"Japanska spelutvecklare måste sluta ignorera multiplayer"

Medlem
Skrivet av TotalCraptastic:

För att utvecklingen går frammåt? Själv hoppas jag på framtida single player spel som använder multiplayer i stor utsträckning för att skapa dynamik i upplevelsen. Tänk dig ett Skyrim där ena spelomgången så har en bondes fru ett uppdrag att mjölka en ko, medans nästa spelomgång du är där så valde spelare X i landet Y att i sin spelvärld dräpa bondens fru. Därför har nu bonden istället en quest till dig att hämnas och dräpa en avbild av denna spelares avatar i din spelvärld.

Fortfarande är det bara en avbild (AI kontrollerad) och inte en match mot denna spelare, men det är ett exempel på hur jag tycker man kan använda multiplayer i single player spel för att skapa stor dynamik. Självklart kan man alltid få valet hur mycket andra spelare kan påverka ens spelomgång, men jag hoppas att framtiden blir att multiplayern skapar stor dynamik åt single player upplevelsen.

ps. Mer coop åt folket!

Det där var riktigt innovativt, fick mig att tänka lite. Man skulle ju kunna göra något liknande drop-in-battles i TW:shogun 2, men i skyrim.
T.ex. att spelare A springer på en köpman som vill ha eskort förbi ett otäckt område, tackar han ja så frågas en annan spelare B som är online och ungefär på samma ställe och med ungefär samma level, om han vill ha ett uppdrag som går ut på att mörda nämnda köpman. Tackar även denna ja, så blir bägge spelare inflyttade i en gemensam tillfällig instans av världen tills questen har löst sig, då de flyttas tillbaka till sina vanliga spel. Det skulle jag tycka vore asläckert, och verkligen kunna ge en helt ny dimension till vad multiplayer innebär.

Men i överlag så håller jag inte med om att spel gynnas både av att ha singelplayer och multiplayer, såvida inte det är i stort sett samma upplevelse att spela singelplayer och multiplayer. DoW2 t.ex, singelplayer och multiplayer i det spelet skiljer sig kraftigt. Singelplayerläget är ett hjälte/story-drivet taktik, "hack-and-shoot"-spel typ. Multiplayer är ett relativt intensivt, tävlingsinriktat taktikspel på en helt annan nivå en singelplayer.
Personligen så tyckte jag båda spellägena var helt okej. Men jag undrar hur bra spelet hade kunnat bli om de endast hade fokuserat på ANTINGEN singel eller multiplayer, eller åtminstone ha mycket snarlika singel och multiplayer (typ SC2 eller shogun 2).

Medlem

Jag spelar väldigt sällan mp förutom i "Rena" mp spel.

Kan någon förklara fördelen med ett bra SP spel med ett urvattnat mp läge som självdör efter typ 1 månad då det knappt finns några spelare online?

När ett MP spel tappat stora delar av sina spelare redan efter 2-3+ år så känner jag då mig lurad av spelet då ett bra MP spel ska inspirera och utmana spelare att stanna kvar.

Så låt dom som gör bra SP och MP spel göra sin grej, behöver ingen "soppa" med allt imo

Inaktiv

Japaner japaner, sexfixerade och bakåtsträvare,
hörde på radions nyheter att nån i sverige åkt fast för innehav av barnporr, och det var nån Manga tidning med det vanliga köret, tjejer som ser ut som småbarn som visar både det ena och det andra.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

12
Skriv svar