Steam Controller såg dagens ljus 2013, i samband med (misslyckade) Steam Machines. Det var inte din vanliga standardkontroll, då den kom med två spårytor med haptisk feedback för att simulera musanvändning. 1,6 miljoner ska ha sålts, men 2019 slutade Valve tillverka kontrollen.

Man har ansökt om ett nytt patent, och nu antyder Valve att en uppföljare kommer släppas.

Frågan är "hur" och "när", säger man och menar att det är "sannolikt" att kontrollen blir av. I en intervju med The Verge säger Lawrence Yang och Pierre-Loup Griffais, Steam Deck-designers, att man just nu fokuserar på just Steam Deck. Man är dock nyfiken på att utforska kontrollfrågan, alternativt lägga över ansvaret på tredjepart.

Då Steam Deck blivit en framgång är det rimligt att man vill förse den med ett kontrollalternativ.

På tal om Steam Deck: i samma intervju talar Griffais om kommande Steam Decks. Man vill inte göra steget mellan äldre och nya maskiner särskilt stort – det är värdefullt för alla inblandade.

Right now the fact that all the Steam Decks can play the same games and that we have one target for users to understand what kind of performance level to expect when you’re playing and for developers to understand what to target… there’s a lot of value in having that one spec.

Stora förändringar i specifikationerna väntar man med tills det finns stora landvinningar att göra.