsaken är att två skärmar är så mycket vettigare i nästan alla spel. ED utan tillgång till webbläsaren i andra skärmen är ju asjobbigt, vare sig man själv sitter och för anteckningar eller använder EDDB osv.
Tredje orsaken är just generation ett: Dyrt för låg kvalité och för få titlar som byggt specifikt för det. En bra stor skärm och facetracking är ju så mycket bättre. Högre upplösning, snabbare flyt i huvudrörelserna och dessutom "gratis" med ex FaceTrackNoIR (som jag förvisso snabbt slutade använda i ED ändå) och man behöver inte en överdriven dator som i övrigt använder 5% av kraften till alla andra icke-VR-spel.
Med det sagt, så tror jag att Playstation VR kan bli en grej eftersom de tar igen det billiga priset via försäljning av allt annat och spelen i större utsträckning verkligen är gjorda direkt för VR och för den givna, "standardiserade" plattformen. Man vet precis vad man har/saknar i kraft på varje maskin och ett pris som är acceptabelt även i "vanligare" hem, samt en plats för spelandet som kanske redan är anpassad. Att stå och vifta framför TV:n är vi mer vana vid än liknande övningar vid datorn. Wii, Kinect, Move m.m. har förberett vardagsrummet på ett helt annat sätt.
OT: Själv hade jag nog kunnat skära av mig ett finger på vänster hand för att få köra motorcykel i GTAV med VR-hjälm. Scary på ett bra sätt.
När du kör med 2 skärmar när du spelar Elite Dangerous och den ena är för web-browsing, driver du båda skärmarna med en PC eller behövs det två PCs?
Memento Mori
jag tror dom flest inte fattar vad VR är
Vr är inte en skärm upptryckt i ansiktet med headtracking
Det är att lura hjärna att tro man verkligen är inne i en annan verklighet. Så om du sätter på en VR hjälm och startar ett fallskärmshoppning spel så kommer du tro och det kommer kännas som du verkligen är där och gör det