Sony bekräftar eget VR-headset

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Stilfullast:

Palmer Luckey frågar Sony om de vill ha ett samarbete. De säger nej för de ska göra sin egen VR. Oculus upptäcker att Sony kommmer att bli en konkurrent och säger att VR passar inte till den föråldriga begränsade konsol-teknologin och att PC är the-way-to-go.

http://www.techradar.com/news/gaming/oculus-rift-creator-xbox...

Jag säger bara: Lycka till Sony! Ni kommer inte vara i närheten av Oculus framfart.

Fast Orculus kräver ju en hel, svårt att tro det kommer slå stort då mest tecnördar sitter på den hårdvaran som krävs.

Var har du fått att Rift kräver särskilt mycket ifrån? Det som är viktigt (i alla fall med devkittet) är att kunna hålla FPS nära 60, då dippar ger åksjuka. Annars kräver det inte mer än en vanlig 3D-skärm med SBS.

Medlem

Om man jämför 720p (som större delen av alla developers bara har testat) med 1080p så är det ganska löjligt att säga:

Men vi vet inget så jag hoppas att Sony gör ett bra jobb så alla blir lika exalterade över VR öht.

High-rez av mackapären: http://i.imgur.com/NPyh1el.jpg

Medlem
Inaktiv

Det går rykten om att även MS jobbar på en VR-hjälm. Det som dock gör mig mer sugen på den om den nu skulle bli av är kombinationen av VR-hjälm och Kinect.

Program/spelen kan då rendera i hjälmen när du lyfter din arm eller ska gör något med kroppen, det hade varit häftigt.

http://uk.ign.com/articles/2014/03/18/microsoft-reportedly-working-on-a-vr-headset-for-xbox-one

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Zappa:

Jepp OR känns som en betydligt bättre investering.

OR är ej kompatibel med PS4:an

Än. Vi får väl se. Oavsett så är PS4 för svag för att kunna köra ngt vettigt.

Det är för tidigt att spekulera om

960x1080 per öga är vad PS4 klarar av. Det lär inte räcka för att få en riktigt bra upplevelse. Jag väntar tills det är 4K i hjälmarna. Nästa generation kanske.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Det går rykten om att även MS jobbar på en VR-hjälm. Det som dock gör mig mer sugen på den om den nu skulle bli av är kombinationen av VR-hjälm och Kinect.

Program/spelen kan då rendera i hjälmen när du lyfter din arm eller ska gör något med kroppen, det hade varit häftigt.

http://uk.ign.com/articles/2014/03/18/microsoft-reportedly-working-on-a-vr-headset-for-xbox-one

VR och Kinect vore episkt! Tänk att befinna sig inuti Star Wars med VR och när du som spelare sveper med armarna så har du en light staber i handen! Eller kramar av Solos blaster

Medlem

Känns som allt med VR är en gimmick precis som kinect. Tror inte man vill sitta och spela med headset på som kanske ger bättre känsla men minskar din uppfattning om allt som sker omkring dig om de inte hittar en lösning för periferiseendet

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Fast Orculus kräver ju en hel, svårt att tro det kommer slå stort då mest tecnördar sitter på den hårdvaran som krävs.

Den kräver inte direkt mycket ju...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av WarpGuN:

Fast Orculus kräver ju en hel, svårt att tro det kommer slå stort då mest tecnördar sitter på den hårdvaran som krävs.

Den kräver inte direkt mycket ju...

Nä men pc-hårdvaran om du vill kötta 1080p/60fps/max på allt.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

oavsett vilken man köper är faktumet att Sony går in i VR bra för utvecklingen av denna typ av produkter.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av neocon:

Idag är det Oculus VR som släpper massa ny info. Förhoppningsvis releasedatum för konsumentversionen också.

Givetvis är det så att PS4 inte kan driva de senaste snyggaste spelen de har för Morpheus utan att dra ner på grafiken. Kanske så att det blir som förra generationens spelgrafik.

Oculus å andra sidan har inte de hårdvarumässiga begränsningarna och inte heller begränsningar för vad man "får" köra på den. Sen kommer den ju fullkomligen explodera förmodligen pga. en faktor: Porr! Det kan man tycka vad man vill om men när man revolutionerar porren så tar man över världen ;P

Fast nu handla artikeln om Sonys Vr-headsset

Ja, sa han något annat? vad vill du?

Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Zappa:

Jepp OR känns som en betydligt bättre investering.

OR är ej kompatibel med PS4:an

Känns fortfarande som den bättre investeringen vilket såklart är subjektivt, vill man bara köra på ps4a så är valet självklart, och Zappa visste säkert det redan när han skrev sin kommentar..

Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Stilfullast:

Palmer Luckey frågar Sony om de vill ha ett samarbete. De säger nej för de ska göra sin egen VR. Oculus upptäcker att Sony kommmer att bli en konkurrent och säger att VR passar inte till den föråldriga begränsade konsol-teknologin och att PC är the-way-to-go.

http://www.techradar.com/news/gaming/oculus-rift-creator-xbox...

Jag säger bara: Lycka till Sony! Ni kommer inte vara i närheten av Oculus framfart.

Fast Orculus kräver ju en hel, svårt att tro det kommer slå stort då mest tecnördar sitter på den hårdvaran som krävs.

BS

Jämfört med det första dev kittet som kom maj förra året.. bra jobbat där.. Slår den Crystal Cove, det hade varit intressant att veta, eftersom det inte nämns så kan man lätt tro att så inte är fallet.

För övrigt
Carmack twitter: "Trivia: I had suggested to Sony that they try to hire Palmer Luckey before the Oculus kick starter."

Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av WarpGuN:

Fast Orculus kräver ju en hel, svårt att tro det kommer slå stort då mest tecnördar sitter på den hårdvaran som krävs.

Den kräver inte direkt mycket ju...

Nä men pc-hårdvaran om du vill kötta 1080p/60fps/max på allt.

beror på spelet, crysis? finns massor med spel som fungerar hur bra som helst. kräver det mer än att köra andra spel? om man kört 60 fps innan så faller argumentet platt.
Vet du ens vad du pratar om? ser inte ut så. du verkar mer ha en agenda mot oculus, jag tror inte du får betalt, jag bara uppfattar en fanboyism, ps4a evangelist eller?

Medlem

Vad han menar är nog att om du ska köra 3d i en hjälm så kräver det dubbel framerate vilket också kräver en jäkla massa mer kraft.

Medlem
Skrivet av Zappa:

Vad han menar är nog att om du ska köra 3d i en hjälm så kräver det dubbel framerate vilket också kräver en jäkla massa mer kraft.

Det är inte 3Dn i sig som drar och är problemet, det är det faktum att färre bilder per sekund kommer addera på att man mår illa eller att det helt enkelt inte känns riktigt bra, du har helt försluten i dålig bild uppdatering.

Att skärmen är uppdelad för två ögon gör såklart något, men det är inte separata renderingspass, ergo, kräver inte mycket mer än om det spelare på en vanlig skärm, förutom att det krävs 60+ fps för att det ska kännas skönt att huvudtaget använda.

Medlem

Jag tror vi pratar om olika saker. Det är iaf grymt mycket jobbigare för min dator att visa 3D än 2D så det borde rimligtvis bli samma i en hjälm eller?

Medlem

Är playstation eye och playstation move kontroll ett krav för användandet av sonys VR?

Medlem
Skrivet av Zappa:

Jag tror vi pratar om olika saker. Det är iaf grymt mycket jobbigare för min dator att visa 3D än 2D så det borde rimligtvis bli samma i en hjälm eller?

Jag vet nu inte vad du menar med 3D, menar du grafiken är 3d? eller att du kör tex nvidias 3d lösning för glasögon? 3d tv?
3D kan vara rätt mycket.

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av Zappa:

Jag tror vi pratar om olika saker. Det är iaf grymt mycket jobbigare för min dator att visa 3D än 2D så det borde rimligtvis bli samma i en hjälm eller?

Jag vet nu inte vad du menar med 3D, menar du grafiken är 3d? eller att du kör tex nvidias 3d lösning för glasögon? 3d tv?
3D kan vara rätt mycket.

Han menar nog 3d grafik. Typ vad de flesta spelen använder idag och inte specifikt den 3d som kräver speciella glasögon.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Birchoff:

90 grader känns sådär. Har inte oculus 110?

Är nog tänkt att du ska sitta i soffan med en kontroll i handen.

Or kan du använda till vad du vill och gå runt i huset om du så vill. Det behovet finns inte till PS4.

Du har nog missuppfattat det hela. Du kan ju sitta i en soffa med OR också. Och nej du kan inte gå runt hur du vill med en Oculus om du inte har en bärbar dator på ryggen.

90 Graders synfält tror jag kommer bli för lite. Testat Oculus och tyckte till och med 110 var på den snåla sidan...

Medlem
Skrivet av Zappa:

Jag tror vi pratar om olika saker. Det är iaf grymt mycket jobbigare för min dator att visa 3D än 2D så det borde rimligtvis bli samma i en hjälm eller?

Din dator renderar 120st bilder i 1080p.
Or det kit 2 renderar 60st bilder i 1080p.

Så med vr behöver du inte rendera onödigt många pixlar på bredden och kör därför 3D sbs.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Zappa:

Jepp OR känns som en betydligt bättre investering.

OR är ej kompatibel med PS4:an

Än. Vi får väl se. Oavsett så är PS4 för svag för att kunna köra ngt vettigt.

Det skulle vara svårt att hävda att Killzone är grafiskt fult. Designmässigt kanske, men PS4:an kör ju redan 1080-material redan idag.

Fast nu visade det sig ju att de ljög om Killzone, missade ni den skandalen? Det körs nämligen i 30fps/1080i, alltså interlaced. Ska de sen köra 2 separata bildrutor för VR som båda körs i 60fps, så blir det ännu tyngre.

Medlem

Vilket fail så utveklings kostnaderna skall ges ifrån en konsol. Det e underbart vad det finns idioter !

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Zappa:

Jepp OR känns som en betydligt bättre investering.

OR är ej kompatibel med PS4:an

Än. Vi får väl se. Oavsett så är PS4 för svag för att kunna köra ngt vettigt.

Det skulle vara svårt att hävda att Killzone är grafiskt fult. Designmässigt kanske, men PS4:an kör ju redan 1080-material redan idag.

Fast nu visade det sig ju att de ljög om Killzone, missade ni den skandalen? Det körs nämligen i 30fps/1080i, alltså interlaced. Ska de sen köra 2 separata bildrutor för VR som båda körs i 60fps, så blir det ännu tyngre.

Nej...singelplayer med möjlighet att låsa fpsn till 30/1080p
multiplayer 60fps 960x1080


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Fast nu visade det sig ju att de ljög om Killzone, missade ni den skandalen? Det körs nämligen i 30fps/1080i, alltså interlaced. Ska de sen köra 2 separata bildrutor för VR som båda körs i 60fps, så blir det ännu tyngre.

Men det är ju inte sant heller. Bilden är 1080p och alla pixlar är unika (de har inte kommit dit genom uppskalning). Att bara varannan linje renderas "från grunden" stämmer men de andra linjerna kommer inte dit genom uppskalning.

De använder en teknik där varannan linje ritas upp och resten baseras på föregående bilder. Om du har en bild utan rörelse kommer bilden se EXAKT lika ut som om den renderats i "riktig" 1080p. Om en pixel varit blå de föregående bilderna så kommer den vara blå i nästa. Om en svart pixel flyttats "ett steg" till höger i var och en av de föregående bilderna så flyttas den ett steg till höger även i nästa.

För det mesta kommer ingen se skillnad mot "riktig" 1080p. Det är vid mycket rörelser en del kanter kan bli suddigare men vid mycket rörelse så är det kanske inget som märks så mycket.

Denna teknik används dock bara i multiplayer - i SP är det "riktig" 1080p.

Detta är väl snarare en teknik som kan användas för att kunna rendera dubbla bilder för VR utan att det krävs lika mycket kraft som vid traditionell teknik. Det kanske är något för MS att titta på för att få upp upplösningen på Xbox One?

Edit: Guerrilla förklarar bättre än mig här: http://www.killzone.com/en_GB/blog/news/2014-03-06_regarding-...

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Zappa:

Jag tror vi pratar om olika saker. Det är iaf grymt mycket jobbigare för min dator att visa 3D än 2D så det borde rimligtvis bli samma i en hjälm eller?

Din dator renderar 120st bilder i 1080p.
Or det kit 2 renderar 60st bilder i 1080p.

Så med vr behöver du inte rendera onödigt många pixlar på bredden och kör därför 3D sbs.

va?
OR gör inga egna renderingar, den behöver heller inte dubbla antal bilder, kan dator renderar 60+ bilder i ett spel så ska det nog gå med OR också.. Sluta slänga ur er antagande om saker om ni inte vet.

Skrivet av Ankh:
Skrivet av TruB:
Skrivet av Zappa:

Jag tror vi pratar om olika saker. Det är iaf grymt mycket jobbigare för min dator att visa 3D än 2D så det borde rimligtvis bli samma i en hjälm eller?

Jag vet nu inte vad du menar med 3D, menar du grafiken är 3d? eller att du kör tex nvidias 3d lösning för glasögon? 3d tv?
3D kan vara rätt mycket.

Han menar nog 3d grafik. Typ vad de flesta spelen använder idag och inte specifikt den 3d som kräver speciella glasögon.

Det var det man trodde först.

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Zappa:

Jag tror vi pratar om olika saker. Det är iaf grymt mycket jobbigare för min dator att visa 3D än 2D så det borde rimligtvis bli samma i en hjälm eller?

Din dator renderar 120st bilder i 1080p.
Or det kit 2 renderar 60st bilder i 1080p.

Så med vr behöver du inte rendera onödigt många pixlar på bredden och kör därför 3D sbs.

va?
OR gör inga egna renderingar, den behöver heller inte dubbla antal bilder, kan dator renderar 60+ bilder i ett spel så ska det nog gå med OR också.. Sluta slänga ur er antagande om saker om ni inte vet.

Skrivet av Ankh:
Skrivet av TruB:
Skrivet av Zappa:

Jag tror vi pratar om olika saker. Det är iaf grymt mycket jobbigare för min dator att visa 3D än 2D så det borde rimligtvis bli samma i en hjälm eller?

Jag vet nu inte vad du menar med 3D, menar du grafiken är 3d? eller att du kör tex nvidias 3d lösning för glasögon? 3d tv?
3D kan vara rätt mycket.

Han menar nog 3d grafik. Typ vad de flesta spelen använder idag och inte specifikt den 3d som kräver speciella glasögon.

Det var det man trodde först.

Nej or renderar inget men din dator renderar två x60 bilder i 960x1080 som är sammanfogade alltså sbs.
Det är inget antagande det är så det funkar.

Hans dator när han spelar spel i 3D renderar han 120 bilder i 1920x1080.

Vad om or du inte förstår?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Nej or renderar inget men din dator renderar två x60 bilder i 960x1080 som är sammanfogade alltså sbs.
Det är inget antagande det är så det funkar.

Hans dator när han spelar spel i 3D renderar han 120 bilder i 1920x1080.

Vad om or du inte förstår?

Kalla det för att det är två bilder som renderas, här är "problemet" samma information i bild höger och vänster kan föras över, informationen är inte direkt vad du ser, utan alla beräkningar på det som finns framför dig, detta kan föras över mellan dessa två frames,
Tex; Cryteks motor som har stereoskopisk rendering använder 1.5% mer kraft när det används.
Så att säga att det renderas två gånger är enligt mig helt felaktigt.
Resultatet kanske blir 120 bilder, men det är bara 60 st beräkningar (renderingar).

Medlem

Oculus Rift Devkit2 lanserad.

http://www.oculusvr.com/blog/announcing-the-oculus-rift-devel...

I princip Crystal Cove, med 1080p OLED och positional tracking. 350 $.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Oculus Rift Devkit2 lanserad.

http://www.oculusvr.com/blog/announcing-the-oculus-rift-devel...

I princip Crystal Cove, med 1080p OLED och positional tracking. 350 $.

Härligt, lite förvånad även om det ryktats om att det skulle kunna komma.

2200sek sen är frågan om frakt kostnader och moms, får undersökas.
Redan bestämt mig för att införskaffa mig en, bara en fråga om när, lär bli kö, och innan någon säger att det är för utvecklare, jag vet och jag faller inom ramarna.

edit

"Oculus Rift beställd inom EU skickas från Storbritannien så ingen tull eller moms ska behöva betalas av mottagaren, den kostnad som står när du avslutar köp på hemsidan är den summan du behöver betala. Och så var det för mig också."
Härligt.

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av Hullken:

Oculus Rift Devkit2 lanserad.

http://www.oculusvr.com/blog/announcing-the-oculus-rift-devel...

I princip Crystal Cove, med 1080p OLED och positional tracking. 350 $.

Härligt, lite förvånad även om det ryktats om att det skulle kunna komma.

2200sek sen är frågan om frakt kostnader och moms, får undersökas.
Redan bestämt mig för att införskaffa mig en, bara en fråga om när, lär bli kö, och innan någon säger att det är för utvecklare, jag vet och jag faller inom ramarna.

edit

"Oculus Rift beställd inom EU skickas från Storbritannien så ingen tull eller moms ska behöva betalas av mottagaren, den kostnad som står när du avslutar köp på hemsidan är den summan du behöver betala. Och så var det för mig också."
Härligt.

Ja, jag skall också beställa en. Jag blir så himla illamående av Devkit 1 och denna skall ju ha eliminerat åksjuka i princip helt.

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av marcus8958:

Nej or renderar inget men din dator renderar två x60 bilder i 960x1080 som är sammanfogade alltså sbs.
Det är inget antagande det är så det funkar.

Hans dator när han spelar spel i 3D renderar han 120 bilder i 1920x1080.

Vad om or du inte förstår?

Kalla det för att det är två bilder som renderas, här är "problemet" samma information i bild höger och vänster kan föras över, informationen är inte direkt vad du ser, utan alla beräkningar på det som finns framför dig, detta kan föras över mellan dessa två frames,
Tex; Cryteks motor som har stereoskopisk rendering använder 1.5% mer kraft när det används.
Så att säga att det renderas två gånger är enligt mig helt felaktigt.
Resultatet kanske blir 120 bilder, men det är bara 60 st beräkningar (renderingar).

Det är för att Cryengine använder 2D+ och inte 3D.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

123
Skriv svar