Moderaterna vädjar om minskat tv-spelande

Medlem

Det är ju egentligen inte bara spel. Det finns ett problem men det är ju snarare så att det är lätt-tillgängligt med spel, än att spelen i sig är till skuld. När man är yngre är det ju inte direkt ovanligt att man vill göra något underhållande, och majoriteten finner inte läxor underhållande.

Skulle dock vara bra om föräldrar har en bra kunskap om just datoranvändande, internet och spelande, inte enbart pga detta men också för att ha ett hum om internetvanor osv. Jag tycker att det hör till allmänbildningen år 2014, i alla fall om man vill ha någorlunda koll på sitt barn. Det finns många föräldrar som har detta men även många som inte har ett hum.

Jag vet inte om förbud och liknande skulle göra någon skillnad. Om jag tänker tillbaks till förr så har jag väl alltid varit en nattuggla till viss grad, även före jag hade tillgång till dator; var det inte kompisar på helgerna så var det tv-spel, tv, böcker, musiklyssnande, amatörhobby såsom tecknande osv.

Som sagt det enda jag tycker behövs är litet mer kunskap. Jag tycker INTE att man ska börja svinga oeftergivliga bestämmelser runt sig, för det fungerar aldrig bra med barn. För den delen, jag hoppas det här inte är baserat på uppgiften att vi har sämre betygssnitt än en del andra länder. Betyg har litet att göra med verkligheten före universitetsnivå om jag tittar på mina egna erfarenheter i skolväsendet, iaf nu. Både lärare och elever har blivit mindre disciplinerade, eller hur man ska uttrycka det.

Hoppas att man tittar från alla vinklar!

Medlem

Ingen som nämner allt hjärndött TV-tittande?

Medlem

Lustiga uttalanden, jag vill då poängtera att det verkat fungera ypperligt när diverse skolor inkluderat spel i sin undervisning.

Här är, förrutom den där skolan i Norge som använder Telltales The Walking Dead i sina etiklektioner, och förrutom de lågstadieskolor som använder pusselspel, ett annat:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/alla-maste-spela-minecraft-...

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Lustiga uttalanden, jag vill då poängtera att det verkat fungera ypperligt när diverse skolor inkluderat spel i sin undervisning.

Här är, förrutom den där skolan i Norge som använder Telltales The Walking Dead i sina etiklektioner, och förrutom de lågstadieskolor som använder pusselspel, ett annat:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/alla-maste-spela-minecraft-...

Det beror ju helt på hur man spelar och i vilken utsträckning.

Det är lite som att säga att fetma inte är ett problem eftersom skolan serverar mat.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Xepheros:

Lustiga uttalanden, jag vill då poängtera att det verkat fungera ypperligt när diverse skolor inkluderat spel i sin undervisning.

Här är, förrutom den där skolan i Norge som använder Telltales The Walking Dead i sina etiklektioner, och förrutom de lågstadieskolor som använder pusselspel, ett annat:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/alla-maste-spela-minecraft-...

Det beror ju helt på hur man spelar och i vilken utsträckning.

Det är lite som att säga att fetma inte är ett problem eftersom skolan serverar mat.

Kunde inte sagt det bättre själv. För en spelberoende kompletterar ju endast skolan detta beroendet. Överlag får vi väl hoppas att spelberoende är fortsatt sällsynt och att det precis som artikeln säger, har positiva effekter.

Inaktiv
Skrivet av CptEight:
Skrivet av Dvärgen:

Allt moderaterna säger är automatiskt lögner, finns inget vettigt med dom.
Sedan så sitter mest dåliga resultat från skolan att man har bekymmer med annat så som mobbing, jobbigt hemma eller olika diagnoser.

En enkel sökning om man har kunskapen så kan man få fram den infon, jag tror inte så mycket på att det är för att man spelar för mycket.
Många klarar ju skolan fastän dagarna består mest av datorspelande.

Säkert mycket väl som du säger men nog måste du väl också anse att datorspelandet i sig bör ingår under "problem hemma" för en del individer? Att många klarar sig trots att de spelar mycket för heller inte automatiskt betyda att problemen inte finns. Exempelvis super många skallen av sig fre - sön utan att automatiskt bli alkoholister.

Vidare, i risk att sänka mig ett snäpp, vilken politiker talar sanning oavsett partiblock?

Mja finns säkerligen som du säger men största orsakerna är hur det är hemma t.e.x föräldrar som bråkar, mobbad i skolan, dåliga lärare som kan innebära lär dåligt eller inte är så snälla själva som nästan hör till fliken mobbing i skolan.
Sedan finns det olika diagnoser som gör att det är jobbigare i skolan så som dyslexi, dyskalkyli, adhd och flera andra.

Men självklart finns det nog dom som sumpar skolan pga datorspelande men det är nog inte något större antal då jag aldrig knappt läst om något sådant.
Själv sumpade jag skolan för mina lärare var inte dom mest pedagogisk, utan tyckte man skulle kunna allt redan vid födseln.

Dock tycker jag det var en dålig vald jämförelse att dra in alkoholen då det är en helt annan sak. alkoholen skadar mer än vad den gör bra, och spel är bevisat lär ut grejer m.m samtidigt som det är ett nöje, sen är det rätt skönt att fly undan omvärlden när man spelar ifall man inte har det så enkelt.
Det är så det brukar vara för folk som mår dåligt och kommer efter i skolan, dom pallar inte med hur dom har det och spelar istället.
Finner det inte så negativt, nästan bättre det än att uppsöka hjärnskrynklare eller värdelösa skolkuratorer.

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av CptEight:
Skrivet av Dvärgen:

Allt moderaterna säger är automatiskt lögner, finns inget vettigt med dom.
Sedan så sitter mest dåliga resultat från skolan att man har bekymmer med annat så som mobbing, jobbigt hemma eller olika diagnoser.

En enkel sökning om man har kunskapen så kan man få fram den infon, jag tror inte så mycket på att det är för att man spelar för mycket.
Många klarar ju skolan fastän dagarna består mest av datorspelande.

Säkert mycket väl som du säger men nog måste du väl också anse att datorspelandet i sig bör ingår under "problem hemma" för en del individer? Att många klarar sig trots att de spelar mycket för heller inte automatiskt betyda att problemen inte finns. Exempelvis super många skallen av sig fre - sön utan att automatiskt bli alkoholister.

Vidare, i risk att sänka mig ett snäpp, vilken politiker talar sanning oavsett partiblock?

Mja finns säkerligen som du säger men största orsakerna är hur det är hemma t.e.x föräldrar som bråkar, mobbad i skolan, dåliga lärare som kan innebära lär dåligt eller inte är så snälla själva som nästan hör till fliken mobbing i skolan.
Sedan finns det olika diagnoser som gör att det är jobbigare i skolan så som dyslexi, dyskalkyli, adhd och flera andra.

Men självklart finns det nog dom som sumpar skolan pga datorspelande men det är nog inte något större antal då jag aldrig knappt läst om något sådant.
Själv sumpade jag skolan för mina lärare var inte dom mest pedagogisk, utan tyckte man skulle kunna allt redan vid födseln.

Jag tror nog att det mycket väl kan börja som problem relaterade till andra faktorer än spel, däremot kan denna verklighetsflykt som spel ger till slut övergå till ett mer permanent beroende där även när mobbning etc. upphör så fortsätter spelandet i alldeles för hög grad. Det är väl en analys som jag grundar på min egen erfarenhet, dock finns det väl lika många förklaringar som det finns spelberoende/mobbade.

Om intresse finns råder jag dig liksom andra i forumet att läsa/besöka dessa:
http://www.gameoverlinkoping.com/

Disconnected - Södling, Gustav (D-uppsats om spelberoende i relation till MMORPG)
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:224472/FULLTEXT01....

Medlem

Det är ju helt rätt att skola och utbildning ska gå före dataspel, men det är föräldrarnas bekymmer att uppfostra sina barn ordentligt.

Medlem
Skrivet av Luftman:

Det är ju helt rätt att skola och utbildning ska gå före dataspel, men det är föräldrarnas bekymmer att uppfostra sina barn ordentligt.

Vågar påstå att det snarare är föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn och samhällets bekymmer när detta inte sker på korrekt sätt enligt samhällets normer och värderingar.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Xepheros:

Lustiga uttalanden, jag vill då poängtera att det verkat fungera ypperligt när diverse skolor inkluderat spel i sin undervisning.

Här är, förrutom den där skolan i Norge som använder Telltales The Walking Dead i sina etiklektioner, och förrutom de lågstadieskolor som använder pusselspel, ett annat:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/alla-maste-spela-minecraft-...

Det beror ju helt på hur man spelar och i vilken utsträckning.

Det är lite som att säga att fetma inte är ett problem eftersom skolan serverar mat.

Spelberoende är dock ett marginellt problem, och det har inte någonting med spelen i sig att göra, snarare än brister i samhället och skolans utformning. Spel i sig är ett ypperligt verktyg, och precis som alla verktyg går det att använda det på fel sätt. Det jag svarade på är den absurda tesen om att spel i sig själva är någonting problematiskt.

Medlem
Skrivet av magma:

De kan ju gå och lägga sig någonstans...

Spel hjälpte mig i skolan när jag var mobbad
Spel bidrog till att jag fick vänner som nu är mina bästa irl
Spel gav mig möjligheten att bli accepterad som person
Spel utvecklade mitt engelska språk, så att jag kunde ta mig igenom min ingenjörsutbildning

kan svinga vidare lite på denna:

*spel fick mig motiverad till att plugga då jag visste att när allt var klart så fick jag spela.
*spel har gett mig livsglädje = mer livsglädje = bättre humör = bättre resultat i allt här i livet
*som redan sagts, vänner och bekanta, min sociala del i barndomen var inte så bra, men då man började LANa och när internet spelandet kom, så ökade den drastiskt
*spel har gett mig mer kunskap i tex engelska än vad skolan gav mig

så spel är bara bra på alla sätt och vis.
men sen finns det ju självklart de extrema fallen där personen skiter i allt, skolan, jobbet, IRL vännerna för att bara kunna spela, så kallade "shut ins", men det är en minoritet och kan knappast jämföras med den normalt spelandes människan.

Medlem

Hur tror han att vi lärde oss flytande engelska? För mig var det CS och tibia!! Haha då var man ung, runt 11-13. Jaha det fanns ju en anledning till att killarna i klassen kunde prata eng o inte tjejerna

Medlem

"spelar så mkt att det påverkar skolresultat negativt."

mkt?
Han har ett sämre språk än vad jag har. Usch han måste ha spelat mycket pacman när han gick i skolan!

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Zpartan:

Så går det när produktiviteten minskar, Moddarnarna sitter ju på pottkanten, skall bli så jävla gött när SD tar över hela skiten!

SD är ju moderaterna med en mer fientlig attityd mot invandrare.

Nja det är väl lite snällt, Moderaterna är raketforskare jämfört med SD. Men eftersom SD är ett enfråge-clown-parti så lär dom säkert kopiera moderaternas strategi även på skolfronten.

Medlem
Skrivet av mangemani:
Skrivet av magma:

De kan ju gå och lägga sig någonstans...

Spel hjälpte mig i skolan när jag var mobbad
Spel bidrog till att jag fick vänner som nu är mina bästa irl
Spel gav mig möjligheten att bli accepterad som person
Spel utvecklade mitt engelska språk, så att jag kunde ta mig igenom min ingenjörsutbildning

kan svinga vidare lite på denna:

*spel fick mig motiverad till att plugga då jag visste att när allt var klart så fick jag spela.
*spel har gett mig livsglädje = mer livsglädje = bättre humör = bättre resultat i allt här i livet
*som redan sagts, vänner och bekanta, min sociala del i barndomen var inte så bra, men då man började LANa och när internet spelandet kom, så ökade den drastiskt
*spel har gett mig mer kunskap i tex engelska än vad skolan gav mig

så spel är bara bra på alla sätt och vis.
men sen finns det ju självklart de extrema fallen där personen skiter i allt, skolan, jobbet, IRL vännerna för att bara kunna spela, så kallade "shut ins", men det är en minoritet och kan knappast jämföras med den normalt spelandes människan.

Så för att en minoritet drabbas av spelberoende så kan det sägas att spel enbart har bra effekter enligt dig? Minoriteter ska aldrig ignoreras enbart för att det är just det, en minoritet. Vi kan inte ignorera alkoholister för att majoriteten, enligt dig, "den normala människan" faktiskt kan dra i sig ett och annat glas vin utan konsekvenser. Det är ett väldigt ensidigt sätt att uttrycka sig och nedvärderande mot den minoritet som faktiskt lider av denna s.k. "shut ins" (vart kommer det begreppet ifrån?).

Ska jag kopiera er sida så får väl jag ta det steget längre och inlkudera erfarenheter av både det positiva och negativa:

Spel gjorde att jag kunde tala/skriva flytande engelska vid tio års ålder.
Spel gav mig vänner över hela världen
Spel utvecklade mina resonemang kring skillnader/likheter
Spel hjälpte mig uthärda en plågsam barndom
Spel tog nästan alla mina IRL-vänner
Spel orsakade mina betyg stor skada och resulterade i många många timmar av ångest
Spel skadade min relation till resterande familjen
Spel förstörde min dygnsrytm
Och slutligen, spel gav mig lika mycket som det tog, i mångt och mycket.

Allting är relativt och jag tycker det är på tiden att vi tar denna debatt mer seriöst.

Medlem

Väldigt många bra och intressanta tankar i den här tråden, Cowmine och Flatline kanske i synnerhet.

Den svenska skolan passar inte alla. Alla är verkligen inte stöpta ur samma mall (tack och lov!!!). Jag personligen _HATADE_ grundskolan. Levde för helger och annan ledighet, och hade turen att med en axelryckning lyckas ta mig igenom allt med rätt höga betyg.

Jag är glad att jag växte upp när jag gjorde. Trots ett snudd på maniskt intresse för allt vad spel och datorer hette så var det annorlunda på 80- och 90-talet. Det fanns inte lika mycket tillgängligt, men idag blir jag nästan stressad över allt jag inte hinner eller orkar spela som faktiskt ser intressant ut.

Nyckeln är inte att stjäla än mer tid från skoltrötta ungdomar. Då tas det bara än mer av nattsömnen istället, och undervisningen dagen efter blir än mer lidande. Huvudansvaret ska alltid ligga hos föräldrarna, men man måste anpassa undervisningen så eleverna sporras och känner att när de är klara för dagen då är de verkligen klara, och kan syssla med det de brinner för istället.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv
Skrivet av mangemani:
Skrivet av magma:

De kan ju gå och lägga sig någonstans...

Spel hjälpte mig i skolan när jag var mobbad
Spel bidrog till att jag fick vänner som nu är mina bästa irl
Spel gav mig möjligheten att bli accepterad som person
Spel utvecklade mitt engelska språk, så att jag kunde ta mig igenom min ingenjörsutbildning

kan svinga vidare lite på denna:

*spel fick mig motiverad till att plugga då jag visste att när allt var klart så fick jag spela.
*spel har gett mig livsglädje = mer livsglädje = bättre humör = bättre resultat i allt här i livet
*som redan sagts, vänner och bekanta, min sociala del i barndomen var inte så bra, men då man började LANa och när internet spelandet kom, så ökade den drastiskt
*spel har gett mig mer kunskap i tex engelska än vad skolan gav mig

så spel är bara bra på alla sätt och vis.
men sen finns det ju självklart de extrema fallen där personen skiter i allt, skolan, jobbet, IRL vännerna för att bara kunna spela, så kallade "shut ins", men det är en minoritet och kan knappast jämföras med den normalt spelandes människan.

Håller med, och den minoriteten är ju bland annat redan dessa som valt att skita i det mesta redan i förväg bara för att. Av vad jag erfarat av vissa jag känner. värsta var väl en man kände som ville ha folk hos sig men när man pratade med honom så höjde han volymen och tog på sig hörlurarna så man inte ens kunde prata med honom.

Han hade inga vänner efter det för att han agerade skitstövel.

Inaktiv
Skrivet av xorpen:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Zpartan:

Så går det när produktiviteten minskar, Moddarnarna sitter ju på pottkanten, skall bli så jävla gött när SD tar över hela skiten!

SD är ju moderaterna med en mer fientlig attityd mot invandrare.

Nja det är väl lite snällt, Moderaterna är raketforskare jämfört med SD. Men eftersom SD är ett enfråge-clown-parti så lär dom säkert kopiera moderaternas strategi även på skolfronten.

Bristande kunskap ser jag, moderaterna är inga raketforskare alls. Moderaterna gjorde så rika skulle bli ännu rikare, moderaterna ville man skulle jobba fram tills man var 75, moderaterna tyckte att sjuka skulle jobba även om dom led av t.e.x cancer och knappt kunde jobba.

SD har ingen fientlig syn på invandrare, dom vill minska antalet invandrare som vi ska ta in av just anledningen att vi tar in för mycket, vilket är ren och skär sanning. Vi tar in mer än vad vi kan hantera. Riktigt rasistiskt va?
Det är mer rasistiskt att ta in och bara kasta runt dom till olika orter utan att fått veta så mycket mer än deras rättigheter, det är inte många som får veta sina skyldigheter.
Dom vill att våra äldre (pensionärer) ska få det bättre, dom har samma åsikt som jag och många andra har. Att vi kanske ska ta och börja tänka på våra egna ett tag innan vi ens börjar ge oss in i att börja slänga pengar på andra länder som för det mesta själva rår för att dom sitter i en viss jobbig sits.

Dessa saker är några utav allt dom är ute efter för att fixa till här i vårt land, dom har fler mål också och det har inget med invandring ens att göra.

Att några rötägg sagt något rasistiskt inom SD innebär det inte att hela SD är invandringsfientliga, väldigt skev logik och syn ni har om ni ska döma på det viset.

Men fortsätt gå efter lögner från media och andra blinda individer.

SD kommer i alla fall öka med fler röster ifall våra andra politiker fortsätter skita i vad som är viktigt.

Var så god ge mig rasistkortet nu, alla vi som röstar på SD eller håller med dom i deras åsikter är ju rasister.

Medlem

Jag är en "gammal" gamer på snart 33 år och det gick hyfsat bra i skolan för mig med när det begav sig, fast jag spelade ganska mycket. Men nu är det nya tider och vi gamla kan inte jämföra hur det var för oss med hur det är för dagens unga.

Jag är inte moderat men jag tror faktiskt han har en poäng med sitt resonemang. Nu för tiden är det vanligare att killar i åldern 10-18 spelar datorspel än när jag var i samma ålder. Nu spelar i stort sett ALLA i den åldern. Spelar man INTE så tittar väl folk snett och undrar "varför inte?". Problemet är att många (inte alla) sitter och spelar sent på nätterna när de borde sova. Sen går de som zombies till skolan och är för trötta för att ta sig igenom skoldagen. När de sedan kommit hem från skolan sätter de sig vid datorn igen. Jag har jobbat som lärare och varit i kontakt med detta. Jag har även en son på snart 12 år som skulle kunna sitta 24/7 och spela Minecraft om han fick. Jag låter min son gå och göra sig i ordning för sängen klockan nio på kvällen och varje gång sitter hans klasskompisar kvar på Skype och spelar vidare flera timmar. Barn och tonåringar behöver sömn. Och därför är det skevt att jämföra datorspelandet med andra hobbys som idrott och liknande. Utövar man idrott på normal hobbynivå gör man det oftast ett par gånger i veckan och då kanske två-tre timmar åt gången. Men spel kan man sitta med från skolans slut till långt in på natten, varje dag.

Jag älskar spel och tycker det är kul att min son gör det med men jag försöker även se till att han har andra aktiviteter vid sidan av spelandet (han är till exempel med i en teatergrupp och har provat ett gäng olika idrotter).

Föräldrarna måste ta sitt ansvar och inte låta barnen sitta sent på nätterna och spela. Skolan kan inte (och ska inte) ha koll hur barnen sköter tiden utanför skolans väggar, det är föräldrarnas uppgift. Men om inte föräldrarna kan sköta det kanske skolan till slut måste säga ifrån.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Inaktiv
Skrivet av Charlie5:
Skrivet av CptEight:
Skrivet av Securion:

Jag har tre barn i skolan, och varje gång man är där så är det rent kaos med skrik, bråk och stök, och det är i nästan samtliga fall invandrarbarn inblandade. Dom saknar helt respekt för lärare och andra elever.
Har haft flera möten nu med rektorn och lärarna och det är samma visa varje gång... "Vi måste förstå att dom inte är som oss, att dom haft traumatiska uppväxter", osv. Dvs man kan inget göra. Bara gilla läget eller flytta barnen till en skola med mindre invandrare.
Vilket vi nu också gjort. Lugnt och skönt. Bättre betyg. Som det var innan massinvandringen.

Massinvandringen dödar våra skolor.
Men visst, skyll på datorspel... Sanningen är ju bannlyst här i toklandet Sverige.

Wow.... Jag ska försöka se ifrån ditt vidriga uttalande och generaliserande om invandrare. Jag gick på en helt svensk skola för cirkus tio år sedan, det var kaos med extrainsatt personal då min klass var så pass stökig. Det betyder inte att alla svenskar är sådana för det. Med en sån inskränkt syn som du verkar ha av att döma av ditt inlägg så tror jag nog att dina barn lär ha större problem än en stökig klass....

Jag gick i högstadiet på Ljungsbroskolan och det var typ 1 kille där med invandrarbakgrund. Det var stökigt som fan med en klass per årskull som behövde "special undervisning". Ljungsbro var för 10 år sedan ett riktigt nasseområde fullt av lågbegåvade människor. Bara på min gård bodde 4 nassar och dubbla det som suttit inne (Samma gård som dubbelmördaren bodde på förövrigt).

Det är ganska säkert att säga att om du har värdelösa föräldrar som inte tar hand om sina barn och skapar en osund miljö för dom, så får du stökiga ungar som på en sekund blir stämplade med ADHD.

Lägg till alla andra faktorer som skapar en stökig unge så blir det en riktig smet. Men det viktigaste för att ett barn ska känna sig lugn och trygg är en bra relation med föräldrarna.

Utan att bli kallad rasist eller dylikt från er blinda så kan ju jag säga hur det bland annat såg ut på en skola här i umeå, majoriten av eleverna hade invandrar bakgrund och det uppstod bråk nästan varje dag där.
Var i tidningen en dag för kanske 2 år sedan där invandrare ena gruppen kom från nigeria och andra var från afrika eller vilket land det var, några hade skrivit in sig på att spela på en bordsfotbollspel där man fick spela i ca 10-20 minuter innan nästa skulle, då kom två killar från ena gänget/ gruppen eller hur man ska säga och sa att dom har spelat sin tur nu vilket dom hade efter vad flera andra vittnen sa och dom som hade lirat flög på dom andra så detblev en storbråk på skolan, polisen fick rycka in och försöka skingra dom.
Efter skolan var över så blev två killar misshandlade utanför på grund utav detta, i umeå har även flera svenskar fått stryk utav anledningen att dom var svenskar, och det var på dragon skolan här i umeå om jag inte missminner mig helt och hållet.

Sedan finns det inget som säger att det är bra att ta in så mycket som vi gör heller så, istället för att säga att folk har en vidrig syn så kanske ni själva ska tänka om ett snäpp?

Vet många gånger min ena systerson har hamnat i bråk med invandrar killar och sedan har rektorn sagt nästan samma sak som denne trebarn far fått höra, att dom har haft det jobbigt och att man bara ska se förbi det.
Skolan vägrade polisanmäla händelsen. Inte ens när min systerson nästan blev knivhuggen. Jag kan även säga att min systerson varken är rasist eller nazist, utan hade hade sagt åt dom att sluta knuffa runt på folk som gick förbi dom samt att dom skulle sluta taffsa på vissa tjejer.

Han är uppfostrad att man ska respektera alla, oavsett vilken hudfärg dom har eller religion eller vad det än kan vara.

Jag är uppfostrad likadant, sure jag gillar inte religion över huvudtaget men jag respekterar dom som har en tro och jag skiter fullständigt i vart du kommer ifrån så länge du sköter dig som folk.

Men jag vägrar blunda och förneka att vi har en massinvandring här, och självklart åsamkar det mycket att folk presterar sämre i skolor ifall dom hamnar i skit även om dom inte gjort något före ens.
Men nu för tiden är man ju rasist för man har en annan åsikt om vad som är dåligt och som an vara det i längden.

Nu tänker jag inte gå offtopic mer gällande vad artikeln egentligen handlar om. Kommer nog utbryta krig här hur som haver.

Medlem
Skrivet av Dvärgen:

Utan att bli kallad rasist eller dylikt från er blinda så kan ju jag säga hur det bland annat såg ut på en skola här i umeå, majoriten av eleverna hade invandrar bakgrund och det uppstod bråk nästan varje dag där.
Var i tidningen en dag för kanske 2 år sedan där invandrare ena gruppen kom från nigeria och andra var från afrika eller vilket land det var, några hade skrivit in sig på att spela på en bordsfotbollspel där man fick spela i ca 10-20 minuter innan nästa skulle, då kom två killar från ena gänget/ gruppen eller hur man ska säga och sa att dom har spelat sin tur nu vilket dom hade efter vad flera andra vittnen sa och dom som hade lirat flög på dom andra så detblev en storbråk på skolan, polisen fick rycka in och försöka skingra dom.
Efter skolan var över så blev två killar misshandlade utanför på grund utav detta, i umeå har även flera svenskar fått stryk utav anledningen att dom var svenskar, och det var på dragon skolan här i umeå om jag inte missminner mig helt och hållet.

Sedan finns det inget som säger att det är bra att ta in så mycket som vi gör heller så, istället för att säga att folk har en vidrig syn så kanske ni själva ska tänka om ett snäpp?

Vet många gånger min ena systerson har hamnat i bråk med invandrar killar och sedan har rektorn sagt nästan samma sak som denne trebarn far fått höra, att dom har haft det jobbigt och att man bara ska se förbi det.
Skolan vägrade polisanmäla händelsen. Inte ens när min systerson nästan blev knivhuggen. Jag kan även säga att min systerson varken är rasist eller nazist, utan hade hade sagt åt dom att sluta knuffa runt på folk som gick förbi dom samt att dom skulle sluta taffsa på vissa tjejer.

Han är uppfostrad att man ska respektera alla, oavsett vilken hudfärg dom har eller religion eller vad det än kan vara.

Jag är uppfostrad likadant, sure jag gillar inte religion över huvudtaget men jag respekterar dom som har en tro och jag skiter fullständigt i vart du kommer ifrån så länge du sköter dig som folk.

Men jag vägrar blunda och förneka att vi har en massinvandring här, och självklart åsamkar det mycket att folk presterar sämre i skolor ifall dom hamnar i skit även om dom inte gjort något före ens.
Men nu för tiden är man ju rasist för man har en annan åsikt om vad som är dåligt och som an vara det i längden.

Nu tänker jag inte gå offtopic mer gällande vad artikeln egentligen handlar om. Kommer nog utbryta krig här hur som haver.

"Jag är inte rasist men" känns väldigt relevant här. Det du talar om kan likväl ske mellan svenskar eller menar du att bråk mellan olika parter är unikt för invandrare, dvs alla människor som flyttar till Sverige utan att vara av svensk nationalitet? Du menar att norskar också bråkar men att vi Svenskar är så snälla och rara?

Jag tänker inte argumentera emot dig för jag har sedan länge lärt mig att detta hat går sällan att stilla. Du har troligen bestämt dig att det är som du säger och då får det också vara så, för din del. Jag tycker det är hemskt dock hur du drar alla över en kant. Enligt mig är det människor med din uppfattning som är vårt största problem då era missnöjesröster skadar vår svenska nation något fruktansvärt i det långa loppet genom att släppa in extremister i landets styre.

Finner det även lustigt hur du anklagar oss för blinda som inte sympatiserar med något så fullkomligt hatiskt som SD. Nu är detta långt ifrån rätt forum att ens hålla denna diskussion, du får gärna sprida din propaganda om hur allt är invandrarnas fel någon annanstans, föreslagsvis Avpixlat, min initiala tanke är att du är bekant med den sidan.

Inaktiv
Skrivet av CptEight:
Skrivet av Dvärgen:

Utan att bli kallad rasist eller dylikt från er blinda så kan ju jag säga hur det bland annat såg ut på en skola här i umeå, majoriten av eleverna hade invandrar bakgrund och det uppstod bråk nästan varje dag där.
Var i tidningen en dag för kanske 2 år sedan där invandrare ena gruppen kom från nigeria och andra var från afrika eller vilket land det var, några hade skrivit in sig på att spela på en bordsfotbollspel där man fick spela i ca 10-20 minuter innan nästa skulle, då kom två killar från ena gänget/ gruppen eller hur man ska säga och sa att dom har spelat sin tur nu vilket dom hade efter vad flera andra vittnen sa och dom som hade lirat flög på dom andra så detblev en storbråk på skolan, polisen fick rycka in och försöka skingra dom.
Efter skolan var över så blev två killar misshandlade utanför på grund utav detta, i umeå har även flera svenskar fått stryk utav anledningen att dom var svenskar, och det var på dragon skolan här i umeå om jag inte missminner mig helt och hållet.

Sedan finns det inget som säger att det är bra att ta in så mycket som vi gör heller så, istället för att säga att folk har en vidrig syn så kanske ni själva ska tänka om ett snäpp?

Vet många gånger min ena systerson har hamnat i bråk med invandrar killar och sedan har rektorn sagt nästan samma sak som denne trebarn far fått höra, att dom har haft det jobbigt och att man bara ska se förbi det.
Skolan vägrade polisanmäla händelsen. Inte ens när min systerson nästan blev knivhuggen. Jag kan även säga att min systerson varken är rasist eller nazist, utan hade hade sagt åt dom att sluta knuffa runt på folk som gick förbi dom samt att dom skulle sluta taffsa på vissa tjejer.

Han är uppfostrad att man ska respektera alla, oavsett vilken hudfärg dom har eller religion eller vad det än kan vara.

Jag är uppfostrad likadant, sure jag gillar inte religion över huvudtaget men jag respekterar dom som har en tro och jag skiter fullständigt i vart du kommer ifrån så länge du sköter dig som folk.

Men jag vägrar blunda och förneka att vi har en massinvandring här, och självklart åsamkar det mycket att folk presterar sämre i skolor ifall dom hamnar i skit även om dom inte gjort något före ens.
Men nu för tiden är man ju rasist för man har en annan åsikt om vad som är dåligt och som an vara det i längden.

Nu tänker jag inte gå offtopic mer gällande vad artikeln egentligen handlar om. Kommer nog utbryta krig här hur som haver.

"Jag är inte rasist men" känns väldigt relevant här. Det du talar om kan likväl ske mellan svenskar eller menar du att bråk mellan olika parter är unikt för invandrare, dvs alla människor som flyttar till Sverige utan att vara av svensk nationalitet? Du menar att norskar också bråkar men att vi Svenskar är så snälla och rara?

Jag tänker inte argumentera emot dig för jag har sedan länge lärt mig att detta hat går sällan att stilla. Du har troligen bestämt dig att det är som du säger och då får det också vara så, för din del. Jag tycker det är hemskt dock hur du drar alla över en kant. Enligt mig är det människor med din uppfattning som är vårt största problem då era missnöjesröster skadar vår svenska nation något fruktansvärt i det långa loppet genom att släppa in extremister i landets styre.

Finner det även lustigt hur du anklagar oss för blinda som inte sympatiserar med något så fullkomligt hatiskt som SD. Nu är detta långt ifrån rätt forum att ens hålla denna diskussion, du får gärna sprida din propaganda om hur allt är invandrarnas fel någon annanstans, föreslagsvis Avpixlat, min initiala tanke är att du är bekant med den sidan.

Nej jag är ingen rasist jag umgås dagligen med invandrare på min golvläggar utbildning, och dom är riktigt trevliga killar.
Och sluta skapa egna versioner när jag inte sagt en sak, jag sa aldrig att svenskar är snälla och rara. Självklart gäller det alla olika parter, men nu drog jag in två skolor som är rätt rika på invandrare här i umeå där bråk förekommit där det just varit från olika länder där dom gör grupper utifrån vart dom kommer ifrån.

Jag sa inte ens att det var allt var invandrarnas fel, och resterande tänker jag inte ens infinna mig i då du själv verkar ha en skev syn som du vill förneka.

Men visst tro vad du vill.

Dig tänker jag inte slösa tid på då du själv dömer utan fakta som du fint verkar påstå jag gör.

Nu får allt gärna gå till ontopic igen för min del.

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av CptEight:
Skrivet av Dvärgen:

Utan att bli kallad rasist eller dylikt från er blinda så kan ju jag säga hur det bland annat såg ut på en skola här i umeå, majoriten av eleverna hade invandrar bakgrund och det uppstod bråk nästan varje dag där.
Var i tidningen en dag för kanske 2 år sedan där invandrare ena gruppen kom från nigeria och andra var från afrika eller vilket land det var, några hade skrivit in sig på att spela på en bordsfotbollspel där man fick spela i ca 10-20 minuter innan nästa skulle, då kom två killar från ena gänget/ gruppen eller hur man ska säga och sa att dom har spelat sin tur nu vilket dom hade efter vad flera andra vittnen sa och dom som hade lirat flög på dom andra så detblev en storbråk på skolan, polisen fick rycka in och försöka skingra dom.
Efter skolan var över så blev två killar misshandlade utanför på grund utav detta, i umeå har även flera svenskar fått stryk utav anledningen att dom var svenskar, och det var på dragon skolan här i umeå om jag inte missminner mig helt och hållet.

Sedan finns det inget som säger att det är bra att ta in så mycket som vi gör heller så, istället för att säga att folk har en vidrig syn så kanske ni själva ska tänka om ett snäpp?

Vet många gånger min ena systerson har hamnat i bråk med invandrar killar och sedan har rektorn sagt nästan samma sak som denne trebarn far fått höra, att dom har haft det jobbigt och att man bara ska se förbi det.
Skolan vägrade polisanmäla händelsen. Inte ens när min systerson nästan blev knivhuggen. Jag kan även säga att min systerson varken är rasist eller nazist, utan hade hade sagt åt dom att sluta knuffa runt på folk som gick förbi dom samt att dom skulle sluta taffsa på vissa tjejer.

Han är uppfostrad att man ska respektera alla, oavsett vilken hudfärg dom har eller religion eller vad det än kan vara.

Jag är uppfostrad likadant, sure jag gillar inte religion över huvudtaget men jag respekterar dom som har en tro och jag skiter fullständigt i vart du kommer ifrån så länge du sköter dig som folk.

Men jag vägrar blunda och förneka att vi har en massinvandring här, och självklart åsamkar det mycket att folk presterar sämre i skolor ifall dom hamnar i skit även om dom inte gjort något före ens.
Men nu för tiden är man ju rasist för man har en annan åsikt om vad som är dåligt och som an vara det i längden.

Nu tänker jag inte gå offtopic mer gällande vad artikeln egentligen handlar om. Kommer nog utbryta krig här hur som haver.

"Jag är inte rasist men" känns väldigt relevant här. Det du talar om kan likväl ske mellan svenskar eller menar du att bråk mellan olika parter är unikt för invandrare, dvs alla människor som flyttar till Sverige utan att vara av svensk nationalitet? Du menar att norskar också bråkar men att vi Svenskar är så snälla och rara?

Jag tänker inte argumentera emot dig för jag har sedan länge lärt mig att detta hat går sällan att stilla. Du har troligen bestämt dig att det är som du säger och då får det också vara så, för din del. Jag tycker det är hemskt dock hur du drar alla över en kant. Enligt mig är det människor med din uppfattning som är vårt största problem då era missnöjesröster skadar vår svenska nation något fruktansvärt i det långa loppet genom att släppa in extremister i landets styre.

Finner det även lustigt hur du anklagar oss för blinda som inte sympatiserar med något så fullkomligt hatiskt som SD. Nu är detta långt ifrån rätt forum att ens hålla denna diskussion, du får gärna sprida din propaganda om hur allt är invandrarnas fel någon annanstans, föreslagsvis Avpixlat, min initiala tanke är att du är bekant med den sidan.

Nej jag är ingen rasist jag umgås dagligen med invandrare på min golvläggar utbildning, och dom är riktigt trevliga killar.
Och sluta skapa egna versioner när jag inte sagt en sak, jag sa aldrig att svenskar är snälla och rara. Självklart gäller det alla olika parter, men nu drog jag in två skolor som är rätt rika på invandrare här i umeå där bråk förekommit där det just varit från olika länder där dom gör grupper utifrån vart dom kommer ifrån.

Men visst tro vad du vill

Jadu, vad ska jag säga? Jag ber om ursäkt, din dumhet smittar av sig.

Inaktiv
Skrivet av CptEight:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av CptEight:
Skrivet av Dvärgen:

Utan att bli kallad rasist eller dylikt från er blinda så kan ju jag säga hur det bland annat såg ut på en skola här i umeå, majoriten av eleverna hade invandrar bakgrund och det uppstod bråk nästan varje dag där.
Var i tidningen en dag för kanske 2 år sedan där invandrare ena gruppen kom från nigeria och andra var från afrika eller vilket land det var, några hade skrivit in sig på att spela på en bordsfotbollspel där man fick spela i ca 10-20 minuter innan nästa skulle, då kom två killar från ena gänget/ gruppen eller hur man ska säga och sa att dom har spelat sin tur nu vilket dom hade efter vad flera andra vittnen sa och dom som hade lirat flög på dom andra så detblev en storbråk på skolan, polisen fick rycka in och försöka skingra dom.
Efter skolan var över så blev två killar misshandlade utanför på grund utav detta, i umeå har även flera svenskar fått stryk utav anledningen att dom var svenskar, och det var på dragon skolan här i umeå om jag inte missminner mig helt och hållet.

Sedan finns det inget som säger att det är bra att ta in så mycket som vi gör heller så, istället för att säga att folk har en vidrig syn så kanske ni själva ska tänka om ett snäpp?

Vet många gånger min ena systerson har hamnat i bråk med invandrar killar och sedan har rektorn sagt nästan samma sak som denne trebarn far fått höra, att dom har haft det jobbigt och att man bara ska se förbi det.
Skolan vägrade polisanmäla händelsen. Inte ens när min systerson nästan blev knivhuggen. Jag kan även säga att min systerson varken är rasist eller nazist, utan hade hade sagt åt dom att sluta knuffa runt på folk som gick förbi dom samt att dom skulle sluta taffsa på vissa tjejer.

Han är uppfostrad att man ska respektera alla, oavsett vilken hudfärg dom har eller religion eller vad det än kan vara.

Jag är uppfostrad likadant, sure jag gillar inte religion över huvudtaget men jag respekterar dom som har en tro och jag skiter fullständigt i vart du kommer ifrån så länge du sköter dig som folk.

Men jag vägrar blunda och förneka att vi har en massinvandring här, och självklart åsamkar det mycket att folk presterar sämre i skolor ifall dom hamnar i skit även om dom inte gjort något före ens.
Men nu för tiden är man ju rasist för man har en annan åsikt om vad som är dåligt och som an vara det i längden.

Nu tänker jag inte gå offtopic mer gällande vad artikeln egentligen handlar om. Kommer nog utbryta krig här hur som haver.

"Jag är inte rasist men" känns väldigt relevant här. Det du talar om kan likväl ske mellan svenskar eller menar du att bråk mellan olika parter är unikt för invandrare, dvs alla människor som flyttar till Sverige utan att vara av svensk nationalitet? Du menar att norskar också bråkar men att vi Svenskar är så snälla och rara?

Jag tänker inte argumentera emot dig för jag har sedan länge lärt mig att detta hat går sällan att stilla. Du har troligen bestämt dig att det är som du säger och då får det också vara så, för din del. Jag tycker det är hemskt dock hur du drar alla över en kant. Enligt mig är det människor med din uppfattning som är vårt största problem då era missnöjesröster skadar vår svenska nation något fruktansvärt i det långa loppet genom att släppa in extremister i landets styre.

Finner det även lustigt hur du anklagar oss för blinda som inte sympatiserar med något så fullkomligt hatiskt som SD. Nu är detta långt ifrån rätt forum att ens hålla denna diskussion, du får gärna sprida din propaganda om hur allt är invandrarnas fel någon annanstans, föreslagsvis Avpixlat, min initiala tanke är att du är bekant med den sidan.

Nej jag är ingen rasist jag umgås dagligen med invandrare på min golvläggar utbildning, och dom är riktigt trevliga killar.
Och sluta skapa egna versioner när jag inte sagt en sak, jag sa aldrig att svenskar är snälla och rara. Självklart gäller det alla olika parter, men nu drog jag in två skolor som är rätt rika på invandrare här i umeå där bråk förekommit där det just varit från olika länder där dom gör grupper utifrån vart dom kommer ifrån.

Men visst tro vad du vill

Jadu, vad ska jag säga? Jag ber om ursäkt, din dumhet smittar av sig.

Och på vilket sätt är jag rasistisk?En rasist umgås inte med andra etniciteter om du nu inte visste det.

Jag utgår efter vad polisen själva har sagt och vad vittnen sagt. Men du läser vad du själv vill, och dom jag går med är invandrare dom själva kallar sig det med. Så jag det är ju min "dumhet" som spelar in va?

Nej glömde polisen var väl rasistiska med eller hur?

Nä, nu lägger jag ner detta då jag inte står ut med folk som väljer att läsa det dom själva vill. Har vettigare att göra än att ödsla bort det på dig.

Sedan gick detta till väldigt offtopic så väljer att låta allt detta bana till vad artikeln egentligen handlar om.

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av xorpen:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Zpartan:

Så går det när produktiviteten minskar, Moddarnarna sitter ju på pottkanten, skall bli så jävla gött när SD tar över hela skiten!

SD är ju moderaterna med en mer fientlig attityd mot invandrare.

Nja det är väl lite snällt, Moderaterna är raketforskare jämfört med SD. Men eftersom SD är ett enfråge-clown-parti så lär dom säkert kopiera moderaternas strategi även på skolfronten.

Bristande kunskap ser jag, moderaterna är inga raketforskare alls. Moderaterna gjorde så rika skulle bli ännu rikare, moderaterna ville man skulle jobba fram tills man var 75, moderaterna tyckte att sjuka skulle jobba även om dom led av t.e.x cancer och knappt kunde jobba.

SD har ingen fientlig syn på invandrare, dom vill minska antalet invandrare som vi ska ta in av just anledningen att vi tar in för mycket, vilket är ren och skär sanning. Vi tar in mer än vad vi kan hantera. Riktigt rasistiskt va?
Det är mer rasistiskt att ta in och bara kasta runt dom till olika orter utan att fått veta så mycket mer än deras rättigheter, det är inte många som får veta sina skyldigheter.
Dom vill att våra äldre (pensionärer) ska få det bättre, dom har samma åsikt som jag och många andra har. Att vi kanske ska ta och börja tänka på våra egna ett tag innan vi ens börjar ge oss in i att börja slänga pengar på andra länder som för det mesta själva rår för att dom sitter i en viss jobbig sits.

Dessa saker är några utav allt dom är ute efter för att fixa till här i vårt land, dom har fler mål också och det har inget med invandring ens att göra.

Att några rötägg sagt något rasistiskt inom SD innebär det inte att hela SD är invandringsfientliga, väldigt skev logik och syn ni har om ni ska döma på det viset.

Men fortsätt gå efter lögner från media och andra blinda individer.

SD kommer i alla fall öka med fler röster ifall våra andra politiker fortsätter skita i vad som är viktigt.

Var så god ge mig rasistkortet nu, alla vi som röstar på SD eller håller med dom i deras åsikter är ju rasister.

Bristande kunskap ser jag.

sverigedemokraterna likt moderaterna tycker det är vettigare att bygga en dyr tunnelbana som bara kommer kosta pengar istället för bygga ut järnvägen i norr.

Och det är inte problem med mängden invandring i landet utan det är på hanteringen. Istället för integrera dom i samhället väljer man att skicka dom till ett billigt skitområde i någon förort.
Inte så konstigt då att det blir gängbildning och problem.
Att minska invandring kommer inte minska problemen, det kommer bara motverka större problem. Det som behövs är en invandringspolitik som fungerar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av xorpen:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Zpartan:

Så går det när produktiviteten minskar, Moddarnarna sitter ju på pottkanten, skall bli så jävla gött när SD tar över hela skiten!

SD är ju moderaterna med en mer fientlig attityd mot invandrare.

Nja det är väl lite snällt, Moderaterna är raketforskare jämfört med SD. Men eftersom SD är ett enfråge-clown-parti så lär dom säkert kopiera moderaternas strategi även på skolfronten.

Bristande kunskap ser jag, moderaterna är inga raketforskare alls. Moderaterna gjorde så rika skulle bli ännu rikare, moderaterna ville man skulle jobba fram tills man var 75, moderaterna tyckte att sjuka skulle jobba även om dom led av t.e.x cancer och knappt kunde jobba.

SD har ingen fientlig syn på invandrare, dom vill minska antalet invandrare som vi ska ta in av just anledningen att vi tar in för mycket, vilket är ren och skär sanning. Vi tar in mer än vad vi kan hantera. Riktigt rasistiskt va?
Det är mer rasistiskt att ta in och bara kasta runt dom till olika orter utan att fått veta så mycket mer än deras rättigheter, det är inte många som får veta sina skyldigheter.
Dom vill att våra äldre (pensionärer) ska få det bättre, dom har samma åsikt som jag och många andra har. Att vi kanske ska ta och börja tänka på våra egna ett tag innan vi ens börjar ge oss in i att börja slänga pengar på andra länder som för det mesta själva rår för att dom sitter i en viss jobbig sits.

Dessa saker är några utav allt dom är ute efter för att fixa till här i vårt land, dom har fler mål också och det har inget med invandring ens att göra.

Att några rötägg sagt något rasistiskt inom SD innebär det inte att hela SD är invandringsfientliga, väldigt skev logik och syn ni har om ni ska döma på det viset.

Men fortsätt gå efter lögner från media och andra blinda individer.

SD kommer i alla fall öka med fler röster ifall våra andra politiker fortsätter skita i vad som är viktigt.

Var så god ge mig rasistkortet nu, alla vi som röstar på SD eller håller med dom i deras åsikter är ju rasister.

Bristande kunskap ser jag.

sverigedemokraterna likt moderaterna tycker det är vettigare att bygga en dyr tunnelbana som bara kommer kosta pengar istället för bygga ut järnvägen i norr.

Och det är inte problem med mängden invandring i landet utan det är på hanteringen. Istället för integrera dom i samhället väljer man att skicka dom till ett billigt skitområde i någon förort.
Inte så konstigt då att det blir gängbildning och problem.
Att minska invandring kommer inte minska problemen, det kommer bara motverka större problem. Det som behövs är en invandringspolitik som fungerar.

Att det bara bor invandrare i vissa områden beror ju på att när de första som kom hit placerades i området började de som redan bodde där flytta därifrån för de vågade inte/klarade inte av att bemöta kulturkrocken. Så när nästa gäng kom och skulle få nånstans att bo så fanns det ju flest lediga lägenheter i just det området. Så var det iaf i Trollhättan där jag är ifrån.

Vad vill jag då ha sagt? Jo, oavsett vilken politik regeringen för så fungerar ingen integration förrän vi alla lär oss acceptera de vi delar samhället med. Först då kommer integration uppnås. Så länge vi agerar med skepsis och rädsla mot andra så kommer integration förbli en dröm. Oavsett styrande makt.

Förövrigt anser jag att SD vs. M borde diskuteras i ett annat forum.

Medlem

Jaha, så nu är det inte nedskärningarnas, och den skolpolitiken som har sköts under de senaste 4 årens fel. Det är alltså spelen, jaja, tack för informationen. Alliansen vill som vanligt skylla bort sitt bedrövliga politiska arbete på något annat.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av purjo:

Han har definitivt en poäng. Jag har många gånger lagt undan skolboken och tabbat upp Eve istället MEN det är fortfarande upp till individen. Han föreslår ju knappast något förbud mot spelande så ser inget dåligt i att ta upp debatten.

Fast är man inte myndig "upp till individen" något luddigt. Är det föräldras ansvar, eller statens i och med skollagen eller personen ifråga som kanske inte ser alla konsekvenser av att skita i skolan?

Det är ju inte ett problem unikt för spelande.

I min mening är det ett föräldraransvar där skolan/kommun/stat endast kan agera som stöd. Jag skolkade och spelade CS i princip hela mitt andra år i gymnasiet. Hade inte farsan styrt upp det hade skolan aldrig lyckats rädda mig. Skolan har ingen makt över eleven utöver betygsättningen och de krav på eleverna som de kan ställa iom det.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast är man inte myndig "upp till individen" något luddigt. Är det föräldras ansvar, eller statens i och med skollagen eller personen ifråga som kanske inte ser alla konsekvenser av att skita i skolan?

Det är ju inte ett problem unikt för spelande.

Vad är konsekvenserna utav att skita i skolan?

Du kanske går in i det långa livet som vuxen, som något mindre bildad. Det betyder varken eller att du är dum eller värdelös.

Är man skoltrött så är man bara det. Vill man prioritera annat så, får man väl göra det.

Under min gymnasietid så hade vi matte med 30 pers eller så... med endast en lärare under våra lektioner.

Ren katastrof.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Jaha, så nu är det inte nedskärningarnas, och den skolpolitiken som har sköts under de senaste 4 årens fel. Det är alltså spelen, jaja, tack för informationen. Alliansen vill som vanligt skylla bort sitt bedrövliga politiska arbete på något annat.

Skärp dig, hur menar du att skolpolitiken har gjort det sämre de senaste 4 åren? På vilket sätt är Lgr 11 sämre än LPO 94?

Skolan har varit en katastrof sedan länge och i stort så vill blocken samma saker när det kommer till skolpolitiska frågor(Bortsett från V som inte håller med någon).

Det finns inget enskilt parti eller enskild person att skylla på i sammanhanget. Det här är en lång utveckling eller snarare ickeutveckling som antagligen grundar sig i att den svenska skolan tidigare var ett föredöme.


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Skriv svar