HD-reboot av klassiska Outcast kickstartas
600 000 USD för en remake också. Lite väl att ta i, de hade kunnat göra en lika bra uppföljare istället för de pengarna. Trist :/
Rippat från min GR blogg:
Till Outcast krävs det att karaktärerna görs om från grunden, med dagens 3D-skelett och HD-texturer som alla ska animeras. Även all miljö måste ritas om, nya texturer utvecklas, partiklar och fysik programmeras om och mycket mer. Den typen av arbeta kräver flera personer och mycket tid då dagens spel har så många smådetaljer som måste fixas. En öppen värld ställer stora krav på programmerarna för att undvika buggar och prestandaproblem.
Efter skatter och avgifter har de kanske $500.000. Det är 11 personer i Fresh3Ds "core team" just nu. Planerad leverans om 18 månader. Det betyder att de har en budget på under $30.000 per månad. Så knappt 20.000 kronor i månaden per person i lön före skatt. Lägg till kostnaden för att få licensen, kostnad för lokal, datorer, mjukvara och kringutrustning... Allt som allt tror jag att de går back om de bara får in $600.000, men de räknar naturligtvis med att få in pengar senare via vanlig försäljning när spelet väl är klart.
Menade inte att summan var orimlig, tycker snarare det är synd att lägga den summan på ett spel som redan var en succé snarare än att försöka med en ny titel som fortsätter på den succén. Studerar spelutveckling och har även utvecklat spel så jag är väl medveten om den tid och kostnad det krävs för att göra ett spel, hade hellre sett den kostnaden på en fortsättning bara ^^!
Menade inte att summan var orimlig, tycker snarare det är synd att lägga den summan på ett spel som redan var en succé snarare än att försöka med en ny titel som fortsätter på den succén. Studerar spelutveckling och har även utvecklat spel så jag är väl medveten om den tid och kostnad det krävs för att göra ett spel, hade hellre sett den kostnaden på en fortsättning bara ^^!
Om den här versionen säljer bra kommer vi få se del två.
Från dearas FAQ:
Why a reboot, why not making Outcast 2?
While we would love to make a full fledged Outcast 2, we think expectations would be so high it would be impossible to fund it based on the current Outcast community alone. Modern AAA games typically require 20+ millions USD to develop. Such an amount of money is currently out of reach of a Kickstarter campaign. Even if we managed to bring down the required money to ‘only’ a few millions thanks to cutting the middleman, removing the often-excessive publisher’ share, and relying on digital distribution, the risk of failure is still quite large. Our goal with this reboot is to broaden the audience by bringing new players into the Outcast world, while rewarding the Outcast community with a beautiful modern version of their favorite game. When that is successful, we can start thinking about a campaign for a full fledged Outcast 2.
Menade inte att summan var orimlig, tycker snarare det är synd att lägga den summan på ett spel som redan var en succé snarare än att försöka med en ny titel som fortsätter på den succén. Studerar spelutveckling och har även utvecklat spel så jag är väl medveten om den tid och kostnad det krävs för att göra ett spel, hade hellre sett den kostnaden på en fortsättning bara ^^!
Om den här versionen säljer bra kommer vi få se del två.
Från dearas FAQ:
Why a reboot, why not making Outcast 2?
While we would love to make a full fledged Outcast 2, we think expectations would be so high it would be impossible to fund it based on the current Outcast community alone. Modern AAA games typically require 20+ millions USD to develop. Such an amount of money is currently out of reach of a Kickstarter campaign. Even if we managed to bring down the required money to ‘only’ a few millions thanks to cutting the middleman, removing the often-excessive publisher’ share, and relying on digital distribution, the risk of failure is still quite large. Our goal with this reboot is to broaden the audience by bringing new players into the Outcast world, while rewarding the Outcast community with a beautiful modern version of their favorite game. When that is successful, we can start thinking about a campaign for a full fledged Outcast 2.
Det låter vettigt, och håller absolut med i vad de säger. Hade missat den biten av deras Kickstarter. Hade fortfarande velat se ett Outcast 2 istället ^^ Hoppas att detta blir en succé.
Första kickstartern jag tänker stödja, inget spel har gett mig så många minnen som Outcast. Synd att det hade så liten publik när det kom, väldigt många som missade det här spelet.
Första gången jag verkligen blev indragen i en helt annan värld. Visst finns det spel som man kan säga att de gör/har gjort det bättre, men för mig så var det här det första som lyckades ordentligt.
600 000 USD för en remake också. Lite väl att ta i, de hade kunnat göra en lika bra uppföljare istället för de pengarna. Trist :/
Är det värt att kanske kasta ut 600 000 USD på en uppföljare som kanske inte håller måttet eller göra en remake som ser aningen mysigare ut till ett spel somen hel del människor älskade?
600 000 USD för en remake också. Lite väl att ta i, de hade kunnat göra en lika bra uppföljare istället för de pengarna. Trist :/
Är det värt att kanske kasta ut 600 000 USD på en uppföljare som kanske inte håller måttet eller göra en remake som ser aningen mysigare ut till ett spel somen hel del människor älskade?
Ja, absolut. Varför göra en remake på ett spel som redan slog igenom? Att göra en remake innebär inte att spelet kommer bli en succé bara för att det förra var en. Anledningen till att Outcast var en så stor succé var för att det var helt nytt och präglade en helt ny genre av spel. Denna genre, eller typ av spel, har återskapats massvis sen dess och tar därför bort hela den innovativitet som gjorde spelet bra. Det är lite som att göra den första actionfilmen och sedan göra en remake på den actionfilmen 20 år senare när det spottats ut 100 actionfilmer om året. Det enda en remake kommer leva på, oavsett vad som remakas, är nostalgin från föregångaren.
Sen vet man aldrig, de kanske inte göra en komplett remake utan lägger in lite nya saker och extra spelmoment för att förnya det lite - vilket kan vara både positivt eller negativt för spelet. Att göra en remake är minst lika mycket av en chansning som att göra en uppföljare i min mening. Det jag ser som slutresultat är två scenarion:
1. Det lever upp till det gamla och folk älskar det. Skitbra, men det är fortfarande ingen större skillnad mot ett spel som du redan köpt eller spelat en gång. Du fick uppleva det igen bara. Däremot kanske det bygger förtroende och ger pengar till nästa kickstarter för en uppföljare som någon annan i tråden påpekar - vilket hade varit sweet.
2. Det blir inte samma känsla eller nostalgi som folk hoppats på vilket då innebär att de inte bara misslyckades utan även förstörde ett vackert spel i processen.
Vet att jag låter väldigt pessimistisk, men om sanningen ska fram så ser jag fram emot en remake lika mycket som någon annan. Däremot går jag inte och tror att det kommer bli hur bra som helst bara för att det är en remake, är snarare mer orolig för att de ska förstöra vad som var så bra med spelet. Men vi får hoppas på det bättre :)!
600 000 USD för en remake också. Lite väl att ta i, de hade kunnat göra en lika bra uppföljare istället för de pengarna. Trist :/
Är det värt att kanske kasta ut 600 000 USD på en uppföljare som kanske inte håller måttet eller göra en remake som ser aningen mysigare ut till ett spel somen hel del människor älskade?
Ja, absolut. Varför göra en remake på ett spel som redan slog igenom? Att göra en remake innebär inte att spelet kommer bli en succé bara för att det förra var en. Anledningen till att Outcast var en så stor succé var för att det var helt nytt och präglade en helt ny genre av spel. Denna genre, eller typ av spel, har återskapats massvis sen dess och tar därför bort hela den innovativitet som gjorde spelet bra. Det är lite som att göra den första actionfilmen och sedan göra en remake på den actionfilmen 20 år senare när det spottats ut 100 actionfilmer om året. Det enda en remake kommer leva på, oavsett vad som remakas, är nostalgin från föregångaren.
Sen vet man aldrig, de kanske inte göra en komplett remake utan lägger in lite nya saker och extra spelmoment för att förnya det lite - vilket kan vara både positivt eller negativt för spelet. Att göra en remake är minst lika mycket av en chansning som att göra en uppföljare i min mening. Det jag ser som slutresultat är två scenarion:
1. Det lever upp till det gamla och folk älskar det. Skitbra, men det är fortfarande ingen större skillnad mot ett spel som du redan köpt eller spelat en gång. Du fick uppleva det igen bara. Däremot kanske det bygger förtroende och ger pengar till nästa kickstarter för en uppföljare som någon annan i tråden påpekar - vilket hade varit sweet.
2. Det blir inte samma känsla eller nostalgi som folk hoppats på vilket då innebär att de inte bara misslyckades utan även förstörde ett vackert spel i processen.
Vet att jag låter väldigt pessimistisk, men om sanningen ska fram så ser jag fram emot en remake lika mycket som någon annan. Däremot går jag inte och tror att det kommer bli hur bra som helst bara för att det är en remake, är snarare mer orolig för att de ska förstöra vad som var så bra med spelet. Men vi får hoppas på det bättre :)!
var ju bara en HD remake vad kan gå snett?