Dice: 64 spelare viktigare än 1080p i Battlefield 4

Medlem

Jag förstår inte vad de snackar om, jag har 100fps 1080p och 64 spelare.

Medlem

Intressant att folk med konsol klagar på grafik och prestanda. Man vet väl vad man ger sig in på när man väljer att spela ett sådant spel på konsol?


signatur

Corsair TX 850W PSU | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | i5 2500K @3.40Ghz | 2x Corsair VengeanceLP DDR3 CL9 4GB @1600Mhz | MSI R6950 2GB TF III OC CFX

Medlem
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Zarree:

Självklart är 64 spelare i 60 fps viktigare än 1920x1080.

Det är snart 2014. Next gen.
Man ska inte behöva välja.

Kan folk sluta använda "det är 2013 nu" och "Next gen" som argument för att dagens konsoler (och allt annat) skall vara skit bra på allt.

Jag vill inte försvara konsol, då jag inte är en konsol spelare i sig, men börjar tröttna på folk som säger liknande, hur är det ett hållbart argument för någonting?
Nextgen = en ny uppsättning med konsoler med daterad hårdvara, som Devs försöker trycka ut jätte fin grafik ur för att folk skall känna att det är "nytt"


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Det här spelet är dåligt i 64 spelare. Banorna är inte anpassade alls för det. De kunde sänkt antalet spelare till 40 stycken istället.

Så sant som de e sagt! Små banor o flygplan e totalt meningslöst där!


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av ELF:
Skrivet av Bennii:

Jag håller med om det han säger. 1080p är inte det viktigaste. Det tjatas för mycket om det.

Jag skulle säga att en upplösning anpassad för skärmen man använder är lika viktig som 60 fps.
Jag ställer hellre in maximal upplösning som skärmen klarar och sänker övriga inställningar för att komma upp i 60 fps.
Ja, jag sitter på pc, men samma princip borde gälla för konsol.

*Jag tvingar inte alla att tycka så här, utan det är min åsikt

Det jag menar är att 1080p har blivit ett modeord och helt plötsligt är allt utom 1080p inget att ha.

Naturligtvis med nya konsoller så borde man kunna förvänta sig 1080p och riktigt snygg grafik. Det har vi trotts allt sett på PC länge nu. Men nu i generationsskiftet när alla formaten får vara med på ett hörn och få spel är optimerade för dom nya konsollerna så tror jag en lägre upplösning och bra flyt är att föredra framför 1080p med framedrops.

*Det är min åsikt och alla borde tycka som jag.

Naturligtvis skall konsolerna kosta runt 10 tusen då också, man kan inte förvänta sig att en konsol skall bete sig som en high-end pc, när den kostar 1/3 av priset.

Medlem
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Zarree:

Självklart är 64 spelare i 60 fps viktigare än 1920x1080.

Det är snart 2014. Next gen.
Man ska inte behöva välja.

Nej men då får du väl köra på PC, som man borde göra när det kommer till multiplattformsspel (finns undantag).
BF 4 är tungdrivet. Om du måste prioritera så är upplösningen det bästa att sänka.

Medlem

Värst vad alla ska hacka på konsolerna då. Det är väl klart att en maskin som går på 4000kr inte kan tävla med en PC för det dubbla priset.

Det folk inte fattar är att spelmaskinerna är väldigt prisvärda... Köp en pc för 4000kr idag och se hur den klarar av spelen om 4 år jämfört med en PS4. Ni kommer märka att PS4 klarar sig mycket bättre.

Spelmaskinerna tjänar på sin grymma optimering, och ekonomin, du betalar 4000 för något som håller i 8 år.

Kan tillägga att jag inte äger någon next-gen konsol utan bara lirar på datorn.

Medlem

Kul för konsolspelarna att de änterligen ska få nya konsoler med particles, 1080 och 60 fps... Eller vänta nu?

Medlem
Skrivet av alleycat:

Värst vad alla ska hacka på konsolerna då. Det är väl klart att en maskin som går på 4000kr inte kan tävla med en PC för det dubbla priset.

Det folk inte fattar är att spelmaskinerna är väldigt prisvärda... Köp en pc för 4000kr idag och se hur den klarar av spelen om 4 år jämfört med en PS4. Ni kommer märka att PS4 klarar sig mycket bättre.

Spelmaskinerna tjänar på sin grymma optimering, och ekonomin, du betalar 4000 för något som håller i 8 år.

Kan tillägga att jag inte äger någon next-gen konsol utan bara lirar på datorn.

Tror det har handlat mer om hypen, det har ju varit så himmla mycket snack om att alla spel nu ska ha full HD, 60 fps mm men det verkar lite tomt om spel som uppfyller detta än så länge. Till och med orden "superior to PC" har slängts runt. Klart vi Pc-spelare ska få dela ut lite kängor nu när vi får möjligheten c:

Medlem

Haha 64 spelare, så fattigt.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

ZF
Medlem

hade givetvis inte varit nått problem att ha både 1080, 60 och 64 om bara lite vilja funnits.

men nu är det ju begränsningen främst att det görs av samma utvecklare som ansåg att fladdrande presenningar på konsoller var omöjligt 2006, sen att mycket snyggare och tyngre spel än Mirrors Edge hade mer realistiskt fladdrande presenningar 2013 på exakt samma maskiner är inget man ska bry sig om.

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Zarree:

Självklart är 64 spelare i 60 fps viktigare än 1920x1080.

Det är snart 2014. Next gen.
Man ska inte behöva välja.

Trots att jag är konsolspelare så måste jag hålla med. Next gen borde vara starkare

Jag är både PC- och konsolspelare om ens relevant, men håller med. Next-gen konsoler börjar redan kompromissa.

Inte för grafik är allt, långt ifrån, men hur man än vrider och vänder på det så känns denna här nyheten pinsam. Redan nått taket på konsolerna? Känns inte så framtidssäkert om prestandan tryter redan.

ZF
Medlem
Skrivet av pillveke:

Redan nått taket på konsolerna? Känns inte så framtidssäkert om prestandan tryter redan.

Dice har uppenbarligen nått taket. men som sagt, det gjorde dom ju rätt fort även på förra generationen..

Medlem

Jag tyckte faktiskt servers med 48 spelare gjorde sig bättre i BF4 för kartorna känns lite små (inte china rising då)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Zarree:

Självklart är 64 spelare i 60 fps viktigare än 1920x1080.

Det är snart 2014. Next gen.
Man ska inte behöva välja.

Kan man ju tycka så om PC också. Att man inte ska behöva välja i inställningar om man vill ha ultra i 1080p utan man ska bara tuta och köra. Men nu fungerar det inte så..

Inaktiv

Jag tycker ni som gnäller kan ta och bygga en PC för 4000:- och se hur mycket prestanda ni får för pengarna jämte en PS4/xbox one. Fast vad vet jag, den kanske kan köra i 1080 p 60 fps?

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av ELF:
Skrivet av Bennii:

Jag håller med om det han säger. 1080p är inte det viktigaste. Det tjatas för mycket om det.

Jag skulle säga att en upplösning anpassad för skärmen man använder är lika viktig som 60 fps.
Jag ställer hellre in maximal upplösning som skärmen klarar och sänker övriga inställningar för att komma upp i 60 fps.
Ja, jag sitter på pc, men samma princip borde gälla för konsol.

*Jag tvingar inte alla att tycka så här, utan det är min åsikt

Det jag menar är att 1080p har blivit ett modeord och helt plötsligt är allt utom 1080p inget att ha.

Naturligtvis med nya konsoller så borde man kunna förvänta sig 1080p och riktigt snygg grafik. Det har vi trotts allt sett på PC länge nu. Men nu i generationsskiftet när alla formaten får vara med på ett hörn och få spel är optimerade för dom nya konsollerna så tror jag en lägre upplösning och bra flyt är att föredra framför 1080p med framedrops.

*Det är min åsikt och alla borde tycka som jag.

Naturligtvis skall konsolerna kosta runt 10 tusen då också, man kan inte förvänta sig att en konsol skall bete sig som en high-end pc, när den kostar 1/3 av priset.

Är det billigare att vara konsollgamer än PC-gamer? Låt oss utgå från att du inte har något och måste köpa allt idag.

Kostnaden kan räknas på flera sätt. Ta till exempel det faktum att ett nysläppt PS4 spel ofta kostar 200kr mer än samma spel till PC. Säg att du köper 30 spel till din PS4 under den här konsollgenerationen. Det är 6000kr extra som du betalar för spelen, jämfört med om du köpt samma spelbibliotek till PC.

Sen kan en PS4 inte göra allt du kan med en dator. Du kanske behöver betala räkningarna, skriva i Word, skriva ut och redigera bilder mm. Då behöver du en billig dator också.

Slå samman allt: 4500kr för en PS4, 5000kr för en hygglig dator och 6000kr som du sparar på att köpa spelen billigare. Då har du helt plötsligt 15500kr att köpa en speldator för som kan spela spelen i 1080p och göra allt som den billigare datorn kan.

Så priset är ingen ursäkt i min mening. Om Sony och MS nu vill ha konsollgenerationer som är 8 år långa så måste dom nog se till att hårdvaran är framtidssäker.

Nu tror jag, som jag nämnde tidigare, att hårdvaran kommer utnyttjas betydligt bättre senare i den här generationen, som alltid när det gäller konsoller, så jag tänker inte dödförklara en hel konsollgeneration bara en månad efter lansering. Men jag köper heller inte ditt argument om kostnaden för så jäkla billigt är det inte att spela på konsoll.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Kostnaden kan räknas på flera sätt. Ta till exempel det faktum att ett nysläppt PS4 spel ofta kostar 200kr mer än samma spel till PC. Säg att du köper 30 spel till din PS4 under den här konsollgenerationen. Det är 6000kr extra som du betalar för spelen, jämfört med om du köpt samma spelbibliotek till PC.

Sen kan en PS4 inte göra allt du kan med en dator. Du kanske behöver betala räkningarna, skriva i Word, skriva ut och redigera bilder mm. Då behöver du en billig dator också.

Slå samman allt: 4500kr för en PS4, 5000kr för en hygglig dator och 6000kr som du sparar på att köpa spelen billigare. Då har du helt plötsligt 15500kr att köpa en speldator för som kan spela spelen i 1080p och göra allt som den billigare datorn kan.

Så priset är ingen ursäkt i min mening. Om Sony och MS nu vill ha konsollgenerationer som är 8 år långa så måste dom nog se till att hårdvaran är framtidssäker.

Nu tror jag, som jag nämnde tidigare, att hårdvaran kommer utnyttjas betydligt bättre senare i den här generationen, som alltid när det gäller konsoller, så jag tänker inte dödförklara en hel konsollgeneration bara en månad efter lansering. Men jag köper heller inte ditt argument om kostnaden för så jäkla billigt är det inte att spela på konsoll.

Ska du spela online också så kan du ju lägga till 50kr/månad i 8år. 4800kr.

Medlem
Skrivet av eatem:

Jag tycker ni som gnäller kan ta och bygga en PC för 4000:- och se hur mycket prestanda ni får för pengarna jämte en PS4/xbox one. Fast vad vet jag, den kanske kan köra i 1080 p 60 fps?

Jag kan köra samtliga pc spel jag någonsin köpt på min pc utan problem...spel från 80talet frammåt...kan även köra alla amiga/c64 spel på den... Och gamla arkad....och en hel del konsolspel. Kan ni det på ps4/xb1.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Zarree:

Självklart är 64 spelare i 60 fps viktigare än 1920x1080.

Det är snart 2014. Next gen.
Man ska inte behöva välja.

Nej, precis. Det var ett jävla gråtande över framförallt PS3 att det var såååå satans svårt att utveckla till den och att 360 var för gammal.

Nu har ni ju allt som ni skrikit om i 5 år. PC-arkitektur som inte kräver något som helst portande från utvecklingsmiljöerna och hårdvara som är i alla fall som en något högre än medel-PC. Nu är det fan dags att ni börjar leverera produkterna och det till ett lägre pris eftersom det krävs de facto mindre jobb för er nu.

De är fan som bönder. Antingen så regnar det för lite och när det väl regnar så är det åt helvete också. Fan vad trött jag blir.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av eatem:

Jag tycker ni som gnäller kan ta och bygga en PC för 4000:- och se hur mycket prestanda ni får för pengarna jämte en PS4/xbox one. Fast vad vet jag, den kanske kan köra i 1080 p 60 fps?

Jag kan köra samtliga pc spel jag någonsin köpt på min pc utan problem...spel från 80talet frammåt...kan även köra alla amiga/c64 spel på den... Och gamla arkad....och en hel del konsolspel. Kan ni det på ps4/xb1.

Men kan du köra PS4 spel på den? Du får det att låta som det bara är att ploppa in ett spel från tex. C64 tiden och sedan är det bara att spela, vilket inte är sant på långa vägar. Du måste köra via en emulator och redan där har du gått ifrån ditt påstående. Att köra via en emulator är inget som är specifikt för PC. Däremot är ju frågan.. Kan du maxa BF4 i 1080p med en dator för fyra tusen?

Skrivet av azynkron:
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Zarree:

Självklart är 64 spelare i 60 fps viktigare än 1920x1080.

Det är snart 2014. Next gen.
Man ska inte behöva välja.

Nej, precis. Det var ett jävla gråtande över framförallt PS3 att det var såååå satans svårt att utveckla till den och att 360 var för gammal.

Nu har ni ju allt som ni skrikit om i 5 år. PC-arkitektur som inte kräver något som helst portande från utvecklingsmiljöerna och hårdvara som är i alla fall som en något högre än medel-PC. Nu är det fan dags att ni börjar leverera produkterna och det till ett lägre pris eftersom det krävs de facto mindre jobb för er nu.

De är fan som bönder. Antingen så regnar det för lite och när det väl regnar så är det åt helvete också. Fan vad trött jag blir.

Folk har gnällt pga. att konsoler håller tillbaka PC och nu är det ingen ändring trots en ny generation av konsoler. Alltså gnäller de som gnällde för att inget har ändrats trots att de lovat guld och gröna skogar. Tex. så skulle ju konsolerna utprestera den värsta gaming PC som gick att få tag i enligt vissa personer.. Mmmmm tjena..

Medlem
Skrivet av Bennii:

Är det billigare att vara konsollgamer än PC-gamer? Låt oss utgå från att du inte har något och måste köpa allt idag.

Kostnaden kan räknas på flera sätt. Ta till exempel det faktum att ett nysläppt PS4 spel ofta kostar 200kr mer än samma spel till PC. Säg att du köper 30 spel till din PS4 under den här konsollgenerationen. Det är 6000kr extra som du betalar för spelen, jämfört med om du köpt samma spelbibliotek till PC.

Sen kan en PS4 inte göra allt du kan med en dator. Du kanske behöver betala räkningarna, skriva i Word, skriva ut och redigera bilder mm. Då behöver du en billig dator också.

Slå samman allt: 4500kr för en PS4, 5000kr för en hygglig dator och 6000kr som du sparar på att köpa spelen billigare. Då har du helt plötsligt 15500kr att köpa en speldator för som kan spela spelen i 1080p och göra allt som den billigare datorn kan.

Så priset är ingen ursäkt i min mening. Om Sony och MS nu vill ha konsollgenerationer som är 8 år långa så måste dom nog se till att hårdvaran är framtidssäker.

Nu tror jag, som jag nämnde tidigare, att hårdvaran kommer utnyttjas betydligt bättre senare i den här generationen, som alltid när det gäller konsoller, så jag tänker inte dödförklara en hel konsollgeneration bara en månad efter lansering. Men jag köper heller inte ditt argument om kostnaden för så jäkla billigt är det inte att spela på konsoll.

Glöm inte bort att man även behöver TV, soffa och fler handkontroller till konsoll, säg 6000kr till för det om man snålar ordentligt. Sen kanske man behöver en bostad också, det kostar ju i alla fall 5000kr per månad...

Men seriöst, tycker du att man ska räkna in kostnaden för en dator á 5000kr när man tittar på hur dyrt det är med en konsol? Det är ju -självklart- att en konsol är mycket billigare än en speldator i inköp, men att man kan spara in pengar på billigare spel senare.

Själv tror jag de flesta väljer konsol för att det är så mycket enklare. Köp, plugga in, spela. Framförallt köp steget är ju en enorm process för en dator, det finns alldeles för många alternativ med för liten skillnad.

Medlem
Skrivet av elimsen:
Skrivet av Bennii:

Är det billigare att vara konsollgamer än PC-gamer? Låt oss utgå från att du inte har något och måste köpa allt idag.

Kostnaden kan räknas på flera sätt. Ta till exempel det faktum att ett nysläppt PS4 spel ofta kostar 200kr mer än samma spel till PC. Säg att du köper 30 spel till din PS4 under den här konsollgenerationen. Det är 6000kr extra som du betalar för spelen, jämfört med om du köpt samma spelbibliotek till PC.

Sen kan en PS4 inte göra allt du kan med en dator. Du kanske behöver betala räkningarna, skriva i Word, skriva ut och redigera bilder mm. Då behöver du en billig dator också.

Slå samman allt: 4500kr för en PS4, 5000kr för en hygglig dator och 6000kr som du sparar på att köpa spelen billigare. Då har du helt plötsligt 15500kr att köpa en speldator för som kan spela spelen i 1080p och göra allt som den billigare datorn kan.

Så priset är ingen ursäkt i min mening. Om Sony och MS nu vill ha konsollgenerationer som är 8 år långa så måste dom nog se till att hårdvaran är framtidssäker.

Nu tror jag, som jag nämnde tidigare, att hårdvaran kommer utnyttjas betydligt bättre senare i den här generationen, som alltid när det gäller konsoller, så jag tänker inte dödförklara en hel konsollgeneration bara en månad efter lansering. Men jag köper heller inte ditt argument om kostnaden för så jäkla billigt är det inte att spela på konsoll.

Glöm inte bort att man även behöver TV, soffa och fler handkontroller till konsoll, säg 6000kr till för det om man snålar ordentligt. Sen kanske man behöver en bostad också, det kostar ju i alla fall 5000kr per månad...

Men seriöst, tycker du att man ska räkna in kostnaden för en dator á 5000kr när man tittar på hur dyrt det är med en konsol? Det är ju -självklart- att en konsol är mycket billigare än en speldator i inköp, men att man kan spara in pengar på billigare spel senare.

Själv tror jag de flesta väljer konsol för att det är så mycket enklare. Köp, plugga in, spela. Framförallt köp steget är ju en enorm process för en dator, det finns alldeles för många alternativ med för liten skillnad.

Det argumentet som jag ofta hör är att konsoll är billigare en PC om man ska spela vilket inte är en generell sanning.

Det jag ville visa med uträkningen var just att det inte behöver skilja så mycket mellan dom två alternativen. Att jag tog med en enklare dator i beräkningen var just för att du troligtvis behöver en enkel dator trotts att du köper konsoll. Köper du en dator för att spela på så uppfyller speldatorn den delen av kravlistan också, alltså behöver du inget extra.

TV och soffa tar jag för givet att du har ändå, eftersom det finns i majoriteten av alla svenska hem. Och har du ingen bostad behöver du varken dator eller PS4 och därför tog jag inte med det i beräkningen.

Medlem

Bara Dice/Frostbite som är kass...
Planetside2 kommer till PS4..då jävla!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

fleeer och fleeer anledningar till att inte köpa konsol längre! håller mig till min kära dumburk! <3

Medlem
Skrivet av alleycat:

Värst vad alla ska hacka på konsolerna då. Det är väl klart att en maskin som går på 4000kr inte kan tävla med en PC för det dubbla priset.

Det folk inte fattar är att spelmaskinerna är väldigt prisvärda... Köp en pc för 4000kr idag och se hur den klarar av spelen om 4 år jämfört med en PS4. Ni kommer märka att PS4 klarar sig mycket bättre.

Spelmaskinerna tjänar på sin grymma optimering, och ekonomin, du betalar 4000 för något som håller i 8 år.

Kan tillägga att jag inte äger någon next-gen konsol utan bara lirar på datorn.

Visst konsoler är billigare men spelen till dem är snuskigt dyra. 600 spänn om du ska ha ett nytt spel. Om man lirarar mycket så blir det rätt saftigt i längden.
Spel till PC är bra mycket billigare. Så ekonomiskt sätt så vetefan om det är nån större skillnad.
På en PC kan du ju dessutom göra mer än bara spela.

Det bör också nämnas att när en konsol har 5+ år nacken så märks det.

jkw
Medlem
Skrivet av elimsen:
Skrivet av Bennii:

Är det billigare att vara konsollgamer än PC-gamer? Låt oss utgå från att du inte har något och måste köpa allt idag.

Kostnaden kan räknas på flera sätt. Ta till exempel det faktum att ett nysläppt PS4 spel ofta kostar 200kr mer än samma spel till PC. Säg att du köper 30 spel till din PS4 under den här konsollgenerationen. Det är 6000kr extra som du betalar för spelen, jämfört med om du köpt samma spelbibliotek till PC.

Sen kan en PS4 inte göra allt du kan med en dator. Du kanske behöver betala räkningarna, skriva i Word, skriva ut och redigera bilder mm. Då behöver du en billig dator också.

Slå samman allt: 4500kr för en PS4, 5000kr för en hygglig dator och 6000kr som du sparar på att köpa spelen billigare. Då har du helt plötsligt 15500kr att köpa en speldator för som kan spela spelen i 1080p och göra allt som den billigare datorn kan.

Så priset är ingen ursäkt i min mening. Om Sony och MS nu vill ha konsollgenerationer som är 8 år långa så måste dom nog se till att hårdvaran är framtidssäker.

Nu tror jag, som jag nämnde tidigare, att hårdvaran kommer utnyttjas betydligt bättre senare i den här generationen, som alltid när det gäller konsoller, så jag tänker inte dödförklara en hel konsollgeneration bara en månad efter lansering. Men jag köper heller inte ditt argument om kostnaden för så jäkla billigt är det inte att spela på konsoll.

Glöm inte bort att man även behöver TV, soffa och fler handkontroller till konsoll, säg 6000kr till för det om man snålar ordentligt. Sen kanske man behöver en bostad också, det kostar ju i alla fall 5000kr per månad...

Men seriöst, tycker du att man ska räkna in kostnaden för en dator á 5000kr när man tittar på hur dyrt det är med en konsol? Det är ju -självklart- att en konsol är mycket billigare än en speldator i inköp, men att man kan spara in pengar på billigare spel senare.

Själv tror jag de flesta väljer konsol för att det är så mycket enklare. Köp, plugga in, spela. Framförallt köp steget är ju en enorm process för en dator, det finns alldeles för många alternativ med för liten skillnad.

Man behöver definitivt inte en soffa för 10k och en tv för 10k för att spela konsoll. En datorstol och datorskärm med HDMI-ingång fungerar alldeless ypperligt. En dator har de flesta hushåll redan i flera upplagor så det argumentet faller. Däremot om man ska ha en så pass kraftfull dator att man klarar av att spela på hög upplösning med stabil FPS i BF4 då kan vi börja snacka tusenlappar långt över 4000kr.

Sedan att man behöver fler handkontroller förstår jag inte hur det argumentet var tänkt. Är det så att man stoppar i dubbla möss och dubbla tangentbord och kör splitscreen via en Windows-maskin? Skärpning.

Medlem

Idioterna borde testa PlanetSide 2.

Medlem
Skrivet av jkw:
Skrivet av elimsen:
Skrivet av Bennii:

Är det billigare att vara konsollgamer än PC-gamer? Låt oss utgå från att du inte har något och måste köpa allt idag.

Kostnaden kan räknas på flera sätt. Ta till exempel det faktum att ett nysläppt PS4 spel ofta kostar 200kr mer än samma spel till PC. Säg att du köper 30 spel till din PS4 under den här konsollgenerationen. Det är 6000kr extra som du betalar för spelen, jämfört med om du köpt samma spelbibliotek till PC.

Sen kan en PS4 inte göra allt du kan med en dator. Du kanske behöver betala räkningarna, skriva i Word, skriva ut och redigera bilder mm. Då behöver du en billig dator också.

Slå samman allt: 4500kr för en PS4, 5000kr för en hygglig dator och 6000kr som du sparar på att köpa spelen billigare. Då har du helt plötsligt 15500kr att köpa en speldator för som kan spela spelen i 1080p och göra allt som den billigare datorn kan.

Så priset är ingen ursäkt i min mening. Om Sony och MS nu vill ha konsollgenerationer som är 8 år långa så måste dom nog se till att hårdvaran är framtidssäker.

Nu tror jag, som jag nämnde tidigare, att hårdvaran kommer utnyttjas betydligt bättre senare i den här generationen, som alltid när det gäller konsoller, så jag tänker inte dödförklara en hel konsollgeneration bara en månad efter lansering. Men jag köper heller inte ditt argument om kostnaden för så jäkla billigt är det inte att spela på konsoll.

Glöm inte bort att man även behöver TV, soffa och fler handkontroller till konsoll, säg 6000kr till för det om man snålar ordentligt. Sen kanske man behöver en bostad också, det kostar ju i alla fall 5000kr per månad...

Men seriöst, tycker du att man ska räkna in kostnaden för en dator á 5000kr när man tittar på hur dyrt det är med en konsol? Det är ju -självklart- att en konsol är mycket billigare än en speldator i inköp, men att man kan spara in pengar på billigare spel senare.

Själv tror jag de flesta väljer konsol för att det är så mycket enklare. Köp, plugga in, spela. Framförallt köp steget är ju en enorm process för en dator, det finns alldeles för många alternativ med för liten skillnad.

Man behöver definitivt inte en soffa för 10k och en tv för 10k för att spela konsoll. En datorstol och datorskärm med HDMI-ingång fungerar alldeless ypperligt. En dator har de flesta hushåll redan i flera upplagor så det argumentet faller. Däremot om man ska ha en så pass kraftfull dator att man klarar av att spela på hög upplösning med stabil FPS i BF4 då kan vi börja snacka tusenlappar långt över 4000kr.

Sedan att man behöver fler handkontroller förstår jag inte hur det argumentet var tänkt. Är det så att man stoppar i dubbla möss och dubbla tangentbord och kör splitscreen via en Windows-maskin? Skärpning.

Nu hänger jag inte riktigt med i ditt resonemang när du blandar in soffor hit och dit. Min kalkyl som jag presenterade var för att visa att konsollgaming inte behövde vara billigare än PC-gaming, vilket ofta är ett argument för konsoller.

Dubbla tangentbord och splitscreen i windows vet jag inte heller vad du fått från för något sånt har inte nämnts.

Medlem
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av eatem:

Jag tycker ni som gnäller kan ta och bygga en PC för 4000:- och se hur mycket prestanda ni får för pengarna jämte en PS4/xbox one. Fast vad vet jag, den kanske kan köra i 1080 p 60 fps?

Jag kan köra samtliga pc spel jag någonsin köpt på min pc utan problem...spel från 80talet frammåt...kan även köra alla amiga/c64 spel på den... Och gamla arkad....och en hel del konsolspel. Kan ni det på ps4/xb1.

Men kan du köra PS4 spel på den? Du får det att låta som det bara är att ploppa in ett spel från tex. C64 tiden och sedan är det bara att spela, vilket inte är sant på långa vägar. Du måste köra via en emulator och redan där har du gått ifrån ditt påstående. Att köra via en emulator är inget som är specifikt för PC. Däremot är ju frågan.. Kan du maxa BF4 i 1080p med en dator för fyra tusen?

Beror iofs på vilket spel det är Men jag frågade om det gick att göra dessa sakerna på de nya konsollerna, det var inget påstående att det INTE går.
Men jag inbillar mig åtminstone att du inte kan ta ett PS1 spel och bara slänga in i din ps4 (som exempel) utan problem. Detta går dock med pc (att ta gamla pc spel och köra på en ny pc då dvs). Visst, vissa spel kan kräva lite små modifieringar, men går detta att genomföra på era konsoller? Sen är det förövrigt inte direkt mycket jobb med att starta en emulator. Det är inte vägen dit jag pratar om, det är möjligheten.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

123
Skriv svar