Hearthstone: Heroes of Warcraft

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av marcus8958:

Att det är en slumpgenerator som bestämmer vad du ska få i packen gör inte det mindre linjärt än alla andra MMOn.
Du måste lägga ner tid på grinda fram packen eller lägga ut riktiga pengar för att få direkt. Samma i MMOn där du måste grinda XPn eller lägga ner pengar så det går snabbare.

Agree to disagree - jag håller inte med. Du kan, med tur, få precis de korten du behöver för att bygga en bra deck på bara ett fåtal booster packs, något som du definitivt inte behöver betala för, och som inte kommer ta mer än, i värsta fall (om du spelar lite mindre), en vecka att få fram. Du behöver inte ha de dyraste legendary-korten för att vinna, tror du det är du rejält ute och cyklar.

Testa att kasta en polymorph/hex/assassinate/(i vissa fall, till viss grad) silence/humility/repentance/hunter's mark på ex. en ragnaros/ysera/tirion/deathwing(!) och du får ett värde utan dess like. Flera av de nämnda korten är inte ovanliga, och det är sannolikt att du har dem relativt snart, och utan att behöva lägga en krona. Det finns också ytterst lite en motståndare kan göra för att stoppa dig från att använda sagda spells, det enda är egentligen counterspell (mage), alternativt redemption (paladin) - det senare fungerar bara om du spelar ett kort som specifikt dödar. Visst finns det otroliga situationer där du är mer eller mindre körd på grund av att motståndaren fått ut galet bra kort (faceless manip på deahtwing, ysera, hogger, malygos, tirion eller någon annan dylik är insane), men det finns fortfarande saker att göra åt många situationer, förutsatt att du får "rätt" kort - något som är långt mycket viktigare än vad du faktiskt har för kort. Även mer basic kort har utility och counter-värde mot dyra legendaries.

Ett tips är att titta på Trumps F2P Ladder-videor på YT, så länge du inte kommer upp till de höga nivåerna klarar du dig bra på relativt vanliga kort. Och har du kommit till de höga nivåerna har du sannolikt spelat ett antal games som gör att du kan köpa likså några card packs.

P2W? I mina ögon icke.

Och köper du pack kan du få samma kort på 1 minut som annars tar dig en vecka.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

phi
Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av phi:

Fast nu är det ju dock inte dessa enskilda kort som folk syftar på när de gnäller på spelets RNG. De korten gör knappt någon skillnad i det långa loppet.

Vad folk syftar på med "för mycket/för hög RNG" är att dina startkort samt dina första drag kan vara helt ospelbara medan din motståndare drar till synes helt perfekta kort och vinner inom loppet av fem drag. Du är med andra ord helt chanslös och matchen var avgjord redan innan ni dragit ert första kort.

Jag har både vunnit och förlorat hundratals gånger till följd av det och det har ingenting med min eller min motståndares skicklighet att göra utan det är endast till följd av spelets RNG.

Det var en förklaring på rng-kort, jag tog bara ett kort i mängden. Det var en kommentar tidigare som ville ta bort alla kort med rng i sig, och sedan frågade någon vad rng var och vad rng-kort var.

Den form av rng som du syftar på bör aldrig försvinna ur ett kortspel. Den dagen de tar bort det så kan de lika gärna ge dig full kontroll i vilken ordning du ska få korten och då kommer det alltid vara den som börjar som vinner.

Skrivet av fiffel:

Men eftersom du bygger dina egna decks så behöver du ju inte ha med kortet överhuvudtaget. De som väljer att ha Mad Bomber i sitt deck inser väl själva risken med att spela det. Har väl inget med RNG att göra. <.<

Precis, men som jag förklarade för phi åvan så tog jag endast kortet som ett exempel på kort med rng i sig samt att det var någon i tråden som tyckte att alla dessa kort skulle försvinna.
Jag förklarade bara först vad RNG stod för och sedan vad de menade med rng-kort.

Det är ingen som sagt att den typen av RNG bör försvinna men när det händer så pass ofta som det gör så beror det på något och förmodligen på spelets skeva RNG. Det händer självklart i spel som magic också men inte alls på långa vägar lika ofta som i Hearstone.

Sen om det beror på spelets snabba tempo eller om det är till döljd av varians och standardsavvikelser är svårt att säga men när så många spelare har kritiserat spelets RNG så bör blizzard åtminstone kolla på det.

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av phi:

Fast nu är det ju dock inte dessa enskilda kort som folk syftar på när de gnäller på spelets RNG. De korten gör knappt någon skillnad i det långa loppet.

Vad folk syftar på med "för mycket/för hög RNG" är att dina startkort samt dina första drag kan vara helt ospelbara medan din motståndare drar till synes helt perfekta kort och vinner inom loppet av fem drag. Du är med andra ord helt chanslös och matchen var avgjord redan innan ni dragit ert första kort.

Jag har både vunnit och förlorat hundratals gånger till följd av det och det har ingenting med min eller min motståndares skicklighet att göra utan det är endast till följd av spelets RNG.

Det var en förklaring på rng-kort, jag tog bara ett kort i mängden. Det var en kommentar tidigare som ville ta bort alla kort med rng i sig, och sedan frågade någon vad rng var och vad rng-kort var.

Den form av rng som du syftar på bör aldrig försvinna ur ett kortspel. Den dagen de tar bort det så kan de lika gärna ge dig full kontroll i vilken ordning du ska få korten och då kommer det alltid vara den som börjar som vinner.

Skrivet av fiffel:

Men eftersom du bygger dina egna decks så behöver du ju inte ha med kortet överhuvudtaget. De som väljer att ha Mad Bomber i sitt deck inser väl själva risken med att spela det. Har väl inget med RNG att göra. <.<

Precis, men som jag förklarade för phi åvan så tog jag endast kortet som ett exempel på kort med rng i sig samt att det var någon i tråden som tyckte att alla dessa kort skulle försvinna.
Jag förklarade bara först vad RNG stod för och sedan vad de menade med rng-kort.

Det är ingen som sagt att den typen av RNG bör försvinna men när det händer så pass ofta som det gör så beror det på något och förmodligen på spelets skeva RNG. Det händer självklart i spel som magic också men inte alls på långa vägar lika ofta som i Hearstone.

Sen om det beror på spelets snabba tempo eller om det är till döljd av varians och standardsavvikelser är svårt att säga men när så många spelare har kritiserat spelets RNG så bör blizzard åtminstone kolla på det.

Mmmm, skillnaden är i till exempel då Magic att du själv bygger lekar och baserar dem på helt och hållet andra sätt. Du väljer själv hur mycket mana, vilken typ av mana kostnaden på korten, antalet typer av kort. Det finns en sådan mycket större utsträckning av möjligheter hur du kan bygga upp din lek som inte begränsas av en "hero ability" och kort som simulerar spelstilen från WoW-klasserna.

Blizzard kommer få det ytterst svårt att få ner mycket av RNG delen samtidigt som de skiljer klassernas spelstilar tillräckligt mycket och inte gör spelet svårare att plocka upp för en nybörjare.
Men som sagt, det är många som klagar på att det är mycket RNG men ytterst få som själva kan komma med något förslag på hur man kan ändra det.

Medlem

Lite svårt det här med P2W med just hearthstone, säg ett MMO du får köpa en Epic Armor deluxe som du annars måste raida för att få, tydlig P2W. Medans här sneglar alla som skriker P2W på EPIC korten. Visst de är bra men de är absolut inget måste för att komma högt upp på rankingen. Det är bara kolla på flera av de kända HS Streamers och de visar gång på gång att spelet inte är P2W som flera i tråden verkar se på P2W. Bara för att uttrycket existerar betyder det inte att det har morphats. I Hearthstone så gäller det som någon skrev ovan att få symmetri i din kortlek, och det kommer alltid att finnas en kortlek som tar just din kortlek. Tror det som är charmen med spelet, varför skulle annars KRIPP nöta sönder det? han älskar komplexa och djupa spel, enligt många så är inte Hearthstone det. Jag väljer att säga KRIPP says you are wrong Sen vill jag se er köpa kort för 1000 kr och du möter Strifecro där han spelat upp alla klasser till lvl 10 (där du borde fått det mesta av baskorten + massa boosterpacks) och försöka vinna.....redan där falerar P2W konceptet.

Medlem

Både jag och frun är flitiga magic-spelare. Detta är inte samma sak och att jämföra är lite orättvist. Men magic har fungerat dåligt digitalt. Hearthstone går sin egen väg och kanske får kritik för enkelheten och mkt RNG. Men det är det som är styrkan. CS fick massiv kritik när det kom för att det var för simpelt och random jämfört med skillsbaserade quake. Men det var den perfekta balansen som gjorde att en skicklig spelare alltid vann stort i det långa loppet men att en nybörjare ändå kunde ta en billig frag eller få lotto hs som var del av framgången. Jag tror att hearthstone träffar helt rätt. Ett av de bästa spel jag spelat helt enkelt. Men visst är det causual!

123
Skriv svar