Första infon om Cyanides A Song of Ice and Fire-rollspel
George R.R. Martins episka bokserie blir spel i fransk regi. Vi har de första detaljerna kring det kommande rollspelet.
#cyanide, #a-game-of-thrones-genesis, #a-game-of-thrones, #thief-deadly-shadows, #the-witcher-2-assassins-of-kings, #planescape-torment, #baldurs-gate-ii-shadows-of-amn, #star-wars-knights-of-the-old-republic
Linjär utforming = inget köp.. Rollspel ska vara öppna som Pihrana Bytes och Bethesda's spel, trist att inte fler hakar på det istället för att bara apa efter tråk-bioware..
Pff! Rollspel handlar om att man har en roll i en värld - interaktion mellan karaktärer och intressant handling - inte utspela sig i en tom värld med skyltdockor.
Det såg sådär ut av någon anledning, kan inte sätta fingret på det. Tror inte att något spel klarar av att göra a Song of Ice and Fire rättvisa.
Linjär utforming = inget köp.. Rollspel ska vara öppna som Pihrana Bytes och Bethesda's spel, trist att inte fler hakar på det istället för att bara apa efter tråk-bioware..
Pff! Rollspel handlar om att man har en roll i en värld - interaktion mellan karaktärer och intressant handling - inte utspela sig i en tom värld med skyltdockor.
Rollspel med en toklinjär handling blir inte mycket till rollspel, mer interaktiv film.. "Tom värld med skyltdockor"? Det låter som ett ganska typiskt Biowarespel där karaktärerna inte har något liv alls utan står på samma ställe genom hela spelet, samt en tom värld som inte går att utforska hur man själv väljer = inte rollspel imo. Rollspel går till mycket stor del ut på utforskning och att kunna leva i en värld som man själv väljer det. Interaktioner mellan karaktärer kommer i andra hand imo, sånt görs bättre i böcker eller filmer ändå.
Rollspel med en toklinjär handling blir inte mycket till rollspel, mer interaktiv film.. "Tom värld med skyltdockor"? Det låter som ett ganska typiskt Biowarespel där karaktärerna inte har något liv alls utan står på samma ställe genom hela spelet, samt en tom värld som inte går att utforska hur man själv väljer = inte rollspel imo. Rollspel går till mycket stor del ut på utforskning och att kunna leva i en värld som man själv väljer det. Interaktioner mellan karaktärer kommer i andra hand imo, sånt görs bättre i böcker eller filmer ändå.
Förstår inte hur du kan tycka att karaktärerna i Bethesdas spel har något som helst "liv" i förhållande till Biowares spel, att de rör sig fram och tillbaka från ett så kallat "hem" gör väl inte att de har mer liv. I spel som Dragon Age: Origins så får man ta del av intressanta händelser medan man i Oblivion får föreställa sig sådant själv. Världen är händelselös och tom.
Förstår inte hur du kan koppla samman rollspel med utforskning, såklart är utforskning kul, men då krävs det att det finns något intressant att upptäcka. Det tycker jag inte finns i varken Oblivion eller Fallout 3.
Linjär utforming = inget köp.. Rollspel ska vara öppna som Pihrana Bytes och Bethesda's spel, trist att inte fler hakar på det istället för att bara apa efter tråk-bioware..
Yesbox, Risen är ett av de bästa spelen jag spelat på länge. 100 ggr bättre än Dragon Age: Origins.
Det är inne nu att hänvisa till gamla klassiker och sen gör man spel som inte alls är i närheten.
Bioware lyckas till och med med bedriften att marknadsföra nya spel som andliga uppföljare till sina klassiker när det i verkligheten inte är i närheten av samma spel utan sönder trasat av konsolsjuka.
FPS hade man sönder först nu är det RPG genren man våldtar med en massa skit spel. Hoppet står till portal 2 och witcher 2
Förstår inte hur du kan tycka att karaktärerna i Bethesdas spel har något som helst "liv" i förhållande till Biowares spel, att de rör sig fram och tillbaka från ett så kallat "hem" gör väl inte att de har mer liv. I spel som Dragon Age: Origins så får man ta del av intressanta händelser medan man i Oblivion får föreställa sig sådant själv. Världen är händelselös och tom.
Förstår inte hur du kan koppla samman rollspel med utforskning, såklart är utforskning kul, men då krävs det att det finns något intressant att upptäcka. Det tycker jag inte finns i varken Oblivion eller Fallout 3.
Tycker världen är riktigt skoj att utforska i Gothic1-3 och i Morrowind, även om man spelar om dom så hittar man nya grottsystem och loot och monster.. Det blir som att man själv gör sitt äventyr istället för att man blir hållen i handen av spelutvecklaren (tråkigt).
Har man moddar till Bethesda's spel finns är det ju gränslöst utforskande dessutom med massor att se och upptäcka och loota Det tycker jag är själva essensen av ett bra rollspel och får mig att minnas de roligaste stunderna när man spelade de gamla papper och penna-rollspelen. Biowares spel (och många andra, te.x The Witcher) är mer en linjär film med lite val i b-filmshandlingen som man inte får ut så mycket av. Snarare hade man haft en bättre upplevelse om man istället läst en bra fantasybok, då hade man fått både bättre karaktärer och story, linjäritet får man på köpet.
Spel är inget bra medium för linjäritet, då missar man ju hela potentialen. Linjäritet passar böcker och film väldigt bra, att få en liknande upplevelse i spel (i "B-filmskvalitet") är ju bara trist, fattar inte hur folk står ut med det.