Det är lätt att bara tänka på Elden Ring och diverse Souls-spel när Fromsoftware kommer på tal. Men de eminenta spelsnickarna står även bakom mech-spelen Armored Core, en serie som ärligt talat varit på dekis ett tag. Om du aldrig kommit i kontakt med den kan den enklast beskrivas som actionorienterand med mechs i huvudrollen. Striderna handlar om balans mellan offensiva och defensiva val vilket grundar sig i möjligheten att skräddarsy din mech efter dina preferenser genom en uppsjö av vapen och delar.

"Skräddarsy din mech efter dina preferenser"

Den sjätte delen i Armored Core-sagan är en reboot, men när jag får se utvecklarna spela en tidig version lovar de att gamla fans kommer känna igen sig. Genom att hålla fast vid det fundamentala från tidigare titlar i kombination med Fromsoftwares spelfilosofiska perspektiv på actionorienterade spel. Inför Armored Core VI: Fires of Rubicon har Fromsoftware främst fokuserat på tre olika områden: massiv bandesign, ett stridssystem med breda anpassningsmöjligheter vilket ger olika taktiska val, och något vi känner igen – att överkomma utmaningar och förtjäna vinster i svåra strider. Vilket är lite av Fromsoftwares signum.

Utan någon bred kontext eller bakgrundstory hoppar presentatören in i spelet. Uppdraget jag får se går ut på att inta en anläggning som kontrolleras av RaD, någon form av militant grupp vars motiv är oklara. Uppdraget inleds med en liten visning av hur mechen rör sig, flyger och så vidare. Jag får även en titt på anläggningens storlek. Frågan är om det är mycket yta som egentligen inte spelar någon roll och bara leder till långa transportsträckor. I nästa skede börjar striderna, och till en början är de väldigt rakt på sak med härliga explosioner, rökplymer efter missiler och delar som flyger kors och tvärs.

I den andra striden är det tydligt att det är Fromsoftware-spel. Ett direkt angrepp hade slutat med tvärsäker död så här handlar det att analysera motståndaren och med ett defensivt tänk strategiskt ta kål på den. Överlag är striderna hektiska och snabba men samtidigt med ett utrymme för strategiska avvägningar. Dock är jag inte överdrivet förtjust när striderna tar plats i trånga utrymmen där de begränsade manövermöjligheterna reducerar striden till tittutlekar.

"Ett direkt angrepp hade slutat med tvärsäker död"

Att anpassa en mech ser bättre ut än någonsin och kommer i vanlig ordning erbjuda många timmar av trixande, tweakande och pillande för att få mechen att bli det metallvidunder till dödsmaskin som passar spelarens föredragna stil. Och vad vore en presentation från Fromsoftware utan en bossfight? Bossen i fråga är något som hämtat ut Robot Wars; den skjuter mängder med missiler, rushar mot spelaren och spyr eld från sina enorma armar beklädda med snurrande metallkrossande mackapärer.

Jag skulle inte kalla Fromsoftwares spel grafiska mästerverk, och Armored Core VI lär inte förändra den åsikten. Det är lagom snyggt, det flyter på, men är knappast ett mått för vad jag förväntar mig från current gen.

Som alltid är en videopresentation en sak, och att spela själv en helt annan. Men det jag får se lämnar ändå ett sug efter mer. Fromsoftware spelmässiga formel är det sällan fel på, och bjuder spelet på en vettig story med varierade miljöer kan det absolut bli något att se fram emot i slutet av sommaren.

Fotnot: Armored Core VI släpps den 25/8 till pc (Steam), PS5, PS4, Xbox Series och Xbox One.