Valve demonstrerar Steam Controller
Kan verkligen en touchbaserad kontroll fungera i snabba fps-spel?
#valve, #portal-2, #counter-strike-go, #civilization-5
Med mus så kan man snurra 180 grader upp eller ner eller åt sidan mer eller mindre rätt så fort om det skulle behövas, på så sätt har man mer kontroll, en musmattas yta är större än steams tum yta uppenbarligen, vilket betyder att man får köra med högre sensitivity om man ska agera fort, och det kan bli oskönt.
Nya fräcka handkontroller är väl ok, men Oculus Rift kombinerat med Kinectstyrning vore det ultimata, inga handkontroller utan det blir irl med tal och allt.
Svettigt och mjölksyra jovisst, men jäklar vilken andrelalinkick man lär få.
Lagom är aldrig för mycket eller för litet.
Fortfarande långt ifrån en mus, men det ser fortfarande ut att vara 10gånger bättre styrning än vad man får från en vanlig gamepad. Ett steg i rätt rikning och det är fan i mig på tiden. Känns som att MS och Sony kanske för första gången någonsin kommer att tvingas att kämpa i en arena där ribban inte ligger på marken.
Lite imponerad iaf, ser ju sjukt mycket bättre ut än de gamepads vi är vana vid idag. Ser dock inte riktigt ut att komma ifatt en gamingmus, men dom är på väg att rätt håll.
Kommer iaf köpa en för att testa, helt klart, kan tänka mig att spel som Civ faktiskt kan fungera bättre än med mus o tgb.
Den ser ju faktiskt riktigt trevlig ut, får väl se hur den blir när den väl kommer ut och man kan brottas lite med den själv.
Enda problemet jag kan se är att om man ska hålla på och dra runt tummarna sådär mycket lär man kunna bli rätt trött i dem ganska fort. Då försvinner lite av nöjet med att spela med padda, om det blir mindre avslappnat.
A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche
Självklart bättre precision än joysticks, något annat hade jag inte förväntat mig.
Men problemet som jag ser det är att i t.ex. FPS-spel kunna följa en fiende eller motståndare med siktet hela tiden trots att man vänder sig om 180 eller 360 grader. Eftersom att trackingytan är så pass liten så man måste ju hela tiden korrigera siktet efter att trackingytan tagit slut eller köra med väldigt hög sensitivity, vilket funkar dåligt på trackpads (touchpads eller vad de nu vill kalla det) eftersom att precisionen blir nästan obefintlig efter en viss nivå.
Så jag är också skeptisk än så länge.
Både portal och CS ser klumpigare ut än med vanlig gamepad.
Civ är enda skillnaden mot vanlig gamepad är nya inställningar för styrning.
Tror inte man kommer kunna spela FPS alls med den här gamepaden när han tar 1-2 sekunder på sig att sikta på stillastående targets.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Både portal och CS ser klumpigare ut än med vanlig gamepad.
Civ är enda skillnaden mot vanlig gamepad är nya inställningar för styrning.
Tror inte man kommer kunna spela FPS alls med den här gamepaden när han tar 1-2 sekunder på sig att sikta på stillastående targets.
Det var lite meningen, för att visa att du kan sikta bra utan auto aim
Tror ergonomin kommer bli ett problem med den där kontrollen. minns att en del spel använde sig av 'double-tap' eller liknande med styrknappen på gamla NES/SNES-kontroller, och det slet verkligen på tummen att göra den där rörelsen i längden. Det här är ju liknande, dvs att man måste flytta tummen istället för att bara skifta på tyngdpunkten.
Dock är det bra att man försöker komma med nya lösningar.
Som om en laptop hade haft två styrplattor.
Självklart bättre precision än joysticks, något annat hade jag inte förväntat mig.
Men problemet som jag ser det är att i t.ex. FPS-spel kunna följa en fiende eller motståndare med siktet hela tiden trots att man vänder sig om 180 eller 360 grader. Eftersom att trackingytan är så pass liten så man måste ju hela tiden korrigera siktet efter att trackingytan tagit slut eller köra med väldigt hög sensitivity, vilket funkar dåligt på trackpads (touchpads eller vad de nu vill kalla det) eftersom att precisionen blir nästan obefintlig efter en viss nivå.
Så jag är också skeptisk än så länge.
Så otroligt mycket detta. Kontrollen verkar funka bra, kanske bättre än en traditionell kontroll med spakar, men precisionen kommer nog aldrig i närheten av den som en mus ger.