Spelmässa för "gaymers" nästa år

Medlem

problemet ligger i alla "större" spels community och spelarbas, tyvärr tror jag att det till viss del är en åldersfråga, utan någon konkret bevisning skulle jag tro att en majoritet av folket som använder kraftutryck som "gay", "nigger" etc är under 25.

Hade inget bredband i tonåren så var LAN som gällde när man skulle spela och kan inte minnas att man satt och skrek sådant åt varandra då?
Men är man uppväxt anonymt bakom en tag så kan man ju skrika vad man vill utan att behöva stå till svars.

Så förstår att folk känner sig utsatta online, men tror inte att "folket" som använder kraftuttryck online vågar säga något på diverse mässor så tror inte en Gaymermässa är någon lösning, integration är det!

Medlem
Skrivet av Werzion:

"special threatment".

Freudian slip? =P


signatur
Medlem
Skrivet av AW8:
Skrivet av Puscifer:

Idiotisk idé. Istället för att kategorisera heterosexuella och homosexuella borde man föra samman de två sexuella läggningarna för att bevisa att den ena inte är bättre eller sämre än den andra. Själva debatten handlar väl i grund och botten om att "Alla är lika mycket värda"?

Om man delar in hetero,- och homosexuella i olika fack är de plötsligt inte längre lika mycket värda.

Och på vilket sätt borde de göra detta? Innan du har kommit på en bättre idé för att bekämpa diskriminering av homosexuella, så är det här det bästa som kan göras. En spelmässa som visar att homosexuella är normala människor, precis som den heterosexuella majoriteten.

Om de aldrig skulle visa upp sig och hellre hålla sig gömda, så riskerar de gamla fördomarna att leva kvar.

Spelmässor är helt fel miljö för detta syfte. Om man vill att människor ska leva utan fördomar gentemot bl.a. sexualitet ska man fokusera på skolan och barnen. Det är mycket lättare att uppfostra ett barn så att han eller hon växer upp utan fördomar, än att försöka ändra på en persons fördomar vars hela uppväxt är grundat i detta.

Att dessutom kategorisera människor efter t.ex. sexuell läggning gör bara klyftan mellan de större då man mer eller mindre visar att "Titta! Här är två olika sorters människor som vi har valt att behandla annorlunda!"


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av AW8:
Skrivet av Puscifer:

Idiotisk idé. Istället för att kategorisera heterosexuella och homosexuella borde man föra samman de två sexuella läggningarna för att bevisa att den ena inte är bättre eller sämre än den andra. Själva debatten handlar väl i grund och botten om att "Alla är lika mycket värda"?

Om man delar in hetero,- och homosexuella i olika fack är de plötsligt inte längre lika mycket värda.

Och på vilket sätt borde de göra detta? Innan du har kommit på en bättre idé för att bekämpa diskriminering av homosexuella, så är det här det bästa som kan göras. En spelmässa som visar att homosexuella är normala människor, precis som den heterosexuella majoriteten.

Om de aldrig skulle visa upp sig och hellre hålla sig gömda, så riskerar de gamla fördomarna att leva kvar.

Spelmässor är helt fel miljö för detta syfte. Om man vill att människor ska leva utan fördomar gentemot bl.a. sexualitet ska man fokusera på skolan och barnen. Det är mycket lättare att uppfostra ett barn så att han eller hon växer upp utan fördomar, än att försöka ändra på en persons fördomar vars hela uppväxt är grundat i detta.

Att dessutom kategorisera människor efter t.ex. sexuell läggning gör bara klyftan mellan de större då man mer eller mindre visar att "Titta! Här är två olika sorters människor som vi har valt att behandla annorlunda!"

Håller med totalt

Medlem

Skönt att se att det finns så många toleranta och öppensinnade här, inte riktigt vad jag hade väntat mig. Fast å andra sidan kanske tråden är kraftigt modererad?

Inaktiv
Skrivet av Riwl:

Tänk dig en transa som går in på en spelmässa och ställer sig i en grupp av andra människor och tänker diskutera spel, direkt blir den uttittad och skitsnack börjar redan. Det handlar inte om "Heeej killar jag låg med han och han igår samtidigt som jag spelade det hääär spelet!"
Det handlar om att nu kan alla dem som känt sig utanför pågrund av sin läggning kan känna sig som precis alla i deras närvaro.

"JAG FÖRSTÅR INTE VARFÖR DEM SKA FÅ DET" Håll käft och bry dig inte, om du inte förstår hur illa behandlade hbt-personer blir så förväntas du inte heller förstå det här.

Du tror alltså inte att transor upplever stigmatisering och exkludering även i HBT-sammanhang? Uppenbarligen vet du inte speciellt mycket om den grupp du uttalar dig om.

Medlem

Både + och - i detta.

På plus-sidan hittar man att det ju faktiskt blir en knytpunkt där man kan träffa likasinnade, och ha kul helt enkelt, jag menar det är ju alltid kul med evenemang då man känner för sådant

På minus-sidan är det ju likt Pride lite tudelat med budskapet, man kan tolka det både positiv gemenskap och negativ uppdelning. Men det kanske behövs fortfarande att belysa frågan på detta övertydliga sätt, det är svårt att säga.

Problemet är ju att rent logiskt så är det dumt att segregera i känsliga ämnen, men om alla människor skulle vara så logiska så skulle vi inte ha krig i världen. Därför är det inte konstigt att man söker sig till likasinnade även då det är så tvåeggat som detta, tror jag...

Medlem

Visst finns det stor del av sexuell läggning i våra skälls ord i vardagen. Visst finns det utsatta grupper i samhället.

Men att särskilja sig som grupp på detta vis tycker jag är en otroligt dålig ide!

San Francisco 1972 det var dit alla hippies och sexuellt avvikande mäniskor åkte i US för där var det den fria staden.
Och visst är det ett globalt problem men är nog störst i US.

Tycker de att detta verkligen behövs så bra för dem, men tycker ändå att det skriker "hallå syns vi" Så en dålig ide enligt mig då jag anser att man kan spela med alla oavsett sexuell läggning.
Tex: en clan söker en bra sniper då är ju din roll i spelet relevant inte din sexuella läggning. Mer spel mässor är trevligt för alla gamers men om sexuell läggning är viktigare än spelen då blir det fel. Så detta känns onödigt.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Arvid:

Skönt att se att det finns så många toleranta och öppensinnade här, inte riktigt vad jag hade väntat mig. Fast å andra sidan kanske tråden är kraftigt modererad?

Eller så har de flesta (speciellt gamers) inget emot HBT-personer.

Finns betydligt skummare personer att oroa sig för på internet än någon kille som har samma sexuella intresse som ens sambo.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Av kommentarerna att döma så kanske kränkta vita män borde ha en egen mässa där man kan vältra sig i sin egen självömkan.

Medlem
Skrivet av daver:

Av kommentarerna att döma så kanske kränkta vita män borde ha en egen mässa där man kan vältra sig i sin egen självömkan.

Snacka om patetisk kommentar!!!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Riwl:

Tänk dig en transa som går in på en spelmässa och ställer sig i en grupp av andra människor och tänker diskutera spel, direkt blir den uttittad och skitsnack börjar redan. Det handlar inte om "Heeej killar jag låg med han och han igår samtidigt som jag spelade det hääär spelet!"
Det handlar om att nu kan alla dem som känt sig utanför pågrund av sin läggning kan känna sig som precis alla i deras närvaro.

"JAG FÖRSTÅR INTE VARFÖR DEM SKA FÅ DET" Håll käft och bry dig inte, om du inte förstår hur illa behandlade hbt-personer blir så förväntas du inte heller förstå det här.

Du tror alltså inte att transor upplever stigmatisering och exkludering även i HBT-sammanhang? Uppenbarligen vet du inte speciellt mycket om den grupp du uttalar dig om.

Förlåt men jag sa aldrig att JAG förstått, till skillnad från andra här på fz så försöker jag iallafall förstå, jag är inte transa själv (är bisexuell) men jag ser inte direkt så straight ut men jag beter mig heller inte feminint, men även jag har blivit trakasserad pågrund av mitt UTSÈENDE, och då kan jag bara föreställa mig hur transor har det.

Förstår inte varför heterosexuella personer blir så vansinniga över ett en mässa för hbt-personer som alla får komma till, beter sig som om dem icke var bjudna.

Inaktiv
Skrivet av Riwl:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Riwl:

Tänk dig en transa som går in på en spelmässa och ställer sig i en grupp av andra människor och tänker diskutera spel, direkt blir den uttittad och skitsnack börjar redan. Det handlar inte om "Heeej killar jag låg med han och han igår samtidigt som jag spelade det hääär spelet!"
Det handlar om att nu kan alla dem som känt sig utanför pågrund av sin läggning kan känna sig som precis alla i deras närvaro.

"JAG FÖRSTÅR INTE VARFÖR DEM SKA FÅ DET" Håll käft och bry dig inte, om du inte förstår hur illa behandlade hbt-personer blir så förväntas du inte heller förstå det här.

Du tror alltså inte att transor upplever stigmatisering och exkludering även i HBT-sammanhang? Uppenbarligen vet du inte speciellt mycket om den grupp du uttalar dig om.

Förlåt men jag sa aldrig att JAG förstått, till skillnad från andra här på fz så försöker jag iallafall förstå, jag är inte transa själv (är bisexuell) men jag ser inte direkt så straight ut men jag beter mig heller inte feminint, men även jag har blivit trakasserad pågrund av mitt UTSÈENDE, och då kan jag bara föreställa mig hur transor har det.

Förstår inte varför heterosexuella personer blir så vansinniga över ett en mässa för hbt-personer som alla får komma till, beter sig som om dem icke var bjudna.

Har du blivit trakasserad på spelmässor pga. ditt utseende? I sådana fall kan jag förstå att du söker en fristad. I övrigt är det välkänt att det även inom HBT-kretsar finns hierarkier eller tendenser till sådana där macho-män står högst i kurs och där transorna ligger i botten så för den gruppen är en dylik festival troligen ingen garanti för arga blickar eller social ostracism.

Medlem
Skrivet av Voorhees:

Om så är fallet vill jag ha en spelmässa för endast straighta. Jag finner detta skapligt löjligt. Varför delar de in sig i ett eget fack om de vill bli accepterade?

Som bög undrar jag det också. Är väl regnbågsmaffians påfund. Blir riktigt irriterad av såna där som tar sig rätten att representera "oss".

Inaktiv
Skrivet av daver:

Av kommentarerna att döma så kanske kränkta vita män borde ha en egen mässa där man kan vältra sig i sin egen självömkan.

Har inget med självömkan att göra snarare sunt förnuft och rättvisa. Jag skall omfamna alla men tillhör man en minoritet så får man bilda klubb. PK i ett nötskal.

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Arvid:

Skönt att se att det finns så många toleranta och öppensinnade här, inte riktigt vad jag hade väntat mig. Fast å andra sidan kanske tråden är kraftigt modererad?

Eller så har de flesta (speciellt gamers) inget emot HBT-personer.

Finns betydligt skummare personer att oroa sig för på internet än någon kille som har samma sexuella intresse som ens sambo.

Inte direkt det intrycket jag får när jag spelar BF3, men det är väl som vanligt, de störiga hörs och syns mest.

Skrivet av daver:

Av kommentarerna att döma så kanske kränkta vita män borde ha en egen mässa där man kan vältra sig i sin egen självömkan.

Hahaha, där här vi en mässa jag skulle vilja gå på, bittra människor kan vara hysteriskt roliga människor. Se bara på Magnus Betnér, eller ja, stundom lysande, inte sällan tråkig...

Medlem

Är själv bög, men vill inte gå på en sån mässa. Jag tror inte att tolerans skapas genom avgränsning, MEN, det är ändå ett jäkla fett problem att det skapas en sån här mässa pga otolerans i världen.

Jag menar, på grund av fobiska människor, så vågar jag inte hålla handen eller ge en puss till min pojkvän offentligt, för jag är rädd (både för våld, skällsord eller dömande blickar).

Kanske bäst att avskappa termen sexuella "identiteter", och bara kalla det preferenser. Skulle kanske avdramatisera det.

Det är ett stort konundrum, att undvika avgränsning samtidigt som man faktiskt vill mota bort hatet på ett vettigt sätt.

Medlem

Gör ett "'Acceptance for all' gaming convent" - då snackar vi verkligen bra skit. Det här är ett steg på vägen, men dessvärre ett alldeles för litet sådant. Finns allt för mycket (vitt skilda) grupper som får alldeles för mycket oförtjänt skit.

Det är lite som feminism - borde det inte egentligen heta neutrism? Vi ska fokusera på att få alla likvärdiga på så många sätt som möjligt, inte att väga upp oförrätter med andra oförrätter.

Tråkigt att det inte ska vara så uppenbart och enkelt, det ironiska är att många inte ens verkar förstå det - utan att det i deras huvuden slår slint och bokstäverna "PK" helt plötsligt dyker upp. Det är väl inte relevant vad som är "PK" (definition där, tänk efter lite innan ni skriker ut det) eller inte, det viktiga är att så många som möjligt klarar sig så bra som möjligt. Segregation bidrar inte till det, och att lösa problemet med ett annat problem (segregation, ena "lägret" vs. det andra - mao, förenklat, HBTQ vs. HBTQ-fober) blir lika en lika fel tanke.

Avdramatisera, balansera och förena. Oavsett några variabler egentligen - vi är människor, punkt. Man måste inte tycka om alla, men man ska ha vett nog att acceptera alla, och åtminstone försöka arbeta för att alla ska fungera utan att det ska behöva vara på direkt bekostnad av (direkt skadligt för) andra.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

140 kommenterar? Snacka om överreaktion.

Medlem
Medlem

Sjukaste jag läst, bara lägg ner!

Kan man inte lika bra införa en mässa för bara hetros eller för bara samer?

Fimpa det här jäkla skiten med sexualitet i spel, blir så jävla trött! Ha spelmässor som vanligt och blanda inte in folks sexualitet i detta.

Det är sånt här som gör att man tappar respekten för vissa när dom måste ha en separat mässa knuten till sexualitet...

Medlem
Skrivet av swordfish:

Tur att dessa människor oftast inte sprider vidare sina dåliga gener.

HBTQ-människor har missbildningar i huvudet punkt slut!

Denna kommentar kommer förmodligen tas bort eftersom den innehåller fel åsikter.....

DÄR har vi skälet till att det behövs en "egen" mässa för HBTQ.

Räcker med ETT rövhål som ovanstående talare för att ge hela communityn dåligt rykte. Vi har runt 140 mer eller mindre vettiga inlägg där vi diskuterar saker, och sen kommer det en sån här som förstör för alla.

Notera även att de flesta som säger sig inte ha något emot HBTQ men tycker det är fel att de ska ha egen mässa, inte heller har försökt säga ifrån när nån för fram såna här extrema åsikter. Samma tendens finns i verkligheten, skulle detta varit en spelmässa hade de flesta bara tittat på när nån behandlat andra människor som skit bara för att inte har samma sexuella läggning.

Alltså behöver de en "egen" mässa där de kan vara sig själva för en stund.

Medlem

Ett snabbt inpass också, angående alla kommentarer som uttrycker fasa för att sexualitet skulle behandlas i spelvärlden.

I've got news for you, det gör det redan. Kärlek och sex är en naturlig del av mänskliga narrativ, och spel har behandlat detta sen de första spelen kom som gjorde mer än bara räkna poäng. Men till 99.99% rör det sig om good old fashioned hetero-kärlek. Man och kvinna, hjälte och prinsessa osv.

Spel är en kulturell yttring, skapad av människor. Människor är sexuella varelser. I alla kulturformer så behandlar vi frågor om sexualitet, kärlekens natur osv. Tänk er själva hur orimligt det skulle låta om nån sa "Nej, dra inte in en massa jävla frågeställningar om sexualitet i litteraturen/filmvärlden/konsten!"

Problemet för er tycks ju inte vara sexualitet som så, utan fel sorts sådan. Sådan som utmanar just era normer.

Medlem

Ha, kul grej måste jag säga, speciellt i USA där personer med annan sexuell läggning knappast kan påstås behandlas jämlikt. Även om det börjat komma så smått på senare tid har jag inget emot att se spel där du helt får gifta dig med alla oavsett kön, ha manliga kläder på kvinnliga karaktärer eller minimal string på din barbar
det skulle iaf inte göra spelen sämre, och någon bitter stackare retar det alltid

eld
Medlem
Skrivet av Simon Karlsson:

Är själv bög, men vill inte gå på en sån mässa. Jag tror inte att tolerans skapas genom avgränsning, MEN, det är ändå ett jäkla fett problem att det skapas en sån här mässa pga otolerans i världen.

Jag menar, på grund av fobiska människor, så vågar jag inte hålla handen eller ge en puss till min pojkvän offentligt, för jag är rädd (både för våld, skällsord eller dömande blickar).

Kanske bäst att avskappa termen sexuella "identiteter", och bara kalla det preferenser. Skulle kanske avdramatisera det.

Det är ett stort konundrum, att undvika avgränsning samtidigt som man faktiskt vill mota bort hatet på ett vettigt sätt.

Fast samtidigt så är ju den viktiga detaljen att alla är välkomna, annars hade det inte hjälpt på något sätt.

Jag tror många är väldigt omedvetna om problemen som existerar och därför blir upprörda varje gång något sådant här händer, men det behövs en sådan central mötespunkt för personer i en mer utsatt grupp som tvingas leva i en väldigt homofobisk atmosfär när det kommer till spel.

Åter igen, ett bra sätt för HBT-personer att kunna få en lugn stund i spelvärlden samt låta ALLA komma dit för att lära sig mer eller visa sitt stöd.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av FrankieMango:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av FrankieMango:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Skjuludde1:

Jag skulle vilja påstå att det löjliga är hur uprörda folk blir utav det här jag menar, om dem vill träffa människor med liknande läggning och intresse, vad är det för fel på det?
Vet inte riktigt varför det blir ett sådant ramaskri kring det hela.

tänk dig vilket ramaskri det skulle blir om det vore tvärtemot?

Det ÄR ju i praktiken tvärtemot. Det är ju för bövelen därför de skapar en egen mässa.

finns väl ingen spelmässa som riktar sig mot enbart straighta?

Jag skrev "i praktiken", och vad jag menade med det var att det uppenbarligen finns många HBTQ-personer som känner sig diskriminerade och otrygga på vanliga spelmässor. De upplever att man utesluts socialt om man inte är straight, eller ljuger om sin sexuella läggning, vilket i sin tur leder till att de hellre har en egen mässa där de slipper tänka på sånt och istället kan få ägna sig åt spelande.

Jag vet inte hur du uppför dig på spelfestival men när jag går på mässor så diskuteras inte min sexualitet överhuvudtaget. Jag pratar inte om vem jag har sex med när jag går till webhallen, när jag går på Hultsfred, när jag besöker moskén eller när jag går på café heller.

Alla ni fårskallar som gapar om att alla festivaler och offentliga mötesplatser "enbart är för straighta" borde lära er att stänga munnen lite oftare och sluta basunera ut var ni vill parkera könsorganet, alldeles oavsett om det är män, kvinnor, sälar eller krusbärsbuskar ni trånar efter.

Du har missat en sak här. Vi diskuterar inte vad du eller jag gör på spelmässor, vi pratar om HBTQ-människors erfarenheter av det allmänna sociala rummet. Och uppenbarligen är det något som inte stämmer eftersom att folk verkar redo att betala rätt mycket pengar för att få till en spelmässa som har riktlinjer och regler när det gäller tolerans och en inkluderande kultur. Trakasserier, våld och hot är något som är mycket vanligare förekommande för en HBTQ-person än för heterosexuella. Om man faktiskt lyssnar på dessa människors åsikter, vilket jag anser att jag gör i större utsträckning än du, så kan man lära sig ett och annat om vad de här människorna som grupp utsätts för.

"Parkera könsorganet"? Så du menar att om ett homosexuellt par går på spelmässa tillsammans så "parkerar" de könsorganet där då eller? Om de kysser varandra på en bänk? Om de har vigselringar på sig? En människa som är mitt i ett könsbyte och som kanske ser kvinnlig ut fysiskt men som har manliga kläder på sig, parkerar denna människa också könsorganet på mässan? Om man har ett halsband med regnbågsflaggan på sig?

Du borde nog ta några djupa andetag innan du postar nästa inlägg. Man kallar inte folk för fårskallar och man buntar inte ihop folk och häver ur sig så otrevliga saker som du gjorde i det här inlägget.

Inaktiv
Skrivet av swordfish:

Tur att dessa människor oftast inte sprider vidare sina dåliga gener.

HBTQ-människor har missbildningar i huvudet punkt slut!

Denna kommentar kommer förmodligen tas bort eftersom den innehåller fel åsikter.....

Kanske dags för dig att säga hej då till församlingen och pastorn och kanske läsa lite andra böcker än bibeln... Eller kanske bara växa upp.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Inaktiv
Skrivet av Voorhees:

Om så är fallet vill jag ha en spelmässa för endast straighta. Jag finner detta skapligt löjligt. Varför delar de in sig i ett eget fack om de vill bli accepterade?

Därför att det finns problem här i världen som fördommar och hat mot människor som inte följer normen. Jag tycker att detta är ett jättebra initiativ i och att det väcker diskussion samt uppmärksammar människor på de fördommar som finns inom spelcommunityn och att det inte är OK som det är nu. Det faktum att så många här som påstår sig vara liberala inte förstår tycker jag är lite smått skrämmande. Så uppenbarligen behövs en sådan här mässa. Jag kommer dra dit.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av North:
Skrivet av daver:

Av kommentarerna att döma så kanske kränkta vita män borde ha en egen mässa där man kan vältra sig i sin egen självömkan.

Har inget med självömkan att göra snarare sunt förnuft och rättvisa. Jag skall omfamna alla men tillhör man en minoritet så får man bilda klubb. PK i ett nötskal.

Sunt förnuft och rättvisa, jo tjena. Vi har alltid varit ,och kommer förmodligen alltid att vara, den mest förfördelade gruppen i samhället. Likförbannat är det vi som gråter allra mest och högst när vi inte får vara med. Nu stängs vi inte ens ute här, men det stack tydligen tillräckligt mycket i ögonen för någon sorts kollektivt sammanbrott ändå.

Medlem

Fruktansvärt löjligt.

Skriv svar