Hearthstone: Heroes of Warcraft
Jag kan inte förstå hur ni kan ge det här spelet 5av5 och kalla det för mästerligt då det är ett pay to win spel. Det stämmer mer eller mindre inte att det går att spela till sig de bästa korten då de med störst plånbok kmr att vinna över dig varje gång med sina OP-kort.
Jag körde betan med en paladin och det var omöjligt att komma högre en lv 18 på ranking-listan utan att köpa kort då man blev så gott som ägd varje gång en sådan spelare med de bästa korten kom fram. Enligt mig så är det ranking-listan som är värt något i det här spelet och arena-läget är enbart en bonus för skoj skull.
Om jag hade regisserat det här spelet så hade jag gett det max 3av5 då det inte handlar om skills om man vill komma högt upp på ranken utan om man är villig att betala för sig. Ett spel ska enligt mig bygga på skills och inte att man ska köpa sig bättre, då själva vitsen med skicklighet inom ett visst spel då försvinner.
Jag vet att det inte är lätt att regissera spel då varje individ har sina favoritspel och genrer, men i det här fallet så får det mig nästan att tro att FZ vore köpta av Blizzard när jag läser betyget och motiveringen.
Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"
Alla som kläcker ur sig "P2W!!!1111oneoneone" har kanske inte märkt att man får guld för att spela spelet och klara av vissa uppgifter, guld man sedan kan köpa booster packs (finns bara en variant, 5 kort i varje och lika stor chans för alla att få "bra" kort) för. Med andra ord, det finns *inget* du kan köpa som du inte kan få genom att spela spelet - det har med att göra hur mycket tur du har (med andra ord vilka kort du får i dina booster packs), och om du vill spela alla klasser på många olika sätt eller specialisera dig. Vill du specialisera dig blir det lite lättare, då du kan disenchanta de korten du inte använder, få valutan dust som du sedan kan skapa de korten du vill ha med.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Alla som kläcker ur sig "P2W!!!1111oneoneone" har kanske inte märkt att man får guld för att spela spelet och klara av vissa uppgifter, guld man sedan kan köpa booster packs (finns bara en variant, 5 kort i varje och lika stor chans för alla att få "bra" kort) för. Med andra ord, det finns *inget* du kan köpa som du inte kan få genom att spela spelet - det har med att göra hur mycket tur du har (med andra ord vilka kort du får i dina booster packs), och om du vill spela alla klasser på många olika sätt eller specialisera dig. Vill du specialisera dig blir det lite lättare, då du kan disenchanta de korten du inte använder, få valutan dust som du sedan kan skapa de korten du vill ha med.
ja, det har du rätt i, men det är fortfarande pay to win för det. Om man ska spela sig till de bästa korten så kommer det att ta år och dagar om man vill komma högt upp på ranking-listorna och man kommer att få väldigt många förluster med sig. Det blir fortfarande så att alla inte kommer att spela på samma grunder, vilket enligt mig förstör hela spelupplevelsen då spel ska bygga på skills och inget annat.
Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"
Vad betyder "RNG-kort?" ..getting to old for this sh..
RNG = Random Number Generator
En benämning för något som du inte kan bestämma utfallet för.
T.ex i detta fall.
http://oyster.ignimgs.com/mediawiki/apis.ign.com/hearthstone-...
De 3 bomber som han kaster när du spelar kortet kan döda dina egna gubbar, eller träffa bara dig om du har otur.
Det är väldigt mycket tur med kortet, men samtidigt har det en strategisk tid att spelas.
Fast nu är det ju dock inte dessa enskilda kort som folk syftar på när de gnäller på spelets RNG. De korten gör knappt någon skillnad i det långa loppet.
Vad folk syftar på med "för mycket/för hög RNG" är att dina startkort samt dina första drag kan vara helt ospelbara medan din motståndare drar till synes helt perfekta kort och vinner inom loppet av fem drag. Du är med andra ord helt chanslös och matchen var avgjord redan innan ni dragit ert första kort.
Jag har både vunnit och förlorat hundratals gånger till följd av det och det har ingenting med min eller min motståndares skicklighet att göra utan det är endast till följd av spelets RNG.
Jag håller inte med folk som hävdar att Heartstone inte är p2w. Det finns olika grader av p2w och Heartstone är knappast den största syndaren, men det är likväl p2w. Låt två spelare börja spela samtidigt och ge dem 24 timmar på sig att bygga upp en samling kort. Ge dock den ena spelare 600 kr att spendera på booster. Vem tror ni kommer ha den bättre leken i slutändan? Förmodligen spelaren med pengar.
Spelare som inte lägger pengar på Hearstone kommer alltid kunna komma upp i samma nivå som de med pengar, men det kommer ta mycket längre tid för dem. Samma sak gäller Dungeon Keeper till mobil, dock i ännu större utsträckning, och säg någon som inte tycker att DK är p2w.
Alla som kläcker ur sig "P2W!!!1111oneoneone" har kanske inte märkt att man får guld för att spela spelet och klara av vissa uppgifter, guld man sedan kan köpa booster packs (finns bara en variant, 5 kort i varje och lika stor chans för alla att få "bra" kort) för. Med andra ord, det finns *inget* du kan köpa som du inte kan få genom att spela spelet - det har med att göra hur mycket tur du har (med andra ord vilka kort du får i dina booster packs), och om du vill spela alla klasser på många olika sätt eller specialisera dig. Vill du specialisera dig blir det lite lättare, då du kan disenchanta de korten du inte använder, få valutan dust som du sedan kan skapa de korten du vill ha med.
I stort sett ALLA MMOn som varit anklagade för pay2win har haft liknande system där man kan köpa boosts och gear till sin karaktär som man annars måste spendera lång tid på att farma.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
I stort sett ALLA MMOn som varit anklagade för pay2win har haft liknande system där man kan köpa boosts och gear till sin karaktär som man annars måste spendera lång tid på att farma.
Fast där är boosten linjär - skaffar du ett fåtal packs (vilket du får på en dag eller två, beroende på hur mycket du spelar) kan du antingen få kort som är totalt värdelösa för sättet du vill spela på, eller precis de korten du vill ha för att bygga din favoritdeck.
I MMO X, Y eller Z, som är anklagade för P2W är det inte sällan XP-boosts, reputation-boosts eller penga/resurs-boosts - alla dessa är fullt linjära.
Visst finns det kort som är ovanliga och ruggigt bra överlag - t.ex. Ragnaros, Hogger, Tirion, Jaraxxus m.fl. Det finns dock i flera av fallen både enkla, vanliga och/eller billiga kort som kontrar dessa ypperligt. En silence (Ironbeak Owl är ett vanligt kort) på Tirion eller Hogger reducerar värdet på dessa markant, till exempel.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Jag håller inte med folk som hävdar att Heartstone inte är p2w. Det finns olika grader av p2w och Heartstone är knappast den största syndaren, men det är likväl p2w. Låt två spelare börja spela samtidigt och ge dem 24 timmar på sig att bygga upp en samling kort. Ge dock den ena spelare 600 kr att spendera på booster. Vem tror ni kommer ha den bättre leken i slutändan? Förmodligen spelaren med pengar.
Spelare som inte lägger pengar på Hearstone kommer alltid kunna komma upp i samma nivå som de med pengar, men det kommer ta mycket längre tid för dem. Samma sak gäller Dungeon Keeper till mobil, dock i ännu större utsträckning, och säg någon som inte tycker att DK är p2w.
Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv, men det är dock så gott som omöjligt att komma högt upp på ranking-listan utan att betala för sig vilket också gör spelet till ett pay 2 win spel. Tänk om SC2 hade varit det eller CS:GO, då hade de inte blivit kallade för skills-spel och att spelarna spelar under samma villkor.
Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"
I stort sett ALLA MMOn som varit anklagade för pay2win har haft liknande system där man kan köpa boosts och gear till sin karaktär som man annars måste spendera lång tid på att farma.
Fast där är boosten linjär - skaffar du ett fåtal packs (vilket du får på en dag eller två, beroende på hur mycket du spelar) kan du antingen få kort som är totalt värdelösa för sättet du vill spela på, eller precis de korten du vill ha för att bygga din favoritdeck.
I MMO X, Y eller Z, som är anklagade för P2W är det inte sällan XP-boosts, reputation-boosts eller penga/resurs-boosts - alla dessa är fullt linjära.
Att det är en slumpgenerator som bestämmer vad du ska få i packen gör inte det mindre linjärt än alla andra MMOn.
Du måste lägga ner tid på grinda fram packen eller lägga ut riktiga pengar för att få direkt. Samma i MMOn där du måste grinda XPn eller lägga ner pengar så det går snabbare.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Personligen är jag förbaskat glad att spelet har så mycket RNG, det gör att inte alla matcher är sig lika.
Jag hade tröttnat mycket snabbare om allting gick "according to plan" hela tiden. Ungefär som när man spelade WC3 där varje match var 20 minuter och man byggde och spelade likadant varje match. Det blev väldigt repetitivt efter ett tag.
Everybody needs help.
Frågan är hur mycket ni som säger er ha spelat mycket mtg har spelat Hearthstone? Spelet har absolut både djup och komplexitet men det är inte säkert att man märker av det när man hoppar in i det. Två nybörjare som låter sina kort göra upp är ingen vidare representation av hur spelet faktiskt fungerar. Mtg mellan två nybörjare är inte heller speciellt finessrikt.
Med det sagt så är mtg mer komplext och ännu djupare, men den stora skillnaden tror jag är antalet kort. Jag är däremot inte så säker på att skillnaderna i mekanik och kort-text gör spelet mindre komplext, det enda jag är säker på är att man måste spela och tänka annorlunda.
Sen måste jag också kommentera pay2win-kommentarerna. Det finns inget spelbart kort som man inte kan få utan att betala en enda euro. Det som stoppar er att ranka högre än 10 eller så första veckan ni spelar är förmodligen inte korten ni inte har tillgång till (ännu). Snarare är det att ni inte har lärt er spelet tillräckligt bra (ännu).
Vad betyder "RNG-kort?" ..getting to old for this sh..
RNG = Random Number Generator
En benämning för något som du inte kan bestämma utfallet för.
T.ex i detta fall.
http://oyster.ignimgs.com/mediawiki/apis.ign.com/hearthstone-...
De 3 bomber som han kaster när du spelar kortet kan döda dina egna gubbar, eller träffa bara dig om du har otur.
Det är väldigt mycket tur med kortet, men samtidigt har det en strategisk tid att spelas.
Men eftersom du bygger dina egna decks så behöver du ju inte ha med kortet överhuvudtaget. De som väljer att ha Mad Bomber i sitt deck inser väl själva risken med att spela det. Har väl inget med RNG att göra. <.<
Du motsäger dig själv här. Oavsett vad så ökar man sina chanser att vinna genom att betala. Det är P2W.
Pay 2 Win är det bara om man kan betala för att få fördelar som inte går att få på annat sätt (genom att spela spelet).
Så är inte fallet med Hearthstone.
Du motsäger dig själv här. Oavsett vad så ökar man sina chanser att vinna genom att betala. Det är P2W.
Pay 2 Win är det bara om man kan betala för att få fördelar som inte går att få på annat sätt (genom att spela spelet).
Så är inte fallet med Hearthstone.
ja, både sant och inte. Det kommer att ta år och dagar att kunna få till en bra kortlek med tanke på det stora antalet som köper sina kort. Det är inte mycket XP man får vid förluster och självklart vinner de med bäst lekar oftast!
Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"
Du motsäger dig själv här. Oavsett vad så ökar man sina chanser att vinna genom att betala. Det är P2W.
Pay 2 Win är det bara om man kan betala för att få fördelar som inte går att få på annat sätt (genom att spela spelet).
Så är inte fallet med Hearthstone.
Inte alls sant, finns så vitt jag vet ingen konkret definition av Pay to win.
Däremot kallar jag utan tvekan Hearthstone pay 2 win med tanke på alla dyra kort som slår basic kort med hästlängder.
Du motsäger dig själv här. Oavsett vad så ökar man sina chanser att vinna genom att betala. Det är P2W.
Pay 2 Win är det bara om man kan betala för att få fördelar som inte går att få på annat sätt (genom att spela spelet).
Så är inte fallet med Hearthstone.
ja, både sant och inte. Det kommer att ta år och dagar att kunna få till en bra kortlek med tanke på det stora antalet som köper sina kort. Det är inte mycket XP man får vid förluster och självklart vinner de med bäst lekar oftast!
Finns en proffspelare vid namn Trump som tog sig till rank 1 med nästan enbart basic kort.
Everybody needs help.
Du motsäger dig själv här. Oavsett vad så ökar man sina chanser att vinna genom att betala. Det är P2W.
Pay 2 Win är det bara om man kan betala för att få fördelar som inte går att få på annat sätt (genom att spela spelet).
Så är inte fallet med Hearthstone.
ja, både sant och inte. Det kommer att ta år och dagar att kunna få till en bra kortlek med tanke på det stora antalet som köper sina kort. Det är inte mycket XP man får vid förluster och självklart vinner de med bäst lekar oftast!
Finns en proffspelare vid namn Trump som tog sig till rank 1 med nästan enbart basic kort.
Keywords:
En
Proffspelare
Nästan
Du motsäger dig själv här. Oavsett vad så ökar man sina chanser att vinna genom att betala. Det är P2W.
Pay 2 Win är det bara om man kan betala för att få fördelar som inte går att få på annat sätt (genom att spela spelet).
Så är inte fallet med Hearthstone.
ja, både sant och inte. Det kommer att ta år och dagar att kunna få till en bra kortlek med tanke på det stora antalet som köper sina kort. Det är inte mycket XP man får vid förluster och självklart vinner de med bäst lekar oftast!
Finns en proffspelare vid namn Trump som tog sig till rank 1 med nästan enbart basic kort.
Keywords:
En
Proffspelare
Nästan
Proffsspelare, so what? Det bevisar ju fortfarande att spelet inte är P2W.
Nästan som i att han med hjälp av några packs (som han fått genom att tjäna in guld) och lite dust köpte ett par rares och några commons, något alla spelare får tag i efter ett par matcher.
Everybody needs help.
Du motsäger dig själv här. Oavsett vad så ökar man sina chanser att vinna genom att betala. Det är P2W.
Pay 2 Win är det bara om man kan betala för att få fördelar som inte går att få på annat sätt (genom att spela spelet).
Så är inte fallet med Hearthstone.
Inte alls sant, finns så vitt jag vet ingen konkret definition av Pay to win.
Däremot kallar jag utan tvekan Hearthstone pay 2 win med tanke på alla dyra kort som slår basic kort med hästlängder.
Enda fördelen du får om du köper kort är att du får korten snabbare än om du nöter ihop dust och kort.. Knappast pay 2 win.
Du motsäger dig själv här. Oavsett vad så ökar man sina chanser att vinna genom att betala. Det är P2W.
Pay 2 Win är det bara om man kan betala för att få fördelar som inte går att få på annat sätt (genom att spela spelet).
Så är inte fallet med Hearthstone.
Inte alls sant, finns så vitt jag vet ingen konkret definition av Pay to win.
Däremot kallar jag utan tvekan Hearthstone pay 2 win med tanke på alla dyra kort som slår basic kort med hästlängder.
Enda fördelen du får om du köper kort är att du får korten snabbare än om du nöter ihop dust och kort.. Knappast pay 2 win.
Och hur är inte det en jävligt stor fördel med tanke på hur lite dust man får när man disenchantar och priset på legendary kort?
Alltså för helvete ta det lugnt med ditt jävla blizzard fanboyande nu
Frågan är hur mycket ni som säger er ha spelat mycket mtg har spelat Hearthstone? Spelet har absolut både djup och komplexitet men det är inte säkert att man märker av det när man hoppar in i det. Två nybörjare som låter sina kort göra upp är ingen vidare representation av hur spelet faktiskt fungerar. Mtg mellan två nybörjare är inte heller speciellt finessrikt.
Med det sagt så är mtg mer komplext och ännu djupare, men den stora skillnaden tror jag är antalet kort. Jag är däremot inte så säker på att skillnaderna i mekanik och kort-text gör spelet mindre komplext, det enda jag är säker på är att man måste spela och tänka annorlunda.
Sen måste jag också kommentera pay2win-kommentarerna. Det finns inget spelbart kort som man inte kan få utan att betala en enda euro. Det som stoppar er att ranka högre än 10 eller så första veckan ni spelar är förmodligen inte korten ni inte har tillgång till (ännu). Snarare är det att ni inte har lärt er spelet tillräckligt bra (ännu).
Du motsäger dig själv här. Oavsett vad så ökar man sina chanser att vinna genom att betala. Det är P2W.
Pay 2 Win är det bara om man kan betala för att få fördelar som inte går att få på annat sätt (genom att spela spelet).
Så är inte fallet med Hearthstone.
Då finns det otroligt få pay 2 win spel och alla asiatiska mmon man anklagade för p2w i själva verket aldrig var det.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Fast nu är det ju dock inte dessa enskilda kort som folk syftar på när de gnäller på spelets RNG. De korten gör knappt någon skillnad i det långa loppet.
Vad folk syftar på med "för mycket/för hög RNG" är att dina startkort samt dina första drag kan vara helt ospelbara medan din motståndare drar till synes helt perfekta kort och vinner inom loppet av fem drag. Du är med andra ord helt chanslös och matchen var avgjord redan innan ni dragit ert första kort.
Jag har både vunnit och förlorat hundratals gånger till följd av det och det har ingenting med min eller min motståndares skicklighet att göra utan det är endast till följd av spelets RNG.
Det var en förklaring på rng-kort, jag tog bara ett kort i mängden. Det var en kommentar tidigare som ville ta bort alla kort med rng i sig, och sedan frågade någon vad rng var och vad rng-kort var.
Den form av rng som du syftar på bör aldrig försvinna ur ett kortspel. Den dagen de tar bort det så kan de lika gärna ge dig full kontroll i vilken ordning du ska få korten och då kommer det alltid vara den som börjar som vinner.
Men eftersom du bygger dina egna decks så behöver du ju inte ha med kortet överhuvudtaget. De som väljer att ha Mad Bomber i sitt deck inser väl själva risken med att spela det. Har väl inget med RNG att göra. <.<
Precis, men som jag förklarade för phi åvan så tog jag endast kortet som ett exempel på kort med rng i sig samt att det var någon i tråden som tyckte att alla dessa kort skulle försvinna.
Jag förklarade bara först vad RNG stod för och sedan vad de menade med rng-kort.
Du motsäger dig själv här. Oavsett vad så ökar man sina chanser att vinna genom att betala. Det är P2W.
Pay 2 Win är det bara om man kan betala för att få fördelar som inte går att få på annat sätt (genom att spela spelet).
Så är inte fallet med Hearthstone.
Inte alls sant, finns så vitt jag vet ingen konkret definition av Pay to win.
Däremot kallar jag utan tvekan Hearthstone pay 2 win med tanke på alla dyra kort som slår basic kort med hästlängder.
Du kan fortfarande inte köpa ett specifikt kort för pengar, endast boostrar med kort i, och dessa boostrar har bara en liten chans att ge epic eller legendary och bara en chans att du får just det kortet du vill ha. Dessutom ökar inte din chans att få rätt kort om du får andra kort, du kan få dubletter av kort du redan har. Sanorlikheten att du får samma kort hela tiden är minimal men chansen är alltid lika stor/liten.
Att det är en slumpgenerator som bestämmer vad du ska få i packen gör inte det mindre linjärt än alla andra MMOn.
Du måste lägga ner tid på grinda fram packen eller lägga ut riktiga pengar för att få direkt. Samma i MMOn där du måste grinda XPn eller lägga ner pengar så det går snabbare.
Agree to disagree - jag håller inte med. Du kan, med tur, få precis de korten du behöver för att bygga en bra deck på bara ett fåtal booster packs, något som du definitivt inte behöver betala för, och som inte kommer ta mer än, i värsta fall (om du spelar lite mindre), en vecka att få fram. Du behöver inte ha de dyraste legendary-korten för att vinna, tror du det är du rejält ute och cyklar.
Testa att kasta en polymorph/hex/assassinate/(i vissa fall, till viss grad) silence/humility/repentance/hunter's mark på ex. en ragnaros/ysera/tirion/deathwing(!) och du får ett värde utan dess like. Flera av de nämnda korten är inte ovanliga, och det är sannolikt att du har dem relativt snart, och utan att behöva lägga en krona. Det finns också ytterst lite en motståndare kan göra för att stoppa dig från att använda sagda spells, det enda är egentligen counterspell (mage), alternativt redemption (paladin) - det senare fungerar bara om du spelar ett kort som specifikt dödar. Visst finns det otroliga situationer där du är mer eller mindre körd på grund av att motståndaren fått ut galet bra kort (faceless manip på deahtwing, ysera, hogger, malygos, tirion eller någon annan dylik är insane), men det finns fortfarande saker att göra åt många situationer, förutsatt att du får "rätt" kort - något som är långt mycket viktigare än vad du faktiskt har för kort. Även mer basic kort har utility och counter-värde mot dyra legendaries.
Ett tips är att titta på Trumps F2P Ladder-videor på YT, så länge du inte kommer upp till de höga nivåerna klarar du dig bra på relativt vanliga kort. Och har du kommit till de höga nivåerna har du sannolikt spelat ett antal games som gör att du kan köpa likså några card packs.
P2W? I mina ögon icke.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Du motsäger dig själv här. Oavsett vad så ökar man sina chanser att vinna genom att betala. Det är P2W.
Pay 2 Win är det bara om man kan betala för att få fördelar som inte går att få på annat sätt (genom att spela spelet).
Så är inte fallet med Hearthstone.
Inte alls sant, finns så vitt jag vet ingen konkret definition av Pay to win.
Däremot kallar jag utan tvekan Hearthstone pay 2 win med tanke på alla dyra kort som slår basic kort med hästlängder.
Enda fördelen du får om du köper kort är att du får korten snabbare än om du nöter ihop dust och kort.. Knappast pay 2 win.
Och hur är inte det en jävligt stor fördel med tanke på hur lite dust man får när man disenchantar och priset på legendary kort?
Alltså för helvete ta det lugnt med ditt jävla blizzard fanboyande nu
Du kanske borde ta det lugnt med ditt P2W-whine när spelet inte är P2W.
Rätta mig om jag har fel, men går inte alla kortspel av den här typen ut på att köpa kort till sin samling? Utöver att betala med pengar så kan man pröjsa med guld i Hearthstone. Eller använda crafting när man spelat ett tag och fått många dubbletter.
Är man riktigt vass kan det bli otroligt lönsamt att spela i arenan, där man får mer guld och belöningar ju mer man vinner. En gnutta tur behövs förstås för att få en hyfsad kortlek, men jag tycker att det bara är kul – att anpassa sig efter förutsättningarna och förvandla ett tröstlöst underläge till vinst känns ungefär så här:
Ett otroligt starkt legendary-kort är i mitt tycke paladin-kämpen Tirion Fordring. Han har taunt, divine shield och ger motståndaren ett farligt ashbringer-vapen när han dör. Första gångerna jag mötte honom tänkte jag också "din pay-to-win-gris!", men med mer erfarenhet lärde jag mig att han är lätt att spela runt. Han kostar 8 mana medan spells som shadow word death, polymorph och hex är betydligt billigare samtidigt som de oskadliggör honom helt och hållet.
Huvudsaken är inte att ha en kortlek späckad med legendaries, utan att ha bra synergi mellan korten, oavsett kvalitet. Har sett många på hearthpwn (inofficiellt forum för spelet) som postar sina sinnessjukt "dyra" kortlekar och undrar varför de förlorar hela tiden, varpå de ofta får tipset att byta ut hälften av korten mot bättre och billigare varianter.