Arnroths krönika: Få kvinnor i branschen – ett strukturellt problem

Medlem

Ahhh, fundamentalister - oavsett vilken sida ni står på i detta så är inte saker så svarta och vita som ni verkar tro, och hur ni angriper varandras åsikter är nästintill tragikomiskt.

Definitionen för problem är inte er att sätta. Definitionen för jämställdhet är inte er att sätta. Så många är så snabba med att rättfärdiga sig själva och liktänkande, eller vice versa. Jag hoppas ni någon gång kommer till en bredare insikt, även om jag tycker det är intressant att ni (och alla andra) finns, och att ni bildar sådana kolossala motvikter till varandra.

Mycket ryggdunkningar och "vi och de"-tänkande som florerar i argumentationer, revirpinkande och ryggdunkande för att man själv fastställt att ens liktänkande måste ha rätt och att man tycker det är okej bara för att man tycker "rätt", kan ses som smått absurt. Hade varit spännande om man tog ett steg tillbaka för att se hur lika man faktiskt är, och hur ledsamt det kan bli att se.

Personligen tycker jag att målet bör vara att inte se kön alls. Med andra ord att varken lägga fokus på problem eller lösning enligt krönikans (och många kommentarers) definitioner, utan att ge *alla* medlen och förutsättningarna att nå till [specifikt ställe/mål], och sedan ge dem samma belöning och incitament att fortsätta. Finns det mindre än 1% av specifikt kön (eller annan artificiell grupp, eftersom kön inte bör beaktas i det avseendet, om vi vill ha en jämlik värld) som söker till något specifikt yrke är det inte per definition ett problem, det är om någon specifik artificiell grupp har mindre förutsättningar att nå dit.

Svårt att fastslå, med tanke på att många hinder för att nå till så gott som alla ställen i våra liv är högst arbiträra, subjektiva och individuella. Ibland känns det som vi kan behöva försöka se lösningar och vägar, snarare än problem och hinder, då kan man lägga energi på att nå dit man vill och hjälpa andra, snarare än att föra krig mot de som inte tycker samma sak som en själv.

Men det är bara en tanke, från en individ - jag säger inte att jag har rätt eller ni har fel, men jag hoppas på att vi alla kan få så bra förutsättningar som möjligt att integreras och nå dit vi känner att vi vill och kan nå, oavsett var våra individuella mål ligger. (Hint: de är inte på samma plats, i samma yrke, i samma bransch eller ens definierade på samma sätt.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Bra skrivet, Thomas. Som vanligt med dina krönikor så kommer bekräftelsen på att de verkligen behövs som svar på posten i kommentarsfältet.

Dock kan jag hålla med om att ni på FZ kanske borde försöka locka till er lite kvinnliga skribenter - fast det är klart, när FZs så kallade "community" beter sig som det gör så skulle inte det locka mig speciellt mycket heller.

Oj vilken ryggdunk, bra där. Kul att du kan du sola dig lite i Arnroths PK glans en stund. Jag saknar verkligen funktionen att rösta ned inlägg då jag läser sånt här...

Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av dotque:
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av dotque:
Skrivet av RiddarKatig:

Men för guds skull alla ni rasande människor. Det är ju inte frågan om att kvotera in inkompetenta kvinnor. Det handlar ju om att jobba för att öka intresset för yrket hos en grupp människor som idag av olika anledningar inte söker sig till programmering. Därmed blir rekryteringsbasen större och alla vinner.

Svara mig vad som är så förfärligt med det?

Nej?
"För här finns nämligen ett annat och mycket större problem i spelvärlden – nämligen hur fördelningen mellan könen ser ut i spelbranschen och på spelutbildningarna."
De skriver att det är ett problem, ser du något problem?
(slår vad om att det kommer ett korkat svar där du säger Ja men inte kan förklara varför..)

Här ska du få ett bra svar o du misstrogne.

Teorin är att en anledning till att kvinnor inte söker sig till spelutbildningar är pga bristen av förebilder. När det är så pass ovanligt med kvinnor i yrket (och gängse uppfattning om vad som är kvinnliga intressen överlag) kanske många potentiellt duktiga kvinnor helt enkelt ser en framtid som spelutvecklare. Inte för att de är dåliga eller egentligen ointresserade utan för att de aldrig tänkt tanken att de faktiskt skulle kunna.

En föreslagen lösning för att bryta den onda cirkeln är särbehandling. Själv är jag inte övertygad att det är det optimala. Men det skulle forcera en snabbare förändring iallafall. Sen kunde man ta bort det igen.

Som sagt, jag argumenterar själv inte för kvotering utan för att lobba för yrket hos en den av befolkningen där intresset idag är lågt.

Man kan hävda att det ligger i generna att kvinnor som grupp är ointresserade av teknik och i så fall är det ju meningslöst men det tror jag helt enkelt inte på.

Jag slår vad att du inte har något svar att komma med och därför ignorera mig och i nästa söndags krönikakommentarer fortsätta att skriva dumheter precis som om du just inte hade blivit upplyst.

Så svammel om att få lite effektivitet i samhället? Bekräftade min parantes med andra ord!
Och nej jag har egentligen inget att komma med eftersom det inte finns något att besvara, kände mig bara tvungen att svara eftersom du skrev att jag förmodligen inte skulle göra det, trotsig som jag är.

Vänligen utveckla för jag får inte ihop det. Ditt svar är för mig svammel. "Problemet" som du efterfrågade är att rekryteringsbasen är mindre än vad den kunde ha varit. En möjlig lösning kan vara att lobba för programmering hos kvinnor.

Jag kan inte hjälpa att du tycker det är korkat.

Problemet, enligt Arnroth, är att det inte är 50/50, brist är det ju knappast, vad jag kunde skumma mig igenom?
Jag anser att det inte finns något problem, det är vad det är. Om kvinnor, generellt sett, saknar intresse för det, låt det då vara så.

Ok tack. Jag respekterar din åsikt och uppskattar att du sakligt förklarar den.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ahhh, fundamentalister - oavsett vilken sida ni står på i detta så är inte saker så svarta och vita som ni verkar tro, och hur ni angriper varandras åsikter är nästintill tragikomiskt.

Definitionen för problem är inte er att sätta. Definitionen för jämställdhet är inte er att sätta. Så många är så snabba med att rättfärdiga sig själva och liktänkande, eller vice versa. Jag hoppas ni någon gång kommer till en bredare insikt, även om jag tycker det är intressant att ni (och alla andra) finns, och att ni bildar sådana kolossala motvikter till varandra.

Mycket ryggdunkningar och "vi och de"-tänkande flertalet av er i kommentarstråden för här (både sidan med coolhwip, RiddarKatig, Sisyr i spetsen, eller den med bleak, Jaforfan, niclas_mif88 - samma hopplösa retorik, revirpinkande och ryggdunkande för att man själv fastställt att ens liktänkande måste ha rätt) och att ni tycker det är okej bara för att ni tycker "rätt", är smått absurt. Hade varit spännande om ni tog ett steg tillbaka för att se hur lika ni faktiskt är, och hur ledsamt det kan bli att se.

Personligen tycker jag att målet bör vara att inte se kön alls. Med andra ord att varken lägga fokus på problem eller lösning enligt krönikans (och många kommentarers) definitioner, utan att ge *alla* medlen och förutsättningarna att nå till [specifikt ställe/mål], och sedan ge dem samma belöning och incitament att fortsätta. Finns det mindre än 1% av specifikt kön (eller annan artificiell grupp, eftersom kön inte bör beaktas i det avseendet, om vi vill ha en jämlik värld) som söker till något specifikt yrke är det inte per definition ett problem, det är om någon specifik artificiell grupp har mindre förutsättningar att nå dit.

Svårt att fastslå, med tanke på att många hinder för att nå till så gott som alla ställen i våra liv är högst arbiträra, subjektiva och individuella. Ibland känns det som vi kan behöva försöka se lösningar och vägar, snarare än problem och hinder, då kan man lägga energi på att nå dit man vill och hjälpa andra, snarare än att föra krig mot de som inte tycker samma sak som en själv.

Men det är bara en tanke, från en individ - jag säger inte att jag har rätt eller ni har fel, men jag hoppas på att vi alla kan få så bra förutsättningar som möjligt att integreras och nå dit vi känner att vi vill och kan nå, oavsett var våra individuella mål ligger. (Hint: de är inte på samma plats, i samma yrke, i samma bransch eller ens definierade på samma sätt.)

Du med ditt von oben-perspektiv är inte så mycket bättre.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av PeTTs0n:

Ahhh, fundamentalister - oavsett vilken sida ni står på i detta så är inte saker så svarta och vita som ni verkar tro, och hur ni angriper varandras åsikter är nästintill tragikomiskt.

Definitionen för problem är inte er att sätta. Definitionen för jämställdhet är inte er att sätta. Så många är så snabba med att rättfärdiga sig själva och liktänkande, eller vice versa. Jag hoppas ni någon gång kommer till en bredare insikt, även om jag tycker det är intressant att ni (och alla andra) finns, och att ni bildar sådana kolossala motvikter till varandra.

Mycket ryggdunkningar och "vi och de"-tänkande flertalet av er i kommentarstråden för här (både sidan med coolhwip, RiddarKatig, Sisyr i spetsen, eller den med bleak, Jaforfan, niclas_mif88 - samma hopplösa retorik, revirpinkande och ryggdunkande för att man själv fastställt att ens liktänkande måste ha rätt) och att ni tycker det är okej bara för att ni tycker "rätt", är smått absurt. Hade varit spännande om ni tog ett steg tillbaka för att se hur lika ni faktiskt är, och hur ledsamt det kan bli att se.

Personligen tycker jag att målet bör vara att inte se kön alls. Med andra ord att varken lägga fokus på problem eller lösning enligt krönikans (och många kommentarers) definitioner, utan att ge *alla* medlen och förutsättningarna att nå till [specifikt ställe/mål], och sedan ge dem samma belöning och incitament att fortsätta. Finns det mindre än 1% av specifikt kön (eller annan artificiell grupp, eftersom kön inte bör beaktas i det avseendet, om vi vill ha en jämlik värld) som söker till något specifikt yrke är det inte per definition ett problem, det är om någon specifik artificiell grupp har mindre förutsättningar att nå dit.

Svårt att fastslå, med tanke på att många hinder för att nå till så gott som alla ställen i våra liv är högst arbiträra, subjektiva och individuella. Ibland känns det som vi kan behöva försöka se lösningar och vägar, snarare än problem och hinder, då kan man lägga energi på att nå dit man vill och hjälpa andra, snarare än att föra krig mot de som inte tycker samma sak som en själv.

Men det är bara en tanke, från en individ - jag säger inte att jag har rätt eller ni har fel, men jag hoppas på att vi alla kan få så bra förutsättningar som möjligt att integreras och nå dit vi känner att vi vill och kan nå, oavsett var våra individuella mål ligger. (Hint: de är inte på samma plats, i samma yrke, i samma bransch eller ens definierade på samma sätt.)

Du med ditt von oben-perspektiv är inte så mycket bättre.

Haha, ja eller hur. In kommer mr.know it all och säger precis det alla redan sagt fast med onödigt krångliga formuleringar. Han verkar inte ens inse att han tar en tydlig sida i diskussionen.

Medlem

Är det fel om Fifa 16 behåller realistisk statistik där svenska damlandslaget är sämre än AIK:s P17-lag?

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Man får ju lov att säga att Arnroth är minst sagt duktig på att få FZ:s användare att gråta floder.

Fast jämlikhetskämparna här gör inget storartat intryck. De argumenterar inte för sin sak särskilt mycket i alla fall. De pekar mest finger och hävdar att andra sidan "gråter" och är allmänt små människor. Jag är inte imponerad.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av Cav_swe:

Presstöd har alltid varit ett dolt fas3 projekt för vänster flum som Arnroth. Sånt här flum hör hemma i dagspressen och inte på fz. Arnroth är en "journalist" med betoning på citattecken, ingen samhällsforskare. Han försöker upplysa om ett icke problem som han och likasinnade skapat själva utan bakomliggande forskning, det kanske mest tragiska är att deras enda lösning på deras påhittade problem är faktiskt riktig diskriminering och att de inte faktiskt förstår det själva. Sånt här farligt flum skall inte uppmuntras som sanning speciellt på en stor community som fz, adblock ftw.

Du verkar ha missat att det är en personlig krönika med personliga åsikter. Jag läser inte SvD's ledare och tror att författaren menar texten som obestridbar fakta och sen blir fy förbannad och hotar med adblock. Jag tycker du skulle testa det också. Det hjälpte mig.

En "personlig krönika" som publiceras på förstasidan mitt i nyhetsflödet bland andra artiklar. Man kan sminka en gris men det är fortfarande en gris. Kan man inte föra en riktig argumentation samt visa stöd för sina egna påståenden om saker som att kvotering är jämställt utan istället på fullaste allvar tro att det räcker med att kalla det jämställt (för denne i sin egna instängda krets tycker så) skall den också få den publicitet den förtjänar. Det kallas vänsterflum av en anledning, ohållbart, ostrukturerat och sällan genomtänkt. Förstår varför ni uppför er som ni gör när ni blir ifrågasatta, även små barn blir ledsna när de får reda på att tomten inte finns. Skillnaden är väl att barnen endå tillslut växte ur förnekelsen.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Jaforfan:
Skrivet av Sisyr:

Man får ju lov att säga att Arnroth är minst sagt duktig på att få FZ:s användare att gråta floder.

Det är i övrigt intressant att alla belackare pratar om kvotering och 50/50, när det enda Arnroth argumenterat för är att införa programmering som ett ämne i grundskolan. Frågan är hur många som ens läst artikeln, snarare än reagerat på rubriken. På med foliehattarna, gott folk!

Han argumenterar att det inte är jämställt i branschen för att vi inte har programmering i grundskolan och att det är detta som hindrar kvinnor från att välja spelutveckling? Sist jag kollade så har inte killar heller programmering i grundskolan, eller hur? Båda kön spelar med samma regler men ändå är killar dominerande i branschen.

Men det är klart att kultur kan ha stort inflytande på vad vi väljer, där folk antar att det är ett "killyrke" och på så sätt orsakar ett mindre intresse i tjejer att söka. Dock så blir det ju en liten paradox i det hela när kvinnor som är "förtryckta" i länder, och blir tillsagda att dessa yrken (och liknande) är för män, har större intresse av att studera dem. Eller hur? Det borde ju logiskt vara tvärtom, där "fria" kvinnor har större intresse och då väljer att söka dessa utbildningar i.o.m att det är fritt fram och t.o.m mindre konkurrens, då spelföretag och utbildningar satsar stort på att få in kvinnor.

Inledningen av ditt andra stycke besvarar ditt första. Vad gäller resterande del av andra stycket så är också sysselsättningen för spelutveckling (och andra branscher i samma sits) större bland kvinnor i länder där de inte utsätts för förtryck. Huruvida intresset är större vet jag inte hur man ska mäta. Någon paradox uppstår således inte. Om man införde programmering i grundskolan är även jag övertygad om att intresset skulle öka i allmänhet, bland både killar och brudar, och eftersom alla ungar på det viset utsätts för ämnet tror jag att stigman (ett lite väl hårt ord, kanske) kring att det är grabbigt att syssla med programmering gradvis försvinner.

Alltså precis samma process som för kemin och fysiken, sedan de blev en allmän del av utbildningen. Å andra sidan tror jag att den här processen kommer ske naturligt i takt med allmänhetens växande intresse för spelbranschen, på samma sätt som i film- och musikbranschen..

Jepp, det finns säkerligen fler kvinnor i västerländska branscher än i kvinnoförtryckande länder som vanligtvis ses som mansbranscher. Nu har jag ingen data på det (har du?), men det känns logiskt. Och för att spela djävulens advokat (från mitt perspektiv), så är det i människans natur att se grönare gräs på andra sidan staketet; i.e, eftersom kvinnor blir tillsagda att de inte ska syssla med teknik eller får mycket erfarenhet av det, så blir det således mer intressant.

Med det sagt så finns det fortfarande "oförklarliga" fenomen ur den synpunkten. Skulle du argumentera emot mig om jag sa att vi i västvärlden har blivit mer öppna för jämställdhet med tiden? Kvotering och liknande har skett och går inte att argumentera mot, och folk försvarar valfrihet mer nu än de gjort innan. Norge har blivit utnämnt till det mest jämställda landet i världen (vet inte vilket årtal men det var inte längesen), men ändå så har inte kvinnor ökat i ingenjörsfältet (10%) sen 80-talet och kvinnor har dominerat sjuksköterskefältet (90%) sedan samma årtal. Mer frihet -> fortfarande samma könsfördelning i olika yrken. Kvinnor blir uppmanade och inkvoterande i många yrken men ändå ökar inte deras antal? Det här tyder på att det finns genetiska skillnader mellan män och kvinnor som avgör preferenser (men jag säger inte att det enbart är biologiska), för om det var kulturella så torde fördelning gå mot jämvikt ju mer accepterande vi blir?

Vad jag finner lustigt med Arnoths krönika är inte att han vill införa programmering i grundskolan, vilket givetvis kan vara en superb idé (i min skola hade det i högstadiet redan 2003-2005 om inte tidigare) i.o.m att programmering blir allt viktigare i arbetslivet och mer oundvikligt. Som du säger skulle det vara bra att få bort stigman kring det, men den stigman utsätter inte enbart tjejer utan även killar som blir "nördar" eller liknande. Vad jag finner lustigt är att han argumenterar för det ur ett "feministiskt" perspektiv, som att procentsatsen kvinnor i branschen är det absolut viktigaste att påpeka. I.o.m att han argumenterar att vi inte har tillräckligt med kvinnor i branschen vet han var procentsatsen ligger nu (hoppas jag) och då undrar jag vilken ratio som är acceptabel? Var ligger ration i en riktigt jämställd spelbransch? Uppenbarligen 10 % i ingenjörsfältet och 90 % i sjuksköterskefältet, men var ligger hans och andras belägg på att det inte redan nått sin jämvikt i spelbranschen?

Inför programmering i grundskolan för att det kommer fylla en viktigare funktion i framtiden med vår mer teknikorienterade samhälle samt ta bort stigman kring det gällande både kvinnor och män. Men likt ingenjörsyrken och sjuksköterskeyrken så kommer branschen att komma till en jämvikt oberoende på inkvoteringar eller ej, och att lägga en arbiträr procentsats angående fördelning endast kommer skada industrin.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ahhh, fundamentalister - oavsett vilken sida ni står på i detta så är inte saker så svarta och vita som ni verkar tro, och hur ni angriper varandras åsikter är nästintill tragikomiskt.

Definitionen för problem är inte er att sätta. Definitionen för jämställdhet är inte er att sätta. Så många är så snabba med att rättfärdiga sig själva och liktänkande, eller vice versa. Jag hoppas ni någon gång kommer till en bredare insikt, även om jag tycker det är intressant att ni (och alla andra) finns, och att ni bildar sådana kolossala motvikter till varandra.

Mycket ryggdunkningar och "vi och de"-tänkande flertalet av er i kommentarstråden för här (både sidan med coolhwip, RiddarKatig, Sisyr i spetsen, eller den med bleak, Jaforfan, niclas_mif88 - samma hopplösa retorik, revirpinkande och ryggdunkande för att man själv fastställt att ens liktänkande måste ha rätt) och att ni tycker det är okej bara för att ni tycker "rätt", är smått absurt. Hade varit spännande om ni tog ett steg tillbaka för att se hur lika ni faktiskt är, och hur ledsamt det kan bli att se.

Personligen tycker jag att målet bör vara att inte se kön alls. Med andra ord att varken lägga fokus på problem eller lösning enligt krönikans (och många kommentarers) definitioner, utan att ge *alla* medlen och förutsättningarna att nå till [specifikt ställe/mål], och sedan ge dem samma belöning och incitament att fortsätta. Finns det mindre än 1% av specifikt kön (eller annan artificiell grupp, eftersom kön inte bör beaktas i det avseendet, om vi vill ha en jämlik värld) som söker till något specifikt yrke är det inte per definition ett problem, det är om någon specifik artificiell grupp har mindre förutsättningar att nå dit.

Svårt att fastslå, med tanke på att många hinder för att nå till så gott som alla ställen i våra liv är högst arbiträra, subjektiva och individuella. Ibland känns det som vi kan behöva försöka se lösningar och vägar, snarare än problem och hinder, då kan man lägga energi på att nå dit man vill och hjälpa andra, snarare än att föra krig mot de som inte tycker samma sak som en själv.

Men det är bara en tanke, från en individ - jag säger inte att jag har rätt eller ni har fel, men jag hoppas på att vi alla kan få så bra förutsättningar som möjligt att integreras och nå dit vi känner att vi vill och kan nå, oavsett var våra individuella mål ligger. (Hint: de är inte på samma plats, i samma yrke, i samma bransch eller ens definierade på samma sätt.)

Bra sagt, du gav mig en tankeställare för framtida inlägg. Jag eftersträvar att undvika "vi och de"-tänket, men det var en hel del irritation och frustration som återspeglades i mitt inlägg. Jag valde att lyfta fram några som i första hand uttryckte sig på en mognare nivå, oavsett åsikt. Inser i efterhand att jag även kunde lyft fram någon med skilda meningar som uttryckte sig moget. Med det sagt så står jag fortfarande för mitt inlägg och mina åsikter, men du tar upp en viktig poäng som fler borde tänka på.

Medlem
Skrivet av Cav_swe:
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av Cav_swe:

Presstöd har alltid varit ett dolt fas3 projekt för vänster flum som Arnroth. Sånt här flum hör hemma i dagspressen och inte på fz. Arnroth är en "journalist" med betoning på citattecken, ingen samhällsforskare. Han försöker upplysa om ett icke problem som han och likasinnade skapat själva utan bakomliggande forskning, det kanske mest tragiska är att deras enda lösning på deras påhittade problem är faktiskt riktig diskriminering och att de inte faktiskt förstår det själva. Sånt här farligt flum skall inte uppmuntras som sanning speciellt på en stor community som fz, adblock ftw.

Du verkar ha missat att det är en personlig krönika med personliga åsikter. Jag läser inte SvD's ledare och tror att författaren menar texten som obestridbar fakta och sen blir fy förbannad och hotar med adblock. Jag tycker du skulle testa det också. Det hjälpte mig.

En "personlig krönika" som publiceras på förstasidan mitt i nyhetsflödet bland andra artiklar. Man kan sminka en gris men det är fortfarande en gris. Kan man inte föra en riktig argumentation samt visa stöd för sina egna påståenden om saker som att kvotering är jämställt utan istället på fullaste allvar tro att det räcker med att kalla det jämställt (för denne i sin egna instängda krets tycker så) skall den också få den publicitet den förtjänar. Det kallas vänsterflum av en anledning, ohållbart, ostrukturerat och sällan genomtänkt. Förstår varför ni uppför er som ni gör när ni blir ifrågasatta, även små barn blir ledsna när de får reda på att tomten inte finns. Skillnaden är väl att barnen endå tillslut växte ur förnekelsen.

Ledare publiceras på första uppslaget i tidningar. Förvirrar också det dig? "Flum" kan ju vara ett uttryck för att det är komplicerat ämne där man inte har ett rakt svar alltid. Tänkt på det? Poängen med en personlig krönika är mig veterligen inte per definition att lägga fram kalla fakta utan att ge uttryck för sin åsikt.

Inaktiv

Såååå....va? Det anses mer okej att killar håller på med teknik än tjejer? Snacka om att prägla sin egen syn på det och samtidigt försöker skriva om "problemet". Det är inget problem, det är väl så det är? Killar verkar ju generellt vara mer intresserad av teknik än tjejer. Ta vilket samboförhållande som helst; det är högst troligt killen som är intresserad av specifikationerna på den nya tilltänkta TV'n, som samtidigt gärna LAN'ar med polaren och snackar WoW på rasterna.

Så fort en tjej spelar ett onlinespel så höjer pojkarna på ögonbrynen i vare sig avunda eller avsky, tyvärr ofta det senare.

Tjejer verkar inte intresserade av programmering och spelutveckling, statistiken verkar ju bekräfta det.

Så, om det inte finns något intresse fastän alla dessa löjliga försök att "locka tjejer" till utbildningar, så är det väl ett faktum. Jag tror knappast kvinnor är korkade och inte vet vad det bjuds på för utbildningar.

Det är inte samhällets problem, det är bara såhär det är.

Sen att företag ALLTID måste ha kvinnor till anställning är något feministerna inte bryr sig om; för det är fan inget mer irriterande att höra hur den skygga lilla Lisa fick jobbet bara för att hon hade rätt kön.

Som företagare ser jag till utbildning, kompetens och social förmåga, inte fan bryr jag mig om vad det sitter mellan benen. Jag är intresserad av framgång och kapital, inte att mina anställda ska vara jämnt fördelade efter kön - det är bara löjligt!

Medlem

Så om man kan sammanfatta reaktioner på artikeln:

1. Folk vill ha kompetens framför kvotering.

Bra argument, och något som alltid är problemet med kvotering. Däremot bör kvotering inte ske genom en dag, utan gå gradvis under många många år.

Kvotering är bra för att få mångfald. I ett så mansdominerat yrke som spelvärlden är det faktiskt en kvalitet att vara kvinna, bög, trans m.m för att ge andra perspektiv. Samma sak borde fler män anställas i barnomsorg, vård etc.

Som privat företagare, då kanske man intresserar sig mer av ett växande kapital, men som medmänniska och någon som bryr sig mer om välfärden i stort, är det aktuellt att tänka på mångfalden för att faktiskt göra en så bra produkt som möjligt. Olika perspektiv ger otroligt mer bollplank.

Om vi kollar på 3D-tidningen 3DArtist: http://www.3dartistonline.com/news/wp-content/uploads/2010/10... , denna florerar runt på spelutbildningar i Sverige. Frågade någon kille en gång, varför han tyckte om just att det ofta är lättklädda tjejer på omslaget, "för att man ska kunna ha något att titta på när man arbetar" var svaret. Som kvinna känns det nog inte så attraktivt att börja jobba i en sån bransch. Jag vet inte såklart, men jag gissar på att det inte är så lockande.

Men om man sakta men säkert kan få in fler kvinnor i branschen, kan vi ge fler bollar på bollplanket och således ännu bättre spel, tror jag.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av Cav_swe:
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av Cav_swe:

Presstöd har alltid varit ett dolt fas3 projekt för vänster flum som Arnroth. Sånt här flum hör hemma i dagspressen och inte på fz. Arnroth är en "journalist" med betoning på citattecken, ingen samhällsforskare. Han försöker upplysa om ett icke problem som han och likasinnade skapat själva utan bakomliggande forskning, det kanske mest tragiska är att deras enda lösning på deras påhittade problem är faktiskt riktig diskriminering och att de inte faktiskt förstår det själva. Sånt här farligt flum skall inte uppmuntras som sanning speciellt på en stor community som fz, adblock ftw.

Du verkar ha missat att det är en personlig krönika med personliga åsikter. Jag läser inte SvD's ledare och tror att författaren menar texten som obestridbar fakta och sen blir fy förbannad och hotar med adblock. Jag tycker du skulle testa det också. Det hjälpte mig.

En "personlig krönika" som publiceras på förstasidan mitt i nyhetsflödet bland andra artiklar. Man kan sminka en gris men det är fortfarande en gris. Kan man inte föra en riktig argumentation samt visa stöd för sina egna påståenden om saker som att kvotering är jämställt utan istället på fullaste allvar tro att det räcker med att kalla det jämställt (för denne i sin egna instängda krets tycker så) skall den också få den publicitet den förtjänar. Det kallas vänsterflum av en anledning, ohållbart, ostrukturerat och sällan genomtänkt. Förstår varför ni uppför er som ni gör när ni blir ifrågasatta, även små barn blir ledsna när de får reda på att tomten inte finns. Skillnaden är väl att barnen endå tillslut växte ur förnekelsen.

Ledare publiceras på första uppslaget i tidningar. Förvirrar också det dig? "Flum" kan ju vara ett uttryck för att det är komplicerat ämne där man inte har ett rakt svar alltid. Tänkt på det? Poängen med en personlig krönika är mig veterligen inte per definition att lägga fram kalla fakta utan att ge uttryck för sin åsikt.

Till vilken grad av upplysning, förnekelse? En liten notis, såklart! På fz spar man inte på krutet när det kommer till att förmedla Arnroths åsikter. Man kan inte kalla sin åsikt komplicerad för att man själv inte kan försvara den mot ren fakta. Och man kan inte förneka fakta för att det inte överensstämmer med sin åsikt.

Medlem

Jösses att kalla alla som är för jämställdhet för vänster/kommunister/pk. Jämställdhet är inget vänsterexklusiv, finns både i det röda och blåa lägret. Jag står fast i att kommentatorsfältet borde modereras hårdare. (Det är inte censur som bleak tror att det är, att slänga sig med ord som man inte förstår ack ack ack).


signatur

IDKFA

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av dmn:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är nog närmre till hands att stänga av accessen till sidor för blockare än att ta bort kommentarsfältet.

Pisslätt att ta sig runt för den som vill i alla fall.

Ok. Så synd.


signatur
Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av PeTTs0n:

Ahhh, fundamentalister - oavsett vilken sida ni står på i detta så är inte saker så svarta och vita som ni verkar tro, och hur ni angriper varandras åsikter är nästintill tragikomiskt.

Definitionen för problem är inte er att sätta. Definitionen för jämställdhet är inte er att sätta. Så många är så snabba med att rättfärdiga sig själva och liktänkande, eller vice versa. Jag hoppas ni någon gång kommer till en bredare insikt, även om jag tycker det är intressant att ni (och alla andra) finns, och att ni bildar sådana kolossala motvikter till varandra.

Mycket ryggdunkningar och "vi och de"-tänkande flertalet av er i kommentarstråden för här (både sidan med coolhwip, RiddarKatig, Sisyr i spetsen, eller den med bleak, Jaforfan, niclas_mif88 - samma hopplösa retorik, revirpinkande och ryggdunkande för att man själv fastställt att ens liktänkande måste ha rätt) och att ni tycker det är okej bara för att ni tycker "rätt", är smått absurt. Hade varit spännande om ni tog ett steg tillbaka för att se hur lika ni faktiskt är, och hur ledsamt det kan bli att se.

Personligen tycker jag att målet bör vara att inte se kön alls. Med andra ord att varken lägga fokus på problem eller lösning enligt krönikans (och många kommentarers) definitioner, utan att ge *alla* medlen och förutsättningarna att nå till [specifikt ställe/mål], och sedan ge dem samma belöning och incitament att fortsätta. Finns det mindre än 1% av specifikt kön (eller annan artificiell grupp, eftersom kön inte bör beaktas i det avseendet, om vi vill ha en jämlik värld) som söker till något specifikt yrke är det inte per definition ett problem, det är om någon specifik artificiell grupp har mindre förutsättningar att nå dit.

Svårt att fastslå, med tanke på att många hinder för att nå till så gott som alla ställen i våra liv är högst arbiträra, subjektiva och individuella. Ibland känns det som vi kan behöva försöka se lösningar och vägar, snarare än problem och hinder, då kan man lägga energi på att nå dit man vill och hjälpa andra, snarare än att föra krig mot de som inte tycker samma sak som en själv.

Men det är bara en tanke, från en individ - jag säger inte att jag har rätt eller ni har fel, men jag hoppas på att vi alla kan få så bra förutsättningar som möjligt att integreras och nå dit vi känner att vi vill och kan nå, oavsett var våra individuella mål ligger. (Hint: de är inte på samma plats, i samma yrke, i samma bransch eller ens definierade på samma sätt.)

Du med ditt von oben-perspektiv är inte så mycket bättre.

Det är precis det som är meningen, det är inte bättre. Bara annorlunda. ^^ Precis som i övrigt i kommentarsfältet - lika, men ändå otroligt upplevt olika.

Skrivet av Korken:

Haha, ja eller hur. In kommer mr.know it all och säger precis det alla redan sagt fast med onödigt krångliga formuleringar. Han verkar inte ens inse att han tar en tydlig sida i diskussionen.

Alla har en sida, frågan är bara om man själv kan definiera den, eller om andra gör det (genom egen definition eller någon form av allmän konsensus - definitionen av allmän konsensus beror dessutom på vem som definierar det sammanhang där konsensus sätts). Jag tänker inte säga att jag står utanför någon situation, men jag gillar perspektiv, och det är kul att se andra argumentera (alt. "argumentera", beroende på hur man väljer att tolka det och hur man definierar ordet), om inget annat för att få en tankeställare.

Man kan väcka tankar på många sätt, med olika provokationsgrader - ber om ursäkt om det kändes provocerande att jag försökte måla upp sidorna i detta fallet, och/eller att jag ställde dessa mot varandra, och/eller att det verkade som jag ställde mig utanför frågeställningen. Jag ville bara säga något på ett annat sätt. ^^ Jag förstärkte allas likheter genom att belysa att vissa argumentationstekniker kan kännas igen oavsett vem som använder dem. (Förstärkt genom formuleringar såsom "ryggdunkande" och "revirpinkande" - hur ni vill argumentera är givetvis upp till er, precis som alla andra.)

Fortsätt argumentera som ni vill, mot mig eller andra - jag säger inte att ni gör fel. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Fråga : Varför är det så viktigt att spelutvecklarna består av en högre andel kvinnor? Kvinnor är helt enkelt, generellt sett, inte lika intresserade av teknik som män.

Ja men varför? Det är inte biologiskt, det är på grund av hur samhället är uppbyggd. Kvinnor är inte fria att programmera bara för att de är lagligt tillåtna. Exempel, jag kan ta på mig vadsomhelst, jag är lika fri att klä mig i kvinnokläder som manliga kläder, men nog fan är det lättare att ta på sig det ena än det andra, just för att samhället reagerar på allt man gör.

Utan ett jämnlikt ekonomiskt system där vi inte indoktrineras från 0 års ålder vad som är lämpligt och inte för oss så kommer vi inte vara fria att göra vad vi vill.

Skrivet av Pettor:

Tror all som är programmerare håller med om att det är för få kvinnor i branschen. Det är faktiskt ett samhällsproblem. Ligger inte i någon jävla gen om någon nu vill tro det.

Fick ingen hjälp på traven att hitta programmeringsvärlden via skola utan det är helt hobbyintresset som tog mig dit. De tjejer som var intresserade drogs lätt därifrån för att resterande del av vänskapskrestsen inte tyckte det var något man skulle hålla på med.

Det är så synd. Programmering är kreativt som fan. Jag likställer det med att måla, skapa musik, industrier där det sedan länge varit fullständigt accepterat att jobba som kvinna. Hoppas fler upptäcker vad programmering är.

Jag hoppas verkligen att skolan håller på att ändra sig och kvinnor känner att datayrket är mer accepterat som intresse. Det blir väldigt lätt så gubbigt som många kommentarer i denna tråden. Otroligt synd!

FZ är en extremt reaktionär sida vars användare i stort sett anser att Marxist-Leninist-Saarkesianistiska ödlor tar över spelvärden ett spel i taget, samma reaktioner kunde ses i länder som hade anti-rasistiska initiativ, då kände sig den härskande rasen hotat och blev mer reaktionär desto mer den förlorade.

På tal om rasism tar FZ priset där också, vet inte om du såg artikeln som delvis handlade om Freddie Gray, men dra åt helvete man kunde tro man var inne på avpixlat(När man läste kommentarerna, FZ crew är riktigt skön).

Trodde alltid det var en överdrift att män i 15-25 års åldern har reaktionära tendenser, men FZ har övertygat mig


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Suck. Det är så lätt att anse att detta är en onödig debatt när det inte är en själv som blir drabbad. Skärp er. Se utanför er egna bubbla era tvivlare. Var gärna kritiska men respektera andras åsikter och ge saken iallafall en tanke.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Gagoff:

Fråga : Varför är det så viktigt att spelutvecklarna består av en högre andel kvinnor? Kvinnor är helt enkelt, generellt sett, inte lika intresserade av teknik som män.

Ja men varför? Det är inte biologiskt, det är på grund av hur samhället är uppbyggd. Kvinnor är inte fria att programmera bara för att de är lagligt tillåtna. Exempel, jag kan ta på mig vadsomhelst, jag är lika fri att klä mig i kvinnokläder som manliga kläder, men nog fan är det lättare att ta på sig det ena än det andra, just för att samhället reagerar på allt man gör.

Utan ett jämnlikt ekonomiskt system där vi inte indoktrineras från 0 års ålder vad som är lämpligt och inte för oss så kommer vi inte vara fria att göra vad vi vill.

Fast det där stämmer ju inte alls.
Både med människor och med apor så är män/hanar mer intresserade av teknik och kvinnor/honor är mer intresserade av att vårda och ta hand om andra.
Det _är_ biologiskt.

Jag tror den länkades på sida 2 i kommentarerna, och om du inte har sett den så tycker jag att du borde kolla in jämställdhetsparadoxen från programmet hjernevask.
https://www.youtube.com/watch?v=cVaTc15plVs

Där har de ett enkelt experiment med barn, men liknande har gjorts med apor och resultaten är ungefär samma.

Medlem

Tycker det är konstigt att Arnroth får så mycket skit för att han skriver att spelstudios söker efter kvinnliga utvecklare. Det är väl dessa spelstudios som ska ifrågasättas angående denna påstådda inkvotering och inte Arnroth. Jag tror en stor anledning till att de söker efter fler kvinnor är pengar. Om man kan göra spel som lockar både killar och tjejer ökar intäkterna med 100%.

Jag tycker att det här med programmering i grundskolan låter som en ganska bra idé. Men jag skulle vilja ta tillbaka det till data- och tv-spelens ursprung, nämligen bräd- och kortspel. Att skriva kod tror jag skulle kunna kännas för abstrakt för många elever. Bräd- och kortspel känns mer konkreta och att skriva regler till ett spel är också en form av programmering. Det finns även goda möjligheter att arbeta ämnesövergripande.

Medlem
Skrivet av PsyX:

Kul att ingen snackar om att de finns få kvinnor inom bygg branschen , gruvbranschen , oljebranschen osv

Klart att vi borde göra det, här på bygg-, gruv- och oljesajten FZ!

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av mrFluffy:

Moderera?

Precis, dags att censurera lite när människor motsäger sig krönikan.

herrregud..

Visste inte att FZ är en myndighet, där ser man!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Cav_swe:
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av Cav_swe:
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av Cav_swe:

Presstöd har alltid varit ett dolt fas3 projekt för vänster flum som Arnroth. Sånt här flum hör hemma i dagspressen och inte på fz. Arnroth är en "journalist" med betoning på citattecken, ingen samhällsforskare. Han försöker upplysa om ett icke problem som han och likasinnade skapat själva utan bakomliggande forskning, det kanske mest tragiska är att deras enda lösning på deras påhittade problem är faktiskt riktig diskriminering och att de inte faktiskt förstår det själva. Sånt här farligt flum skall inte uppmuntras som sanning speciellt på en stor community som fz, adblock ftw.

Du verkar ha missat att det är en personlig krönika med personliga åsikter. Jag läser inte SvD's ledare och tror att författaren menar texten som obestridbar fakta och sen blir fy förbannad och hotar med adblock. Jag tycker du skulle testa det också. Det hjälpte mig.

En "personlig krönika" som publiceras på förstasidan mitt i nyhetsflödet bland andra artiklar. Man kan sminka en gris men det är fortfarande en gris. Kan man inte föra en riktig argumentation samt visa stöd för sina egna påståenden om saker som att kvotering är jämställt utan istället på fullaste allvar tro att det räcker med att kalla det jämställt (för denne i sin egna instängda krets tycker så) skall den också få den publicitet den förtjänar. Det kallas vänsterflum av en anledning, ohållbart, ostrukturerat och sällan genomtänkt. Förstår varför ni uppför er som ni gör när ni blir ifrågasatta, även små barn blir ledsna när de får reda på att tomten inte finns. Skillnaden är väl att barnen endå tillslut växte ur förnekelsen.

Ledare publiceras på första uppslaget i tidningar. Förvirrar också det dig? "Flum" kan ju vara ett uttryck för att det är komplicerat ämne där man inte har ett rakt svar alltid. Tänkt på det? Poängen med en personlig krönika är mig veterligen inte per definition att lägga fram kalla fakta utan att ge uttryck för sin åsikt.

Till vilken grad av upplysning, förnekelse? En liten notis, såklart! På fz spar man inte på krutet när det kommer till att förmedla Arnroths åsikter. Man kan inte kalla sin åsikt komplicerad för att man själv inte kan försvara den mot ren fakta. Och man kan inte förneka fakta för att det inte överensstämmer med sin åsikt.

Vad är det för fakta du syftar på?

Medlem
Skrivet av Keitaro:

Tycker det är konstigt att Arnroth får så mycket skit för att han skriver att spelstudios söker efter kvinnliga utvecklare. Det är väl dessa spelstudios som ska ifrågasättas angående denna påstådda inkvotering och inte Arnroth. Jag tror en stor anledning till att de söker efter fler kvinnor är pengar. Om man kan göra spel som lockar både killar och tjejer ökar intäkterna med 100%.

Jag tycker att det här med programmering i grundskolan låter som en ganska bra idé. Men jag skulle vilja ta tillbaka det till data- och tv-spelens ursprung, nämligen bräd- och kortspel. Att skriva kod tror jag skulle kunna kännas för abstrakt för många elever. Bräd- och kortspel känns mer konkreta och att skriva regler till ett spel är också en form av programmering. Det finns även goda möjligheter att arbeta ämnesövergripande.

Logiken i programmering kan dagisbarn lära sig, så det är inga problem alls faktiskt. Tror inte man behöver lära barn avancerad programmering, utan bara själva konceptet om hur program "tänker" och beter sig. Det borde i dagens samhälle höra till allmänbildningen.


signatur

IDKFA

Medlem

Hyckleriet fullkomligt lyser. Ni har ju för fan inte en enda kvinna på redaktionen! Om ni nu vill främja kvinnor inom spelbranschen så vore det kanske en bra ide att anställa kvinnor? Eller är det kanske så att en minimal mängd kvinnor söker sig till spelrelaterade yrken?

Sluta vara så låtsasliberala FZ. Överväger att enbart läsa Gamereactor och Level7 hädanefter. Dra inte in politik i spelvärlden. Det får vi nog av i media varje dag ändå.


signatur

"Vilken jävla smäll!"

-Dynamit-Harry, ökänd psykopat

Medlem
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Gagoff:

Fråga : Varför är det så viktigt att spelutvecklarna består av en högre andel kvinnor? Kvinnor är helt enkelt, generellt sett, inte lika intresserade av teknik som män.

Ja men varför? Det är inte biologiskt, det är på grund av hur samhället är uppbyggd. Kvinnor är inte fria att programmera bara för att de är lagligt tillåtna. Exempel, jag kan ta på mig vadsomhelst, jag är lika fri att klä mig i kvinnokläder som manliga kläder, men nog fan är det lättare att ta på sig det ena än det andra, just för att samhället reagerar på allt man gör.

Utan ett jämnlikt ekonomiskt system där vi inte indoktrineras från 0 års ålder vad som är lämpligt och inte för oss så kommer vi inte vara fria att göra vad vi vill.

Fast det där stämmer ju inte alls.
Både med människor och med apor så är män/hanar mer intresserade av teknik och kvinnor/honor är mer intresserade av att vårda och ta hand om andra.
Det _är_ biologiskt.

Jag tror den länkades på sida 2 i kommentarerna, och om du inte har sett den så tycker jag att du borde kolla in jämställdhetsparadoxen från programmet hjernevask.
https://www.youtube.com/watch?v=cVaTc15plVs

Där har de ett enkelt experiment med barn, men liknande har gjorts med apor och resultaten är ungefär samma.

Apor är dock inte intressanta, Apor har även dem en primitiv samhällsstruktur, människor var en gång lika primitiva, och kvinnor hade även i det samhället en definierad roll. Frågan är om samhället socialiserar oss, dvs formar våra normer och beteende och svaret på den frågan kräver inga apor (eller barn som växt upp i just det samhället vars problem vi diskuterar), gå tillbaka 500 år, hur många kvinnliga författare hittar du? Hur många kvinnliga vetenskapsmän hittar du? normerna för vad som är ok, och de materiella förhållandena som dikterar vad som är möjligt (familje enheter m.m) avgör bevisligen i långt större grad val av yrke, eller anser du att kvinnor genomgått en stor genetisk förändring de senaste 500 åren?


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Inaktiv
Skrivet av FrankieMango:
Skrivet av Mjauv:

Transa? TRANSA?!! Det heter ickebinär intersexualitet din förtryckande jävla mansgris. För övrigt suger din redaktion, vad vi behöver är lite mer minoriteter i ledarposition.
Sparka Jocke (tjugo års branscherfarenhet är inte ett skit värt när den sitter i en vit hetero-cis-man) och tillsätt en ny stormogul. En ickebinär papperslös dvärgeskimå i rullstol exempelvis.

Vilket otroligt föraktfullt inlägg. Om du inte tycker som skribenten så är du i din fulla rätt att skriva det, men om du inte förstår varför den här typen av inlägg skrämmer bort folk från att diskutera här så är du en del av problemet. Du lyckas med konststycket att i en mening hacka på rullstolsburna, inuiter, folk som avviker från sexualnormen och kortvuxna. Om du faktiskt hade någon form av insikt i hur till exempel kortvuxna och rullstolsburna dagligen blir behandlade som skit av resten av samhället så är jag säker på att du inte hade skrivit som du gjorde. Så fruktansvärt ledsamt.

Om det är din uppfattning så feltolkar du mig å det grövsta. Det jag kritiserar är kvotering och särbehandling där människor bedöms och rankas efter annat än de personliga meriterna, inte människor som ingår i olika minoritetsgrupperingar. Det trodde jag ärligt talat var uppenbart.

eXp
Medlem

Dom är som en bunt kärringar på fz.se

Medlem

http://nintendonews.com/2014/08/wii-u-eshop-users-female/

7% av nintendos kunder är kvinnor.... säger iaf mig en hel del om vilka som är mest intresserade av området, så kanske inte så konstigt att det är mindre kvinnor?

Skriv svar