"Playstation 4 är som den perfekta gaming-datorn"

Medlem

Det är så många här med starka åsikter utan att egentligen ha en aning om hur det egentligen ligger till. Jag ser framemot att få utveckla till den där PS4an, helt galet mycket resurser som kan användas till mycket godis så ni anar inte. Då tänker jag främst på bl.a. AI och gameplay då denna kan vara svårare att göra skalbar så man anpassar det till den lägsta PC specen, på en konsol har man inte riktigt det problemet.

Sedan om man sitter och jämför mhz osv mellan olika arkitekturer så blir inte jämförelsen alls rättvis. PC komponenter utvecklas för att göra nuvarande applikationer osv så snabba som möjligt genom att bli bättre på bl.a. branching. Tänk tillbaka på tex Intel Pentium 4, den hade skithöga mhz men samtidigt fick den spö av AMDs med betydligt lägre frekvenser pga dess arkitektur.

På en konsol så anpassas allt med hänsyn till att kommande spel skall gå så bra som möjligt med "rätt" utvecklingstekniker vilket ställer högre krav på utvecklarna men samtidigt så är vi utvecklare ganska så vassa i spelbranchen generellt också. Det enda som jag kan köpa som PC har och kommer nästan alltid ha övertaget i är vissar delar i grafiken te.x. upplösning, texturkvalitet och shader tekniker då detta är så pass lätt att skala upp på highend datorer utan att påverka nedskalade versioner för lägre pc specar.

Medlem

Tycker det är töntigt att säga att som 11-19 åringar inte kan ha super datorer, ett sommarjobb och du kan köpa en sådan dator som varar i 5år eller mer. Det är så jag gjorde på den gamla goda tiden. Det handlar som viljan att göra det inte och om man kan göra det. För det kan man jag har varit där själv. Men det var på min tid, kanske inte funkar så längre.


signatur

Gillar munkar!

Medlem

Snart streamar ni all vår skit ändå!

Medlem

Jag ger den max ett år, sedan har PC'n gått om den som vanligt ^^

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Jag ger den max ett år, sedan har PC'n gått om den som vanligt ^^

Vad hjälper det? Du kommer ändå inte kunna spela Sonys spel på en PC.

Medlem
Skrivet av Ozo:

Ja, 32 bitars windows har väl alla i dagsläget xD

Många har 64 bit, har man mer än 4 GB i ram minne så sitter man förhoppningsvis på en 64 bits dator/os, annars kan man inte utnytja mer än 4GB.
Har själv kört 64 bit sedan 2005.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Jag kollar på kalendern och blir förvirrad. Första april har ju redan passerat...

Medlem
Skrivet av Svenorvar:

Då tänker jag främst på bl.a. AI och gameplay då denna kan vara svårare att göra skalbar så man anpassar det till den lägsta PC specen, på en konsol har man inte riktigt det problemet.

Själv ser jag hellre att man lägger fokus på att förbättra AI´n i spel för ett spel utan fiender som agerar smart förstör hela upplevelsen. Om jag skjuter en fiende och hans kompis står bredvid och inte ens reagerar på skottet eller att hans polare dött så förstör det hela spelet. Just nu håller jag på att köra Hitman : Blood Money och tycker de lyckats ganska bra med spelets AI. Jag gillar att testa saker i spel och se hur fiender reagerar och jag imponeras mer av ett spel som har en bra AI än ett spel som ser snyggt ut men har en AI som är lika korkad som den i Serious Sam. Jag tror inte heller många förstår hur mycket "kraft" som krävs för att kunna ha en avancerad AI. Tyvärr är väl detta något som utvecklarna drar ner mer och mer på ju mer de maxat en konsol.

Medlem
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av Ozo:

Ja, 32 bitars windows har väl alla i dagsläget xD

Nej men eftersom det fortfarande finns många som har det så måste de anpassa sig efter det, vilket alltid har varit dilemmat med PC-utveckling. Man måste sikta lågt så att det går att spela även på sämre hårdvara än vad många har, och det kommer i slutändan att påverka även highend-maskiner eftersom man fått göra kompromisser. Sen går mycket att skala efter de möjligheter som finns på maskinen där det körs, men det blir ändå aldrig lika enkelt som på en konsoll där man vet från början vilken hårdvara som finns.

/ LordDaimos

Steam Hardware Survey visar att 70% av alla dator ägare sitter på ett 64bits OS och 55% har 4+ GB RAM.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Jag ger den max ett år, sedan har PC'n gått om den som vanligt ^^

Beror helt och hållet på efterfrågan. Anledningen till att det utvecklas bättre och bättre gkort och processorer beror på att det hela tiden kommer program som kräver det. Spelen är den största anledningen till att man idag kan köpa ett gkort för skrattretande lite pengar och samma sak med processorer. Om efterfrågan minskar kommer även priset att öka och nya komponenter kommer heller inte att utvecklas i samma takt.

Det finns för- och nackdelar med datorer och samma sak med konsoler. Är man inte ett dugg intresserad av de spel som finns exklusivt till konsoler så finns det egentligen ingen större anledning att skaffa en men om man däremot är det så finns det inte många motsvarande spel på PC. Har inte funnit ett enda spel som är som Ratchet, Sly, Uncharted (nej TR är inte vad jag anser vara motsvarande), God Of War, Resistance för att bara nämna ett par.

Medlem

Är så roligt att sitta och läsa när alla dessa "hardcore" pc spelare sitter och gnäller på varenda artikel som handlar om konsoller.

Medlem

Jag köper konsoller för spelen inte för hårdvaran. Massor av spel kommer aldrig till PC.
Huruvida PC är kraftfullare än en konsoll är irrellevant för mig. Rein säljer grafikmotor. Klart han då vill skryta med hur bra den är.

Medlem

Skitsnack på hög nivå, en konsol kan aldrig mäta upp sig till vad en dator klarar av. Konsoler är trevliga så folk får inte börja tro jag hatar dom.
Men att säga att ps4 är som den perfekta gamingdatorn tror jag inte ett dugg på.

Medlem

Jag har inget emot konsoller, jag har själv flera stycken olika, köper de för att kunna spela alla spel som är intressanta för mig, och spel ser i många fall väldigt bra ut på konsoller.

Men sedan att säga "Det är som att ge dig världens bästa gaming-pc".

Det är helt knäppt att kläcka ur sig något sådant, det är inte ens i närheten vad en konsoll kan mäta sig med "världens bästa gaming-pc"

Men folk säger vad som helst för att det ska sälja mer och bli mer uppmärksammat.

Ozo
Medlem
Skrivet av Sillage:
Skrivet av Ozo:

Ja, 32 bitars windows har väl alla i dagsläget xD

Många har 64 bit, har man mer än 4 GB i ram minne så sitter man förhoppningsvis på en 64 bits dator/os, annars kan man inte utnytja mer än 4GB.
Har själv kört 64 bit sedan 2005.

3gb om jag minns rätt

Medlem
Skrivet av pelorat:
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av Ozo:

Ja, 32 bitars windows har väl alla i dagsläget xD

Nej men eftersom det fortfarande finns många som har det så måste de anpassa sig efter det, vilket alltid har varit dilemmat med PC-utveckling. Man måste sikta lågt så att det går att spela även på sämre hårdvara än vad många har, och det kommer i slutändan att påverka även highend-maskiner eftersom man fått göra kompromisser. Sen går mycket att skala efter de möjligheter som finns på maskinen där det körs, men det blir ändå aldrig lika enkelt som på en konsoll där man vet från början vilken hårdvara som finns.

/ LordDaimos

Steam Hardware Survey visar att 70% av alla dator ägare sitter på ett 64bits OS och 55% har 4+ GB RAM.

Ja så ska de övriga 30% uteslutas? Kan finnas väldigt många köpsugna kunder i den kategorin som de i så fall skulle gå miste om vilket jag tror utgivarna skulle ha både ett och annat att säga till om.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av Ozo:
Skrivet av Sillage:
Skrivet av Ozo:

Ja, 32 bitars windows har väl alla i dagsläget xD

Många har 64 bit, har man mer än 4 GB i ram minne så sitter man förhoppningsvis på en 64 bits dator/os, annars kan man inte utnytja mer än 4GB.
Har själv kört 64 bit sedan 2005.

3gb om jag minns rätt

4 gig faktiskt

Inaktiv

kanske blir en ps4 iaf, för att slå ihjäl tiden tills Rome 2 kommer ut, sen hamnar den på komposthögen

Medlem
Skrivet av Segas:

Bästa Gaming PC...ja, för uppskattningsvis 10 år sedan så hade jag hållt med, nu är konsoler bara käppar i hjulet för utveckling. Här hyllar Epic 32-bitars arkitekturen, haha. Välkommen in till 2000-talet, snart kanske det används mus och tangentbord också till konsoler, så går det att spela alla dessa skitspel som normalt sett nyttjas med mus och tangentbord.

Idioter.

En PS4 med huvudfokus på handkontroll men bundlat med en enklare mus och komprimerat tangentbord skulle vara väldigt intressant.

Skulle öppna upp strategi och mmorpg-marknaden fullständigt för konsoler och skulle troligtvis efter en viss vaneperiod slå sönder pc-spelmarknaden fullständigt. Skulle man göra det så skulle det enda argumentet för PC vara att "om man spenderar monstruösa summor så kan du få lite bättre grafik och lyssna på spotify samtidigt".

Att det inte är gjort sedan länge är för mig ett mysterium

Medlem
Skrivet av Ozo:

Ja, 32 bitars windows har väl alla i dagsläget xD

Jag hoppas att den kommentaren dryper av sarkasm annars ska jag be till en högre makt att få förmågan att slå dig över tcp/ip

Medlem

Off topic:
Tänkte tipsa om att senaste Humble Bundle (då det verkar florera många PC ägare i tråden) är spel från Tripwire och just nu får man Red Orchestra 1 och 2 om man betar mer än $1 och Killing Floor om man betalar mer än genomsnittet (som nu är $2,91) samtliga spel på Steam och soundtrack ingår.

On Topic:
Något som hade gjort PS4 bättre är ett riktigt stöd för mus och tbord i samtliga spel men det kommer nog tyvärr inte ske då anledningen till att detta redan inte skett dels beror på att konsolspel har en AI som är anpassad för just handkontroll och att då införa stöd för mus kommer göra spelen avsevärt mycket enklare sedan så är den andra faktorn att alla som spelar på konsol ska ha samma förutsättningar. Det finns visserligen tillbehör man kan skaffa som gör att man kan spela med en mus men jag tror inte det kan slå ett äkta stöd.

Medlem
Skrivet av spritarn:
Skrivet av Segas:

Bästa Gaming PC...ja, för uppskattningsvis 10 år sedan så hade jag hållt med, nu är konsoler bara käppar i hjulet för utveckling. Här hyllar Epic 32-bitars arkitekturen, haha. Välkommen in till 2000-talet, snart kanske det används mus och tangentbord också till konsoler, så går det att spela alla dessa skitspel som normalt sett nyttjas med mus och tangentbord.

Idioter.

En PS4 med huvudfokus på handkontroll men bundlat med en enklare mus och komprimerat tangentbord skulle vara väldigt intressant.

Skulle öppna upp strategi och mmorpg-marknaden fullständigt för konsoler och skulle troligtvis efter en viss vaneperiod slå sönder pc-spelmarknaden fullständigt. Skulle man göra det så skulle det enda argumentet för PC vara att "om man spenderar monstruösa summor så kan du få lite bättre grafik och lyssna på spotify samtidigt".

Att det inte är gjort sedan länge är för mig ett mysterium

Nope, det hade inte kört över pc över huvudtaget med mus och tangentbord.

Medlem

mus/tngb fungerar på ps3, dock är det bara epic's UT3 som har stödet i spelet.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Nightportier:
Skrivet av Ozo:

Ja, 32 bitars windows har väl alla i dagsläget xD

Exakt, dummaste jag hört på länge. Spelar man så har man med all säkerhet haft 64bitars i många år nu. Det som skiljer är ram som körs med ddr5 i ps4 och en 8kärnig processor som nog inte är så vanlig för de flesta.

Det handlar inte om det...
Det handlar om att de som skapar spel till PC idag måste anpassa sig till 32bitars OS eftersom det fortfarande används. Därför kommer PS4 ha ett bra försprång på den punkten eftersom PS4 kör 64 bit på alla konsoler.

Medlem

Shut up! Take my money! And gimme that awesome machine!!


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av spritarn:
Skrivet av Segas:

Bästa Gaming PC...ja, för uppskattningsvis 10 år sedan så hade jag hållt med, nu är konsoler bara käppar i hjulet för utveckling. Här hyllar Epic 32-bitars arkitekturen, haha. Välkommen in till 2000-talet, snart kanske det används mus och tangentbord också till konsoler, så går det att spela alla dessa skitspel som normalt sett nyttjas med mus och tangentbord.

Idioter.

En PS4 med huvudfokus på handkontroll men bundlat med en enklare mus och komprimerat tangentbord skulle vara väldigt intressant.

Skulle öppna upp strategi och mmorpg-marknaden fullständigt för konsoler och skulle troligtvis efter en viss vaneperiod slå sönder pc-spelmarknaden fullständigt. Skulle man göra det så skulle det enda argumentet för PC vara att "om man spenderar monstruösa summor så kan du få lite bättre grafik och lyssna på spotify samtidigt".

Att det inte är gjort sedan länge är för mig ett mysterium

Problemet är att de i så fall skulle behöva anpassa spelet på fler sätt än bara själva styrningen. Eftersom en handkontroll inte är lika "snabb" som att spela med mus och tbord så skulle de behöva ändra spelets AI för att vara mer utmanande för de som kör med detta. För att förstå vad jag menar så kan du jämföra Graw på konsol kontra PC, på PC är fienderna väldigt snabba och träffsäkra, på konsol har de sämre reaktionstid och träffar inte lika ofta. Om man på PC springer utan att se sig för kommer man vara död innan man hinner fatta vad som hänt, på konsol kommer man däremot hinna reagera.

Medlem

Ha ha fan va nice PS4 kommer blir det BÄSTA

I knew it!


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Testpilot

Den "perfekta" gamerdatorn som är åtminstone 2 år gammal då ..

Medlem
Skrivet av azynkron:

Greppar man efter strån så gör man.. "Galna, absurda ideer". Ja, ja.. utveckla era jävla spel till PC så kan ni göra "Galna, absurda saker" hela tiden. Varenda jävla gång.

Så är blir det när PC är som den är med många olika hårdvarukonfigurationer med ständigt ny hårdvara som kommer.

Ps4/Nextbox skulle göra PC gaming helt irrelevant om man kunde köra med KB/M för strategi-/fps spel...

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av azynkron:

Greppar man efter strån så gör man.. "Galna, absurda ideer". Ja, ja.. utveckla era jävla spel till PC så kan ni göra "Galna, absurda saker" hela tiden. Varenda jävla gång.

Så är blir det när PC är som den är med många olika hårdvarukonfigurationer med ständigt ny hårdvara som kommer.

Ps4/Nextbox skulle göra PC gaming helt irrelevant om man kunde köra med KB/M för strategi-/fps spel...

Jag menade inte PC som en negativ produkt. Den saknar helt konsollernas begränsningar.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Skriv svar