Datorn för svag för att starta?

Medlem
Datorn för svag för att starta?

Har satt in 3 extra fläktar i datorn, sedan dess har det tagit datorn upp till 2 min att starta, man hör uppstartningen sen stänger den av sig mitt i, som att den inte orkar starta upp bios och sedan operativsystemet.
för varje gång den stängs av så låter den mer ansträngd, ungefär "NU JÄVLAR ska det gå!!"

Är rätt så dålig med hårdvara men jag konstaterar att nätagget är för svagt?

har en PSU Corsair CX 600W V2Builder series 80+
PowerColor 6950HD, en i5 2500k 3.3ghz, 8gb ram från Corsair, 1600mhz
en SSD på 256 mb, kommer ej ihåg märket rakt av.
MK Gigabyte GA-PA67A-UD3*Socket 1155, P67, ATX B3
500gb HDD från Samsung, 7200RPM,

fläktarna är 4 st vanliga 70 kronors fläktar från webhallen..

Ska jag köpa ett bättre nätagg?

Medlem

Hårdvaran på den där burken är inte alls dålig. Faktiskt bra mycket över medium.

-Visar skärmen nånting?
-Kan du komma in i bios? (isf, testa byta disken som datorn bootar ifrån. Om det nu är SSD'n så byt då till HDD och se om du får nått meddelande)

Oftast så brukar inte datorn vilja starta ens om nånting viktigt inte får den ström som den behöver. Annars brukar den ge ett antal beep ljud(får du några sånna?). Enligt mig så ska 600W inte vara några problem sålänge nånting inte är fel på ditt nätagg.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Har satt in 3 extra fläktar i datorn, sedan dess har det tagit datorn upp till 2 min att starta, man hör uppstartningen sen stänger den av sig mitt i, som att den inte orkar starta upp bios och sedan operativsystemet.
för varje gång den stängs av så låter den mer ansträngd, ungefär "NU JÄVLAR ska det gå!!"

Är rätt så dålig med hårdvara men jag konstaterar att nätagget är för svagt?

har en PSU Corsair CX 600W V2Builder series 80+
PowerColor 6950HD, en i5 2500k 3.3ghz, 8gb ram från Corsair, 1600mhz
en SSD på 256 mb, kommer ej ihåg märket rakt av.
MK Gigabyte GA-PA67A-UD3*Socket 1155, P67, ATX B3
500gb HDD från Samsung, 7200RPM,

fläktarna är 4 st vanliga 70 kronors fläktar från webhallen..

Ska jag köpa ett bättre nätagg?

När en dator stänger av sig mitt i uppstarten utan att ge några varningar så brukar det vara någon felaktig inställning i BIOS. Prova att återställa BIOS till sina originalvärden och se ifall det funkar bättre. Som nämnts tidigare så ger datorn ifrån sig varningspip om något är fel men under vissa förutsättningar så förblir den tyst.

Så, har du ex överklockat din processor så testa att ställa tillbaka till fabriksinställningarna.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Komer inte åt någit alls nu.. dör efter 1,5 sec, testat att slita ur allt utom moderkortet å processorn.. testat annat uttag i hemmet också... nada.

Medlem

Testa ta ut ett ram minne, hade samma problem då testade jag ta ur ett ram och det visade sig att det var paj! Hade garanti kvar så fick skicka tillbaka alla 3 och fick 3 nya. Dock vara bara 1 trasigt.

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Testa ta ut ett ram minne, hade samma problem då testade jag ta ur ett ram och det visade sig att det var paj! Hade garanti kvar så fick skicka tillbaka alla 3 och fick 3 nya. Dock vara bara 1 trasigt.

Ska testa! Cyklar juss nut därav kass stavning

Någon som har fler tips?

Medlem

P.s slet ur varningsljudet för 2 år sedan, ska testa sätta tillbaka det med
Kommer jag till bios utan ram?

Medlem

Testat ta ut ram.. hjälper inte.
Känner nu att nätagget luktar totalt sönderbränt.. måste vara den som krashat?

Medlem

Om nätaggregatet luktar bränt så är det med stor sannolikhet, källan till felet.


signatur

"There's a major difference between knowing you're shit, and knowing your shit."

Medlem
Skrivet av Mogres:

Om nätaggregatet luktar bränt så är det med stor sannolikhet, källan till felet.

får hoppas att resten av datorn klarar sig dock. kraschar agget kan väl halva datorn ryka med

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Testat ta ut ram.. hjälper inte.
Känner nu att nätagget luktar totalt sönderbränt.. måste vara den som krashat?

Okej okej, ja då är nog problemet nätagget.

Medlem
Skrivet av Cladrius:
Skrivet av Ztreek:

Testat ta ut ram.. hjälper inte.
Känner nu att nätagget luktar totalt sönderbränt.. måste vara den som krashat?

Okej okej, ja då är nog problemet nätagget.

nope, lämnade in nätagget idag, inget fel på det.

troligtvis äre Processorn eller moderkortet ;|

Medlem

Har du provat att återställa BIOS? Som Azynkron nämnde tidigare, pröva att återställa med 'ta ut batteriet' - metoden, dvs ta ut batteriet ur moderkortet och låt det ligga ute en bra stund, så återställer sig förhoppningsvis BIOS, googla för en bättre guide till exakt hur du gör det.

Medlem

"Slet ut varningssignalen"? Du har alltså fysiskt tagit bort delar av moderkortet, eller hur menar du?

Återställ BIOS som andra här säger. Ta ut CMOS-batteriet för att göra detta. Om det inte löser problemet är moderkortet med största sannolikhet skadat.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Cladrius:
Skrivet av Ztreek:

Testat ta ut ram.. hjälper inte.
Känner nu att nätagget luktar totalt sönderbränt.. måste vara den som krashat?

Okej okej, ja då är nog problemet nätagget.

nope, lämnade in nätagget idag, inget fel på det.

troligtvis äre Processorn eller moderkortet ;|

Okej, lite skumt om det luktade bränt men då får du kolla moderkortet då som folket här säger hoppas det löser sig! Tråkigt när de ska krångla!

Medlem

Som redan sagt slit ut moderkortets batteri i några sekunder och sätt tillbaka det. Och om du nu på nått sätt har tagit bort varningsljudet..För guds skull sätt tillbaka det och lyssna efter beep ljud, det är dom som berättar ett felmeddelande

Medlem

Har lyckats få igång datorn igen slet ut batteriet 10 min så började fläktarna bröla igen, det tog 2-3 boot försök men nu är den up and running, funderar på att införskaffa ett nytt batteri! troligtvis den som har blivit slö.

tack för hjälp allihopa!

Medlem
Skrivet av Stag:

"Slet ut varningssignalen"? Du har alltså fysiskt tagit bort delar av moderkortet, eller hur menar du?

Återställ BIOS som andra här säger. Ta ut CMOS-batteriet för att göra detta. Om det inte löser problemet är moderkortet med största sannolikhet skadat.

I mitt moderkort så är varningsignalen kopplad med en 4pins.

Om man inte pallar när den skriker när man trycker för många knappar på tangentbordet m.m är det skönt att kunna slita ur.

Medlem

Ah! Tyckte det verkade drastiskt att börja slita i lödningarna.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar