#Sony släpper i morgon en testversion av det hett efterlängtade #Gran Turismo 5. En så kallad time trial-demo dyker under dagen upp på Playstation Network, innehållande en bana (Indianapolis) och en bil (Nissan 370Z) i två utföranden.

Testversionen släpps i samband med att en andra upplaga av GT Academy kör igång. Det är en Gran Turismo-anknuten internationell tävling där vinnaren får delta i ett riktigt racingevenemang. Kvalet körs alltså i testversionen (till skillnad från förra året då det kvalades med #GT5 Prologue) och det pågår mellan i morgon och den 24 januari. För Sveriges del går de 20 snabbaste kvaltiderna vidare till en andra omgång. Vinnaren där tar sig till slutomgången där 20 racingess ställs mot varandra.

Vi fick möjlighet att köra testversionen under ett par timmar i går kväll. De första intrycken är att Gran Turismo 5 känns mer verklighetstroget och mindre förlåtande än GT 5 Prologue, bilen ger ett mer nervigt intryck. Mycket känns annars igen därifrån (menyer, ljud, inställningar...). Jämfört med #en viss konkurrent ges mindre feedback om vad som händer; när däcken är på väg att släppa skakar kontrollen mindre och det ges inte lika mycket ljudmässig feedback. Hårigt i början, men övning ger färdighet. Att köra med handkontroll är tämligen oförlåtande, som vanligt i GT-sammanhang rekommenderas ratt skarpt.

Gran Turismo 5 släpps i Japan i mars, men för den europeiska marknaden saknas ännu officiellt releasedatum.