Valtankar

Medlem
Valtankar

Det har lovats vitt och brett, stora ord har kommit från alla håll och alla har hävdat att deras ståndpunkt är den bästa. Allt detta med en intensitet som bara uppstår var fjärde år. Att det har varit val har knappast undgått någon.

Som så många andra svenskar denna dag traskade jag iväg till närmaste vallokal för att utöva min demokratiska rätt att rösta. När jag stod där bakom den gröna skärmen och stoppade valsedlar i kuverten kunde jag inte låta bli att tänka på vilket omodernt förfarandet det hela är. Jag sköter i stort sett allt annat i mitt liv via dator och internet, varför kan jag då inte rösta på nätet också? Visst finns det nackdelar men dessa åker ändå på storspö av fördelarna när jag väger dem mot varandra. Kanske missar jag något vitalt som skullle sänka en digital lösning men jag kan inte se vad detta skulle vara.

En annan sak i samband med valet som jag har svårt att förstå är konceptet bakom valvakor. Vad är det med rösträkningsprocessen som är så facinerande? Att man nästan vet hur det gick? Det är väl ändå det slutgiltliga resultatet som är intressant? Att sitta och titta på preliminära siffror känns meningslöst och att spekulera kring dessa än mer så då det inte påverkar något.

Jag ställer mig också frågande till en liten detalj i den storm av information (och skitsnack) som lett upp dagens val och det är alla dessa plakat som besudlat varenda väg, korsning och cirkulationsplats i landet. De förmedlar inget mer än några diffusa slagord och förutom att agera trafikfaror ser jag inget direkt syfte med dem. Visserligen kan jag förstå att man vill banka in partinamnen i väljarnas huvuden men finns det verkligen någon som tar sitt politiska ställningstagande baserat på en pappskylt vid vägkanten? Det borde finnas bättre alternativ att spendera våra pengar på.

Det finns mycket annat med valrörelsen som är konstigt, ologiskt och rent ut sagt dumt men jag ska inte bli långrandig utan sätter punkt där.

#blogg

Medlem
Valtankar

Jag gick i precis samma tankar som du ang. ett digitaliserat val "för det är ju så sjukt omodernt" tyckte jag. Men sen tänkte jag efter och det är nog bra för Svensson att engagera sig lite mer i demokratin, genom att ta sitt arsle till vallokalen och göra ett aktivt val, än att sitta framför datorn och klicka.

I vissa länder finns inte ordet demokrati och jag tycker vi ska utnyttja chansen att rösta nu när vi kan det. Visst kan jag tycka att röstning via dator skulle vara ett komplement till de som har svårt att ta sig till vallokalen eller inte har den tiden över.

Men att göra sig besväret och ta sig till vallokalen, tycker jag man visar att demokrati är nåt man lägger lite mer tid, än ett musklick, på.


signatur

no remorse

Håller med, och dumheterna är passande eftersom politikerna ser till att hålla det så.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar