Veckans FZ-krönika handlar om att släppa prestigen och välja rätt svårighetsgrad för rätt spel. Något Final Fantasy XVI:s Naoki Yoshida nog skulle må bra av att läsa. Till Gamespot säger han:

I'm going to be 50 years old this year. That said, I consider myself a gamer and I have my gamer pride.

Yoshida, känd som Yoshi-P, säger att han inte kan tänka sig att välja "easy" när han ställs inför valet. Han väljer alltid "normal" eller "hard". Och "hatar" de tillfällen då spel uppmuntrar honom att skruva ner till easy. Ett slag mot hans stolthet, och något som påverkat Final Fantasy XVI.

Spelets så kallade "storyläge" är ett nytt sätt att skräddarsy easy-läget så som du vill. Genom att utrusta dig med olika accessoarer kan du nämligen själv välja hur realtidsstriderna ska te sig.

  • Ring of Timely Assistance – Hunden Torgul attackerar på egen hand.

  • Ring of Timely Focus – Saktar ner tiden inför attacker du kan undvika.

  • Ring of Timely Strikes – Utför avancerade kombinationer med en enda knapp.

  • Ring of Timely Evasion – Utför undanmanövrar per automatik.

  • Ring of Timely Healing – Matar dig med potions om hälsan blir låg.

Undertecknad testade flera ringen. Varianten för "timely focus" gillades, då undanmanövrar är något jag brukar nedprioritera. Att automatisera hunden fungerade också bra för demons skull, då det var mycket nog att hålla reda på. Kort sagt: fiffigt att kunna skräddarsy det hela.

Yoshi-P menar att systemet inte placerar spelarna i en position då de känner sig "förolämpade" (vad man nu har att skämmas för?). Haken är att det finns fem ringar men bara möjligheten att använda tre i stöten. Undan för undan kommer du plocka på dig fler accessoarer och därmed hoppas Yoshi-P att man på ett naturligt sätt uppmuntrar spelarna att skippa stödhjulen.