Rapport: våldsamma spel leder inte till verkligt våld

Robot
Rapport: våldsamma spel leder inte till verkligt våld

Sammanställning av 11 års forskning visar ingen koppling mellan aggressivt beteende i verkliga livet och aggressiva spel.


Medlem
Rapport: våldsamma spel leder inte till verkligt våld

Tycker det känns tråkigt att vi fortfarande har den här diskussionen överhuvudtaget. Jag är 23 nu och det har snackats om det sen jag var 5, ja, säkert tidigare men då mindes jag väl inget. Med tanke på alla som spelar spel i Sverige så tycker jag det sker väldigt få våldsbrott som kan stöda dem som säger att tv-spel leder till verkligt våld...

Medlem

Ja och det är väl klart att man blir aggressiv? Det blir man ju i alla sporter! Kolla bara på Hockeyn...


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

No shit Sherlock.

Varför inte starta lite statligt finansierad forskning i huruvida ett användande av fula grimaser hos barn kan leda till att deras ansikten fastnar i detta läge? Det är nog ungefär ett lika bra användande av skattepengar.

Medlem

Jag som alltid känner mig klaustrofobisk och förföljd efter att ha spelat pacman blir faktiskt väldigt förvånad

Inaktiv

Och samtidigt har aftonbladet sin vanliga "games are bad" drive...

Medlem

alla som blir mördare eller psykfall var sådana redan innan. det kan väl vem som helst med lite intelligens räkna ut man föds sådan, det är inget man blir. annars hade alla varit våldsamma.


signatur

//monster

Medlem

Visade artikeln för mina föräldrar som alltid påstår att tv-spel föder våld och att det är spelens fel att det begås fler brott nu än förr, men de bara pratar bort det.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Den här typen av studier och slutsatser är bra för föräldrar som i dag är i 30-40 års åldern och som inte vuxit upp i hus med 5 datorer 3 spelkonsoler och 8 internetuppkopplingar. De flesta på sweclockers är ju intresserade av datorer på ett eller annat sätt och då har man ev. den typen av intresse och synpunkter/åsikter.

Mamma Lena(vem det nu är) blir aningen lugnare när hon läser den här typen av rapporter med vetenskaplig bakgrund och kanske intresserar sig lite mer för vad hennes son Axel(vem det nu är) spelar för typ av spel.

Problemet i dag bland föräldrar som inte har koll på datorer och datorspel är just att de inte tar steget och sätter sig själva för att spela med barnen eller se på när barnen spelar för att få en uppfattning de själva anser sund och fungerande.

Att bara säga att våldsspel gör våldsamma barn utan att man som förälder själv satt sig in i vad för spel barnen egentligen får/köper/vill ha och varför de spelar just de spelen och vad de går ut på blir fel. På samma sätt är det fel av föräldrar att säga att barn inte blir påverkade av datorspel om de själva spelar mycket datorspel.

Hjärnan påverkas av allt, oavsett om det är att sy 10 timmar i veckan, måla, spela datorspel, rida eller sparka boll. Det ena behöver itne vara bättre/sämre än det andra. Men det gäller som förälder att vara delaktig i barnens uppväxt och aktiviteter.

Hemma hos oss spelar vi allt vår son spelar och ser till att han spelar det som är rätt för hans ålder. Min fru tycker inte alltid att allt är OK att spela, men hon har inte heller samma insyn eller intresse. Vi pratar om det och ser till att vi är överrens.

Ta allt med måtta, en nypa salt och en näve sunt förnuft. Det mesta brukar lösa sig då.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

Men grattis världen! Så klart att spel inte orsakar psykotiskt våld. Jag spelade väldigt mycket Postal 2 i mina yngre dagar, men inte blev jag en mördare. sadist m.m

Det värsta som hände var att jag hade en lite våldsam mardröm en natt som var lite lik Postal, då slutade jag spela i några veckor...that was all.
Det är fel att skylla på spel så fort något dumhuvud begår ett grovt brott, de har en skruv lös i skallen från första början.

Ska dom ta och skylla hela Breivik masakern på Dragon Age 2, som han spelade innan massakern eller?


signatur

Game long and prosper

Medlem

Våldsamma spel i sig gör inte människor våldsamma. Däremot kan kan människor med någon sjukdom/diagnos/symptom/psykisk störning som tidigare visat sig i våldsamma former triggas av våld från spel eller annan media. Våldsamhet är något som alltid funnits hos individen antingen medvetet eller undermedvetet, det är inget som skapas av tv-spel eller annan media i sig.

Medlem
Skrivet av Javas:

Men grattis världen! Så klart att spel inte orsakar psykotiskt våld. Jag spelade väldigt mycket Postal 2 i mina yngre dagar, men inte blev jag en mördare. sadist m.m

Det värsta som hände var att jag hade en lite våldsam mardröm en natt som var lite lik Postal, då slutade jag spela i några veckor...that was all.
Det är fel att skylla på spel så fort något dumhuvud begår ett grovt brott, de har en skruv lös i skallen från första början.

Ska dom ta och skylla hela Breivik masakern på Dragon Age 2, som han spelade innan massakern eller?

Nej det är klart det inte var Dragon Age 2 som fick Breivik att göra sitt dåd, tror inte någon skulle få för sig något så dumt, det var ju för att han spelade world of warcraft!

trololol!

Medlem

"Samtidigt finns heller inget stöd i forskningen för att det inte kan vara så, men sannolikt ligger också andra faktorer bakom."

Vill bara inflika att den där sista meningen är the laws of science in reverse. Man kan inte söka stöd till en tes baserat på att mottesen bevisats, snarare än att den egna tesen motbevisats - att ett med din tes inkompatibelt scenario bevisats = att din tes har motbevisats. Det finns ingen mekanism i vetenskapen för att "motbevisa" teser, det finns bara en mekanism för att bevisa nya teser, och felaktiga teser som inte är kompatibla med den bevisade tesen förkastas eller uppdateras.

Get your science straight, Tomas. Kapa sista meningen. Eller missförstod jag dig bara?

Inaktiv

jag är extremt icke-chockerad av detta resultat.

Medlem

On topic; även om jag personligen inte tror att spel föder fram aggressioner och våld så är det väl bra att det forskas i det; min uppfattning som baseras på mig och mina erfarenheter har ju egentligen ingen vidare tyngd i sammanhanget...

Offtopic (men ändå inte); Röda korset ska uppebarligen (enligt AB) utreda om spel bryter mot de regler i krig som satts i Haag och Genéve.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article14032972.a...


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av Mr.Waterboy:

Visade artikeln för mina föräldrar som alltid påstår att tv-spel föder våld och att det är spelens fel att det begås fler brott nu än förr, men de bara pratar bort det.

Be dina färäldrar visa statistik på att det faktiskt begås fler brott nu än "förr" och be dem sedan knyta det till tv-spel. När de sedan inte gör det och kommer med dumma ursäkter och påhittade argument så behöver du bara påpeka detta så är slaget vunnet. Dock kan din månadspeng lida av att du äger dina päron

Redaktör
Skrivet av KatOne:

"Samtidigt finns heller inget stöd i forskningen för att det inte kan vara så, men sannolikt ligger också andra faktorer bakom."

Vill bara inflika att den där sista meningen är the laws of science in reverse. Man kan inte söka stöd till en tes baserat på att mottesen bevisats, snarare än att den egna tesen motbevisats - att ett med din tes inkompatibelt scenario bevisats = att din tes har motbevisats. Det finns ingen mekanism i vetenskapen för att "motbevisa" teser, det finns bara en mekanism för att bevisa nya teser, och felaktiga teser som inte är kompatibla med den bevisade tesen förkastas eller uppdateras.

Get your science straight, Tomas. Kapa sista meningen. Eller missförstod jag dig bara?

Jag förstår inte vad du menar. Jag återger ju delar av rapporten, snarare än att jag själv drar några slutsatser. Möjligen dåligt formulerat, men det är ju faktiskt vad som står.


signatur
Medlem
Skrivet av badpojken:
Skrivet av Javas:

Men grattis världen! Så klart att spel inte orsakar psykotiskt våld. Jag spelade väldigt mycket Postal 2 i mina yngre dagar, men inte blev jag en mördare. sadist m.m

Det värsta som hände var att jag hade en lite våldsam mardröm en natt som var lite lik Postal, då slutade jag spela i några veckor...that was all.
Det är fel att skylla på spel så fort något dumhuvud begår ett grovt brott, de har en skruv lös i skallen från första början.

Ska dom ta och skylla hela Breivik masakern på Dragon Age 2, som han spelade innan massakern eller?

Nej det är klart det inte var Dragon Age 2 som fick Breivik att göra sitt dåd, tror inte någon skulle få för sig något så dumt, det var ju för att han spelade world of warcraft!

trololol!


signatur

Game long and prosper

Medlem

Fatta vad pengar som kastas åt helvete, I fel sjö !!!!
Finns väl bättre forskning att lägga pengar i !
Sigh . 11år .. Undrar hur mycket de lagt ut på detta !?


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem

"Postal 2 stod i centrum av debatten kring våldsamma spel i mitten av 00-talet."

På tal om Postal, kommer inte 3:an väldigt snart?

Förövrigt, inte fan drar jag och snor en dumper för att sen dra ut på stan och köra över folk för poäng bara för att jag lirade Carmageddon dagen innan.

Medlem
Skrivet av Phyrex:

"Postal 2 stod i centrum av debatten kring våldsamma spel i mitten av 00-talet."

På tal om Postal, kommer inte 3:an väldigt snart?

Förövrigt, inte fan drar jag och snor en dumper för att sen dra ut på stan och köra över folk för poäng bara för att jag lirade Carmageddon dagen innan.

Postal 3 ska ha kommit väldigt snart ända sen 2008 Vem vet, det kanske blir det nya Duke Nukem Forever


signatur

Game long and prosper

Redaktör
Skrivet av Jimpa_31:

Fatta vad pengar som kastas åt helvete, I fel sjö !!!!
Finns väl bättre forskning att lägga pengar i !
Sigh . 11år .. Undrar hur mycket de lagt ut på detta !?

Statens medieråd har sammanfattat en mängd forskningsrapporter som gjorts under 11 års tid. Det är inte de själva som forskat i frågan.


signatur
Medlem

Jag har spelat de flesta våldsamma spel som släppts till pc och jag är inte det minsta aggressiv, snarare tvärt om ifall du skulle fråga någon som känner mig... =-)

Inaktiv

Fy fan vilket slöseri med pengar.

Inaktiv
Skrivet av MagicBandit:

Och samtidigt har aftonbladet sin vanliga "games are bad" drive...

så skriver Aftonhoran också CHOCK! i alla sina nyheter xD VÅLDSAMMA SPEL CHOCK UTLÖSES I SUNDSVALL! till exempel...

Medlem

Det här visste man ju för länge sen. Men nu kanske alla idioter som skyller på spel kan förstå det också. Man kan ju hoppas i alla fall.

Medlem

Om detta resultat ligger i linje med 7 av 8 tidigare undersökningar från 2000-talet så tycker jag att pengarna skulle användas bäst genom att slå hål på den 8:e undersökningen.

Medlem

tycker om hur olika nyhetsredaktioner vill ge olika budskap haha http://www.metro.se/teknik/

Medlem

Kunde jag ha sagt för många år sedan, dom kunde ha gett alla pengar åt mig.

Antagligen finns det en minoritet som inte kan lägga grepp på verklighet, som inte har koll på rätt och fel. Men 99,9% blir inte våldsamma av spel.

Medlem

Jag tror som jag alltid gjort att allt nöjesvåld runt oss leder till en avtrubbning, att man inte blir lika förskräckt när man ser våldsamma saker idag jämfört mot hur man reagerade på det för, säg, 50 år sen. Sen är det ju sandlådedebatt att säga att våldsamma dataspel inte leder till att man springer ut på stan och gör samma sak som man gjorde i [insert random game here]. Det är ju självklart att det inte gör. Skulle det hända så är det antagligen för att det redan finns en allvarlig störning i personen i fråga redan innan.
Är glad att det iallafall forskas något i ämnet. Att fråga en gamer om videovåld kan påverka är som att fråga Maud Olofsson ifall arbetskraftsinvandring leder till lönedumpning. Om ingen tror att obegränsat våld kan påverka någon så tycker jag vi testar det på ett gäng treåringer, sätt dom med postal eller vadsomhelst och se ifall de växer upp med respekt för sina medmänniskor.
Poängen är det att vi tar intryck av allt, barn långt mer än vuxna.

123
Skriv svar